Köpa elhybrid med så låg värdeminskning som möjligt

Permalänk

Köpa elhybrid med så låg värdeminskning som möjligt

Hej! Första inlägget här.

Behöver lite råd, har spanat in mig på två olika elhybrider. Kia Sportage alternativt Hyundai Tucson.

Minst 2021 årsmodell. Har ca 200tkr I handpenning och kommer att behålla bilen i ca 2 år och hinner nog köra ca 2000mil per år.

Vad tror ni är bäst för att spara så mkt pengar i värde som möjligt? Kan amortera resterande belopp på mindre än 2 år. Med en rörlig ränta på ca 6-7%.

Har tre olika alternativ:

1. Köpa en 2022 års Kia Sportage demo bil som rullat ca 1000 mil. Full specifikation Gt-line. Inkl Vinterhjul. 6 års garanti återstår. Lite högre malusskatt på 8000tkr första året.
Ca pris: 425tkr

2. En 2021 års Hyundai Tucson, advance vilket innebär mellannivå men har det mesta. Som rullat 3500mil. Inkl vinterhjul. Vet ej angående garanti. Malusskatt 6000tkr andra året.
Ca pris: 355tkr

3. En 2021 års Hyundai Tucson, advance. Som rullat nästan 10000mil. Inkl Vinterhjul. Vet ej angående garanti. Malusskatt 6000tkr andra året.
Ca pris: 275tkr.

Vad är bäst affär för mig att göra? Håller en långmilare okej? Den snyggaste bilen tycker jag helt klart att Kia har. Båda bilarna bygger på samma plattform och motor, prestanda. Tacksam för råd!

Permalänk
Medlem

Rent ekonomiskt är det ofta värt att köpa en äldre bil, värdeminskningen brukar vara som mest när bilen är ny och dalar ut omkring 15-20 år, men det känner du säkert till.

Så om den äldre bilen inte får några dyrare reparationer under dina 2 år så blir den det mest ekonomiska valet.
Dock är det svårare att sälja en bil som gått längre (utan sänks priset mer).

Jag skulle välja någon av Hyundaibilarna.
Kolla dock upp garantierna hur länge de gäller, år, km och service.
Du kan även kolla skillnaden vad service kostar på Hyundai och Kia.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Mitsubishi Outlander PHEV om du ändå ser på kia och hyundai. Mkt trevlig hybrid som jag själv kört de sista 3-4 åren (2019-modell).

Men allt beror ju på körmönster och behov så Ville bara nämna den.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Slår ett slag för Mitsubishi Outlander PHEV om du ändå ser på kia och hyundai. Mkt trevlig hybrid som jag själv kört de sista 3-4 åren (2019-modell).

Men allt beror ju på körmönster och behov så Ville bara nämna den.

har en Outlander phev -20 själv och absolut är det en rymlig och trevlig bil på alla sätt MEN hopplöst daterad på vissa saker som appstyrning av ac etc (wifi?) samt att den modellen har lämnat eu marknaden, tycker even att den borde kunna komma längre på 13,5kwh batteriet än runt 4mil men där runt ligger den. Hade jag bytt idag skulle jag snegla på Kuga eller Rav4.

Har ingen erfarenhet av dina val men jag skulle undvika 10000 milaren då man har både service kostnader för 2 olika drivlinor som kan gå sönder under dessa 2 år du skall använda bilen, känns lite risky. Vet du vilka större service besök som finns för dessa bilar?

Permalänk

Bra tips tack! Jag ska kolla vad det är för garantier som gäller angående Hyundai.

Kommer att undvika att köpa en PHEV då vi ej har laddstolpe hemma. Så får bli en elhybrid istället (ej mildhybrid). Men nu lutar det åt Hyundai efter att ha bollat lite med er andra.

Att-göra-lista:
Kolla service kostnader
Garantier som gäller
Historiken på tidigare service

Hur länge brukar batterierna hålla på en elhybrid eller PHEV? I övrigt så låter det som att just Hyundai Tucson håller ganska bra och att ägare verkar vara nöjda. De två som jag kollar på har bara haft en ägare innan och är fräscha.

förtydliga
Permalänk
Medlem

Varför bara behålla den i 2 år?

Jag had tagit Kia Sportage demo bil. Den bör du kunna rulla länge med. Känns tryggt med så lång garanti också.

Annars alternativ 2

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Sparar insatsen till lägenhet. Så leasar eller köper annan bil när vi hittat rätt lägenhet.

Alternativ 2 är såld nu. Så får fortsätta spana!