Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag minns någon komiker som skämtade om att Pepsis slogan borde vara "Pepsi ok?", alltså typ "Går det bra med Pepsi?" på svenska, för det är så de flesta av oss konsumerar Pepsi, efter att ha bett om Coca-Cola.

Antingen riktig coca cola, eller så får vatten duga. Avloppsrenset pepsi borde förbjudas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Antingen riktig coca cola, eller så får vatten duga. Avloppsrenset pepsi borde förbjudas

Tja, jag föredrar absolut Coca-Cola och det finns många läskedrycker jag hade tagit före Pepsi, och vatten dricker jag ju för det mesta, men är jag sugen på läsk så är jag så då blir det läsk. Men hellre Zingo, Jaffa, 7up, Dr Pepper eller så än Pepsi förstås. Men jag tar hellre Pepsi än någon billig Cola som Premier eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Skulle snarare säga antingen Lidls Freeway cola eller Pepsi max om det tvunget måste vara sockerfritt. Coca cola smakar alldeles för sött och deras sockerfria alternativ smakar äckligt av sötningsmedel 🤮

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Som begynnande gubbe tycker jag det det är nästintill helt meningslöst att konsumera större mängder läsk, finns nästan ingenting mer värdelöst lägga pengar på eller som man blir lika fet av. Flytande kalorier bör man spara till sås till potatis eller fredagsdrinken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levan:

Som begynnande gubbe tycker jag det det är nästintill helt meningslöst att konsumera större mängder läsk, finns nästan ingenting mer värdelöst lägga pengar på eller som man blir lika fet av. Flytande kalorier bör man spara till sås till potatis eller fredagsdrinken

En "äkta gubbe" borde väl hålla sig till lättölet förstås. Hjälper inte mot kalorierna dock.

Jag gillar läsk, Coca-Cola helst, men har dragit ner ganska kraftigt över det senaste decenniet eller så. Ett tag drack jag lätt 1,5-2 liter om dagen och nu räcker en enlitare en vecka utan problem. Men jag vill ju gärna ha den ändå, att börja fula sig med recepten och ha sötningsmedel även i de vanliga sorterna är ju katastrof. Fanta är exempelvis inget att ha längre.

Permalänk
Medlem

På ämnet. Dagens nyhet om att dom vill införa sockerskatt på läsk i Sverige, det är något jag har önskat i kanske tio års tid. Men frågan är om det verkligen är läge för det nu? Läsken har redan blivit skitdyr. Så pass att dom veckorna det inte finns erbjudande på läsk, så köps det ingen.
Med prisnivåerna kring 2015 plus skatter tycker jag det hade varit rimligt med 20kr för en tvåliters.
Nu kostar 1,5l ruggiga 22kr och det är helt vansinne. Man blir skogstokig när man ser "erbjudanden" att man kan köpa 3 flaskor för 60kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

På ämnet. Dagens nyhet om att dom vill införa sockerskatt på läsk i Sverige, det är något jag har önskat i kanske tio års tid. Men frågan är om det verkligen är läge för det nu? Läsken har redan blivit skitdyr. Så pass att dom veckorna det inte finns erbjudande på läsk, så köps det ingen.
Med prisnivåerna kring 2015 plus skatter tycker jag det hade varit rimligt med 20kr för en tvåliters.
Nu kostar 1,5l ruggiga 22kr och det är helt vansinne. Man blir skogstokig när man ser "erbjudanden" att man kan köpa 3 flaskor för 60kr.

Läsk kostar i princip ingenting att tillverka, så det höga priset är bara ocker.

Sockerskatt kan nog vara bra, men då borde man också sänka skatten på frukt och grönsaker som ju har blivit orimligt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag minns någon komiker som skämtade om att Pepsis slogan borde vara "Pepsi ok?", alltså typ "Går det bra med Pepsi?" på svenska, för det är så de flesta av oss konsumerar Pepsi, efter att ha bett om Coca-Cola.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverket-vill-ha-h...

” – Vi kan inte lägga allt ansvar på individerna utan det måste bli lättare att äta hälsosamt, säger Åsa Brugård Konde till Ekot.”

#förmyndarsverige

Ja, det är förvisso korrekt att folk dricker en massa läsk trots att det sitter några byråkrater på Livsmedelsverket och surar, men… Det lustiga är att det anges att de uppfattar att försäljningen gått ned i vissa länder. Fast det var ju inte det som var målet, utan att alla skulle bli snygga och smärta som en följd av denna beskattning. Alltså har de rimligen att visa att den effekten uppnås, istället för att det blir plastpåseskatt 2.0 och ”vi har gjort något”. Annars lär de väl vilja gå vidare med fitbitfotboja och skatt på antalet stillasittande minuter, när det ofrånkomligen kommer att visa sig att folk klarar av att vara osnygga och osmärta även med deras nya skatt…

(Sedan är det för egen del strunt samma om de dubblar priset på läsk.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverket-vill-ha-h...

” – Vi kan inte lägga allt ansvar på individerna utan det måste bli lättare att äta hälsosamt, säger Åsa Brugård Konde till Ekot.”

#förmyndarsverige

Ja, det är förvisso korrekt att folk dricker en massa läsk trots att det sitter några byråkrater på Livsmedelsverket och surar, men… Det lustiga är att det anges att de uppfattar att försäljningen gått ned i vissa länder. Fast det var ju inte det som var målet, utan att alla skulle bli snygga och smärta som en följd av denna beskattning. Alltså har de rimligen att visa att den effekten uppnås, istället för att det blir plastpåseskatt 2.0 och ”vi har gjort något”. Annars lär de väl vilja gå vidare med fitbitfotboja och skatt på antalet stillasittande minuter, när det ofrånkomligen kommer att visa sig att folk klarar av att vara osnygga och osmärta även med deras nya skatt…

(Sedan är det för egen del strunt samma om de dubblar priset på läsk.)

Ja, det är ju bekvämt att höja skatten, så får man mer intäkter samtidigt som man kan påstå att man gör någon nytta.

Jag tror att det som gör det svårt att "välja hälsosamt" är dels att hälsosamma produkter är dyrare än ohälsosamma, och dels den mördande reklamen.

Man kanske borde göra som de gjorde i USA med tobaksreklamen, för varje krona som Coca Cola eller McDonalds lägger på att marknadsföra sina produkter så beskattas de med motsvarande summa som läggs på att informera om hur skadliga deras produkter är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iskra:

Läsk kostar i princip ingenting att tillverka, så det höga priset är bara ocker.

Sockerskatt kan nog vara bra, men då borde man också sänka skatten på frukt och grönsaker som ju har blivit orimligt dyra.

Vi löser problemet med att vissa medborgare saknar ekonomiskt vett och blir feta, genom att låta dem betala ännu mer.
Förr eller senare tar väl pengarna slut.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det lustiga är att det anges att de uppfattar att försäljningen gått ned i vissa länder. Fast det var ju inte det som var målet, utan att alla skulle bli snygga och smärta som en följd av denna beskattning. Alltså har de rimligen att visa att den effekten uppnås, istället för att det blir plastpåseskatt 2.0 och ”vi har gjort något”. Annars lär de väl vilja gå vidare med fitbitfotboja och skatt på antalet stillasittande minuter, när det ofrånkomligen kommer att visa sig att folk klarar av att vara osnygga och osmärta även med deras nya skatt…

Om försäljningen går ner lär det väl ge någon påverkan på folks hälsa? Konsumptionen av allt som kan göra en osnygg och osmärt måste rimligtvis bort helt för att folk ska bli snygga och smärta, då krävs det lite mer än bara skatter på en av dessa saker.

IMHO är sockerskatt inte en dålig tanke, med liknande motivering som man kan göra för t.ex. alkohol och tobak. Dvs. istället för att förbjuda det helt får konsumenten betala extra, där pengarna kan allokeras till sjukvården för att täcka den ökade risken att konsumenten kommer behöva mer sjukvård iom. sitt bruk av dessa.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Snusfri

När det är slut på dasspapper när man redan sitter på tronen i rektumrummet och måste ringa kollegan så den får komma med mer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Om försäljningen går ner lär det väl ge någon påverkan på folks hälsa? Konsumptionen av allt som kan göra en osnygg och osmärt måste rimligtvis bort helt för att folk ska bli snygga och smärta, då krävs det lite mer än bara skatter på en av dessa saker.

IMHO är sockerskatt inte en dålig tanke, med liknande motivering som man kan göra för t.ex. alkohol och tobak. Dvs. istället för att förbjuda det helt får konsumenten betala extra, där pengarna kan allokeras till sjukvården för att täcka den ökade risken att konsumenten kommer behöva mer sjukvård iom. sitt bruk av dessa.

Du ser inga gränsdragningsproblem eller överflyttningsmöjligheter? Socker är en del av väldigt mycket är ätbart, både naturligt och tillsatt. Som exempel är det mer socker i vanlig inlagd sill än i läsk, även om man sannolikt inte äter ett halvt kilo på en gång. Varför det sedan inte är ett beskattningsbart problem att gå på en diet av pommes frites, grädde och bacon, kan man också fråga sig…

Att få folk att äta såsom myndighetsbyråkrater tycker med hjälp av skam och skatt lär inte fungera särskilt väl. Allra minst på dem som är sämst på att anpassa sig efter råd och rön. Andra har redan full och konstant ångest och följer varenda trend såsom om det vore en religion. Det är bara att titta i vissa trådar i forumet för att se hur den egna övertygelsen hos en del ser ut, och det i ett forum där man mer skulle kunna förvänta sig chips och Jolt-cola.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Ja, det är ju bekvämt att höja skatten, så får man mer intäkter samtidigt som man kan påstå att man gör någon nytta.

Jag tror att det som gör det svårt att "välja hälsosamt" är dels att hälsosamma produkter är dyrare än ohälsosamma, och dels den mördande reklamen.

Det är väl just skillnaden i kostnad de försöker råda bot med en skatt på ohälsosamt, eller?

Citat:

Man kanske borde göra som de gjorde i USA med tobaksreklamen, för varje krona som Coca Cola eller McDonalds lägger på att marknadsföra sina produkter så beskattas de med motsvarande summa som läggs på att informera om hur skadliga deras produkter är.

Eller tvinga dem till varningstexter i annonser och på förpackningarna, som vi gör med tobak och alkohol.

Jag vet inte vad som är den bästa vägen, men att tvinga (mer eller mindre uttalat) läsktillverkarna att försämra sin produkt tycker jag inte är rätt väg att gå. Vi som gillar läsk men dricker måttligt av den kan inte göra det längre för den smakar skit liksom. Bättre då att höja priset, med skatt. Vi som inte dricker så mycket kan nog hantera en tia extra i veckan eller något, men för den som dricker mycket så blir det ju märkbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Du ser inga gränsdragningsproblem eller överflyttningsmöjligheter? Socker är en del av väldigt mycket är ätbart, både naturligt och tillsatt. Som exempel är det mer socker i vanlig inlagd sill än i läsk, även om man sannolikt inte äter ett halvt kilo på en gång. Varför det sedan inte är ett beskattningsbart problem att gå på en diet av pommes frites, grädde och bacon, kan man också fråga sig…

Hur ohälsosamt fett är diskuteras ju en del, många menar ju att det inte är så ohälsosamt då det ger en mättnadskänsla vilket socker inte gör i alls samma grad och än mindre i drickbar form. Det sagt så får de gärna lägga en högre skatt på andra överdrivet sötade produkter, sill, fruktyoghurt, färdigrätter, chutney och så vidare. Sen får de gärna sänka skatten på mat i övrigt förstås, staten behöver inte öka skatteuttaget bara för att de förändrar punktskatterna. Å andra sidan kanske tanken är att någonstans kompensera för de ökade kostnaderna som den ohälsosamma maten innebär för sjukvård och så, och då kan man ju tänka sig att det totala skatteuttaget på mat borde öka.

Citat:

Att få folk att äta såsom myndighetsbyråkrater tycker med hjälp av skam och skatt lär inte fungera särskilt väl. Allra minst på dem som är sämst på att anpassa sig efter råd och rön. Andra har redan full och konstant ångest och följer varenda trend såsom om det vore en religion. Det är bara att titta i vissa trådar i forumet för att se hur den egna övertygelsen hos en del ser ut, och det i ett forum där man mer skulle kunna förvänta sig chips och Jolt-cola.

Jo det är alldeles för stort fokus på smalhet nuförtiden som att det är ett tecken på att man är hälsosam, ofta det enda tecknet som spelar roll. Folk är olika, en del är smala trots att de äter skit och andra är hyfsat runda trots hälsosam mat och motion. Denna shaming är katastrof på många sätt. Samtidigt vet vi ju alla och säkert att överdriven konsumtion av socker inte är hälsosamt för någon.

Permalänk
Medlem

En till aspekt i sockerdebatten.
Gäller det enbart tillsatt socker, eller gäller det alla former av sötningsmedel? Socker vet vi att det är flytande kalorier som triggar hjärnan att konsumera mer. Läsk med sötningsmedel har dom forskat på länge hurvida det är farligt eller ej. Men det sägs ju även det trigga sötsuget, om än kalorifritt, så man istället konsumerar annat för att stilla begäret.

Blir det sockerskatt kan dom gott skatta alla livsmedel som har tillsatt socker utan egentlig bra anledning. Frysmiddagar brukar vara fulla med socker!

Permalänk
Medlem

Varför ska man prata om höjda skatter / momser mitt i en stor lågkonjuktur.
Skojar dem med oss?

Så jävla opassande att ta upp nu.
Det är redan svindyrt i matbutiken liksom, räcker inte det?

Jävla skojare.

Om de nu ska straffbeskatta vissa varor så ska de ta bort momsen helt på frukt och grönsaker exempelvis.
Alltid straffbeskatta och höja skatter men aldrig minska på sånt som är bra. Fyfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är väl just skillnaden i kostnad de försöker råda bot med en skatt på ohälsosamt, eller?

Ja, det jag menade var att det är bekvämt för staten att bara öka skatten på allting. Så om man vill gynna folkhälsan så borde man samtidigt sänka skatten på nyttiga produkter.

Skrivet av snajk:

Jag vet inte vad som är den bästa vägen, men att tvinga (mer eller mindre uttalat) läsktillverkarna att försämra sin produkt tycker jag inte är rätt väg att gå. Vi som gillar läsk men dricker måttligt av den kan inte göra det längre för den smakar skit liksom. Bättre då att höja priset, med skatt. Vi som inte dricker så mycket kan nog hantera en tia extra i veckan eller något, men för den som dricker mycket så blir det ju märkbart.

Menar du att läsken smakar sämre nu än tidigare? Hur har tillverkarna "tvingats" till det då, med tanke på att vi inte har någon sockerskatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Menar du att läsken smakar sämre nu än tidigare?

Ja, som t ex Pepsi har lagt sötningsmedel i vanliga Pepsin som får den att smaka räv jämfört med tidigare.
Coca Cola vet jag inte varför den smakar för jävligt numera, för den förstördes också för några år sen tror jag det var? Men dom har ju inte sötningsmedel i den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Ja, det jag menade var att det är bekvämt för staten att bara öka skatten på allting. Så om man vill gynna folkhälsan så borde man samtidigt sänka skatten på nyttiga produkter.

Jo det får de gärna göra. Nu var det visserligen inte så länge sedan de sänkte momsen på mat från 25% till 12%, vilket även innefattar läsk och annat sockerhaltigt, så om vi höjer den på dessa onyttiga saker till 25% igen så kanske det duger? De skulle absolut kunna sänka momsen ytterligare på (nyttig) mat förstås, men den är redan rätt låg.

Citat:

Menar du att läsken smakar sämre nu än tidigare? Hur har tillverkarna "tvingats" till det då, med tanke på att vi inte har någon sockerskatt?

Ja, eller tvingats och tvingats, men de "hotade" med sockerskatt och detta fick till följd att många läskedrycker minskade sockerhalten och tillsatte en del sötningsmedel istället, på de "vanliga" sorterna. Fanta exempelvis smakar numera skit för att de minskade sockerhalten en aning (35%) och tillsatte några artificiella kalorifria sötningsmedel istället. Zingo har inte fått det, men det är inte samma sak tyvärr. Pepsi däremot har sötningsmedel nu också exempelvis, och 7up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

En till aspekt i sockerdebatten.
Gäller det enbart tillsatt socker, eller gäller det alla former av sötningsmedel? Socker vet vi att det är flytande kalorier som triggar hjärnan att konsumera mer. Läsk med sötningsmedel har dom forskat på länge hurvida det är farligt eller ej. Men det sägs ju även det trigga sötsuget, om än kalorifritt, så man istället konsumerar annat för att stilla begäret.

Blir det sockerskatt kan dom gott skatta alla livsmedel som har tillsatt socker utan egentlig bra anledning. Frysmiddagar brukar vara fulla med socker!

Det finns inga studier som lyckats visa triggat sötsug - Däremot hörsägen.

Skrivet av padinni:

Varför ska man prata om höjda skatter / momser mitt i en stor lågkonjuktur.
Skojar dem med oss?

Så jävla opassande att ta upp nu.
Det är redan svindyrt i matbutiken liksom, räcker inte det?

Jävla skojare.

Om de nu ska straffbeskatta vissa varor så ska de ta bort momsen helt på frukt och grönsaker exempelvis.
Alltid straffbeskatta och höja skatter men aldrig minska på sånt som är bra. Fyfan.

Det finns förslag på att titta på att minska skatt på frukt och grönt. Det rekommenderas från folk som kan barndieter.

Sockerskatt får konsumtionen att minska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Ja, som t ex Pepsi har lagt sötningsmedel i vanliga Pepsin som får den att smaka räv jämfört med tidigare.
Coca Cola vet jag inte varför den smakar för jävligt numera, för den förstördes också för några år sen tror jag det var? Men dom har ju inte sötningsmedel i den.

Att söta läsk med sötningsmedel kostar ungefär en tiondel av vad det kostar att använda socker, så det kan ju också vara ett motiv för tillverkarna oavsett om man har sockerskatt eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Att söta läsk med sötningsmedel kostar ungefär en tiondel av vad det kostar att använda socker, så det kan ju också vara ett motiv för tillverkarna oavsett om man har sockerskatt eller inte.

Jo kanske, samtidigt lär de ju ha tappat en hel del försäljning i och med detta. Läs exempelvis: https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/a73eK5/vreden-mot-det-n... (Aftonbladet är inte mycket att ha men när det gäller att sammanställa rage från sociala medier så duger de)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo kanske, samtidigt lär de ju ha tappat en hel del försäljning i och med detta. Läs exempelvis: https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/a73eK5/vreden-mot-det-n... (Aftonbladet är inte mycket att ha men när det gäller att sammanställa rage från sociala medier så duger de)

Det glädjer mig om de tappar försäljning Men jag undrar hur många som märker av det och faktiskt bryr sig tillräckligt mycket för att sluta köpa läsken. Det är nog en högljudd minoritet som skriker ut på sociala medier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Det glädjer mig om de tappar försäljning Men jag undrar hur många som märker av det och faktiskt bryr sig tillräckligt mycket för att sluta köpa läsken. Det är nog en högljudd minoritet som skriker ut på sociala medier.

Så kan det absolut vara. Samtidigt antar jag att de som dricker läsk med socker inte gillar smaken av sötningsmedel, så är det i alla fall för mig, och det är ju väldigt tydligt märkbart i dessa "nya recept", så jag hade inte blivit förvånad om säg Fanta tappade tiotals procent av sin försäljning av den sötade läsken på detta. Min konsumtion av Fanta har minskat med typ 99% i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det finns inga studier som lyckats visa triggat sötsug - Däremot hörsägen.

Det finns förslag på att titta på att minska skatt på frukt och grönt. Det rekommenderas från folk som kan barndieter.

Sockerskatt får konsumtionen att minska.

Förlåt men av bitter erfarenhet säger jag att sannolikheten att de kommer höja skatten är 10 gånger större än att dem skulle minska på en produkt. De försöker bara hitta saker de kan beskatta extra så de kan inflationsjustera sina löner medan vi andra får nöja oss med vanliga 2% löneökningen som pissfacket föreslår.

De behöver verkligen jobba på sin timing med dessa förslag.
Hade det varit för ett par år sedan tror jag att jag hade varit med positiv men nu är ALLT redan blivit orimligt dyrt på väldigt kort tid, då behöver vi skattelättnader inte höjningar. Visst att dricka läsk är ingen rättighet men själva principen att höja skatter i dessa tider är idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vet inte hur högljudd jag är (när det gäller sockerdebatten) men jag har inte köpt läsk av någon sort de senaste 20 åren. Man måste inte SKRIKA, det räcker med att bara sluta. Har dessutom slutat köpa färdigmat och lagar allt från grunden (köper inte ens halvfabrikat) för då kan jag själv reglera vad det är för skit i maten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vet inte hur högljudd jag är (när det gäller sockerdebatten) men jag har inte köpt läsk av någon sort de senaste 20 åren. Man måste inte SKRIKA, det räcker med att bara sluta. Har dessutom slutat köpa färdigmat och lagar allt från grunden (köper inte ens halvfabrikat) för då kan jag själv reglera vad det är för skit i maten.

Jag tror att du missförstår mig. Den högljudda minoriteten var de som citerades i Aftonbladet-artikeln och som var upprörda över att man ersatt en del av sockret i Fanta med sötningsmedel.

Jag håller helt med dig om färdigmat (men jag lever inte som jag lär, ibland är det väldigt bekvämt med halvfabrikat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jo, givetvis är där problematik med tanke på hur bred användningen av det är. Dock tror jag en sockerskatt hade gjort mer för folk som dricker mycket cola än folk som t.ex. är skogstokiga i inlaggd sill, finns väl gott om människor som dricker säg 5 liter läsk i veckan, men tror det är rätt få som käkar 10 burkar sill. Om det ändå är vanligt att folk gör det, lär den liknande sockermängden inte heller vara särskillt nyttig.

Jag har varken hävdat att en sockerskatt skulle lösa alla problem med övervikt eller hävdat att man inte kan argumentera för liknande skatter på andra feta/ohälsosama livsmedel. Oberoende om man tycker att det är rimligt och tror det är implementerbart, tycker jag dock att frågan om en sockerskatt står för sig själv, på samma sätt som andra liknande skatter inte blir overksamma bara för att vi inte skattar _ALLT_ som är onyttigt. Tror definitivt också att de mildrar problemen.

Är det endast myndighetsbyråkrater som bryr sig om folks välmående? Tror nog att det ligger i de flestas intresse att deras nära och kära mår bra, eller gemene man för den delen, och överkonsumption av socker är inte direkt något som leder till detta.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz