Permalänk
Medlem

Tellstick som slav?

Hej
Jag har beställt en Homey Bridge, som jag får se när den dyker upp (finns inte i lager), för att styra mina gamla 433mhz och Z-Wave. Min Tellstick är en Net v1.
Kan jag köra min Tellstick som slav och ändå använda 433mhz på den? Eller funkar den bara som slav för Z-Wave?

Är det kanske någon som rent av har förslag på någon annan modell än Homey Bridge, som funkar lika bra som den gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahla77:

Hej
Jag har beställt en Homey Bridge, som jag får se när den dyker upp (finns inte i lager), för att styra mina gamla 433mhz och Z-Wave. Min Tellstick är en Net v1.
Kan jag köra min Tellstick som slav och ändå använda 433mhz på den? Eller funkar den bara som slav för Z-Wave?

Är det kanske någon som rent av har förslag på någon annan modell än Homey Bridge, som funkar lika bra som den gör?

talar vi om en sekundär z-wave hubb som ska köras som slav så enheter som ansluts styr av den andra hubben? det är specifikt för z-wave
det brukar även vara låst till tillverkarens hubbar (finns få undantag vad jag vet som funkar ihop)

just z-wave är vera plus/secure trevliga, och det går köra rfxtrx till dom för 433mhz
köper man dom begagnat kan man hittar dom rätt billigt, har du väl ställt in alla parametrar blir dom jäkligt stabila.
det kräver en del pul men allt körs lokalt, (jag har till och med byggt upp ett litet lager med dom just för dom är så nice särskilt om dom styrs av ha)
en annan lösning är att du köper dig en rpi med en z-way hatt på och kör Home assistant och tar in din telldus den vägen.
även den lösningen kräver en del pul med z-wave inställningar.
mycket beror också på hur många z-wave enheter du har, allt över 50talet med fast matning då är det vera/fibaro eller z-wave hatt som är snabba och stabila när jag kört tester.

du vet att alla med en rfxtrx får upp och kan styra alla dina 433mhz enheter oavsett hur du parat dom? (med en vettig antenn kan jag styra grannars ett par hundra meter bort utan problem)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Importera både tellstick och homey till Home Assistant och styr därifrån.
Hade jag gjort iaf.

Permalänk
Medlem

Tack
Så går det ju att göra.

Är det någon som har en bra guide till att lägga in Home Assistant på en Windows 11- dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahla77:

Tack
Så går det ju att göra.

Är det någon som har en bra guide till att lägga in Home Assistant på en Windows 11- dator?

Finns en rätt så bra instruktion på Home Assistants hemsida:
https://www.home-assistant.io/installation/windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Finns en rätt så bra instruktion på Home Assistants hemsida:
https://www.home-assistant.io/installation/windows

Jag har försökt med den, men får upp fel som jag inte hittar något om.

Permalänk
Medlem

Det blir problem när jag ska installera Genie. Dock läser jag lite här och där att det finns inbyggt i Windows 11, men hittar inte hur jag ska göra.
Någon som har tips?