Permalänk
Medlem

Köpråd 4090

Lutar nog åt att jag kommer att beställa ett 4090.
Efter att ha kollat runt lite lutar det åt ett Gainward 4090 Phantom GS från komplett för 23679kr
Detta är alltså GS-modellen som fått bra betyg.

Är det ett bra 4090-köp?

Även Gigabyte 4090 gaming oc finns för samma peng.
Går man upp några tusenlappar finns Strix oc och suprim x.

För och nackdelar med dessa kort?
Jag spelar på en LG C2.

Permalänk
Medlem

Jag vet efter egna efterforskningar att Suprim X (luft) är något smalare än många andra modeller samt tyst.

Jag har läst att ASUS Tuf och Strix verkar ha mer Coil Whine än andra.

Gigabytes Gaming skall klocka bra men kanske låter lite mer.

Mina 2 ören.

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Phantom GS är väl i princip samma kort som Palit 4090?
Till och med samma backplate.

Jag är väldigt nöjd med mitt Palit 4090 iallafall. Den har lägre TDP än de flesta andra (450W) men presterar i princip lika bra.
https://www.amazon.se/-/en/GAMEROCK-Graphics-Starlight-Crysta...

Inte något coilwhine alls faktiskt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Efter att ha kollat runt lite lutar det åt ett Gainward 4090 Phantom GS från komplett för 23679kr

Är det ett bra 4090-köp?

Jag spelar på en LG C2.

Jag köpte exakt det kortet just från Webhallen och jag är otroligt nöjd.
Prestandan är brutal, och kylningsförmågan blev jag riktigt förvånad över. Runt 60 grader i load när jag kör Callisto Protocol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Är det ett bra 4090-köp?

Jag spelar på en LG C2.

Om du vill hålla i slantarna och i huvudsak väljer mellan Gainward eller Gigabyte hade jag nog valt Gaming OC kortet, det kostar några hundralappar till men har 4 års garanti om du registrerar kortet

Fläktarna är bra på båda, Gaiward kör 2x ball bearing och Gaming OC har ett alternativ som ser OK ut, båda lär hålla under kortets livstid.

Supportmässigt tror jag att Gigabyte är större i Europa än Gainward, Gigabyte hade tom en svensk verksamhet för cirka 10 år sedan, kanske finns den kvar.

Om du ska upp i pris så är nog Suprim X högst kvalité, även om alla 4090 (i princip) är väldigt bra på den nivån.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Såg att amazon.se (sålda av amazon)hade Gigabyte för ca 22900kr igår men de är slutsålda nu. Lutar nog ändå åt ett Gainward. Blir då 23179kr eftersom jag har komplettbank mastercard.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera kfa2 4090, sjukt fint kort, speciellt för helgpriset netonnet kör just nu på 21990

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Skulle rekommendera kfa2 4090, sjukt fint kort, speciellt för helgpriset netonnet kör just nu på 21990

Ja det blev faktiskt ett kfa2 från Netonnet. Kom ganska lägligt. Ligger hos ombudet nu så det blir att testa ikväll.