Blåst på Tradera vid köp av RTX 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Som jag redan svarade på just det här "argumentet" så ser man som säljare till att dokumentera (trippelkolla) att allt är korrekt när man paketerar och skickar, då slipper man oroa sig för sånt.

Fast du måste ju acceptera att en oöppnad förpackning ger varan ett högre värde än om den är öppnad, och det av uppenbara skäl. Om jag hade en oöppnad vara nyligen köpt från en butik skulle jag aldrig bryta förpackningen inför en försäljning "bara för att kolla att allt stämde". Att allt stämmer är nämligen det normala vid obruten förpackning och att köpare eller säljare på något sätt strulat till det är mycket större risk.

Permalänk

men kom igen era nördar, låt snubben från tradera "köpet" berätta vad som händer istället för att folk skall gissa sig fram till lösningar,

give me a break

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast du måste ju acceptera att en oöppnad förpackning ger varan ett högre värde än om den är öppnad, och det av uppenbara skäl. Om jag hade en oöppnad vara nyligen köpt från en butik skulle jag aldrig bryta förpackningen inför en försäljning "bara för att kolla att allt stämde". Att allt stämmer är nämligen det normala vid obruten förpackning och att köpare eller säljare på något sätt strulat till det är mycket större risk.

Nej, med tanke på hur lätt det är att "packa om" så behöver jag inte alls acceptera det som någon sanning. Jag skulle aldrig våga sälja något i den prisklassen utan att ha dubbelkollat och dokumenterat att allt stämmer som jag beskrivit det, om du känner att det minskar din potentiella vinst får du väl väga vad risken att du stöter på en bedragare är värd för dig jämfört med tryggheten av att ha öppnat och fotograferat.

Som köpare hade jag mycket hellre köpt ett kort där säljaren beskriver att det är oanvänt men öppnat och kontrollerat än ett där det står oöppnad förpackning, det senare känns klart mer riskabelt för mig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Som köpare hade jag mycket hellre köpt ett kort där säljaren beskriver att det är oanvänt men öppnat och kontrollerat än ett där det står oöppnad förpackning, det senare känns klart mer riskabelt för mig.

Och skulle någon beskriva en vara som "endast öppnad för att kontrollera innehållet" skulle jag dra öronen åt mig. Om man framför sig har en från butik nyköpt fabriksförseglad vara, varför skulle man anta annat än att den är oanvänd? Medan en "öppnad för kontroll" lika gärna kan vara en "öppnad för installation men lyckades förstöra den och vill nu snabbt dumpa produkten på någon stackare som jag kan skylla felet på".

Men antar att vi i det här fallet ser lite olika på saken.

Gjorde f.ö. en snabb koll på Ebay och jämför vi i USA sålda Xbox Series X och filtrerar på "New unopened" jämfört med "open box but unused" verkar den senare kategorin säljas för närmare 1000 kronor mindre än den förra. Något som visar att folk i gemen verkar föredra förseglad kartong gentemot öppnad kartong men oanvänd vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Som jag redan svarade på just det här "argumentet" så ser man som säljare till att dokumentera (trippelkolla) att allt är korrekt när man paketerar och skickar, då slipper man oroa sig för sånt. Jag skulle aldrig sälja något i den prisklassen utan att ha sett till att ha på fötterna i att visa vad jag skickat och att det stämmer överens med vad jag annonserat.

Har man inte gjort det och ändå väljer att sälja på det sättet, ja då får man hoppas på att man inte stöter på de köpare du beskriver.

Det spelar ju dock inte ett dugg roll hur mycket du dokumenterar och har dig ifall köparen är oärlig? jag kan också ta foton och göra en film på hur jag paketerar rätt pryl för att sedan skicka något annat, den typen av "bevis" säger inte ett dugg, i slutändan är det ord mot ord ändå.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det spelar ju dock inte ett dugg roll hur mycket du dokumenterar och har dig ifall köparen är oärlig? jag kan också ta foton och göra en film på hur jag paketerar rätt pryl för att sedan skicka något annat, den typen av "bevis" säger inte ett dugg, i slutändan är det ord mot ord ändå.

Men hur funkar lagen i såna här fall då ? ena säger att rätt kort är skickat, den andra påstår det är fel kort mottaget.... vem har rätt ?? alla kan ju alltid ljuga och hävda motsatsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men hur funkar lagen i såna här fall då ? ena säger att rätt kort är skickat, den andra påstår det är fel kort mottaget.... vem har rätt ?? alla kan ju alltid ljuga och hävda motsatsen

Ingen aning faktiskt, går det till rättegång blir det väl bevisföring i vanlig ordning och sen får väl nämndemännen rösta? det är ju dock lika enkelt för en oärlig köpare att producera bevis i form av videor när man packar upp 'fel vara' osv som det är för en oärlig säljare att skapa videor på när man packar 'rätt vara'... rimligtvis blir det väl annat som är mer relevant typ kanske kvitto på att du som säljare faktiskt ägt den varan du påstod sälja? hitta icke-konsekventheter i kommunikation.. osv finns det flera anmälningar mot samma säljare eller köpare är det ju även relevant.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men hur funkar lagen i såna här fall då ? ena säger att rätt kort är skickat, den andra påstår det är fel kort mottaget.... vem har rätt ?? alla kan ju alltid ljuga och hävda motsatsen

Det är köparen som ska bevisa att säljaren har lurat honom. Eftersom det mest troligt är köparen som stämmer säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Och skulle någon beskriva en vara som "endast öppnad för att kontrollera innehållet" skulle jag dra öronen åt mig. Om man framför sig har en från butik nyköpt fabriksförseglad vara, varför skulle man anta annat än att den är oanvänd? Medan en "öppnad för kontroll" lika gärna kan vara en "öppnad för installation men lyckades förstöra den och vill nu snabbt dumpa produkten på någon stackare som jag kan skylla felet på".

Men antar att vi i det här fallet ser lite olika på saken.

Gjorde f.ö. en snabb koll på Ebay och jämför vi i USA sålda Xbox Series X och filtrerar på "New unopened" jämfört med "open box but unused" verkar den senare kategorin säljas för närmare 1000 kronor mindre än den förra. Något som visar att folk i gemen verkar föredra förseglad kartong gentemot öppnad kartong men oanvänd vara.

Hur det ser ut i USA med deras lagar samt kultur känns inte så intressant för sveriges kontext, men det är mycket möjligt att trenden skulle se liknande ut här om man kollar Tradera och säg 3090Ti/4090? Oavsett så är det ju precis som du konstaterar olika för olika personer hur vi värderar det.

Sen handlar det ju om att man får välja sina förluster, antingen väljer man potentiell högre avkastning eller så väljer man klart minskad risk för att bli bedragen. Bara du själv kan ju bestämma vilket som är viktigast för dig.

Skrivet av Triffid:

Det spelar ju dock inte ett dugg roll hur mycket du dokumenterar och har dig ifall köparen är oärlig? jag kan också ta foton och göra en film på hur jag paketerar rätt pryl för att sedan skicka något annat, den typen av "bevis" säger inte ett dugg, i slutändan är det ord mot ord ändå.

Jo, självklart spelar det stor roll om du har gedigen dokumentation om vad du faktiskt skickat i vilket skick gentemot om du inte har dokumenterat det? Om köparen skulle polisanmäla/starta civilrättslig process och jag har filmat hur jag vid inlämningsstället lägger den exakta produkten i sin förpackning och lämnar in den till ombudet är ju det otvivelaktigt ett mycket starkt bevis för att jag uppfyllt mina åtaganden?

Du kanske tycker att det är orimligt arbete att lägga, men när jag sålt begagnade saker för 20'+ har de extra 4 minuterna känts som en trygg försäkring för min del.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jo, självklart spelar det stor roll om du har gedigen dokumentation om vad du faktiskt skickat i vilket skick gentemot om du inte har dokumenterat det? Om köparen skulle polisanmäla/starta civilrättslig process och jag har filmat hur jag vid inlämningsstället lägger den exakta produkten i sin förpackning och lämnar in den till ombudet är ju det otvivelaktigt ett mycket starkt bevis för att jag uppfyllt mina åtaganden?

Du kanske tycker att det är orimligt arbete att lägga, men när jag sålt begagnade saker för 20'+ har de extra 4 minuterna känts som en trygg försäkring för min del.

Sant. Tänkte inte på att man faktiskt hade kunnat packa lådan på inlämningstället och videofilma det. Det är ju fortfarande inte foolproof för det är ju enkelt att klippa i filmer, dvs packa lådan, packa om den, lämna in den. Och är inte det precis vad en bedrägare gjort för att kunna "bevisa" att man visst skickat? klart man kan ju gå ännu längre och ha typ vittnen med i video som intygar att man inte packat om osv så visst det är inte omöjligt att producera något väldigt svårfällt. om än mycket omständigt... jag tror helt enkelt inte videor kommer vara det som avgör ett fall men kanske har fel!

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Ingen update från TS här? @jagdgruppe_nord

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Ingen update från TS här?

Det kommer säkert när det faktiskt finns någonting av substans att rapportera. Endast tre arbetsdagar har passerat sedan tråden startades. Vi får glatt sitta ner i båten och vänta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Sant. Tänkte inte på att man faktiskt hade kunnat packa lådan på inlämningstället och videofilma det. Det är ju fortfarande inte foolproof för det är ju enkelt att klippa i filmer, dvs packa lådan, packa om den, lämna in den. Och är inte det precis vad en bedrägare gjort för att kunna "bevisa" att man visst skickat? klart man kan ju gå ännu längre och ha typ vittnen med i video som intygar att man inte packat om osv så visst det är inte omöjligt att producera något väldigt svårfällt. om än mycket omständigt... jag tror helt enkelt inte videor kommer vara det som avgör ett fall men kanske har fel!

Förstår inte riktigt ditt resonemang här, vi har liksom inte i allmänhet tillgång till en hollywoodstudio så en fumlig handfilmad kontinuerlig video med de här delarna samt andra människor (ombudet) på plats som i extremfall kan intyga att man verkligen lämnat in något tänker jag är otroligt stark bevisföring jämfört med .... inget?

Men visst, kan du visa på någon som någonsin inte fått rätt trots att de gjort det här kanske jag behöver tänka om, tills dess tänker jag fortsätta att tro att det eliminerar i princip all risk för att bli dömd för bedrägeri av någon som hävdar att jag inte skickat det jag faktiskt skickat.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förstår inte riktigt ditt resonemang här, vi har liksom inte i allmänhet tillgång till en hollywoodstudio så en fumlig handfilmad kontinuerlig video med de här delarna samt andra människor (ombudet) på plats som i extremfall kan intyga att man verkligen lämnat in något tänker jag är otroligt stark bevisföring jämfört med .... inget?

Men visst, kan du visa på någon som någonsin inte fått rätt trots att de gjort det här kanske jag behöver tänka om, tills dess tänker jag fortsätta att tro att det eliminerar i princip all risk för att bli dömd för bedrägeri av någon som hävdar att jag inte skickat det jag faktiskt skickat.

Jag tror risken att bli dömd för bedrägeri är obefintlig om man inte faktiskt är bedragare. Alla fall som inte är upprepade anmälningar mot samma person läggs ju ned mer eller mindre direkt.

Personligen är det mer intressant hur man skall själv bevisa att man blivit utsatt snarare än att bevisa att man inte är bedragare. I det fallet kanske man kan filma hur man packar upp paketet hos postombudet.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förstår inte riktigt ditt resonemang här, vi har liksom inte i allmänhet tillgång till en hollywoodstudio så en fumlig handfilmad kontinuerlig video med de här delarna samt andra människor (ombudet) på plats som i extremfall kan intyga att man verkligen lämnat in något tänker jag är otroligt stark bevisföring jämfört med .... inget?

Men visst, kan du visa på någon som någonsin inte fått rätt trots att de gjort det här kanske jag behöver tänka om, tills dess tänker jag fortsätta att tro att det eliminerar i princip all risk för att bli dömd för bedrägeri av någon som hävdar att jag inte skickat det jag faktiskt skickat.

Jag blev faktisk blåst av en säljare på Tradera som hade en kupan på ombudet som *checkade* in varan så man skulle få notis av Tradera att paketet har lämnats in till ombudet. Men det va Tradera själva som anade att något va fel och ryckte in och började kolla om det verkligen stämde. Tur så hade jag betalt med köparskydd så fick tillbaka mina pengar.

Skrivet av Triffid:

Jag tror risken att bli dömd för bedrägeri är obefintlig om man inte faktiskt är bedragare. Alla fall som inte är upprepade anmälningar mot samma person läggs ju ned mer eller mindre direkt.

Personligen är det mer intressant hur man skall själv bevisa att man blivit utsatt snarare än att bevisa att man inte är bedragare. I det fallet kanske man kan filma hur man packar upp paketet hos postombudet.

Du hör väl själv hur orimligt det låter, ska du göra det för varje leverans för att vara på säkra sidan? Samt ta ännu mer tid av ombudet för att personen ska va vittne till ditt paket öppnande?

Jag själv har tagit det till vana har jag vunnit en auktion på Tradera till fyndpris så betalar jag de extra hundring för köparskyddet och hittills har den räddat mig 3ggr.

Det är svårt att avgöra på Tradera om något är verkligen är fel, Javisst man kan börja fundera och dra åt sig öronen om samma säljare säljer 5+ Iphone pro etc samtidigt är fotad i skum miljö men det behöver heller inte betyda att det är en bedragare så det är liten spelande. Men förutom det så kan man inte säga om priset är för bra att vara sant så är det inte sant, eftersom på Tradera så är det antal budande som avgör slutpriset och har man tur att säljaren sätter sluttid på en udda tid som mitt på dagen på en vardagen då alla jobbar eller super sent/tidigt när de flesta sover så kan man göra riktigt fina fynd.

För på det sättet har jag köpt riktigt fina prylar för endast 1/10 och 1/20 på saker som kostar 10,000+ i nypris för att objekten har kommit i rätt tid för mig men inte för alla andra så man kunna buda i fred.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Allt är enkelt.
Polisen får beslagta 3090 som köparen fick och spåra fingeravtryck eller köra dna prov. Finns det "spåret av säljaren på det 3090 grafikkortet/inre emballaget, då är det säljaren som ljuger. Finns det spår av 3-e part, så kan det vara så att ingen ljuger och kortet hade varit utbytt innan den hamnade till säljaren eller säljaren hade en medhjälpare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Allt är enkelt.
Polisen får beslagta 3090 som köparen fick och spåra fingeravtryck eller köra dna prov. Finns det "spåret av säljaren på det 3090 grafikkortet/inre emballaget, då är det säljaren som ljuger. Finns det spår av 3-e part, så kan det vara så att ingen ljuger och kortet hade varit utbytt innan den hamnade till säljaren eller säljaren hade en medhjälpare...

Hahaha, polisen är skyldiga att ta emot en anmälan om man vill lämna en sådan, men de kommer inte lyfta ett finger mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Hahaha, polisen är skyldiga att ta emot en anmälan om man vill lämna en sådan, men de kommer inte lyfta ett finger mer än så.

Då får man stämma säljaren i domstolen och bekosta dna prov själv.

Kommer det att visa sig att det finns säljarens dna spår inuti förpackningen/på 3090 kortet, så ljuger säljaren. (För säljaren sa att förpackningen var oöppnad)
Säljaren i detta fall blir skyldig att betala pengarna tillbaka till köparen och betala domstols kostnader (ink. Dna prov kostnader). För 14-15 år sedan så kostade ett dna prov runt 25000 kronor. Nu kan det vara lite billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Då får man stämma säljaren i domstolen och bekosta dna prov själv.

Kommer det att visa sig att det finns säljarens dna spår inuti förpackningen/på 3090 kortet, så ljuger säljaren. (För säljaren sa att förpackningen var oöppnad)
Säljaren i detta fall blir skyldig att betala pengarna tillbaka till köparen och betala domstols kostnader (ink. Dna prov kostnader). För 14-15 år sedan så kostade ett dna prov runt 25000 kronor. Nu kan det vara lite billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det är köparen som ska bevisa att säljaren har lurat honom. Eftersom det mest troligt är köparen som stämmer säljaren.

då är det omöjligt att bevisa, hur gör man det ens ? då vinner ju alltid en säljare även om denn är en bedragare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

<Uppladdad bildlänk>

Du hade fått bra info men drog tyvärr felaktig slutsats...

Det kommer fortfarande vara ett mysterium vem som hade "bytt kort"...

Men. Det kommer att ge rätt till säljaren att få pengarna tillbaka.

Där var poängen, Sherlock

Permalänk

Liten update. Inga svar från säljaren och Tradera utreder ännu.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Liten update. Inga svar från säljaren och Tradera utreder ännu.

Hur gick det med utredningen?

Permalänk
Medlem

Any news?

Permalänk
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Liten update. Inga svar från säljaren och Tradera utreder ännu.

hur gick det du får gärna dela med dig?

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte vart en dyr läxa, det är för lätt att dessa kommer undan.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att använda köparskydd (som kostar extra) när det rör sig om stora pengar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kan vara värt att använda köparskydd (som kostar extra) när det rör sig om stora pengar.

Hur funkar det där egentligen? Blir det inte exakt samma problem som konstaterats i tråden, oavsett? Jag försökte nyligen kolla upp detta när jag var intresserad av beg. 3090 kort från Blocket och Tradera.

Men om jag får en tegelsten i paketet och klagar hos Blocket/Tradera, och säljaren säger att det är jag som hittar på, då är man ju tillbaka till ruta noll. Jag fattar inte hur Köparskyddet skulle funka i det fallet, skulle Blocket/Tradera gå in och betala tillbaka pengarna till alla köpare som får tegelstenar, eller det omvända (en ohederlig köpare skulle kunna få dem att blockera utbetalningen av pengarna till säljaren trots att hen fått sin produkt).

Enda sättet det kan fungera helt säkert på är om *både* pengarna och produkten passerar escrow-tjänsten som kollar att allt stämmer innan de skickar vidare paketet och pengarna...

Jag försökte kolla villkoren i Blockets sån här försäkring ("Blocketpaket") och hittade inte villkor för det någonstans faktiskt, det står inte hur processen är förutom att "Vi kommer emaila både säljare och köpare och försöka hitta en lösning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kan vara värt att använda köparskydd (som kostar extra) när det rör sig om stora pengar.

Skrivet av fetklock:

Hur funkar det där egentligen? Blir det inte exakt samma problem som konstaterats i tråden, oavsett? Jag försökte nyligen kolla upp detta när jag var intresserad av beg. 3090 kort från Blocket och Tradera.

Men om jag får en tegelsten i paketet och klagar hos Blocket/Tradera, och säljaren säger att det är jag som hittar på, då är man ju tillbaka till ruta noll. Jag fattar inte hur Köparskyddet skulle funka i det fallet, skulle Blocket/Tradera gå in och betala tillbaka pengarna till alla köpare som får tegelstenar, eller det omvända (en ohederlig köpare skulle kunna få dem att blockera utbetalningen av pengarna till säljaren trots att hen fått sin produkt).

Enda sättet det kan fungera helt säkert på är om *både* pengarna och produkten passerar escrow-tjänsten som kollar att allt stämmer innan de skickar vidare paketet och pengarna...

Jag försökte kolla villkoren i Blockets sån här försäkring ("Blocketpaket") och hittade inte villkor för det någonstans faktiskt, det står inte hur processen är förutom att "Vi kommer emaila både säljare och köpare och försöka hitta en lösning".

Just Traderas implementation av köpskydd är något väldigt tråkigt och dåligt. Om jag inte missminner mig så ingår inte något som helst köpskydd utan det kommer upp efter man har vunnit annonsen och blir en extra avgift från det man faktiskt budat. Personligen tycker jag att det antingen ska vara varning när man lägger budet att köpskydd är extra 5%. Däremot så har jag handlat genom Blocket på sistone och har tyckt att det varit supersmidigt och bra implementerad med deras köpskydd. Står klart och tydligt när man lägger ett bud vad det är man kommer betala för och sedan har man 1vecka(?) ifrån att det är uthämtat för att kolla så att allt fungerar innan pengarna sätts in på säljarens konto om jag uppfattat det rätt.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Just Traderas implementation av köpskydd är något väldigt tråkigt och dåligt. Om jag inte missminner mig så ingår inte något som helst köpskydd utan det kommer upp efter man har vunnit annonsen och blir en extra avgift från det man faktiskt budat. Personligen tycker jag att det antingen ska vara varning när man lägger budet att köpskydd är extra 5%. Däremot så har jag handlat genom Blocket på sistone och har tyckt att det varit supersmidigt och bra implementerad med deras köpskydd. Står klart och tydligt när man lägger ett bud vad det är man kommer betala för och sedan har man 1vecka(?) ifrån att det är uthämtat för att kolla så att allt fungerar innan pengarna sätts in på säljarens konto om jag uppfattat det rätt.

24 timmar har man på sig efter uthämtning innan det automatiskt godkänns.