Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Nej, det är ingen skillnad i hastighet på uppvärmningen på en elbil.

Har ingen koll på laddhybrider alls så jag vet inte om alla har elvärmare eller om vissa värmer kupén med bensinvärmare? Sitter det endast elvärmare i så kanske den värmer långsammare för att spara batteriet.

Skrivet av vinylens:

Nä ingen skillnad om kabeln är i eller ej hur fort bilen blir varm.
På en hybrid har du ett väldigt litet batteri och jag tror inte dom har gjort så att uppvärmningen kan ta hur mycket energi som helst för att värma bilen, men när den kör på el då kan den köra full effekt och dra så mycket som elnätet kan leverera till bilen.

Kan säkert skilja från tillverkar till tillverkare.

Misstänkte att det skulle vara så och så borde det ju vara i en laddhybrid med. Det är ju märkligt att när jag värmer när bilen bara har sitt batteri så blir det varmt men inte när sladden sitter i, då fisvärmer det bara. Har en tid på verkstan i veckan så får de kolla upp det där. Det kom ett antal mjulvaruuppdateringar pushade till bilen i höstas, skulle inte förvåna mig om det är någon av dessa som stökat till det. Det här är ett sånt där litet bagatellbekymmer som egentligen skulle ha tagit upp i gubbgnälltråden känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vet inte vad jag vill tillföra diskussionen just runt leasing, vill inte säga att ni som leasat tänkt fel men vill heller inte påstå att leasingbolagen lurat er. Ni kanske förlitat er för mycket på att dom ska ta eventuella risker och inte insett hur stora svängningar de "små justeringar" de kan tänkas göra faktiskt kan bli. Samtidigt tror jag inte situationen hade varit jättemycket bättre om ni köpt bilen själv. I slutändan är det nog bara att gilla läget.

Du har helt rätt i din beskrivning av läget, men jag tycker det är fult ändå.

Det som privatleasing egentligen är kan beskrivas så här: "Du köper bilen med ett lån på hela köpeskillingen, exponeras för ränta på hela köpeskillingen, men får inte sälja bilen när du vill till det priset du vill". Men så beskrivs det inte alls.

Kia säger istället (på sin hemsida) "Du disponerar en ny Kia utan att behöva [...] ta ett banklån" och som sista formulering "Månadsbeloppet bygger på rörlig ränta".

"Inget lån" och "månadsbeloppet bygger på rörlig ränta" skall man alltså tolka som "du lånar hela beloppet och måste betala ränta på hela beloppet". Jag tycker inte det är särskilt tydligt.

Och dessutom är det ju ännu sämre. Månadsbeloppet har ökat med 16%, och det är ingen ränta någonstans som ökat med 16%.

Det blir 16% eftersom man egentligen har tagit det där lånet som Kia säger rakt ut att man "inte behöver ta" och man måste betala räntehöjningen för hela priset på en bil man inte kommer äga.

Givetvis hade Kia & co inte fått lika många kunder om man sagt rakt ut hur dåligt det egentligen är. De är ju proffs så givetvis har de ryggen fria i laglig mening men jag tycker det är fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Du har helt rätt i din beskrivning av läget, men jag tycker det är fult ändå.

Det som privatleasing egentligen är kan beskrivas så här: "Du köper bilen med ett lån på hela köpeskillingen, exponeras för ränta på hela köpeskillingen, men får inte sälja bilen när du vill till det priset du vill". Men så beskrivs det inte alls.

Kia säger istället (på sin hemsida) "Du disponerar en ny Kia utan att behöva [...] ta ett banklån" och som sista formulering "Månadsbeloppet bygger på rörlig ränta".

"Inget lån" och "månadsbeloppet bygger på rörlig ränta" skall man alltså tolka som "du lånar hela beloppet och måste betala ränta på hela beloppet". Jag tycker inte det är särskilt tydligt.

Och dessutom är det ju ännu sämre. Månadsbeloppet har ökat med 16%, och det är ingen ränta någonstans som ökat med 16%.

Det blir 16% eftersom man egentligen har tagit det där lånet som Kia säger rakt ut att man "inte behöver ta" och man måste betala räntehöjningen för hela priset på en bil man inte kommer äga.

Givetvis hade Kia & co inte fått lika många kunder om man sagt rakt ut hur dåligt det egentligen är. De är ju proffs så givetvis har de ryggen fria i laglig mening men jag tycker det är fult.

Absolut. Alla kostnader dom tar är egentligen helt rimliga, men när dom säger att man själv slipper ta ett lån så antar man ju att man slipper de nackdelar som ett lån innebär, men det enda man egentligen slipper är att själv stå på lånet. Man betalar ju fortfarande för ett lån, så vad är då vitsen med att slippa ta ett lån om man ändå betalar för det? I slutändan slipper man äga bilen men måste ändå dras med allt negativt som det innebär att äga en bil.

Det är egentligen korrekt, men dom insinuerar på ett sätt att det är sånt här man ska slippa. En lurig finansform som jag alltid har varit skeptisk till.

Det enda som är bra med leasing är väl egentligen att man slipper ta risken för att andrahandsvärdet chocksänks, men å andra sidan har dom nog räknat på rätt låga andrahandsvärden så den enda risken dom egentligen har tagit i den här galna marknaden är ju risken att andrahandsvärdet blir det dom räknat på, och att en enorm bonus när bilarna ökar i värdet uteblir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Kia E-niro MY22

Avtal 4261
Nu 4959
Ökning 16.38%

Har verkligen Santanders kostnader ökat med dryga 16% sen Nov -21? Föga troligt. Man blir så j*vla r*vkn*llad så det finns inte. Ursäkta mitt utbrott.

Känns så surt att vara fast i ett avtal som man inte kan påverka ett skit. Som det känns nu var denna första och sista leasingbilen jag har. Har man finansiering via lån kan man alltid sälja men nu är man låst i knappa 2 år till. Kan bli många ökningar på den tiden.

har verkligen aldrig förstått mig på de som tar bilar på leasing. Alltid bättre att köpa bilen på lån och sen sälja, förlusten blir alltid mindre.. Eller iallafall för mig och de jag jämfört med

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tesla är ju knappast en liten biltillverkare längre. Dom tillverkade och levererade ju 1,3milj. bilar under 2022. Jämför med Volvo som SÅLDE 615000 bilar under samma år. Men jag förstår vad du menar. Toyota säljer väl runt 10milj. per år.

Jo men i det stora hela är dom en liten biltillverkare, tittar man bara på elbilar är det annorlunda.
Tittar man på total produktion tror jag inte Tesla är bland dom 20 - 25 största (var inte med på 25 listan 2018), top 10 2022 är dessa.
https://firmsworld.com/sv/top-10-automobile-companies-in-worl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

har verkligen aldrig förstått mig på de som tar bilar på leasing. Alltid bättre att köpa bilen på lån och sen sälja, förlusten blir alltid mindre.. Eller iallafall för mig och de jag jämfört med

Du har i grunden rätt men läget var lite speciellt för elbilar förra året.
Elbilar kostar ~200% over det ”rätta priset” för bilmodellen pga att elbilar är en boom och bristvara, men man kunde privatleasa dem som om de kostade typ hälften.

Så man stod i valet mellan att lägga ut kanske 250k på kontantinsats+avbetalning över 3 år (och därefter ha nästan 250k kvar att betala på en bil som på en normal marknad borde kosta kanske 230kkr ny), eller betala 150kkr på 3 år och se om marknaden normaliserat sig då. Risken att köpa kändes mycket högre än att privatleasa då.

Elbilpriserna är troligen redan på väg ner så jag gissar att prishöjningarna från finansbolagen handlar om att täcka upp restvärdeminskningar också, inte bara ränta.

Santander kommer säkert höja ännu mer, men än så länge är läget fortfarande bättre än att sitta som ägare av en Kia för Porschepengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men i det stora hela är dom en liten biltillverkare
länk till lista

https://www.zippia.com/advice/largest-car-companies/ - Fact checked

11: e plats i världen baserat på uppgifter från 2019

https://companiesmarketcap.com/automakers/largest-automakers-...

Q4 -21, Q1,Q2,Q3 -22

Högst värderade: Tesla
Vinst: 6:e plats (slår bl.a. GM, Kia, Hyundai, Honda m.fl.)
Omsättning: 11:e plats av 59 listade bolag.

Tesla är rätt stora numera. Som spelare på marknaden är du stor om du har vikt i pengar. Sorterar man på bara antal tillverkade bilar årligen så kan den listan snabbt dessutom bli inaktuell om man har bolag som Tesla som växer enormt snabbt, från 367500/årligen 2019 till 1,3 miljoner 2022. Toyota har stått still på runt 10milj tillverkade fordon årligen sedan 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

https://www.zippia.com/advice/largest-car-companies/ - Fact checked

11: e plats i världen baserat på uppgifter från 2019

https://companiesmarketcap.com/automakers/largest-automakers-...

Q4 -21, Q1,Q2,Q3 -22

Högst värderade: Tesla
Vinst: 6:e plats (slår bl.a. GM, Kia, Hyundai, Honda m.fl.)
Omsättning: 11:e plats av 59 listade bolag.

Tesla är rätt stora numera. Som spelare på marknaden är du stor om du har vikt i pengar. Sorterar man på bara antal tillverkade bilar årligen så kan den listan snabbt dessutom bli inaktuell om man har bolag som Tesla som växer enormt snabbt, från 367500/årligen 2019 till 1,3 miljoner 2022. Toyota har stått still på runt 10milj tillverkade fordon årligen sedan 2012.

<Uppladdad bildlänk>

Visst om man bara tittar på intäkterna, men normalt är väl att man räknar storleken i antalet tillverkade/sålda bilar och då är inte Tesla stora totalt eftersom dom endast har elbilar.
Man får inte glömma att det fortfarande säljs betydligt fler ICE än EV globalt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur nybilspriser reagerar på inflation? Anledningen att jag frågar är för att jag inte upplever att nybilspriserna ökat lika mycket som inflationen i stort. Hur hänger det ihop?

Och vad händer generellt med nybilspriser i lågkonjunktur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Någon som vet hur nybilspriser reagerar på inflation? Anledningen att jag frågar är för att jag inte upplever att nybilspriserna ökat lika mycket som inflationen i stort. Hur hänger det ihop?

Och vad händer generellt med nybilspriser i lågkonjunktur?

Det finns risk för deflation, alltså att priserna kommer att sjunka. Bl.a. Cathie Wood och Elon Musk flaggar för detta.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det skulle bli enbart för vissa typer av produkter eller en deflation över hela ekonomin. Lite deflation kan ju vara bra ibland men om det håller i sig och om den är bred så minskar ju ekonomin över tid vilket inte är bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Någon som vet hur nybilspriser reagerar på inflation? Anledningen att jag frågar är för att jag inte upplever att nybilspriserna ökat lika mycket som inflationen i stort. Hur hänger det ihop?

Och vad händer generellt med nybilspriser i lågkonjunktur?

Inflation är ju ändå ganska diffust. Många verkar tro att inflation är att priserna går upp så mycket som inflationen är, men det är ju ett viktat snitt som bortser från en del saker. Sen spelar förväntningar in, och förstås möjligheten till prishöjningar, så på längre sikt jämnar det nog ut sig lite mer, men inte nu under brinnande inflation.

Men även om inflationen slog mer jämnt så kan ju företagen välja olika vägar. Om ett företag exempelvis köper in delar eller råmaterial för 30X. Betalar de anställda 30X. Och har utgifter för lokaler och energi på 20X. Totalt 80X. För dessa 80X tillverkar de produkter de säljer för 100X och gör då en vinst, eller har en marginal på, 20X. Hade inflationen slagit jämnt över priserna, och är tio procent säger vi för enkelhetens skull, så blir det ju istället: 33X för delar och råmaterial. 22X för lokaler och energi. Lönekostnaderna är svårare för det ser ju inte alls ut som om ökningarna där kommer att vara i närheten av inflationen, men om de skulle öka lika mycket så hade lönekostnaderna varit 33X också. Totalt 88X. Säljs för 110X. Marginal/vinst 22X. Nu ser det mer ut som lönerna kanske hamnar på 31X så då blir marginalen eller vinsten istället 24X.

Sen är det förstås mycket mer komplext än så. Högre priser gör ju att efterfrågan går ner, generellt. Samtidigt kanske ens produkt hör till den billigare delen av marknaden, andra kanske kostade 150X innan inflationen och nu 165X och då kanske fler lockas till din produkt för 110X. Eller kanske din produkt är i ett prispressat segment där det inte är så stora skillnader mellan olika produkter, och då kanske du väljer att inte öka marginalen också utan bara ta 106-108X betalt med samma vinst per produkt (inte procentuellt) som innan och därmed får mer efterfrågan. Produkter i "lyxsegmentet" drabbas å andra sidan sannolikt mycket mer för efterfrågan går ner kraftigare för dem. Å andra sidan brukar ju de ha mycket högre marginaler från början så de kanske inte behöver öka priserna lika mycket som inflationen.

Allt detta bygger dock på föreställningen om att priserna är i direkt relation till kostnaderna, vilket inte riktigt är fallet, speciellt inte för bilmarknaden som är kraftigt reglerad på olika sätt i olika länder och där betalningsmöjligheten skiljer sig så mycket på olika marknader för exakt samma tillverkningskostnad. Producerar man exempelvis mjölk så gör man det lokalt, i exempelvis Litauen så kommer det att vara billigare att producera en liter mjölk än det är i Sverige, vilket matchar hyfsat väl mot att priset är lägre där. För en Volvo så kommer kostnaden att vara precis samma oavsett om du säljer den i Litauen eller i Sverige, men Litauerna kan inte betala lika mycket om man siktar på samma segment där, alltså måste Volvo ta mindre betalt i Litauen eller hamna i ett annat, mer högprisat, segment med färre sålda exemplar. Samma gäller exempelvis för Danmark. Där är skatten på inköpet av en ny (fossil-) bil runt 100% medan den i Sverige är vanlig moms på 25%. Så om Volvo vill ha 400X (kkr exempelvis) betalt så skulle bilen kosta 500X här och 800X i Danmark. Men det går inte för då säljer de inget i Danmark alltså nöjer de kanske sig med att få 300X för bilen i DK och säljer den då för 600X.

Permalänk
Medlem

Killgissar vilt - så länge efterfrågan är hög hålls priserna höga. Leveranstider på 12-18 månader indikerar knappast att priserna kommer dyka över natten, förutom hos Tesla där tillgången varit på väg att överskrida efterfrågan pga ökad tillverkning.

Tror dock att man måste titta på orsaken till det ekonomiska läget - stigande energipriser som en följd av ett krig, och komponentbrist. Komponentbristen verkar ju lugna sig just för att inflationen minskat efterfrågan något, men det känns som att minskad efterfrågan inte kommer lösa energikrisen så kostnaderna för tillverkning bland annat lär ju fortfarande hållas uppe. Men å andra sidan säger man väl att kapade toppar på bara några få procent skulle halvera energipriserna så det är ju möjligt att de sakerna löser sig ändå.

Har ingen aning, nån sitter säkert med betydligt djupare kunskaper om ekonomi. Det jag vill poängtera (rent killgissat) är dock att jag inte tror denna lågkonjunktur liknar tidigare lågkonjunkturer pga den bakomliggande orsaken så samma regler kanske inte gäller.

Sen kan det ju vara så att efterfrågan på begagnat ökar eftersom färre vill köpa nytt, och då kanske man får bättre för sin gamla bil vilket kan lindra kostnaden vid nyköp något. Likadant kanske man tjänar en del om nya bilar sjunker med 50k, men förlorar man 25k när man säljer sin gamla bil så är ju vinsten halverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är ju olika årsmodeller, blir lite konstigt att jämföra då, den ena är FWD, den andra är RWD. Finns garanterat andra ändringar mellan årsmodellerna.

Ja 100'00kr extra för sämre från FWD till värdelösa RWD (Känns inte Volvo och säkerhet när de går över till RWD) Ni som är unga och inte kört så mycket bakhjulsdrift kommer inse hur dåligt det är på halt underlag med bakhjulsdrift.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ja 100'00kr extra för sämre från FWD till värdelösa RWD (Känns inte Volvo och säkerhet när de går över till RWD) Ni som är unga och inte kört så mycket bakhjulsdrift kommer inse hur dåligt det är på halt underlag med bakhjulsdrift.

Gällde det även bilar som har motorn bak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Gällde det även bilar som har motorn bak?

Ja eftersom sladdning ökar, har du kört en bakhjulsdriven bil så vet du att greppet inte alltid är det enda eller största problemet och kan lösas med några 25kg säckar med grus i bakluckan...Bakhjulsdrivna bilar är kul om man kan hantera att den sladdar i kurvorna vid gaspådrag men de flesta kan inte det och då är en framhjulsdriven bil mycket mer förlåtande i den aspekten. Jag har både bak och framhjuls drivna bilar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Gällde det även bilar som har motorn bak?

Ja det kan till och med förvärra situationen om vikt förhållandet är högre bak. Finns en anledning till att så många dog i de första 911 turbo stor del av vikt bak och bakhjulsdrift utan några säkerhetssystem. Driftingbil motor/vikt fram drivning bak ger lättare kontroll.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Kan man vara flera på exempelvis ett Elli-konto, Ionity? Tänker om man har flera elbilar i hushållet.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Kan man vara flera på exempelvis ett Elli-konto, Ionity? Tänker om man har flera elbilar i hushållet.

Nope. Men en kan ha t.ex. elli kortet och den andra starta laddaren med appen, det funkar.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

har verkligen aldrig förstått mig på de som tar bilar på leasing. Alltid bättre att köpa bilen på lån och sen sälja, förlusten blir alltid mindre.. Eller iallafall för mig och de jag jämfört med

Det är inte alls alltid bättre. Ska du exempelvis köpa något jättedyrt på lån (exempelvis ett hem) så är det lättare att få lånet om du har en privatleasad bil än om du redan sitter med stort ett lån utan säkerhet (på din bil).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ja det kan till och med förvärra situationen om vikt förhållandet är högre bak. Finns en anledning till att så många dog i de första 911 turbo stor del av vikt bak och bakhjulsdrift utan några säkerhetssystem. Driftingbil motor/vikt fram drivning bak ger lättare kontroll.

Du nämner ju dock något intressant "utan några säkerhetssystem". Dagens elbilar är ju rullande datorer, trycker du på i en kurva för att focera en sladd så stryper bilen av effekt och har du tur så glider du kanske lite grann innan bilen fått ordning på det igen.

För elbilar är viktförhållandet ett mindre problem. Om motorn sitter fram eller bak spelar mindre roll för det är inte den som väger mest, det är batteriet, som ligger i golvet. Att få en bättre balanserad elbil är enklare än en fossilbil.

Visst kan det diskuteras om det är bra eller dåligt med RWD men man kanske behöver nyansera diskussionen lite och inte tänka att "så var det förr, så måste det vara nu"

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Ja 100'00kr extra för sämre från FWD till värdelösa RWD (Känns inte Volvo och säkerhet när de går över till RWD) Ni som är unga och inte kört så mycket bakhjulsdrift kommer inse hur dåligt det är på halt underlag med bakhjulsdrift.

Många har ju lärt sig med framhjulsdrift och det är mer förutsägbart, men säkrare är väl tveksamt. Understyrning kan vara nog så jobbigt som överstyrning och man har mindre chans att räta upp det själv.

Permalänk
Medlem

Kan ärligt talat säga jag har kört Subaru i flera år pga driftsäkerhet med fyrhjulsdrift.. men min Kia ev6 nu med bakhjulsdrift är helt galet bra på att inte få släpp. Och jämför man fyrhjulsdriven elbil jämfört med fossil så är elbilens fyrhjulsdrift oftast bra mycket bättre. Men i ärlighetens namn har jag inte saknat fyrhjulsdrift alls.

Permalänk
Medlem

Har ruskigt svårt att bestämma mig hur jag ska göra, och har legat vaken ett par nätter nu över detta.
Kanske kan få lite bra inspel här.

Min leasing på MG ZS EV går ut i juli, har bokat en MG4:a som ska komma i Q2 (så sent som möjligt förhoppningsvis) på sista dagen för bonusen, för 415 - 50k dvs, 365k (förutsatt att regeringen håller vad dom sagt ang. bonusen). Riktigt bra pris för 60kWh+ ny bil.

Dock nu när Tesla sänkte priset rejält så rör dom om rätt mycket på marknaden. Sannolikt kommer detta att påverka begagnatmarknaden.

Redan idag får man en Model 3 SR för runt 400k och LR för 450k, eller ID3 för runt 380 och e-Niro runt 350k.
Dvs en hel del alternativ i samma prisklass som man då får anta kommer sjunka en del i pris fram tills det är dags för inköp, det är ju trots allt ett halvår kvar.

Model 3 blir ganska dyr i form av försäkring och däck, men har (gissningsvis) bäst andrahandsvärde tack vare att den får uppdateringar och har bra infotainment system, Kia och VW tätt följt skulle jag gissa och MG sist när det gäller att behålla värde.

Har begränsad ekonomi, men behöver bil och det är helt enkelt bara el-bil som gäller. Ej hybrid. Så priset är en faktor.
40kWh är för litet batteri för den typ av resor vi gör ofta till familj, så att ligga kvar på den storleken känns inte så aktuellt.

Tanken är att ha den i 3 år för att sen kanske byta upp sig om ekonomin ser bättre ut, alt 6 år (minst) och då betala av den på denna tiden.

Behöver plats för 2 barn med allt vad det innebär (9 och 11 idag)

Avbokar jag MG:n så går jag ju miste om bonusen på 50k och kan inte ångra mig, så det finns ingen återvändo.

Några tips på hur tusan man ska göra?

Zoe är inte aktuellt pga storleken och vill inte ha Leaf igen, härlig bil men Chademo gör det omöjligt.

(Vi kan skippa allt "kina-bilar är dåliga, staten övervakar osv")

(Blir lite tveksam till MG4 när jag hörde att pro pilot inte går att slå av permanent utan det måste göras vid varje start. Blir tokig på deras lane assist som tjuter och plingar mer än barnens telefoner. Kan ju komma att åtgärdas i en uppdatering, men vet inte hur MG är där.)

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har ruskigt svårt att bestämma mig hur jag ska göra, och har legat vaken ett par nätter nu över detta.
Kanske kan få lite bra inspel här.

Min leasing på MG ZS EV går ut i juli, har bokat en MG4:a som ska komma i Q2 (så sent som möjligt förhoppningsvis) på sista dagen för bonusen, för 415 - 50k dvs, 365k (förutsatt att regeringen håller vad dom sagt ang. bonusen). Riktigt bra pris för 60kWh+ ny bil.

Dock nu när Tesla sänkte priset rejält så rör dom om rätt mycket på marknaden. Sannolikt kommer detta att påverka begagnatmarknaden.

Redan idag får man en Model 3 SR för runt 400k och LR för 450k, eller ID3 för runt 380 och e-Niro runt 350k.
Dvs en hel del alternativ i samma prisklass som man då får anta kommer sjunka en del i pris fram tills det är dags för inköp, det är ju trots allt ett halvår kvar.

Model 3 blir ganska dyr i form av försäkring och däck, men har (gissningsvis) bäst andrahandsvärde tack vare att den får uppdateringar och har bra infotainment system, Kia och VW tätt följt skulle jag gissa och MG sist när det gäller att behålla värde.

Har begränsad ekonomi, men behöver bil och det är helt enkelt bara el-bil som gäller. Ej hybrid. Så priset är en faktor.
40kWh är för litet batteri för den typ av resor vi gör ofta till familj, så att ligga kvar på den storleken känns inte så aktuellt.

Tanken är att ha den i 3 år för att sen kanske byta upp sig om ekonomin ser bättre ut, alt 6 år (minst) och då betala av den på denna tiden.

Behöver plats för 2 barn med allt vad det innebär (9 och 11 idag)

Avbokar jag MG:n så går jag ju miste om bonusen på 50k och kan inte ångra mig, så det finns ingen återvändo.

Några tips på hur tusan man ska göra?

Zoe är inte aktuellt pga storleken och vill inte ha Leaf igen, härlig bil men Chademo gör det omöjligt.

(Vi kan skippa allt "kina-bilar är dåliga, staten övervakar osv")

(Blir lite tveksam till MG4 när jag hörde att pro pilot inte går att slå av permanent utan det måste göras vid varje start. Blir tokig på deras lane assist som tjuter och plingar mer än barnens telefoner. Kan ju komma att åtgärdas i en uppdatering, men vet inte hur MG är där.)

Åker en MG4 just nu. Satsa på en beggad Kia e-Niro, mer bil för pengarna. MG4an ser kanske roligare ut men mjukvaran är horribel, säterna är sådär och utrymmet är mindre. MG4an snabbladdar bättre, vet inte hur viktigt det är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har ruskigt svårt att bestämma mig hur jag ska göra, och har legat vaken ett par nätter nu över detta.
Kanske kan få lite bra inspel här.

Min leasing på MG ZS EV går ut i juli, har bokat en MG4:a som ska komma i Q2 (så sent som möjligt förhoppningsvis) på sista dagen för bonusen, för 415 - 50k dvs, 365k (förutsatt att regeringen håller vad dom sagt ang. bonusen). Riktigt bra pris för 60kWh+ ny bil.

Dock nu när Tesla sänkte priset rejält så rör dom om rätt mycket på marknaden. Sannolikt kommer detta att påverka begagnatmarknaden.

Redan idag får man en Model 3 SR för runt 400k och LR för 450k, eller ID3 för runt 380 och e-Niro runt 350k.
Dvs en hel del alternativ i samma prisklass som man då får anta kommer sjunka en del i pris fram tills det är dags för inköp, det är ju trots allt ett halvår kvar.

Model 3 blir ganska dyr i form av försäkring och däck, men har (gissningsvis) bäst andrahandsvärde tack vare att den får uppdateringar och har bra infotainment system, Kia och VW tätt följt skulle jag gissa och MG sist när det gäller att behålla värde.

Har begränsad ekonomi, men behöver bil och det är helt enkelt bara el-bil som gäller. Ej hybrid. Så priset är en faktor.
40kWh är för litet batteri för den typ av resor vi gör ofta till familj, så att ligga kvar på den storleken känns inte så aktuellt.

Tanken är att ha den i 3 år för att sen kanske byta upp sig om ekonomin ser bättre ut, alt 6 år (minst) och då betala av den på denna tiden.

Behöver plats för 2 barn med allt vad det innebär (9 och 11 idag)

Avbokar jag MG:n så går jag ju miste om bonusen på 50k och kan inte ångra mig, så det finns ingen återvändo.

Några tips på hur tusan man ska göra?

Zoe är inte aktuellt pga storleken och vill inte ha Leaf igen, härlig bil men Chademo gör det omöjligt.

(Vi kan skippa allt "kina-bilar är dåliga, staten övervakar osv")

(Blir lite tveksam till MG4 när jag hörde att pro pilot inte går att slå av permanent utan det måste göras vid varje start. Blir tokig på deras lane assist som tjuter och plingar mer än barnens telefoner. Kan ju komma att åtgärdas i en uppdatering, men vet inte hur MG är där.)

Att du går miste om bonusen spelar ju ingen roll om nu tesla rör om så pass mycket på marknaden att priserna ändå sänks med motsvarande summor. Om Tesla blir ensamma om att sänka så är det inte säkert att marknaden påverkas så mycket och då är frågan snarare om MG:n är rätt bil för dig eller inte.

Hur sent kan du ångra din beställning? Tänker att det bästa kan vara att avvakta ett litet tag till och se hur marknaden svarar. Det enda jag kan svara för är att min egen, helt personliga magkänsla i din situation (begränsat med pengar, budget på ca 350-400k) är att jag hellre köper begagnad kvalitet än splitterny kompromissad kinakvalitet. Som Chippen säger är nog inte e-Niro ett dumt val, men jag har inte provat någon av bilarna så ta det med en nypa salt.

Jag skulle hur som helst avvakta nån månad, och provköra nåt av de alternativ du kan tänka dig begagnat.

Permalänk
Medlem

Ovetskapen om hur priserna blir framöver är lite olustigt. Tyckte jag gjorde en bra affär när jag köpte en Cupra Born E-boost 58 med lite extra grejer för 365k efter rabatter och miljöbonus. Får se hur mycket den faller närmaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det är inte alls alltid bättre. Ska du exempelvis köpa något jättedyrt på lån (exempelvis ett hem) så är det lättare att få lånet om du har en privatleasad bil än om du redan sitter med stort ett lån utan säkerhet (på din bil).

Nu pratade jag bara om att leasing är ett dåligt sätt att ”köpa” en bil på. Inte att du kringgår bankens koll över att du har kanske ett lån på en bil och inte får lika högt lån för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Ovetskapen om hur priserna blir framöver är lite olustigt. Tyckte jag gjorde en bra affär när jag köpte en Cupra Born E-boost 58 med lite extra grejer för 365k efter rabatter och miljöbonus. Får se hur mycket den faller närmaste åren.

Faller den mycket så är det nog så att ett det du köper som ersättare fallit mycket också. Om du köper Cupran för 365k, får 100k för den om 3 år men en ny Cupra då kostar 200k så har du totalt sett gått back lika mycket som om du får 265k för din bil och en splitterny kostar 365k då också. 365k + 100k I uppgradering.

Klart din bil kan tappa enormt samtidigt som nya bilar fortfarande är dyra, men det finns ju ingen logik som säger att så blir fallet när Tesla dumpat sina priser just på nya bilar. Då hamnar du bara närmare scenariot att en ny bil inte kostar så mycket nästa gång. Låter som att du gjort en bra affär oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har ruskigt svårt att bestämma mig hur jag ska göra, och har legat vaken ett par nätter nu över detta.
Kanske kan få lite bra inspel här.

Min leasing på MG ZS EV går ut i juli, har bokat en MG4:a som ska komma i Q2 (så sent som möjligt förhoppningsvis) på sista dagen för bonusen, för 415 - 50k dvs, 365k (förutsatt att regeringen håller vad dom sagt ang. bonusen). Riktigt bra pris för 60kWh+ ny bil.

Dock nu när Tesla sänkte priset rejält så rör dom om rätt mycket på marknaden. Sannolikt kommer detta att påverka begagnatmarknaden.

Redan idag får man en Model 3 SR för runt 400k och LR för 450k, eller ID3 för runt 380 och e-Niro runt 350k.
Dvs en hel del alternativ i samma prisklass som man då får anta kommer sjunka en del i pris fram tills det är dags för inköp, det är ju trots allt ett halvår kvar.

Model 3 blir ganska dyr i form av försäkring och däck, men har (gissningsvis) bäst andrahandsvärde tack vare att den får uppdateringar och har bra infotainment system, Kia och VW tätt följt skulle jag gissa och MG sist när det gäller att behålla värde.

Har begränsad ekonomi, men behöver bil och det är helt enkelt bara el-bil som gäller. Ej hybrid. Så priset är en faktor.
40kWh är för litet batteri för den typ av resor vi gör ofta till familj, så att ligga kvar på den storleken känns inte så aktuellt.

Tanken är att ha den i 3 år för att sen kanske byta upp sig om ekonomin ser bättre ut, alt 6 år (minst) och då betala av den på denna tiden.

Behöver plats för 2 barn med allt vad det innebär (9 och 11 idag)

Avbokar jag MG:n så går jag ju miste om bonusen på 50k och kan inte ångra mig, så det finns ingen återvändo.

Några tips på hur tusan man ska göra?

Zoe är inte aktuellt pga storleken och vill inte ha Leaf igen, härlig bil men Chademo gör det omöjligt.

(Vi kan skippa allt "kina-bilar är dåliga, staten övervakar osv")

(Blir lite tveksam till MG4 när jag hörde att pro pilot inte går att slå av permanent utan det måste göras vid varje start. Blir tokig på deras lane assist som tjuter och plingar mer än barnens telefoner. Kan ju komma att åtgärdas i en uppdatering, men vet inte hur MG är där.)

Du har ju i princip fram till leveransen av bilen att bestämma dig. Skulle avvakta och se hur priserna utvecklar sig fram till påsk, tror inte att leverans Q2 lär komma mycket tidigare än så och du har ju leasingavtal till juli ändå.

Jag har också beställt en MG4 på sista dagen för bonusen, men i mitt fall så är det i dagsläget den enda bilen på marknaden som uppfyller mina krav:

  • Minst 40 mils räckvidd med bra snabbladdning

  • Inte en SUV eller småbil (typ Zoe)

  • Billig

Du är ju uppenbarligen inte lika begränsad i ditt val som jag är, så vad är viktigast för dig i en bil om du nu har börjat kolla på annat? Var priset det enda till MG4:ans fördel? Kia E-niro som begagnad är ju nästan samma kostnad och rymligare, men antagligen något tråkigare om än kanske lite bättre kvalitetskänsla.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux