Blåst på Tradera vid köp av RTX 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Annonsen är bortplockad och under utredning.

Vet du något mer om situationen? Kan ju vara intressant för fler att veta hur Tradera agerar i en situation som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vet du något mer om situationen? Kan ju vara intressant för fler att veta hur Tradera agerar i en situation som denna.

Det tar dem antagligen lite längre tid än en enda arbetsdag att nå resultat

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det tar dem antagligen lite längre tid än en enda arbetsdag att nå resultat

Glömde helt bort att det varit helg. Var finns nu den där skämspåse-smileyn..?

Permalänk
Rekordmedlem

Varför köper man "nya" produkter i andra hand ? Det finns inget vettigt i att göra det för det gynnar ju bara skitstövlar, endera är det scamers eller så är det bedragare. Dessutom så gäller inte reklamationsrätten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför köper man "nya" produkter i andra hand ? Det finns inget vettigt i att göra det för det gynnar ju bara skitstövlar, endera är det scamers eller så är det bedragare. Dessutom så gäller inte reklamationsrätten.

Vet inte. Men du kan fråga någon av spekulanterna som budar här på brädan: https://www.sweclockers.com/marknad/223314-msi-geforce-rtx-40...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför köper man "nya" produkter i andra hand ? Det finns inget vettigt i att göra det för det gynnar ju bara skitstövlar, endera är det scamers eller så är det bedragare. Dessutom så gäller inte reklamationsrätten.

Det kan ju hända saker i livet. Man planerar ett fint bygge, börjar samla grejer man hittat till vettiga priser och sen dör någon, man skiljer sig, får barn, flyttar, får nytt jobb eller bara ångrar sig och så har helt plötsligt en halv dator legat i sina kartonger och man kan/vill inte fortsätta med projektet. Det är så lätt att börja tro att alla andra människor är rövhål när vi inte ser varandra när vi kommunicerar, och man ska absolut vara försiktig när man handlar, men alla som säljer en ny/oanvänd produkt är inte ute efter att luras.

Permalänk
Rekordmedlem

Har man helt nya prylar så brukar man nog inte låta dem ligga så länge att man inte har returrätt om det inte är prylar man köpt i spekulationssyfte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har man helt nya prylar så brukar man nog inte låta dem ligga så länge att man inte har returrätt om det inte är prylar man köpt i spekulationssyfte.

Köpa på avbetalning med 0% ränta och sälj snabbt för billigt "lån", sett många som gör det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Tur att han blåser "rätt" person. Idag finns det så mycket vapen ute så man vet inte hur en sådan här sak kan sluta för säljaren då köparen vet vem säljaren är. Att säljaren bara vågar göra en sådan här sak?

Haha alltså va? Mycket vapen?

Bland vanliga svenssons som handlar begagnat på Tradera? Steget efter att blivit lurad är alltså att begå mord?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeVvE:

Köpa på avbetalning med 0% ränta och sälj snabbt för billigt "lån", sett många som gör det.

Ja det finns många skitstövlar som säljer saker och det är därför man inte ska köpa "nya" saker av privatpersoner utan bara från butiker så att konsumentköplagen gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har man helt nya prylar så brukar man nog inte låta dem ligga så länge att man inte har returrätt om det inte är prylar man köpt i spekulationssyfte.

Hände mig precis, skadade armen och fick den gipsad o var inte i någon kondition att börja paketera något.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Haha alltså va? Mycket vapen?

Bland vanliga svenssons som handlar begagnat på Tradera? Steget efter att blivit lurad är alltså att begå mord?

Ja, om det var jag skulle hagelbössan åka fram direkt.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wizbro:

Ja, om det var jag skulle hagelbössan åka fram direkt.

Ja vissa borde inte ha licens.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja vissa borde inte ha licens.

Licens? 😁

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att nämna att om lådan inte var öppnad så är det inte omöjligt att även säljaren varit omedveten om att någon bytt grafikkort i kartongen. Det finns nämligen en stor grupp bedragare som köper saker byter ut varan och sen återinplastar varan för att avsluta med att returnera den till butiken. Flera stora butiker kontrollerar inte ens längre om varan är komplett utan skickar istället varan till auktionshus som säljer alla kundreturer åt dem istället för att de själva skall hantera returerna

Om detta är fallet kan det bli väldigt svårt att bevisa vem den skyldige är i detta fallet

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Kan ju vara värt att nämna att om lådan inte var öppnad så är det inte omöjligt att även säljaren varit omedveten om att någon bytt grafikkort i kartongen. Det finns nämligen en stor grupp bedragare som köper saker byter ut varan och sen återinplastar varan för att avsluta med att returnera den till butiken. Flera stora butiker kontrollerar inte ens längre om varan är komplett utan skickar istället varan till auktionshus som säljer alla kundreturer åt dem istället för att de själva skall hantera returerna

Om detta är fallet kan det bli väldigt svårt att bevisa vem den skyldige är i detta fallet

Det behöver man inte "bevisa", det är i så fall något säljaren i sin tur får driva mot den hen köpt kortet av.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det behöver man inte "bevisa", det är i så fall något säljaren i sin tur får driva mot den hen köpt kortet av.

Fast hur ska säljaren veta vad som är sant eller inte? Kan lika gärna vara så att köparen ljuger. Tyvärr blir detta ord mot ord.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har man helt nya prylar så brukar man nog inte låta dem ligga så länge att man inte har returrätt om det inte är prylar man köpt i spekulationssyfte.

Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns många skitstövlar som säljer saker och det är därför man inte ska köpa "nya" saker av privatpersoner utan bara från butiker så att konsumentköplagen gäller.

Finns många anledningar till att sälja nya prylar.
Ta grafikkortsbristen nu t.ex. När 7900 XTX släpptes så beställde jag snabbt som tusan då korten bara var tillgängliga under en minut.
Fick hem kortet, visade sig bara ha två Display portar och 1 HDMI. Jag kör 3st skärmar via DP.
Det finns ju ingen tid att göra research på korten när dom säljer slut inom en minut.

Beställde ett Red Devil 7900 XTX (3 DP 1 Hdmi) istället som kom 3 veckor efter ursprungliga köpet, så returrätten hade löpt ut.
Jag sålde det "gamla" kortet på blocket till inköpspris.

Finns många andra scenarion där man säljer nya prylar. Ett till personligt exempel var innan 7000-serien kom så sålde jag min 5950X vilket var top of the line, för att byta till 5800X3D.

Dessutom brukar det väldigt sällan vara problem om man gör affärer på Sweclockers. Säljer gärna grejor via blocket, men skulle aldrig få mig för att köpa därifrån.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Finns många anledningar till att sälja nya prylar.
Ta grafikkortsbristen nu t.ex. När 7900 XTX släpptes så beställde jag snabbt som tusan då korten bara var tillgängliga under en minut.
Fick hem kortet, visade sig bara ha två Display portar och 1 HDMI. Jag kör 3st skärmar via DP.
Det finns ju ingen tid att göra research på korten när dom säljer slut inom en minut.

Beställde ett Red Devil 7900 XTX (3 DP 1 Hdmi) istället som kom 3 veckor efter ursprungliga köpet, så returrätten hade löpt ut.
Jag sålde det "gamla" kortet på blocket till inköpspris.

Finns många andra scenarion där man säljer nya prylar. Ett till personligt exempel var innan 7000-serien kom så sålde jag min 5950X vilket var top of the line, för att byta till 5800X3D.

Dessutom brukar det väldigt sällan vara problem om man gör affärer på Sweclockers. Säljer gärna grejor via blocket, men skulle aldrig få mig för att köpa därifrån.

Och varför returnerade du inte kortet i så fall ? Försökte du tjäna pengar på att sälja det i andra hand dyrare än du köpt det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och varför returnerade du inte kortet i så fall ? Försökte du tjäna pengar på att sälja det i andra hand dyrare än du köpt det ?

"Beställde ett Red Devil 7900 XTX (3 DP 1 Hdmi) istället som kom 3 veckor efter ursprungliga köpet, så returrätten hade löpt ut.
Jag sålde det "gamla" kortet på blocket till inköpspris."

Var jag otydlig i det jag skrev?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

"Beställde ett Red Devil 7900 XTX (3 DP 1 Hdmi) istället som kom 3 veckor efter ursprungliga köpet, så returrätten hade löpt ut.
Jag sålde det "gamla" kortet på blocket till inköpspris."

Var jag otydlig i det jag skrev?

Det är väl inte så returrätten fungerar dock? Inte för att jag bryr mig i övrigt om du lämnade tillbaka det eller sålde det.

Det är väl X dagar från att du erhållit produkten?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fast hur ska säljaren veta vad som är sant eller inte? Kan lika gärna vara så att köparen ljuger. Tyvärr blir detta ord mot ord.

Visst blir det ord mot ord, men med en försäljning i den här prisklassen så hade jag aldrig sålt något utan att ha trippelkollat (och dokumenterat med bild) att allt stämmer från min sida. Om man i det teoretiska exemplet som säljare inte gjort detta och själv har blivit lurad så får man väl då avgöra om man vill ta risken med att bli polisanmäld samt driva en rättslig process för att få rätt.

Jag kan inte se att man kan komma undan med att "jag kollade inte att det var rätt kort i, det var ju oöppnat" som säljare i det läget.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

"Beställde ett Red Devil 7900 XTX (3 DP 1 Hdmi) istället som kom 3 veckor efter ursprungliga köpet, så returrätten hade löpt ut.
Jag sålde det "gamla" kortet på blocket till inköpspris."

Var jag otydlig i det jag skrev?

Skrivet av Lodisen:

Fick hem kortet, visade sig bara ha två Display portar och 1 HDMI. Jag kör 3st skärmar via DP.
Det finns ju ingen tid att göra research på korten när dom säljer slut inom en minut.

Du skrev att kortet hade fel anslutningar för ditt ändamål och det upptäcker man väl ganska omgående, du kanske till och med hade hunnit kolla upp det innan kortet levererats och kunnat avbryta ordern innan det skickats även om du var otroligt snabb på att beställa grisen i säcken i spekulationssyfte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"Beställde ett Red Devil 7900 XTX (3 DP 1 Hdmi) istället som kom 3 veckor efter ursprungliga köpet, så returrätten hade löpt ut.
Jag sålde det "gamla" kortet på blocket till inköpspris."

Var jag otydlig i det jag skrev?

Den lagstadgade ångerrätten gäller i 14 dagar från att du tagit emot kortet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Visst blir det ord mot ord, men med en försäljning i den här prisklassen så hade jag aldrig sålt något utan att ha trippelkollat (och dokumenterat med bild) att allt stämmer från min sida. Om man i det teoretiska exemplet som säljare inte gjort detta och själv har blivit lurad så får man väl då avgöra om man vill ta risken med att bli polisanmäld samt driva en rättslig process för att få rätt.

Jag kan inte se att man kan komma undan med att "jag kollade inte att det var rätt kort i, det var ju oöppnat" som säljare i det läget.

Instämmer. Jag brukar skicka med en handskriven lapp med datum/namn bredvid produkten jag säljer innan jag efterfrågar betalning vid dyrare försäljningar. Kanske lite svårt att göra detta på tradera.

Skrivet av mrqaffe:

Du skrev att kortet hade fel anslutningar för ditt ändamål och det upptäcker man väl ganska omgående, du kanske till och med hade hunnit kolla upp det innan kortet levererats och kunnat avbryta ordern innan det skickats även om du var otroligt snabb på att beställa grisen i säcken i spekulationssyfte.

Ja, men samtidigt så fungerade inte mitt 6900 XT tillsammans med mina skärmar, och datorn kraschade 4-5 gånger om dagen. Eftersom jag främst lirar online och rankat så var det inte av intresse att fortsätta med det kortet.
Därav körde jag med en skärm mindre tills mitt andra kort kom fram.

Jag kunde ha sålt kortet för mer än jag betalade, då de är slut överallt. Jag valde att sälja det för självkostnadspris.
Så det var inte ett spekulationsköp då jag ville ha ett 7900 XTX till mig själv. Även om ett kort med 3 DP inte hade kommit så hade jag behållt kortet och kört med en skärm mindre.
Men när det fanns kort tillgängliga som tillgodosåg alla mina behov valde jag att sälja kortet jag nyss köpt.

Nu var det ju inte relevant till sakfrågan, men som du ser så kan det finnas helt legitima skäl att sälja nyare saker utan att scalpa eller vara en bedragare.

Skrivet av Lagerlöf:

Det är väl inte så returrätten fungerar dock? Inte för att jag bryr mig i övrigt om du lämnade tillbaka det eller sålde det.

Det är väl X dagar från att du erhållit produkten?

Skrivet av twit:

Den lagstadgade ångerrätten gäller i 14 dagar från att du tagit emot kortet.

Kort Nr 2 kom alltså mer än 14 dagar efter att jag hämtat ut kortet.
Jag hade säkerligen förlängt öppet köp, men istället för att krångla med retur så är det ju bättre om det går till någon som behöver kortet och missade chansen när det fanns i butiken, än att jag returnerar kortet och en bot köper det för att scalpa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Kan ju vara värt att nämna att om lådan inte var öppnad så är det inte omöjligt att även säljaren varit omedveten om att någon bytt grafikkort i kartongen. Det finns nämligen en stor grupp bedragare som köper saker byter ut varan och sen återinplastar varan för att avsluta med att returnera den till butiken. Flera stora butiker kontrollerar inte ens längre om varan är komplett utan skickar istället varan till auktionshus som säljer alla kundreturer åt dem istället för att de själva skall hantera returerna

Om detta är fallet kan det bli väldigt svårt att bevisa vem den skyldige är i detta fallet

Självfallet ska köparen då få tillbaka pengarna, returnera den felaktiga varan och sen är det upp till säljaren att driva det vidare mot aktören som sålde kortet "nytt".

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu var det ju inte relevant till sakfrågan, men som du ser så kan det finnas helt legitima skäl att sälja nyare saker utan att scalpa eller vara en bedragare.

Det stämmer naturligtvis inte utan om en okänd person på ett forum, utan att känna dig eller kunna läsa dina tankar, skriver att du köpt kortet och sålt det för att tjäna pengar så är det så det är. 100%, finns inget annat skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Självfallet ska köparen då få tillbaka pengarna, returnera den felaktiga varan och sen är det upp till säljaren att driva det vidare mot aktören som sålde kortet "nytt".

Vi har fortfarande frågan om bevisbördan. Köparen påstår att fel kort levererades. Vad säger att det inte är säljaren som vill blåsa köparen? Någon som kan och är villig att lägga ut vad ett 4090 kostar var säkert även villig att lägga ut vad ett 3090 kostade för två år sedan. Vad säger att denne nu inte hittat ett smidigt sätt att bli av med sitt gamla 3090 och istället få ett 4090 utan extra kostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Man ska kunna välja köparskydd med Swish snart

"En nyhet på Tradera inför nästa år är att Swish kommer bli en del av våra integrerade betalsätt.

För våra medlemmar innebär det flera förbättringar som att:
•Säljare kan betala frakt direkt mot saldo, och behöver inte ligga ute med pengar.
•Säljare kan aktivera att fraktsedeln köps automatiskt.
•Köparskydd blir valbart även på Swishbetalningar.
•Betalningar prickas automatiskt av på köp- och säljsidorna.
•Avgifter dras direkt innan utbetalning så du slipper få en faktura
•Tradera kan skicka ut betalningspåminnelse vid utebliven betalning.
•Som säljare väljer du själv hur tätt du vill ha utbetalningar, varje vardag, vecka eller månad.
•Tradera blir en säkrare marknadsplats."

Med dessa köparskydd system på tradera så blir tyvärr säljaren scammad istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vi har fortfarande frågan om bevisbördan. Köparen påstår att fel kort levererades. Vad säger att det inte är säljaren som vill blåsa köparen? Någon som kan och är villig att lägga ut vad ett 4090 kostar var säkert även villig att lägga ut vad ett 3090 kostade för två år sedan. Vad säger att denne nu inte hittat ett smidigt sätt att bli av med sitt gamla 3090 och istället få ett 4090 utan extra kostnad?

Som jag redan svarade på just det här "argumentet" så ser man som säljare till att dokumentera (trippelkolla) att allt är korrekt när man paketerar och skickar, då slipper man oroa sig för sånt. Jag skulle aldrig sälja något i den prisklassen utan att ha sett till att ha på fötterna i att visa vad jag skickat och att det stämmer överens med vad jag annonserat.

Har man inte gjort det och ändå väljer att sälja på det sättet, ja då får man hoppas på att man inte stöter på de köpare du beskriver.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW