Microsoft säger upp 10 000 anställda

Permalänk
Medlem

Ge dom till mitt jobb bara, vi behöver folk!

Permalänk
Medlem

För perspektiv så skapar den amerikanska ekonomin hundratusentals jobb netto varje månad. Så detta är troligtvis lättare att hantera i Usa än motsvarande situation i Sverige.

Permalänk
Medlem

Tänk om även Windows kunde krympa, till en kompakt version där man lägger till moduler efterhand som behov uppkommer. Alldeles för stor overhead som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Klart att det finns en gräns och att bolaget måste vara lönsamt osv. Jag har ingen aning hur länge de funderat på detta osv, och det är kanske enda utvägen.
Det jag sätter mig emot är ditt synsätt och som är smått oempatiskt.
Du verkar tycka att det är ok och finns det dödkött så är det bara att sparka. Det är mer komplext än så och det kan vara bra att ha vara lite ödmjuk inför det.
Det kan t ex vara MS själva som gjort personerna onödiga genom omorganisation, dåliga processer mm.

Men att säga upp folk behöver inte vara oempatiskt. Att direkt anta att uppsägningar är oempatiska kan också ses som oempatiskt.

De senaste åren av penningpolitik har gjort att investeringar har varit väldigt billigt, så detta har gjorts på områden där det inte har givit så värst mycket intäkter. Nu när ekonomin återgår till ett lite mer normalt tillstånd så kommer dessa investeringar att dras tillbaka, vilket får konsekvenser så som det som tas upp i den här artikeln. Med andra ord kan man säga att studsande av räntor och gratispengar skapar massuppsägningar som denna. Vem är egentligen "boven i dramat" här? Microsoft eller de som väljer att skicka ut gratispengar till investerare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Otroligt kortsiktigt och dåligt både för företaget som gör sig av med kompetens de byggt upp (det är inte bara att anställa igen, att bygga upp kompetens tar tid), och för de anställda, där de vänder vardagen upp och ner för tiotusentals, bara för att aktieägarna upplever att de inte tjänar tillräckligt. Det är så onödigt på alla plan, det är inte ens så att Microsoft blöder pengar på något sätt...

Då kan du väl länka deras budget och kalkyler så att vi andra kan sätta oss in i detta. Är lite svårsmält att dom enbart gör det av ondo.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Inget speciellt värt att ens fundera på. Om det inte vore för det att vi kanske kommer in i en lågkonjektur igen och fler företag gör likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Dessutom såg centern till att LAS ändrades till förmån för arbetsgivaren, vilket medfört att det börjat likna de länder man vill undvika att följa gällande vissa delar.

Vissa vill, vissa vill inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur många personer är en "hög lön och bonus-person" värd?

Tja, som nämndes tidigare i tråden så skapade dessa högavlönade personer jobb för 60.000 pers. Så nettot är fortfarande 50k efter det här. Så om man ska ta din logik åt andra hållet så borde de ha ännu högre löner. Visst?

Det är driftiga människor som offrar sitt liv för sin karriär som når positioner med bonusar o megalöner (inget livsval jag personligen skulle gjort). Men det är samtidigt dessa personer som startar o driver företag som generera arbete till miljontals andra.

Man kan ALLTID starta ett företag själv istället för att gnälla på andra och att de inte vill anställa dig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nautilus011:

Då kan du väl länka deras budget och kalkyler så att vi andra kan sätta oss in i detta. Är lite svårsmält att dom enbart gör det av ondo.

Jag har ingen åtkomst till deras budget eller kalkyler, jag har bara gått utifrån att de går med vinst, vilket förvisso är en förenklad analys.

Här nedan ett diagram från Macrotrends.net för senaste 10 åren.

Källa: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/MSFT/microsoft/gros...

Y-axeln är miljarder USD. Diagrammet i mitten visar kvartalsvis bruttovinst.

Vill du förkovra dig i mer siffror så finns det info här: https://www.microsoft.com/en-us/investor Så kan du återkomma med någon mer avancerad analys än "de går med vinst och vinsten bara ökar varje kvartal" om du vill bidra med det.

Sedan har jag inte sagt att Microsoft gör detta av ondo. Företag, särskilt börsnoterade sådana, prioriterar alltid vad som får upp vinsterna på kort sikt, kosta vad det vill bara det inte syns i det egna resultatet. Det är inte ondska, det är precis lika naturligt som en varg som river ett får.

Permalänk
Medlem

30% av personalen på mitt jobb blev varslade 2022. Jobbar mot byggbranschen. Själv sitter man rätt säkert i båten, men vi får nog rätt tufft iår också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Men att säga upp folk behöver inte vara oempatiskt. Att direkt anta att uppsägningar är oempatiska kan också ses som oempatiskt.

De senaste åren av penningpolitik har gjort att investeringar har varit väldigt billigt, så detta har gjorts på områden där det inte har givit så värst mycket intäkter. Nu när ekonomin återgår till ett lite mer normalt tillstånd så kommer dessa investeringar att dras tillbaka, vilket får konsekvenser så som det som tas upp i den här artikeln. Med andra ord kan man säga att studsande av räntor och gratispengar skapar massuppsägningar som denna. Vem är egentligen "boven i dramat" här? Microsoft eller de som väljer att skicka ut gratispengar till investerare?

Det är ingen som satt någon pistol mot huvudet på Microsoft och tvingat dem att anställa folk de inte behöver.

Permalänk
Medlem

Ett företag har ingen moralisk skyldighet att behålla anställda i all evighet, lika lite som du har en moralisk skyldighet att stanna kvar på ett företag hela din yrkesbana, eller stanna kvar för att företaget går dåligt eller har ont om anställda. Du är fri att säga upp dig och hitta andra vägar och företaget är fritt att säga upp dig eller lösa ut dig. Hur du som anställd och företaget ska förhålla sig till varandra regleras av erat anställningsavtal, that's it.

Permalänk

Något som inte togs upp är att Microsoft även sparkar anställda hos 343 Industries och Bethesda.

Vilket är lite tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tja, som nämndes tidigare i tråden så skapade dessa högavlönade personer jobb för 60.000 pers. Så nettot är fortfarande 50k efter det här. Så om man ska ta din logik åt andra hållet så borde de ha ännu högre löner. Visst?

Det är driftiga människor som offrar sitt liv för sin karriär som når positioner med bonusar o megalöner (inget livsval jag personligen skulle gjort). Men det är samtidigt dessa personer som startar o driver företag som generera arbete till miljontals andra.

Man kan ALLTID starta ett företag själv istället för att gnälla på andra och att de inte vill anställa dig.

Tolkar man vissa personers inlägg så är det nog ingen bra ide att rekomendera dom att starta företag. Tror inte dom skulle gå så bra. Då många vill följa "hjärtat" istället för företagets ekonomi

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CFSsss:

Ett företag har ingen moralisk skyldighet att behålla anställda i all evighet, lika lite som du har en moralisk skyldighet att stanna kvar på ett företag hela din yrkesbana, eller stanna kvar för att företaget går dåligt eller har ont om anställda. Du är fri att säga upp dig och hitta andra vägar och företaget är fritt att säga upp dig eller lösa ut dig. Hur du som anställd och företaget ska förhålla sig till varandra regleras av erat anställningsavtal, that's it.

Jag håller inte med, jag tycker faktiskt att om ett företag går bra (vilket uppenbart är fallet hos Microsoft) så har de en "moralisk" skyldighet att ta hand om sina anställda. Att sparka någon kan leda till att personen i fråga behöver flytta för att hitta ett nytt jobb, särskilt om hen jobbar på en mindre ort. Det kan i sin tur riva upp en personens liv, då det inte är planerat.

Samtidigt har jag en moralisk skyldighet att inte lämna mitt jobb från en dag till en annan, om det är så att jag är en nyckelperson i verksamheten, och företaget skulle lida onödigt mycket av att jag skulle sluta dyka upp från en dag till en annan. Därför har vi i Sverige ömsesidig uppsägningstid som ett skydd både för arbetsgivare och anställd. Det handlar om grundläggande respekt för att människor inte är utbytbara kugghjul i en maskin, utan invidider som anpassar sig till en arbetsgivares behov, och att arbetsgivares verksamhet anpassar sig efter sina anställdas egenskaper och kompetens.

Givetvis så är det en helt annan situation om företaget har det dåligt ekonomiskt så de behöver göra sig av med folk för att inte hela företaget ska gå omkull. Det här handlar om uppsägningar där det finns andra möjligheter än att bara säga upp.

Att företaget inte agerar efter denna "moraliska skyldighet" är att ett företag är en konstruktion skapad av samhället som inte har någon egen moralisk kompass, utan endast agerar på signaler från investerare och liknande, som är så pass långt bort från de moraliska besluten att de är helt frikopplade från dessa. Därför krävs det lagstiftning som ser till att företag agerar på ett moraliskt försvarbart sätt, de kommer aldrig göra det av de själva, särskilt inte börsnoterade sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har ingen åtkomst till deras budget eller kalkyler, jag har bara gått utifrån att de går med vinst, vilket förvisso är en förenklad analys.

Här nedan ett diagram från Macrotrends.net för senaste 10 åren.

<Uppladdad bildlänk>
Källa: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/MSFT/microsoft/gros...

Y-axeln är miljarder USD. Diagrammet i mitten visar kvartalsvis bruttovinst.

Vill du förkovra dig i mer siffror så finns det info här: https://www.microsoft.com/en-us/investor Så kan du återkomma med någon mer avancerad analys än "de går med vinst och vinsten bara ökar varje kvartal" om du vill bidra med det.

Sedan har jag inte sagt att Microsoft gör detta av ondo. Företag, särskilt börsnoterade sådana, prioriterar alltid vad som får upp vinsterna på kort sikt, kosta vad det vill bara det inte syns i det egna resultatet. Det är inte ondska, det är precis lika naturligt som en varg som river ett får.

Jag håller absolut inte med om när du skriver att "börsnoterade sådana, prioriterar alltid vad som får upp vinterna på kort sikt,"
Visst Riskkaptialbolag gör det vilket är i helt i linje med deras företagside. Men jag är rätt säker på att MS vill vara kvar och växa i 10, 25, 50 år till.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nautilus011:

Tolkar man vissa personers inlägg så är det nog ingen bra ide att rekomendera dom att starta företag. Tror inte dom skulle gå så bra. Då många vill följa "hjärtat" istället för företagets ekonomi

Det är inte alltid en frågan om antingen det enda eller det andra. Man kan faktiskt göra både ock. Att välja att sparka folk när företaget går bra, bara för att man vill att det ska gå ännu bättre, är girighet, inte företagsamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur många personer är en "hög lön och bonus-person" värd?

Förmodligen fler än 15.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag håller absolut inte med om när du skriver att "börsnoterade sådana, prioriterar alltid vad som får upp vinterna på kort sikt,"
Visst Riskkaptialbolag gör det vilket är i helt i linje med deras företagside. Men jag är rätt säker på att MS vill vara kvar och växa i 10, 25, 50 år till.

"MS" vill ingenting. Företag har ingen moral. (Inte på något negativt sätt, utan det är bara en beskrivning av deras naturliga tillstånd, precis som vargar i skogen, t.ex.)

Ett börsnoterat företag är en konstruktion av samhället, där beslut tas av de som har mest pengar investerade. En plutokrati. De makrobeslut alla börsnoterade företag tar därför alltid hänsyn till aktieägarnas intressen, antingen direkt eller indirekt. Gör man inte detta så blir man utbytt.

Självklart finns det långsiktighet i deras strategi också, det förväntar sig aktieägarna också. Men om man kan tjäna kortsiktiga pengar på att kasta någon under bussen, och man tror man kommer undan med detta, så är alltid signalen och instinkten att göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tror du på allvar att det är konsekvent de minst kompetenta personerna som kommer avskedas? I en stor organisation som Microsoft så finns det väldigt lite koll på detta, i alla fall långt i hierarkin. Inte en chans att någon vet var de mindre kompetenta finns bland 500 000 anställda. Kan till och med vara de mest kompetenta personerna som avskedas för att chefen känner sig hotad. Jag har inget belägg för att det kommer bli så här, men å andra sidan har du inte heller något belägg för att bara de minst kompetenta kommer sparkas. Så här står vi och spekulerar helt o onödan.

Microsoft har performance reviews två (?) gånger per år där varje arbetare i princip får en siffra på hur bra de ligger till. Nu kan vi bara spekulera på hur de kommer att avskeda 10 000 personer denna gång men det är inte ovanligt att de bara plockar folk med lägst "betyg". Nu kan man tycka vad man vill med ett sådant system men lite per definition har Microsoft "koll på" vilka som är minst produktiva.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weeblie:

Microsoft har performance reviews två (?) gånger per år där varje arbetare i princip får en siffra på hur bra de ligger till. Nu kan vi bara spekulera på hur de kommer att avskeda 10 000 personer denna gång men det är inte ovanligt att de bara plockar folk med lägst "betyg". Nu kan man tycka vad man vill med ett sådant system men lite per definition har Microsoft "koll på" vilka som är minst produktiva.

Alla system av den typen går att "lura" eftersom de i princip alltid mäter fel saker. Det man mäter är inte alltid det som faktiskt ger nytta för företaget. Den typen av system leder bara till att de som blir kvar är de som är bäst på att göra de saker som de mäts på, och skiter i sådant som inte mäts. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att de är de mest kompetenta.

Har du någonsin blivit ombedd att lämna ett högt betyg för någons tjänst, efter utfört arbete, t.ex.? Det händer regelbundet för mig i alla fall, oavsett om det handlar om en Uberförare eller någon supportmedarbetare hos ett företags kundtjänst (även företag som Microsoft.) Det är bara ett enkelt exempel som är lätt att förstå och förklara, men det finns så klart mer subtila sätt också.

Eller ett annat exempel från verkligheten, att mäta produktivitet i rader av kod. https://www.folklore.org/StoryView.py?story=Negative_2000_Lin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Oavsett är det människor vi pratar om och inte robotar. Hoppas den stora massan visar att de är kritiska och att bolagen inser att det går inte att behandla folk hur som helst.
Nästa dag kan det vara du @xeonist som får gå. Du är kanske 55 och har 10-15 år kvar till pension och då kan vara svårt att få nytt jobb oavsett din kompetens.

Ursäkta men vad menar du ? Ska det vara förbjudet att effektivisera ? 5% är inte särskilt mycket även om det är många.

"Du är kanske 55 och har 10-15 år kvar till pension och då kan vara svårt att få nytt jobb oavsett din kompetens"

Så om du inte sköter ditt arbete ska du ändå vara kvar för det är moraliskt att låta dig stanna ?

Om du är en av dessa 10000 är det förmodligen inte helt ogrundat.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såklart helt rimligt att säga upp 10 000 istället för att de med orimligt höga bonusar och löner ska få dem korrigerade till rimliga nivåer. Så är det alltid.

Sen kanske alla på Microsoft är extremt välbetalda, det vet inte jag. Men man undrar ju om några kanske hade fått vara kvar om de som har höga löner och bonusar "för att de kan", fick den sänkt istället. Men bonus och hög lön är väl heligt för slipsnissar så det är förmodligen aldrig ens på bordet och helt världsfrånvänt för dem att skära i sina egna inkomster för att rädda andra, så då får det sägas upp folk istället.

Minns ju huir det var med SAS. Folk fick gå men cheferna fick sin bonus på 8 miljoner Kr eller vad det var ändå, och stod och försvarade beslutet i TV. Så jävla sjukt.

Medellönen på Microsoft Sverige (ca 600 anställda) låg 2020 på strax över 91 000/månad.
https://www.di.se/digital/manadslon-pa-128-000-har-ar-techbol...

Lägg till att de gjorde en större höjning av lönen under 2022 för de anställda så kan vi nog räkna med att snittet för 2023 ligger en bit över 95k/månad i Sverige.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.766246/it-jattarna-hoj...
Så ja folk där är ganska välbetalda, men de gör ett bra jobb

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alla system av den typen går att "lura" eftersom de i princip alltid mäter fel saker. Det man mäter är inte alltid det som faktiskt ger nytta för företaget. Den typen av system leder bara till att de som blir kvar är de som är bäst på att göra de saker som de mäts på, och skiter i sådant som inte mäts. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att de är de mest kompetenta.

Det fungerar enligt min erfarenhet relativt bra ändå. Målet med performance reviews är strikt talat inte att identifiera vilka som är mest kompetenta utan istället att identifiera vilka som har bidragit mest ("impact") mot organisationens mål. Det är sedan upp till ledarskapet att definiera dessa mål på ett bra sätt för att reflektera nyttan för företaget. Folk hamnar ibland snett där bland annat "betalning av tech debt" ofta inte värderas högt nog. Men det är i så fall ett problem med ledarskapet i organisationen än systemet i sig.

Skrivet av pv2b:

Har du någonsin blivit ombedd att lämna ett högt betyg för någons tjänst, efter utfört arbete, t.ex.? Det händer regelbundet för mig i alla fall, oavsett om det handlar om en Uberförare eller någon supportmedarbetare hos ett företags kundtjänst (även företag som Microsoft.) Det är bara ett enkelt exempel som är lätt att förstå och förklara, men det finns så klart mer subtila sätt också.

Eller ett annat exempel från verkligheten, att mäta produktivitet i rader av kod. https://www.folklore.org/StoryView.py?story=Negative_2000_Lin...

Performance reviews är rätt annorlunda från att reviewa Uber. Man måste ha konkreta dokumenterade bevis på vad man har gjort. Man kommer inte långt med enbart goda peer reviews. Jag har aldrig sett att Microsoft ha mätt produktivitet i rader av kod.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av BasseBaba:

Faktiskt.

10000 låter mycket, men vi skar ner våra kostnader (och därmed personal) med 4,5% förra året. Vilket då blev typ 10 pers

Dock en tråkig sits för branschen som helhet då ”alla” verkar kapa personal nu, vilket gör det riktigt trist för dom som blir friställda.

Ja så det det ju… och visst, det är medmänniskor och deras jobb / inkomst vi pratar om.

Men!, om jag hade varit förtagsledare så måste man laga båten när det läcker in vatten. Och då kan man inte styra med hjärtat.

Sist jag kollade så var ett företags huvudsakliga mål att gå med vinst och inte vara en kassako för ge folk mat på bordet.

Säger inte detta till dig personligen, du verkar ju fatta hur jag menar, men några andra i tråden verkar vara se myntet från de anställdas sida…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ingen som satt någon pistol mot huvudet på Microsoft och tvingat dem att anställa folk de inte behöver.

Nu får du nog förtydliga vad du menar med "behöver".

Microsoft såg chansen att spendera billiga pengar på lågavkastande investeringar. Precis det som centralbanken världen över ville skulle hända när de skickar ut gratispengar och sänker räntor. Nu händer tvärt om när räntor höjs och dessa lågavkastande investeringar dras tillbaka. Skulle inte Microsoft "anställt folk de inte behöver" hade centralbanker världen över fortsatt sänka räntor och skicka ut mer gratispengar till dess att något företag skulle börja "anställa folk de inte behöver". För mig ser det oundvikligt ut. Vad tycker du folk och företag ska göra när räntor sänks och hela ekonomier stimuleras artificiellt?

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

10.000 anställda … 5%

Det ger lite perspektiv på hur enorma de är !

Jag jobbade på Siemens och över receptionen stod att det var 416 000 anställda inom Siemens, apropå att vara ett gruskorn i maskineriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Tänk om även Windows kunde krympa, till en kompakt version där man lägger till moduler efterhand som behov uppkommer. Alldeles för stor overhead som det är nu.

Windows Core OS samt Windows IoT finns väl?

Själv har jag kört Windows Embedded tidigare.

Tyvärr är kunskapen om Windows som OS extremt låg hos (slut)användarna idag, så därför kör många istället bloatade system med allt föraktiverat.

Numera kör jag Windows 10 LTSC för att slippa en del bloat, samtidigt som all programvara rullar på som den ska. Smått skrämmande vad en del program kräver i form av services och ramverk.

Har själv en "krympt" version av Windows 10 (32-bit), som tar ~5GB av diskutrymmet. Dock anser jag att Windows 11 går åt helt fel håll.

Hoppas på att vara helt Windows-fri i slutet av 2025!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det beror ju helt på vilka du jämför med och HUR du jämför. Det kan ju mycket väl vara så att en väldigt duktig utvecklare eller extremt slipad säljare skapar 10-20 kanske 30 gånger mer ekonomiskt värde för ett företag än vad en receptionist gör.

För att en säljare eller utvecklare ska "skapa" 10-30 gånger mer ekonomiskt värde än en receptionist krävs att den säljer för 10-30 gånger mer än vad är snittet för en säljare/utvecklare av samma produkt.

Alla 3 yrkena utför ett nödvändigt arbete. Du sparkar ju inte 30 receptionister och låter en säljare ta över deras arbetsuppgifter.
Skillnaden mellan jobben är att den potentiella skillnaden mellan en skicklig eller en dålig säljaren är större än för receptionisten.

Sen hur vanligt är det verkligen att en säljare/utvecklare verkligen är 10-30 gånger mer produktiv än genomsnittet?
Man kanske borde se över kompetensen och satsa på att föra över kunskap inom avdelningarna om nu skillnaden är så stor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Nu får du nog förtydliga vad du menar med "behöver".

Microsoft såg chansen att spendera billiga pengar på lågavkastande investeringar. Precis det som centralbanken världen över ville skulle hända när de skickar ut gratispengar och sänker räntor. Nu händer tvärt om när räntor höjs och dessa lågavkastande investeringar dras tillbaka. Skulle inte Microsoft "anställt folk de inte behöver" hade centralbanker världen över fortsatt sänka räntor och skicka ut mer gratispengar till dess att något företag skulle börja "anställa folk de inte behöver". För mig ser det oundvikligt ut. Vad tycker du folk och företag ska göra när räntor sänks och hela ekonomier stimuleras artificiellt?

Jag tycker i allmänhet att man ska ta ansvar för vad man gör och de beslut man tar. Om jag hade gjort allt som jag stimuleras till att göra varje dag så skulle jag fortfarande behöva ta konsekvenserna av detta.