Permalänk
Medlem

USB-port, ström men ej data

Det är en snart 10 år gammal laptop, så tvivlar på att det har med drivrutiner eller något att göra.
Igår kväll när jag skulle öppna en fil så såg jag att min portabla SSD saknades trots att den satt i USB-porten. Den är nästan konstant inkopplad i laptopen och fungerade som vanligt i USB-porten tidigare samma dag.
Disken fungerar som vanligt i dom två USB-portarna på andra sidan laptopen och om jag kopplar in min telefon i USB-porten så börjar den ladda, men alternativet att överföra data osv kommer inte upp längre.
Jag tog en tandpetare och pillade ut lite damm, vilket inte gjorde någon skillnad, och det ser inte ut att vara något skräp i porten länge. Hade ändå varit konstigt om detta var problemet då det uppstod under tiden som disken var inkopplad.
Ser ingen respons i device manager under USB-styrenheter eller Diskenheter när jag kopplar in något.
Har nu även testat köra in en bomullspinne för att försöka rengöra pins, men gjorde ingen skillnad

Någon som har tips?

Permalänk
Medlem

Lödning på någon av data-pinnarna som gett sig möjligtvis.
Då är där basic power men inte mer.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det har visat sig vara ännu konstigare nu. När jag har mobilen inkopplad i USB-porten så påstår mobilen att den laddas, men det verkar inte som att den faktiskt laddas, för jag testade ha i den under natten och vaknade med under 50% batteri.
Vanligtvis har det tagit högst några minuter per procent batteri att ladda från den USB-porten, och även om jag har använt mobilen medan den laddas därifrån så har batteriet alltid varit kvar på samma nivå eller i alla fall sakta gått uppåt, så den borde ha varit fulladdad när jag vaknade trots att jag lät en längre youtube-video spela medan jag somnade

Permalänk
Medlem

Testade nu att ha den inkopplad från efter jag skrev det förra meddelandet och jag förlorade 1% batteri sedan dess.
Så det är varken ström eller data i USB-porten, fast mobilen tror att den laddas av den av någon anledning

Permalänk
Rekordmedlem

Du får öppna upp och kolla lödningar och sprickor i anknytning till kontakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Låter som kabeln blivit dålig, testat med annan kabel? Har varit med om liknande med laddningskabeln som jag fick med min oneplus 2, laddade saktare och saktare efter flera års anvädning till slut sjönk batteriets laddning istället för öka när den var inkopplad till datorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får öppna upp och kolla lödningar och sprickor i anknytning till kontakten.

Har tänkt det, men inte orkat än, förhoppningsvis blir det av inom några dagar.

Skrivet av Vzano:

Låter som kabeln blivit dålig, testat med annan kabel? Har varit med om liknande med laddningskabeln som jag fick med min oneplus 2, laddade saktare och saktare efter flera års anvädning till slut sjönk batteriets laddning istället för öka när den var inkopplad till datorn.

Det är inte mobilen eller någon kabel som det är fel på, utan en av laptopens USB-portar som har gått sönder