Personligen, Id go with "Vad för dator lär du införskaffa eller uppdatera över säg en 10 års livslängd för nätaggregatet",
Personligen så har jag ett 80 bronze (corsair 650watt) till ett system om bla. AMD 5 5600G, AMD R9 380 grafikkort och lite annat som hör till en dator, for funzies så satte jag en sån elmätare som man kopplar med vanliga elkontakter till för att testa se hur mycket min dator faktiskt drog (inklusive ca 10-20% loss på nätaggregatets power conversion dvs då), resultatet, ca 100watt i idle till ca 120watt vid low usage t.ex lyssnade på musik eller kollade på YouTube videos,
men det intressanta "imo" var när jag körde igång prime95 (>max power usage setting) för maximal CPU usage samt furmark för att maximera grafikkortet, jag minns ha nått kring 350watt (nästan hela tiden under 350 talet).
Now, det är en "gammal" dator vid detta tillfället, jag hade i avsikt många gånger om tänkt uppgradera grafikkortet samt så kör jag inte APU delen öht, det var bara så att min gamla 1700 CPU hade gett upp och jag var tvungen att införskaffa en ny processor, (varav ironiskt nog så nådde denna nyare processorn över en Ryzen 1700 vid multicore tests trots den har 2 kärnor mindre).
I know, jag gick off tangent a bit, men vad jag kan se med ditt val av ett "gold" nätaggregat så är det nog inte ett dåligt val, I mean, det finns bättre, men det är några procent över vad "gold" presterar och du lär kanske uppgradera din dator inom vad du tänkt dig är ditt nya nätaggregats livslängd ändå där din dator når 1000watt total usage.
Men, har du en existerande dator med ett funktionellt (bra) nätaggregat kan du sätta ihop din nya dator, koppla dit nätaggregatet och prova se om du klarar dig. MED en sådan här gizmo för att se så att du inte når i närheten av det nätaggregatets max spec. wattage.
https://www.clasohlson.com/se/Elmätare-för-väg...
Intressant historia haha Min nuvarande dator har en 650W psu i en fractal design meshify C. Den 6800XT jag har tänkt att köpa drar nog lite för mycket ström och är dessutom för stor för chassit