Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Erbjudandet är fortfarande kvar och verkar även sänkts i pris för icke sweclockers medlemmar

100kr dyrare nu. Dom hade som sagt köpt in 1000st, så måste väl fortsätta att rea ut för att bli av med dom.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Erbjudandet är fortfarande kvar och verkar även sänkts i pris för icke sweclockers medlemmar

Den är 100:- dyrare jämfört med priset igår. De sa på streamen att den skulle komma till ett något högre pris efter midnatt men tillgänglig för alla, nu är den ju fortsatt väldigt prisvärd

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Kan inte motstå att köpa hårddisken trots att jag egentligen inte behöver den. Vad är det för fel på en..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choy:

Produkt: Netgear Powerline 1000 PL1000
Länk: https://www.elon.se/netgear-pl1000-powerline
Kategori: Nätverk
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3512145
Pris: 199kr

Någon som har denna eller liknande teknik hemma? Funkar det bra/dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Produkt: Seagate FireCuda 510 SSD 2TB
Länk: https://www.inet.se/produkt/4305534/seagate-firecuda-510-ssd-...
Kategori: SSD
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5137044&gclid=CjwKCAiA5...
Pris: 1199:-

Pris för inloggade sweklockare

Denna för 1299 eller Kingston NV2 för 1390?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Denna för 1299 eller Kingston NV2 för 1390?

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Denna för 1299 eller Kingston NV2 för 1390?

Svårt val faktiskt! NV2 är Gen4, Firecuda har bättre TBW och 5 års garanti, ungefär samma hastighet på båda. För 1199kr hade jag valt Firecudan men för 1299kr är valet inte lika enkelt. Jag skulle tro att de levererar en identisk användarupplevelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Någon som har denna eller liknande teknik hemma? Funkar det bra/dåligt?

Jag har inte exakta modell med TP-Link 100mbps som jag köpte för några år sedan. De gör verkligen ett bra jobb om man ej orkar dra en massa kabel.

Ju bättre elnät du har hemma desto bättre funkar det. Undvik att placera denna i grenuttag dock, det försämrar prestandan.

Trådbundet > Elbundet > Wi-Fi skulle jag säga. Detta är bra grejer för 200kr och du slipper dålig signal och kablar överallt.

Permalänk
Medlem

Precis samma fråga. Har köpt mig in på Kingston på Webhallen men inte hämtat ut än. Är det värt att avboka för Firecudan, eller är de typ likvärdiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatCash:

Precis samma fråga. Har köpt mig in på Kingston på Webhallen men inte hämtat ut än. Är det värt att avboka för Firecudan, eller är de typ likvärdiga?

Performance wise equivalent, durability wise firecuda is a significantly better choice

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Denna för 1299 eller Kingston NV2 för 1390?

Skrivet av FatCash:

Precis samma fråga. Har köpt mig in på Kingston på Webhallen men inte hämtat ut än. Är det värt att avboka för Firecudan, eller är de typ likvärdiga?

Jag skulle säga 510 är aningen bättre

TLC vs QLC (efter cache är det ~1000 vs ~600 MByte/s)
DRAM vs DRAM less

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag skulle säga 510 är aningen bättre

TLC vs QLC (efter cache är det ~1000 vs ~600 MByte/s)
DRAM vs DRAM less

Det är väl ändå TLC på båda...
Men ja, 510 har DRAM och högre TBW.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Det är väl ändå TLC på båda...
Men ja, 510 har DRAM och högre TBW.

Beror på, det är ospecat från Kingston

Så här skirver tomshardware
"Four 512GB NAND modules with four 128GB dies deliver a total of 2TB. This is Intel’s 144-layer QLC. This flash is used on the Intel 670p and Solidigm P41 Plus. It remains arguably the best QLC on the market but is still QLC.

Our 1TB sample arrived with Kioxia 112-layer BiCS5 TLC, instead, but QLC is a possibility at that capacity."
https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-nv2-ssd

Permalänk
Skrivet av FatCash:

Precis samma fråga. Har köpt mig in på Kingston på Webhallen men inte hämtat ut än. Är det värt att avboka för Firecudan, eller är de typ likvärdiga?

Som flera skrivit så är Firecudan en bättre disk, att NV2 är "gen 4" är mer en marketing grej då hastigheterna är detsamma och du har så mycket längre livstid på firecudan. Vid samma pris kan jag gå med på att man kör vilken som men nu när firecudan är billigare så känns det som en nobrainer.

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Som flera skrivit så är Firecudan en bättre disk, att NV2 är "gen 4" är mer en marketing grej då hastigheterna är detsamma och du har så mycket längre livstid på firecudan. Vid samma pris kan jag gå med på att man kör vilken som men nu när firecudan är billigare så känns det som en nobrainer.

Techpowerup forumet så har vissa användare fått QLC NV2 så risken är att man får en QLC disk.

Några punkter som talar för QLC i NV2

  • Inte specificerat NAND

  • Låg TBW

  • Kingston historia med att byta delar

Seagate 510 presterar likvärdigt och kommer med TLC NAND och som du säger är PCI-e Gen 4 för NV2 bara marknadsföring.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!
Har faktiskt bara pci-e gen 3 på mitt mobo (länge sen jag uppgraderade) så efter era svar är Firecudan en solklar vinnare. Lägger en beställning nu.

Permalänk
Medlem

Efter denna utmärkta genomgång så skulle även jag vilja köpa Firecudan nu (grymt irriterande att jag missade priset igår - hängde upp mig på att det var Gen3). Kära @Inet, finns det möjlighet att köra Sweclockers-kampanjen en gång till?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Efter denna utmärkta genomgång så skulle även jag vilja köpa Firecudan nu (grymt irriterande att jag missade priset igår - hängde upp mig på att det var Gen3). Kära @Inet, finns det möjlighet att köra Sweclockers-kampanjen en gång till?

Du kanske missade att logga in? eller menar du att de skulle sänka den 100:- ?
Dyker upp för 1299:- för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Du kanske missade att logga in? eller menar du att de skulle sänka den 100:- ?
Dyker upp för 1299:- för mig.

1199 igår för SweC-medlemmar. Såg den, kom fram till att jag inte behöver men idag så villhöver jag

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag missade också erbudandet igår samtidigt som jag egentligen inte behöver en till disk...

Jag lägger också en röst på att @Inet åter bör sänka priset till 1199:- för Sweclockers medlemmar! Att köra erbjudande några timmar känns bara elakt så ner till 1199:- igen annars får det vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

1199 igår för SweC-medlemmar. Såg den, kom fram till att jag inte behöver men idag så villhöver jag

100kr är väl inte hela världen? Erbjudandet var ju hela kvällen igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

100kr är väl inte hela världen? Erbjudandet var ju hela kvällen igår

Sant men den inre "deal-demonen" säger att det är ovärt om jag ändå inte behöver den men att det kan vara najs om den är billigare

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Inet
Skrivet av General Nord:

Efter denna utmärkta genomgång så skulle även jag vilja köpa Firecudan nu (grymt irriterande att jag missade priset igår - hängde upp mig på att det var Gen3). Kära @Inet, finns det möjlighet att köra Sweclockers-kampanjen en gång till?

Skrivet av jonaz_81a:

Jag missade också erbudandet igår samtidigt som jag egentligen inte behöver en till disk...

Jag lägger också en röst på att @Inet åter bör sänka priset till 1199:- för Sweclockers medlemmar! Att köra erbjudande några timmar känns bara elakt så ner till 1199:- igen annars får det vara!

Tjenare,

Kul att ni uppskattade kampanjen, det erbjudandet som vi körde igår under vår livestream var för alla inloggade medlemmar och hade stopp 23.59. Så priset som är nu är det som kommer gälla framöver

Vi kommer mest sannolikt köra flera "drops" under kommande livestreams så passar på att tipsa om det framöver.
Trevlig helg på er!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

1199 igår för SweC-medlemmar. Såg den, kom fram till att jag inte behöver men idag så villhöver jag

Beställde en extra som jag inte behöver, då jag hittade en 520 2TB liggandes. Du kan ta min för 1199:-, bor också i Stockholm

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Hoppade den SSD:n, tycker mjukvara och hantering inte är något jag vill ha när jag kollar tester.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Hoppade den SSD:n, tycker mjukvara och hantering inte är något jag vill ha när jag kollar tester.

Utveckla gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nej då det är en Gen3-enhet. PS5 kräver Gen4 och helst / minst läshastighet på 5500MB/s.

Ah, tack!

Permalänk
Medlem

Detta lär väl drunkna i alla ssd-diskussioner, men för ett tag sen så sålde komplett ut samsungs robotdammsugare.

Jag hoppade på erbjudandet, men fick kalla fötter o returnerade min för en Roborock S7 istället.

Men jag hann ju beställa dammsugarpåsar till rackarn innan, så first come, first serve!

Krav: foto med din samsungdammsugare och lapp med username i PM till mig. Vid frakt får ni ta fraktkostnad via swish.

Trevlig helg!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Köpte en SSD. Har redan en 1TB nvme, men det här är ju bra och billigt för att byta ut mina 4st 2.5" SSD.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Beställde en extra som jag inte behöver, då jag hittade en 520 2TB liggandes. Du kan ta min för 1199:-, bor också i Stockholm

Tack för erbjudandet, generöst men jag hoppar ändå. Vill gärna ha kvitto i mitt namn ifall det skulle bli något garantiärende. Och dessutom tittar min oöppnade 970 Evo Plus sorgset på mig och undrar varför jag överväger någon annan...

Visa signatur

RIPE LIR