Microsoft säger upp 10 000 anställda

Permalänk
Melding Plague

Microsoft säger upp 10 000 anställda

För att sänka kostnader har Microsoft bestämt att säga upp nästan fem procent av arbetsstyrkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lex Elon.

Permalänk
Hedersmedlem

Otroligt kortsiktigt och dåligt både för företaget som gör sig av med kompetens de byggt upp (det är inte bara att anställa igen, att bygga upp kompetens tar tid), och för de anställda, där de vänder vardagen upp och ner för tiotusentals, bara för att aktieägarna upplever att de inte tjänar tillräckligt. Det är så onödigt på alla plan, det är inte ens så att Microsoft blöder pengar på något sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Otroligt kortsiktigt och dåligt både för företaget som gör sig av med kompetens de byggt upp (det är inte bara att anställa igen, att bygga upp kompetens tar tid), och för de anställda, där de vänder vardagen upp och ner för tiotusentals, bara för att aktieägarna upplever att de inte tjänar tillräckligt.

Det är som att ingen av er någonsin har jobbat på en arbetsplats där det finns människor som "inte drar sitt strå till stacken..", eller ens kan tänka tanken att det ens finns såna arbetsplatser.

Ingen av oss är såklart den personen, det är ju sen gammalt...men...

Skrivet av pv2b:

Det är så onödigt på alla plan, det är inte ens så att Microsoft blöder pengar på något sätt...

When did Noah build the ark?

Permalänk
Medlem

Ni kan ju skriva med att Microsoft, under pandemin, anställde cirka 60000.

Kanske inte så konstigt att 10000 får gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är som att ingen av er någonsin har jobbat på en arbetsplats där det finns människor som "inte drar sitt strå till stacken..", eller ens kan tänka tanken att det ens finns såna arbetsplatser.

Ingen av oss är såklart den personen, det är ju sen gammalt...men...

When did Noah build the ark?

Nu vet jag inte heller i vilka länder de flesta som arbetar kommer sägas upp men i t.ex. USA är det väl betydligt mer fritt att välja vem man ska säga upp. Här i Sverige blir det ofta de senast anställda men det behöver ju inte vara de som man egentligen vill säga upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nu vet jag inte heller i vilka länder de flesta som arbetar kommer sägas upp men i t.ex. USA är det väl betydligt mer fritt att välja vem man ska säga upp. Här i Sverige blir det ofta de senast anställda men det behöver ju inte vara de som man egentligen vill säga upp.

Det där kan de runda dock, LAS funkar inte riktigt som tänkt, de kan göra en omorganisation, sätta nya titlar och på så sätt välja vilka som får vara kvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Det är som att ingen av er någonsin har jobbat på en arbetsplats där det finns människor som "inte drar sitt strå till stacken..", eller ens kan tänka tanken att det ens finns såna arbetsplatser.

Ingen av vem? Det är bara en persons inlägg du svarat på (mitt).

Klart det finns folk som inte drar sitt strå till stacken, eller åtminstone upplevs att vara det. Tror du på allvar att det är konsekvent de minst kompetenta personerna som kommer avskedas? I en stor organisation som Microsoft så finns det väldigt lite koll på detta, i alla fall långt i hierarkin. Inte en chans att någon vet var de mindre kompetenta finns bland 500 000 anställda. Kan till och med vara de mest kompetenta personerna som avskedas för att chefen känner sig hotad. Jag har inget belägg för att det kommer bli så här, men å andra sidan har du inte heller något belägg för att bara de minst kompetenta kommer sparkas. Så här står vi och spekulerar helt o onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ingen av vem? Det är bara en persons inlägg du svarat på (mitt).

Klart det finns folk som inte drar sitt strå till stacken, eller åtminstone upplevs att vara det. Tror du på allvar att det är konsekvent de minst kompetenta personerna som kommer avskedas? I en stor organisation som Microsoft så finns det väldigt lite koll på detta, i alla fall långt i hierarkin. Inte en chans att någon vet var de mindre kompetenta finns bland 500 000 anställda. Kan till och med vara de mest kompetenta personerna som avskedas för att chefen känner sig hotad. Jag har inget belägg för att det kommer bli så här, men å andra sidan har du inte heller något belägg för att bara de minst kompetenta kommer sparkas. Så här står vi och spekulerar helt o onödan.

Oavsett är det människor vi pratar om och inte robotar. Hoppas den stora massan visar att de är kritiska och att bolagen inser att det går inte att behandla folk hur som helst.
Nästa dag kan det vara du @xeonist som får gå. Du är kanske 55 och har 10-15 år kvar till pension och då kan vara svårt att få nytt jobb oavsett din kompetens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiinis:

Oavsett är det människor vi pratar om och inte robotar. Hoppas den stora massan visar att de är kritiska och att bolagen inser att det går inte att behandla folk hur som helst.
Nästa dag kan det vara du @xeonist som får gå. Du är kanske 55 och har 10-15 år kvar till pension och då kan vara svårt att få nytt jobb oavsett din kompetens.

Egentligen vore det minst dåligt om bara de mest kompetenta sparkades, de hittar ju nytt jobb lättare.

Permalänk
Livsnjutare 😎

10.000 anställda … 5%

Det ger lite perspektiv på hur enorma de är !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Såklart helt rimligt att säga upp 10 000 istället för att de med orimligt höga bonusar och löner ska få dem korrigerade till rimliga nivåer. Så är det alltid.

Sen kanske alla på Microsoft är extremt välbetalda, det vet inte jag. Men man undrar ju om några kanske hade fått vara kvar om de som har höga löner och bonusar "för att de kan", fick den sänkt istället. Men bonus och hög lön är väl heligt för slipsnissar så det är förmodligen aldrig ens på bordet och helt världsfrånvänt för dem att skära i sina egna inkomster för att rädda andra, så då får det sägas upp folk istället.

Minns ju huir det var med SAS. Folk fick gå men cheferna fick sin bonus på 8 miljoner Kr eller vad det var ändå, och stod och försvarade beslutet i TV. Så jävla sjukt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Egentligen vore det minst dåligt om bara de mest kompetenta sparkades, de hittar ju nytt jobb lättare.

Eller hur. Det borde väl avvisas i lönen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiinis:

Eller hur. Det borde väl avvisas i lönen?

Jag tänkte mer på de som är kompetenta men ändå inte har jättehög lön, de får säkert påökt om de byter jobb. En spark i arslet är bara bra för alla inblandade. Microsoft sparar sina pengar, den anställda får påökt. Win-Win.

Visst, den anställda tappar lite av sitt sociala sammanhang, och Microsoft tappar kompetens... men man får ju ge och ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Oavsett är det människor vi pratar om och inte robotar. Hoppas den stora massan visar att de är kritiska och att bolagen inser att det går inte att behandla folk hur som helst.

Så dom ska behålla människor som inte är lönsamma? Hur länge? Tills företaget går i konkurs och alla får sparken?

Det är så det har varit i 10-15 år, pengar har varit gratis, och riskkapital-drivna företag, som ju är någon slags "lyx-socialbidrag" har varit praxis.

Nu går det inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Egentligen vore det minst dåligt om bara de mest kompetenta sparkades, de hittar ju nytt jobb lättare.

Är det så? Så när företag sparkar 10.000 människor så är det ett trubbigt instrument, ingen kan hålla koll på så många människor och många super-produktiva kommer få gå, men när samma företag anställer 10.000, då är det ett spjutspets-verktyg som anställer dom mest produktiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Minns ju huir det var med SAS. Folk fick gå men cheferna fick sin bonus på 8 miljoner Kr eller vad det var ändå, och stod och försvarade beslutet i TV. Så jävla sjukt.

Cool, så 15 av de 5k varslade kunde fått vara kvar.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

10.000 anställda … 5%

Det ger lite perspektiv på hur enorma de är !

Mmm
Hade rörböj ab med 100 anställda avskedat 5 personer hade man ju inte reagerat. En städare, 2 i produktion, en på it och en ekonomi-assistent.

Undrar om ms "passar på" att rensa lite för att anställt för många på kort tid innan. Upptäckt vilka som är enstöringar som inte passar i lagarbete.
Sedan har dom alla evangelister, temp-projekt-arbetare, utbildare, ad-are, marknadsföring, spelstudios, osv, lokal-kontor..
Ett tag gjorde dom om så att utbildare fick köra sina egna firmor istället (och ökade våra "måsten").

Så på 10.000 pers behöver dom inte minska sin tekniska kompetens nämnvärt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

10.000 anställda … 5%

Det ger lite perspektiv på hur enorma de är !

Faktiskt.

10000 låter mycket, men vi skar ner våra kostnader (och därmed personal) med 4,5% förra året. Vilket då blev typ 10 pers

Dock en tråkig sits för branschen som helhet då ”alla” verkar kapa personal nu, vilket gör det riktigt trist för dom som blir friställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Cool, så 15 av de 5k varslade kunde fått vara kvar.

Hur många personer är en "hög lön och bonus-person" värd?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tänkte mer på de som är kompetenta men ändå inte har jättehög lön, de får säkert påökt om de byter jobb. En spark i arslet är bara bra för alla inblandade. Microsoft sparar sina pengar, den anställda får påökt. Win-Win.

Visst, den anställda tappar lite av sitt sociala sammanhang, och Microsoft tappar kompetens... men man får ju ge och ta.

Absolut, var sarkastisk för det brukar låta att de med hög lön är mest kompetenta osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så dom ska behålla människor som inte är lönsamma? Hur länge? Tills företaget går i konkurs och alla får sparken?

Det är så det har varit i 10-15 år, pengar har varit gratis, och riskkapital-drivna företag, som ju är någon slags "lyx-socialbidrag" har varit praxis.

Nu går det inte längre.

Klart att det finns en gräns och att bolaget måste vara lönsamt osv. Jag har ingen aning hur länge de funderat på detta osv, och det är kanske enda utvägen.
Det jag sätter mig emot är ditt synsätt och som är smått oempatiskt.
Du verkar tycka att det är ok och finns det dödkött så är det bara att sparka. Det är mer komplext än så och det kan vara bra att ha vara lite ödmjuk inför det.
Det kan t ex vara MS själva som gjort personerna onödiga genom omorganisation, dåliga processer mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är som att ingen av er någonsin har jobbat på en arbetsplats där det finns människor som "inte drar sitt strå till stacken..", eller ens kan tänka tanken att det ens finns såna arbetsplatser.

Ingen av oss är såklart den personen, det är ju sen gammalt...men...

When did Noah build the ark?

Finns å andra sidan inga som helst garanti för att dom som "inte drar sitt strå till stacken" är dom som faktiskt får gå. Av erfarenhet kan jag nästan garantera att så inte alltid är fallet.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Hur många personer är en "hög lön och bonus-person" värd?

Det beror ju helt på vilka du jämför med och HUR du jämför. Det kan ju mycket väl vara så att en väldigt duktig utvecklare eller extremt slipad säljare skapar 10-20 kanske 30 gånger mer ekonomiskt värde för ett företag än vad en receptionist gör.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Cool, så 15 av de 5k varslade kunde fått vara kvar.

I SAS fall hade det nog gått annorlunda om man sparkat "bonus nissarna" 10 år tidigare, så hade alla fått behålla sitt jobb. Maken till inkompetens får man leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Otroligt kortsiktigt och dåligt både för företaget som gör sig av med kompetens de byggt upp (det är inte bara att anställa igen, att bygga upp kompetens tar tid), och för de anställda, där de vänder vardagen upp och ner för tiotusentals, bara för att aktieägarna upplever att de inte tjänar tillräckligt. Det är så onödigt på alla plan, det är inte ens så att Microsoft blöder pengar på något sätt...

Nja, dom senaste två åren så har dom ökat i antalet anställda med 60.000, så dom ligger fortfarande netto plus 50.000 efter detta. Så istället för ca 221.000 anställda så kommer dom ha 211.000 anställda. Inte en dramatisk förändring i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nu vet jag inte heller i vilka länder de flesta som arbetar kommer sägas upp men i t.ex. USA är det väl betydligt mer fritt att välja vem man ska säga upp. Här i Sverige blir det ofta de senast anställda men det behöver ju inte vara de som man egentligen vill säga upp.

Skrivet av Dem8n:

Det där kan de runda dock, LAS funkar inte riktigt som tänkt, de kan göra en omorganisation, sätta nya titlar och på så sätt välja vilka som får vara kvar.

Dessutom såg centern till att LAS ändrades till förmån för arbetsgivaren, vilket medfört att det börjat likna de länder man vill undvika att följa gällande vissa delar.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst närmare så antar jag att detta inte nödvändigtvis är "microsoft"-anställda enbart... typ Windows, Office och Azure, utan kan vara folk från alla de hundratals bolag som MS har köpt upp under åren, som jag iaf inte ens visste ägdes av MS. Så det kan ju vara så att de lägger ner eller nästan lägger ner något bolag de köpt som visat sig inte gå att driva.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Är det så? Så när företag sparkar 10.000 människor så är det ett trubbigt instrument, ingen kan hålla koll på så många människor och många super-produktiva kommer få gå, men när samma företag anställer 10.000, då är det ett spjutspets-verktyg som anställer dom mest produktiva?

Jag har aldrig förespråkat att Microsoft ska anställda 10 000 personer, så jag vet inte riktigt vad din poäng är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slashgibber:

Nja, dom senaste två åren så har dom ökat i antalet anställda med 60.000, så dom ligger fortfarande netto plus 50.000 efter detta. Så istället för ca 221.000 anställda så kommer dom ha 211.000 anställda. Inte en dramatisk förändring i det stora hela.

10 000 anställda är ändå mycket folk, och det är en dramatisk förändring för den som är drabbad.

Precis som du själv säger så är skillnaden för Microsoft däremot bara några procent. Det är ganska oproportionerligt.