6800/6900 dör efter drivaruppdatering 22.11.2?

Permalänk
Medlem

6800/6900 dör efter drivaruppdatering 22.11.2?

Vad ska man tro? Någon som fått samma problem?
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/108f0mm/broken_amd_6800...

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Fredagen den 13e? 👻💀

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Inga som helst bekymmer här. Inte hittills i alla fall.

Permalänk
Medlem

Mitt Sapphire toxic 6900xt släppte ut lite magisk rök och dog strax före jul, dock överklockad och 400w via MPT.
Dock en synlig skada på själva kretskortet men syns inget på några komponenter, så förmodligen någon annan orsak.
Ska skicka in till krisfix och se om det går att få liv i det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Mitt Sapphire toxic 6900xt släppte ut lite magisk rök och dog strax före jul, dock överklockad och 400w via MPT.
Dock en synlig skada på själva kretskortet men syns inget på några komponenter, så förmodligen någon annan orsak.
Ska skicka in till krisfix och se om det går att få liv i det igen.

Uj!
Ok. Själv kör jag undervoltat utan överklock på mitt Sapphire Nitro vanilla versionen, mest för att få tyst och skönt. Hoppas det går att laga för dig.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Jag spekulerar lite nu.
Kan det kanske vara som så att MPT, ju tillåter? att man matar in strömvärden som annars är blockade av AMD:s bios? Kan det vara orsaken till att korten går poff månne?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Det har du kunnat göra länge, vad som var anmärkningsvärt i videon från krisfix är antalet kort som nu dött vilket för honom var onormalt många, att själva processesorn var död och att samtliga var AMD 6800/6900 med senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Jag kör 22.11.2 och 450w PPT på mitt 6900XT. Fungerar bra änsålänge.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Kör 22.12.2 hade konstiga problem att jag inte fick bild plötsligt på 6900XT som var några dagar gammalt. Men det problemet försvann efter jag bytte grafikkort fram och tillbaka och kollade kablarna.

Hade en auto undervolt innan men nu kör jag helt stock. Inte stött på problem hittills.

Red devil Ultimate inköpt vid black friday.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Bara jag som har problem med GTA 5 det kraschar efter typ 5 minuter hela tiden.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kör 22.12.2 hade konstiga problem att jag inte fick bild plötsligt på 6900XT som var några dagar gammalt. Men det problemet försvann efter jag bytte grafikkort fram och tillbaka och kollade kablarna.

Hade en auto undervolt innan men nu kör jag helt stock. Inte stött på problem hittills.

Red devil Ultimate inköpt vid black friday.

Vad ligger temperaturerna på ditt kort på ?

Har ett likadant kort och det går upp till typ 83-85c efter typ 30 minuters spelande.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kör 22.12.2 hade konstiga problem att jag inte fick bild plötsligt på 6900XT som var några dagar gammalt. Men det problemet försvann efter jag bytte grafikkort fram och tillbaka och kollade kablarna.

Hade en auto undervolt innan men nu kör jag helt stock. Inte stött på problem hittills.

Red devil Ultimate inköpt vid black friday.

22.12.1, 22.12.2 och 23.1.1 är såvitt jag förstår bara uppdateringar för RDNA3. För äldre kort är 22.11.2 senaste versionen.

Har själv kört 22.11.2 på mitt 6800 XT Nitro+ sedan den kom och har inga som helst problem. Kör dock inte MPT då jag får ut den prestanda jag behöver ändå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kanske bäst att kolla volt och temp när krascherna händer.

Att gå efter en Youtube video som misstänker något större fel gör ingen nytta, kan lika gärna vara mining-kort som dör pga belastning över en lång tid.

Det som KrisFix-Germany beskriver låter som GPU får för mycket volt utan något som helst skäl, GPU dör inte bara sådär, temperaturen ska hållas under kontroll av throttling osv, enda som kan döda en GPU rakt av är för mycket volt.

Permalänk
Medlem

Jo. Tycker att infon från Kris att den enda gemensamma nämnaren skulle vara drivrutinen. Skulle det verkligen vara så borde fler än 50 tyskar råka ut för exakt samma problem med brända komponenter. Miningkort? Ovarsamma inställningar i More Power Toools? Specifik batch med felaktiga komponenter? etc...
Mitt 6900xt fungerar iaf felfritt i 1 månad+ med dessa drivrutiner såsom uppenbarligen många andras oxå.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Kör 22.12.2 hade konstiga problem att jag inte fick bild plötsligt på 6900XT som var några dagar gammalt. Men det problemet försvann efter jag bytte grafikkort fram och tillbaka och kollade kablarna.

Hade en auto undervolt innan men nu kör jag helt stock. Inte stött på problem hittills.

Red devil Ultimate inköpt vid black friday.

Kör du denna drivrutin kör du med fel. Denna är enbart för den nya 7000 serien så byt ut till den du bör använda, dvs 22.11.2.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

22.11.2 hårdkraschar datorn 3-5 gånger om dagen för mig. har man fler än 1 videoström samtidigt som man spelar ett spelar så kraschar det istortsett direkt. 6800xt. bytte tillbaka till 22.5.1. fungerar bättre. otroligt hur dom kan släppa sånna här dåliga drivers när dom släpper typ 3whql om året. sett massor av folk med liknande problem på internetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

22.11.2 hårdkraschar datorn 3-5 gånger om dagen för mig. har man fler än 1 videoström samtidigt som man spelar ett spelar så kraschar det istortsett direkt. 6800xt. bytte tillbaka till 22.5.1. fungerar bättre. otroligt hur dom kan släppa sånna här dåliga drivers när dom släpper typ 3whql om året. sett massor av folk med liknande problem på internetet

Själv har jag inte haft någon problem alls med 22.11.2 på 3 olika graffikort.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Själv har jag inte haft någon problem alls med 22.11.2 på 3 olika graffikort.

Kör du också minst 2 streams samt 1 ibland 2 spel samtidigt på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Kör du också minst 2 streams samt 1 ibland 2 spel samtidigt på dom?

Nja varför skulle jag köra 2st spel samtigt på datorn ser intr riktigt poöngen med det. Kollar dock på npgon video eller stream medans jag spelar ibland.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nja varför skulle jag köra 2st spel samtigt på datorn ser intr riktigt poöngen med det. Kollar dock på npgon video eller stream medans jag spelar ibland.

Nej, då så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Nej, då så.

Tror nog inte att problemet ligge ri drivrutiner då mer att datorn inte pallar av spela 2 spel samtidigt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tror nog inte att problemet ligge ri drivrutiner då mer att datorn inte pallar av spela 2 spel samtidigt.

Nej verkligen inte. har du någonsin provat?
Kört 2-3 spel ofta i flera år. även på datorer äldre än denna.
Funkar bra! tills senaste drivrutinen. och när man går tillbaka så försvinner problemet direkt. otroligt eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Kör du också minst 2 streams samt 1 ibland 2 spel samtidigt på dom?

Jag gör det på mitt 6800XT och aldrig någonsin haft problem. Typ ett SP spel samtidigt som jag farmar på gw2 alternativt spel, twitch och Viaplay.

Är du säker på att det inte är något annat i system som strular för dig?

Permalänk
Medlem

Japp bergsäker. inte haft problem före jag la in nya drivrutinen. och problemen försvann direkt jag gick tillbaka till äldre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Nej verkligen inte. har du någonsin provat?
Kört 2-3 spel ofta i flera år. även på datorer äldre än denna.
Funkar bra! tills senaste drivrutinen. och när man går tillbaka så försvinner problemet direkt. otroligt eller hur?

Kanske går dock har jag vara 32gb ram och dagens spel använder typ 15gb så blir ganska svårt att spela 2 spel samtidigt sen så ser jag inte poängen med att köra 2 spel samtigt kör hällre ett i taget och sedan byter till till nästa när jag är klar med första. Verkar ganska komplicerat att köra på 2 tagentbord och 2 mös samtigt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Japp bergsäker. inte haft problem före jag la in nya drivrutinen. och problemen försvann direkt jag gick tillbaka till äldre

Det är inget konstigt egentligen. Ibland blir det fel som uppstår under vissa omständigheter. Detta händer med konkurrenternas drivrutiner också. Det som är klokt i det läget är att skicka in en rapport om det så att utvecklarna kan undersöka och fixa, annars kommer felet finnas kvar i nästa release.

Alla har någon gång behövt rulla tillbaka till en äldre drivrutin, oavsett vilken tillverkares hårdvara man haft.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är inget konstigt egentligen. Ibland blir det fel som uppstår under vissa omständigheter. Detta händer med konkurrenternas drivrutiner också. Det som är klokt i det läget är att skicka in en rapport om det så att utvecklarna kan undersöka och fixa, annars kommer felet finnas kvar i nästa release.

Alla har någon gång behövt rulla tillbaka till en äldre drivrutin, oavsett vilken tillverkares hårdvara man haft.

Japp absolut.
Det är redan gjort. hoppas man kan köra sommarens drivrutin sen

Permalänk
Medlem

Har fått lägga mitt 6750 XT på hyllan tills vidare. Samma problem som @Omega5509. Finns fler av oss på reddit har jag märkt. Gemensam nämnare verkar vara att man försöker göra mycket samtidigt med flera skärmar, spel och webbläsare. Dels stuttrigt i webbläsaren/spelet medan man tabbar mellan och dels kan man få sköna frysningar och blåskärmar.

Och "det ska ju ändå inte en dator klara av" och såna svar - dessa användarmönster fungerar utmärkt med grafikkort från gröna laget.

Grejen är den att gamla "rekommenderade" drivrutinen från maj fungerade bra. Sen började de rota i sin DX11-stack för prestandavinster och sen dess har det bara varit trubbel. Sent förra året började de forcera ut sin nya drivrutin genom Windows Update, så man måste aktivt försöka stoppa den och göra rollbacks osv, men även om man kringgår och lyckas köra gamla så uppstår bekymmer då t.ex. World of Warcraft aktivt vägrar acceptera den drivrutinen numera.

Ytterst tveksam upplevelse med AMD-grafik hittills för min egen del. Känns som det fungerar om man verkligen håller sig innanför vissa ramar men jag är mer van vid att jag kan göra vad fasen jag vill med min dator så länge som det finns beräkningskraft. Det har känts väldigt konstigt att min nedgradering till 1080 Ti varit som ett uppsving för mitt vardagliga användande.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har fått lägga mitt 6750 XT på hyllan tills vidare. Samma problem som @Omega5509. Finns fler av oss på reddit har jag märkt. Gemensam nämnare verkar vara att man försöker göra mycket samtidigt med flera skärmar, spel och webbläsare. Dels stuttrigt i webbläsaren/spelet medan man tabbar mellan och dels kan man få sköna frysningar och blåskärmar.

Och "det ska ju ändå inte en dator klara av" och såna svar - dessa användarmönster fungerar utmärkt med grafikkort från gröna laget.

Grejen är den att gamla "rekommenderade" drivrutinen från maj fungerade bra. Sen började de rota i sin DX11-stack för prestandavinster och sen dess har det bara varit trubbel. Sent förra året började de forcera ut sin nya drivrutin genom Windows Update, så man måste aktivt försöka stoppa den och göra rollbacks osv, men även om man kringgår och lyckas köra gamla så uppstår bekymmer då t.ex. World of Warcraft aktivt vägrar acceptera den drivrutinen numera.

Ytterst tveksam upplevelse med AMD-grafik hittills för min egen del. Känns som det fungerar om man verkligen håller sig innanför vissa ramar men jag är mer van vid att jag kan göra vad fasen jag vill med min dator så länge som det finns beräkningskraft. Det har känts väldigt konstigt att min nedgradering till 1080 Ti varit som ett uppsving för mitt vardagliga användande.

Kan själv uppleva stutters (känns som sjukt låg Hz), när jag kikar på youtube på primära skärmen och skrollar på fb på sekundära och de kommer ett klipp i flödet, kan även vara en rörlig reklam här på sweclockers.

Men de är det enda problemet jag har. Brukar inte kolla på klipp samtidigt som jag spelar, kör mest discord och HWinfo på sekundära skärmen i spel.

Har funderat på att testa köra ena skärmen på hdmi, just nu kör båda DP.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2