Returnera vara genom ångerrätten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja det är väl värt o anmäla till ARN iaf.

ARN har dock en beloppsgräns på minst 500:-, så en dispyt om 150 kronor kan man inte ta upp där. Däremot borde man kunna anmäla till Konsumentverket - även om de inte kommer pröva det faktiska fallet skulle de kunna säga att säljarens köpavtal strider mot lagen eller dylikt. Jag antar att TS sista utväg - om hot om Konsumentverket och dylikt inte biter - är att ta säljaren till Tingsrätten - om man nu tycker det är värt det för 150:-...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av siglolmic:

Ringde butiken och de ska kunna ta emot varan imorgon, men de säger att de inte kommer återbetala expeditionsavgiften. Jag hävdade ångerrätten/distansköpslagen och poängterade att även expeditionsavgiften ska återbetalas, men hon i telefonen sa emot och sa att de inte återbetalar den eftersom jag accepterat köpavtalen på hemsidan och när jag poängterade att ångerrätten inte kan förhandlas bort sa hon att jag ska maila butiken för att ta ärendet vidare. Då butiken inte svarar på mail så undrar jag om det finns något sätt att anmäla detta? Jag förstår att det inte kommer tas till rättegång för 150kr direkt men tänkte att det ändå är något som är värt att låta konsumentverket (?) veta.

Råd och Rön har ju Svarta listan men vet inte om de tar anmälningar utan går väl på utlåtanden kring ARN.
Jag hade reklamerat köpet via banken faktiskt. Då får företaget bevisa att de har rätt att ta ut kostnaden.

Det är lämpligt att du först uppmanar tydligt (skriftligen).
"Vänligen återbetala även expeditionsavgiften enligt konsumentköplagen annars måste jag reklamera köpet via min bank. Jag avvaktar återbetalning/kommunikation till och med XX innan jag kontaktar min bank".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om din kommun har en lokal konsumentvägledare så kan du be denne att kontakta företaget å dina vägnar och förklara vad lagen säger. Med lite tur tar de till sig det då dennes yrkesroll ger lite mer tyngd åt ditt krav.

Annars är nästa steg ett betalningsföreäggande via kronofogden. Bestrider de detta så är det en stämningsansökan som gäller. Då det rör sig om ett lågt belopp kommer det isf bli ett s.k förenklat tvistemål .

Läs mer på https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/sa-hanteras-ett-...

Självklart är inte arbetsinsatsen ekonomiskt motiverad i ditt fall, men ibland kanske man vill låta principer gå före...
(Det är heller inte helt omöjligt att företaget ger sig om en stämningsansökan inkommer, då det inte heller för dem är ekonomiskt motiverat att driva ärendet.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD