Hårddiskar på dekis – nästan halverade leveranser 2022

Permalänk
Melding Plague

Hårddiskar på dekis – nästan halverade leveranser 2022

Allt billigare SSD-enheter och ett svårt ekonomiskt läge får hårddiskmarknaden att störtdyka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

inte direkt konstigt, speciellt nu när ssder är snabbare, högre densitet och nu börjar bli likvärdiga i pris. Bara en tidsfråga innan dom allt mer börjar försvinna från server marknaden också.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta 500 GB hårddiskar...så en jämförelse måste väl göras för 1 TB diskar.

Där kostar den billigaste snurrdisken ca 600 kr, och 1 TB SSD ca 700 kr (både M2 och vanlig ssd)

Så fort vi går upp till 2 TB däremot, så blir mekaniska MYCKET billigare per lagringsyta. Vi snackar nästan dubbla priset per MB eller mer.

Mekanisk ca: 800 kr
SSD M2: 1450 kr
SSD vanlig: 1800 kr

Förhoppningsvis kommer 2 TB SSD varianter närma sig även på större lagringsmedia...

Statistik enligt en färsk sökning på INET (så ta det med en nypa salt)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Svårt att hitta 500 GB hårddiskar...så en jämförelse måste väl göras för 1 TB diskar.

Där kostar den billigaste snurrdisken ca 600 kr, och 1 TB SSD ca 700 kr (både M2 och vanlig ssd)

Så fort vi går upp till 2 TB däremot, så blir mekaniska MYCKET billigare per lagringsyta. Vi snackar nästan dubbla priset per MB eller mer.

Mekanisk ca: 800 kr
SSD M2: 1450 kr
SSD vanlig: 1800 kr

Förhoppningsvis kommer 2 TB SSD varianter närma sig även på större lagringsmedia...

Statistik enligt en färsk sökning på INET (så ta det med en nypa salt)

De flesta hemanvändare klarar sig nog fint på 2TB dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De flesta hemanvändare klarar sig nog fint på 2TB dock.

Du har rätt fast på 1 TB lagring.

2 TB är på tok för dyrt.

Känns fel att man kan köpa 2 st SSDer på 1 TB för mindre pris än 1 på 2 TB...

Om lagring är allt man bryr sig om, och inte behöver den höga M2 hastigheten.

Samt om man har väldigt få M2 platser blir det ju besvärligt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Svårt att hitta 500 GB hårddiskar...så en jämförelse måste väl göras för 1 TB diskar.

Där kostar den billigaste snurrdisken ca 600 kr, och 1 TB SSD ca 700 kr (både M2 och vanlig ssd)

Så fort vi går upp till 2 TB däremot, så blir mekaniska MYCKET billigare per lagringsyta. Vi snackar nästan dubbla priset per MB eller mer.

Mekanisk ca: 800 kr
SSD M2: 1450 kr
SSD vanlig: 1800 kr

Förhoppningsvis kommer 2 TB SSD varianter närma sig även på större lagringsmedia...

Statistik enligt en färsk sökning på INET (så ta det med en nypa salt)

Ja, det blir ju en något skev jämförelse mellan teknologierna som helhet om man bara jämför en enda storlek sådär; de två teknologierna har helt olika sweet spots nu.

Och just att de har olika sweet spots är väl den huvudsakliga anledningen att det fortfarande finns något intresse att tala om vad gäller hårddiskar, för vissa användningsområden då.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag hade en HDD i min gamla burk från 2013 då SSD-enheten bara var på 250 GB (relativt dyrt med större då) men när jag köpte min nuvarande dator för drygt två år sedan nöjde jag mig med en 1 TB SSD som lagring och jag har i dagsläget 400 GB ledigt så lär inte behöva mer lagring på väldigt länge.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Hoppas att tillverkare av SSD anstränger sig lite mer när det kommer till lagringsenheter också.
Skulle gärna byta ut mina 8TB snurrdiskar mot SSD i framtiden
Som det är nu så kostar SSD för lagring tyvärr 3-4 gånger så mycket som motsvarande HDD, så bytet lär inte ske på länge

Permalänk
Medlem

Inte förvånande att hårddiskar minskar i popularitet. Ska man ha en liten billig disk så blir det SSD, ska man ha en snabb mellanstor disk så blir det SSD. Nu är det bara för stor bulklagring som det är aktuellt med hårddiskar.

Som privat anekdot har tillverkarnas beteende gjort att jag köpt mindre disk. Är trött på "5400rpm class" = 7200rpm, diskar som byts från CMR till SMR utan att modellnamnet ändras eller att det är billigare att köpa externa diskar än interna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag själv övergav HDDn för 6 år sedan och ångar inte det. Min gamla dator från 2013 med sin i7 fick ett nytt liv och kan användas till 2025 då Windows 10 "skrotas".
Nej, den enda lösningen för HDDn är att öka densiteten, lägga på en rejäl cache samt komma på en teknik som snabbar upp sökhastigheten.
Problemet är det Ny teknik kostar och då blir det svårt att dumpa priserna på HDD och samtidigt lägga sig under SSDn prisnivå. Nej, det blir en mörk framtid för HDDn. Mekaniska hårddiskar kommer att dö ut på den vanliga konsumentmarknaden och endast användas av entusiaster och stora företag.

Permalänk

Min bild är att hdd pris har legat på samma nivå länge och jag själv därför har slutat köpa så många.

Men helt klart finns det användningsområde. jag köpte till 2 extra 2TB ssd till ps5an, det var dyrt och det räckte ej så länge. Jag skulle gissa att majoritet fortfarande köper hdd till deras ps5a och vissa som mig både hdd och ssd.

Permalänk
Medlem

Chia coins kom i början av 2021 och fick folk att investera i lagring, vilket innebar att större diskar var antingen omöjliga att få tag på eller hade ökat enormt i pris likt grafikkort.

Om de hade tittat på ifall det kanske är så att hårddiskar fick ett uppsving 2021 jämfört med 2020 så tror jag man sett en ökning under 2021 istället...

Permalänk
Snusfri

Jag har ca 80TB och det räcker inte.
Skulle jag vilja byta det mot ssds så skulle det bli snordyrt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hade haft kvar min 1TB HDD om det inte vore för det oväsen den skapade. Efter bytet från Fractal R5 (som dämpade surret otroligt bra) så kunde jag inte stå ut med en HDD i meshburken. Bytte ut min 240GB Intel 520 från 2015 och köpte en 1TB 980 Pro. Det blir lite mindre lagringsmängd än innan men jag har rätt få spel i rotation så mer hade varit rätt poänglöst, speciellt när man laddar ner spel på en halvtimme som värst.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min bild är att hdd pris har legat på samma nivå länge och jag själv därför har slutat köpa så många.

Men helt klart finns det användningsområde. jag köpte till 2 extra 2TB ssd till ps5an, det var dyrt och det räckte ej så länge. Jag skulle gissa att majoritet fortfarande köper hdd till deras ps5a och vissa som mig både hdd och ssd.

Vad har du på din PS5:a? Själv så har jag nästan svårt att motivera köp av extra lagring än så länge.
Nu börjar ju lagringen leta sig ner emot 1Kr per GB, men jag känner inte riktigt att det är så trångt att jag verkligen behöver en, än så länge. Kommer nog hålla mig till BF2023 och hoppas på att även 2TB diskarna hinner sjunka lite i pris.

Får se nu när PSVR2 släpps, men jag tror ändå att jag klarar mig ett tag till.

Menar inte att var kritisk, men låter ändå lite konstigt att inte klara sig på ca 2.6TB.
Skulle jag haft en extra TB så hade jag nog fått in allt som jag kan tänka mig att spela.
Kan tänka mig att man vill ha mer utrymme ifall man har slö uppkoppling också iofs.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt. Känns som de allra flesta kan klara sig med 500 GB i datorn utan problem. Är nog rätt vanligt att folk sedan kör med USB ansluten disk som en sorts modern diskett/CD för att masslagra bilder/filmer från telefon/kamera.

Skrivet av THB:

Jag har ca 80TB och det räcker inte.
Skulle jag vilja byta det mot ssds så skulle det bli snordyrt.

Du motsvarar uppenbarligen inte genomsnittsanvändaren eller ens målgruppen för SSD lagring, så jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med kommentaren?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Inte använt HDD:s på 10 år. Droppen som fick bägaren att rinna över var när dom 3 jag hade gick sönder inom loppet av 6 månader, samtliga precis efter att garantitiden gick ur. Maximal otur antagligen, men likväl.

Samtidigt så tuffar den Samsung 830 jag köpte för 11 år sedan fortfarande på med ~99% hälsa.

Antalet användare som aktivt behöver XX+ TB med lagring är inte så stort medan "normalanvändaren" klarar sig på 1-2 TB idag, då räcker det fint med SSD:s/NVME:s.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Stan Carley:

Hoppas att tillverkare av SSD anstränger sig lite mer när det kommer till lagringsenheter också.
Skulle gärna byta ut mina 8TB snurrdiskar mot SSD i framtiden
Som det är nu så kostar SSD för lagring tyvärr 3-4 gånger så mycket som motsvarande HDD, så bytet lär inte ske på länge

Jag håller med, har tänkt köpa 4st 8TBs för lagring inom en snar framtid och det är inte tal om att köpa SSD till det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se totalt levererad kapacitet. Säkerligen fortfarande en minskning, men om köpbeteendet av HDD styrs mer mot stora diskar och ssd helt ersatt systemdiskar kan ”antalet enheter” ge en skev bild. Själv köpte jag bara två HDD 2022, men totalt 40 TB.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Chia coins kom i början av 2021 och fick folk att investera i lagring, vilket innebar att större diskar var antingen omöjliga att få tag på eller hade ökat enormt i pris likt grafikkort.

Om de hade tittat på ifall det kanske är så att hårddiskar fick ett uppsving 2021 jämfört med 2020 så tror jag man sett en ökning under 2021 istället...

Jag förväntade mig också att priserna skulle ha gått upp 2021 men det syns inte direkt i prisstatistiken. Var inte förrän i oktober som den gick upp lite.
Tog en 12Tb disk (Seagate IronWolf ST12000VN0008 256MB 12TB) och kollade via prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4967936#statistics

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

För en som inte hängt med sen SSD var relativt nytt; hur ser det ut med livslängd och skrivsäkerhet på SSD kontra HDD? Senast jag var (någorlunda) påläst rekommenderades inte SSD för bulk- och långtidslagring, då HDD ansågs säkrare. Har det ändrats med ny teknik? Eller kommer HDD alltid vara att föredra för server- och molnlagringsapplikationer?

Permalänk
Medlem

Priset på större SSD börjar bli vettigare även om det fortfarande är stor skillnad mot mekaniska diskar men tror att streamingtjänster och molnlagring har minskat behovet att ha massa diskutrymme hemma.

Jag skulle ha en lagringsdisk till min HTPC 2021 mellandagarna då jag minskade ner min gamla filserver till att bli liten backup server.
Köpte en 4Tb SSD istället för mekansik då och tänkte att jag får rensa lite oftare vilket faktiskt inte varit något problem.

Permalänk

Lycka till att hitta en vettig 4TB SSD för under 3000kr. Då snackar vi 4TB. Du kan få 12TB för ungefär samma pris.

Tyvärr har priserna från 4TB SSDer stannat upp, t om gått upp på senare tid tråkigt nog.

Skrivet av THB:

Jag har ca 80TB och det räcker inte.
Skulle jag vilja byta det mot ssds så skulle det bli snordyrt.

Nej SSDer är långt ifrån vettigt för humana priser för oss som behöver utrymme.

Permalänk
Medlem

Det borde ju inte komma som en överraskning för dessa bolag med tanke på utvecklingen av SSD och M2 enheter, antagligen håller de på att skiftar sin produktion mot detta får man hoppas.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

För en som inte hängt med sen SSD var relativt nytt; hur ser det ut med livslängd och skrivsäkerhet på SSD kontra HDD? Senast jag var (någorlunda) påläst rekommenderades inte SSD för bulk- och långtidslagring, då HDD ansågs säkrare. Har det ändrats med ny teknik? Eller kommer HDD alltid vara att föredra för server- och molnlagringsapplikationer?

HDD främsta fördel är priset samt att att de bättre lämpar sig för largning utan ström för server- och molnlagringsapplikationer så spelar largning utan ström ingen roll men priset är det stora problemet.

För en vanling användare så är HDD bättre för bulk- och långtidslagring är mycket billigare och risken att data blir corrupt är mindre.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Ehum ... Gemene man har nog tittat mer på elräkningen än på diskutrymmet under 2022.

Sedan att 2TB skulle räcka ... nja, tror inte det.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Vad har du på din PS5:a? Själv så har jag nästan svårt att motivera köp av extra lagring än så länge.
Nu börjar ju lagringen leta sig ner emot 1Kr per GB, men jag känner inte riktigt att det är så trångt att jag verkligen behöver en, än så länge. Kommer nog hålla mig till BF2023 och hoppas på att även 2TB diskarna hinner sjunka lite i pris.

Får se nu när PSVR2 släpps, men jag tror ändå att jag klarar mig ett tag till.

Menar inte att var kritisk, men låter ändå lite konstigt att inte klara sig på ca 2.6TB.
Skulle jag haft en extra TB så hade jag nog fått in allt som jag kan tänka mig att spela.
Kan tänka mig att man vill ha mer utrymme ifall man har slö uppkoppling också iofs.

Spel. Vissa tar över 100GB styck, mest extrem är Call Of Duty: Black Ops Cold War på över 220GB. Men vanliga Gran Turismo 7 ligger på 183 GB
Såklart det går att lösa genom att ta bort spel och ladda hem om och om igen. Jag själv vill dock ha allt på konsolen. precis som jag hade på min moddade xbox för nästan 20 år sedan.

Jag själv kör med 1TB + 2TB ssd m.2 + 5TB hdd. Och det är ungefär lagom för mig som knappt ens spelar. -Jag lirar lite olika spel då och då och vill att spelet ska gå starta direkt.

Runt år 2004 hade jag 120GB på min xbox + att jag streamade filmer från datorn med mycket mer lagring. Att idag nästan 20år få samma känsla så räcker ej 3TB lagring på ps5an till, då allt idag 20år efter är så otroligt mycket större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

inte direkt konstigt, speciellt nu när ssder är snabbare, högre densitet och nu börjar bli likvärdiga i pris. Bara en tidsfråga innan dom allt mer börjar försvinna från server marknaden också.

För våra nya SAN köper vi inte längre SAS eller andra mekaniska diskar, endast SSD. Skillnaden i pris är försumlig och kostnaden för att byta ut mekaniska diskar som dör titt som tätt blir större i längden.

Våra äldsta SSD SAN har ännu inte behövt byta en enda SSD.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Finns väl inte heller samma behov för folk att lagra mängder av data lokalt i och med strömning och molnlagring. Själv har jag en hel del snurrande rost men jag är knappast standardanvändaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Du har rätt fast på 1 TB lagring.

2 TB är på tok för dyrt.

Känns fel att man kan köpa 2 st SSDer på 1 TB för mindre pris än 1 på 2 TB...

Om lagring är allt man bryr sig om, och inte behöver den höga M2 hastigheten.

Samt om man har väldigt få M2 platser blir det ju besvärligt.

Går att köpa 2TB m.2 för 1400kr i skrivande stund vilket jag tycker är helt OK pris

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR