Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För en bil som bara används till pendling på välplogade vägar håller jag med, men fyrhjulsdrift medför ju många bra grejer.

Den här grejen med att det bara hjälper vid acceleration och inte vid inbromsningar är så fånig ändå, det är klart att det bara hjälper vid framdrivning liksom, det är en del av drivlinan. Bromsarna bromsar dock på alla fyra hjulen oavsett vilka som är drivhjul. Ska man inte ha vinterdäck heller för det hjälper ju inte när du går till och från bilen?

Man brukar inte krocka eller köra av vägen särskilt ofta på grund av långsammare acceleration. Det här med att man absolut måste ha fyrhjulsdrift är något som folk övertygats om från biltillverkarnas håll som tjänat pengar på att sälja på folk det. Visst, praktiskt ibland, men för de flesta rätt onödigt och adderar kostnad, vikt, förbrukning och komplexitet (=mer som kan gå sönder och dyrare om det gör det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

4-hjulsdrift ger ej bättre grepp och jag vet inte vad du menar med "stabilare gång på vägen" ?

Det 4hjulsdrift gör är att det hindrar bilen från att fastna i snö, lera, ojämn mark och sådant.

Det ger bättre grepp vid all slags acceleration då motorns effekt sprids ut på 4 hjul istället för fram eller bak.
Vid körning där greppet är lägre än förväntat får föraren ett större spelrum med gaspedalen innan hjulen börjar spinna och kontrollen försvinner på en 4hjulsdriven bil.

Stora krafter (mycket gas-input) kan göra att hjulen snurrar snabbare än vad däcken klarar av att fästa på underlaget, särskilt på fram/bakhjulsdrivna bilar och då är det risk att man förlorar kontrollen över bilen.

Inget torque-steering = mer stabilitet
Mindre hjulspinn = mer stabilitet
Utjämnad understyrning/överstyrning = mer stabilitet

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det ger bättre grepp vid all slags acceleration då motorns effekt sprids ut på 4 hjul istället för fram eller bak.
Vid körning där greppet är lägre än förväntat får föraren ett större spelrum med gaspedalen innan hjulen börjar spinna och kontrollen försvinner på en 4hjulsdriven bil.

Stora krafter (mycket gas-input) kan göra att hjulen snurrar snabbare än vad däcken klarar av att fästa på underlaget, särskilt på fram/bakhjulsdrivna bilar och då är det risk att man förlorar kontrollen över bilen.

Inget torque-steering = mer stabilitet
Mindre hjulspinn = mer stabilitet
Utjämnad understyrning/överstyrning = mer stabilitet

Alltså, det ger högre acceleration när grepp saknas för antingen fram eller bak vad man nu jämför med.

De andra effekterna du talar om löser en vanlig traction-control på 2wd. Visst resultatet blir sämre acceleration men det är som sagt inte samma sak som grepp.

Det ger inte bättre grepp dock, grepp är något som skapas mellan däck och mark, har inget med driften att göra. Blir väldigt förvirrande för många att säga att 4wd ger bättre grepp då de tror att tex kurvtagning eller liknande blir bättre vilket är falskt. Har tom läst folk från jag antar USA som tror att de ej behöver vinterdäck pga att de har 4wd vilket är helt vansinnigt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Man brukar inte krocka eller köra av vägen särskilt ofta på grund av långsammare acceleration.

Jag förstår inte vad du vill säga. Innebär snabbare acceleration att man åker av vägen oftare?

Man kan absolut diskutera risken att man inte uppmärksammar att det är halt för att bilen hanterar det, men samma kan ju sägas om annat också. Antispinnsystemet exempelvis.

Citat:

Det här med att man absolut måste ha fyrhjulsdrift är något som folk övertygats om från biltillverkarnas håll som tjänat pengar på att sälja på folk det. Visst, praktiskt ibland, men för de flesta rätt onödigt och adderar kostnad, vikt, förbrukning och komplexitet (=mer som kan gå sönder och dyrare om det gör det).

Tja, det är förstås en avvägning. Men det behöver inte dra så mycket mer med en modern bil med modern fyrhjulsdrift, och lägger ofta inte på så värst mycket på priset heller, och det kompenseras ju ganska bra av att begagnatpriset också är högre. Slipper man skotta snö runt bilen en handfull gånger per år så är det väl ingen orimlig kostnad för det? Det är min främsta motivering för AWD i alla fall, när bilen har blivit inplogad så är det bara att hoppa in och köra iväg mycket oftare än med 2WD. Sen gillar jag förstås att bakhjulen kan skjuta på i en kurva exempelvis och så, men det är mer nice to have än viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tror TS bil kommer vara förbrukad innan några förbjud kommer. Skatten på en dieselbil som är 8-10 år inte heller hög. Runt 1000kr per år?

Har inte kollat, min 6 år gamla Insignia Diesel ( när jag ägde den ) som jag hade för 4-5 år sedan hade årsskatt på runt 5000kr, antagligen högre nu, till skillnad från mina 2 senaste hybrider som haft 400kr/år.

Att de inte berörs av malus betyder inte att de är billiga, dieselskatten har varit skyhög i årtionden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har inte kollat, min 6 år gamla Insignia Diesel ( när jag ägde den ) som jag hade för 4-5 år sedan hade årsskatt på runt 5000kr, antagligen högre nu, till skillnad från mina 2 senaste hybrider som haft 400kr/år.

Att de inte berörs av malus betyder inte att de är billiga, dieselskatten har varit skyhög i årtionden.

Min Volvo D2 från 2014 hade 1080kr i skatt per år

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Varför diesel?

Bränslet kostar 4 kr mer per liter och de drar inte mycket mindre än motsvarande bensinare idag, mot el/bensin hybrider har de inte ens en chans.

Vägskatt på dieselbilar är inte rolig heller.

Det kommer inte bli bättre då regeringen vill bli av med dieselmotorer, alla förbränningsmotorer men diesel är först på listan.

För att dieslar lämpar sig väl för längre körsträckor och har låg förbrukning pga mycket lägre pumpförluster än bensinare.

Skrivet av Triffid:

4-hjulsdrift ger ej bättre grepp och jag vet inte vad du menar med "stabilare gång på vägen" ?

Det 4hjulsdrift gör är att det hindrar bilen från att fastna i snö, lera, ojämn mark och sådant.

Nu är du ute och cyklar. 4WD ger mycket bättre grepp när det handlar om drivning, väldigt mycket bättre. Bromsning och friktion i sidled däremot är detsamma för tvåhjulsdrivna bilar. Vad gäller stabilare gång på vägen så t ex filbyte genom snömodd är ett bra exempel.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Alltså, det ger högre acceleration när grepp saknas för antingen fram eller bak vad man nu jämför med.

De andra effekterna du talar om löser en vanlig traction-control på 2wd. Visst resultatet blir sämre acceleration men det är som sagt inte samma sak som grepp.

Det ger inte bättre grepp dock, grepp är något som skapas mellan däck och mark, har inget med driften att göra. Blir väldigt förvirrande för många att säga att 4wd ger bättre grepp då de tror att tex kurvtagning eller liknande blir bättre vilket är falskt. Har tom läst folk från jag antar USA som tror att de ej behöver vinterdäck pga att de har 4wd vilket är helt vansinnigt.

Du kan inte jämföra 2WD med TC med 4WD med TC. Vid aktiv körning dessutom blir det något heeeelt annat.

Att folk sedan inte kan köra bil och överskattar greppet när dom kör 4WD är ju en kunskapsfråga. Sålänge folk inte klarar av att ha rätt belysning på eller ens använda blinkers kan man nog inte förvänta sig det heller.

Om det sedan är nödvändigt eller inte är ju upp till var och en. Det är gravt beroendeframkallande med 4WD.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

En liten toyota! Dom kanske kostar några kronor mer men dom är stabila tycker jag.
Det är rosten som dödar dom långt innan motorn ger sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Du kan inte jämföra 2WD med TC med 4WD med TC. Vid aktiv körning dessutom blir det något heeeelt annat.

Att folk sedan inte kan köra bil och överskattar greppet när dom kör 4WD är ju en kunskapsfråga. Sålänge folk inte klarar av att ha rätt belysning på eller ens använda blinkers kan man nog inte förvänta sig det heller.

Om det sedan är nödvändigt eller inte är ju upp till var och en. Det är gravt beroendeframkallande med 4WD.

Jag kan visst jämföra, och komma fram till vilka skillnader som finns.

4WD:
Bättre förutsättning för acceleration OM grepp saknas på drivhjulen i 2wd.
Mindre risk att fastna i snö, lera, ojämn mark. Ökad framkomlighet helt enkelt.

4wd minskar ej risken att att tappa grepp i en kurva och hamna utanför vägen. Det är allt vi försöker säga, fattar inte vart alla mothugg och halv-invändningar kommer ifrån

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag kan visst jämföra, och komma fram till vilka skillnader som finns.

4WD:
Bättre förutsättning för acceleration OM grepp saknas på drivhjulen i 2wd.
Mindre risk att fastna i snö, lera, ojämn mark. Ökad framkomlighet helt enkelt.

4wd minskar ej risken att att tappa grepp i en kurva och hamna utanför vägen. Det är allt vi försöker säga, fattar inte vart alla mothugg och halv-invändningar kommer ifrån

Har du ens kört 4WD? Har du provat att gasa och svänga samtidigt vid halt väglag? Jämför då uppförandet mellan 2WD och 4WD.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Har du ens kört 4WD? Har du provat att gasa och svänga samtidigt vid halt väglag? Jämför då uppförandet mellan 2WD och 4WD.

Nu är frågan från en snubbe som söker en pendlarbil, han skall knappast gasa i kurvor vid halt väglag, men vad vet jag...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Nu är frågan från en snubbe som söker en pendlarbil, han skall knappast gasa i kurvor vid halt väglag, men vad vet jag...

Nej, det kanske inte hjälper TS men det gör inte felaktiga påståenden heller.

Du vet att det även kan funka på FWD när det understyr och om man är skicklig på RWD? Har räddat mig ett par gånger i FWD (med och utan antisladd). Ibland måste man gasa sig ur situationer även om man inte tänkt sig det - dock beror det ju på att man kört för fort i förhållande till underlagets beskaffenhet, vilket kan hända oss alla.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Åter till ämnet.

Jag hade valt en medelstor till stor bil med medelstark motor, gärna diesel pga förbrukningen.

Små bilar har kort hjulbas, små hjul och ofta dålig ljudisolering vilket ger dålig komfort. Små motorer måste ofta varva mycket på motorväg pga låg utväxling för att dom ska orka.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Nej, det kanske inte hjälper TS men det gör inte felaktiga påståenden heller.

Du vet att det även kan funka på FWD när det understyr och om man är skicklig på RWD? Har räddat mig ett par gånger i FWD (med och utan antisladd). Ibland måste man gasa sig ur situationer även om man inte tänkt sig det - dock beror det ju på att man kört för fort i förhållande till underlagets beskaffenhet, vilket kan hända oss alla.

Alltså det skall till extremt specifika förutsättningar och en extremt van och alert förare för att man skall accelerera ur en kurva, på halt väglag, efter att man tappat grepp bak eller fram, och därmed bli räddad av fyrhjulsdriften. Jag tycker inte riktigt det är värt att ens ta upp...

Här finns lite att läsa:

https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring/trafikforsk...

Under fyrhjulsdrift:

"Fyrhjulsdrift på bilar ökar markant framkomligheten i vissa situationer men ökar samtidigt olycksrisken på vägar med is eller snö. Du bör därför inte köpa en fyrhjulsdriven bil om du inte har särskilda framkomlighetsbehov."

"
Sammanfattning

  • Folksams framkomlighetstest visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel på blank is, jämfört med tvåhjulsdrift. Skillnaden var upp till 3 gånger beroende av vinterdäck.

  • Fördelen i dessa situationer sker dock på bekostnad av säkerheten vid andra, vanligare situationer. Vår senaste forskning visar att med fyrhjulsdrift ökar olyckorna på is och snö med 20-30%.

  • Fyrhjulsdrift kan maskera hala vägförhållanden. Den primära egenskapen av fyrhjulsdriften (bättre grepp som ger en fördel till exempel vid hala backar) gör samtidigt att föraren inte får tydliga signaler om att det kan vara halt och får svårare att anpassa hastigheten till väglaget. När det är dags att bromsa är ingångshastigheten därför ofta högre och bromssträckan blir inte kortare med fyrhjulsdrift.

  • Givet en hastighet är det däcken som avgör din bromssträcka.

"

Alltså, du har ju rätt i vad du säger, men tycker trots det inte det är ett bra råd här eller som standard att folk skall köpa fyrhjulsdrift.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Cantreadlol:

Hej,
Jag ska börja pendla till jobbet, det rör sig om totalt 90 km dagligen (fram och tillbaka). Jag behöver tips och råd kring vilken bil jag ska köpa. Har tidigare ej haft egen bil då jag inte haft behovet tidigare, så jag är rätt så ''ny'' när det gäller bilar, så uppskattar all hjälp! Jag kommer att köra motorväg nästan hela vägen så en dieseldriven bil känns mest lockande. Jag vill ha en snål bil och som är pålitlig, som inte kommer kosta mig så mycket i längden. Samtidigt vill man ha en trevlig bil som också är behaglig att titta på, en sedan är att föredra. Jag har tänkt prisklass runt 80k då detta kommer att bli min första bil och vill helst ej lägga mer än så. Har ni bra tips på bilar? All input är av värde!

jag slår ett slag för lexus. toyotas lyxmärke: https://www.blocket.se/annons/orebro/lexus_is_200d_150hk_comf...

eller en liten bmw: https://www.blocket.se/annons/alvsborg/bmw_116_d___sport_line...
dessa mindre bmws håller rätt bra, har en själv och har klarat mig bra från strul;) blir värre med de större lite lyxigare modellerna, där kan det bli lite mer elproblem. går mycket fint och tyst på vägen

eller så kan du köpa en 5-växlad clio på 75hk.. https://www.blocket.se/annons/stockholm/renault_clio_1_2_fart...

jag tycker faktiskt inte du ska vara allt för rädd för miltalet. elproblem kan det bli på alla bilar oavsett miltal, motor + växellåda håller länge.

eller om du vill ha en sedan: https://www.blocket.se/annons/ostergotland/mazda_6_2_2_skyact...

eller volvo s60 d2, går väldigt billigt med den motorn men tycker de börjar se väldigt gamla ut... https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/volvo_s60_d2_momen...

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av ronz:

Min förra bil tyckte jag var mycket bra till just pendling. En Volvo V40 D2 2014.
Bör gå att få tag i en kring 70-90K idag. Finns ju även 2013 modeller. Så länge du köper en som nyss bytt kamrem och vattenpump. Då bör den gå ett bra tag till. Min kunde dra så lite som 0.36 - 0.45.

det är väl ganska billigt med kamremsbyte på volvo, sjukt enkelt på de lite äldre motorerna iallafall

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Alltså det skall till extremt specifika förutsättningar och en extremt van och alert förare för att man skall accelerera ur en kurva, på halt väglag, efter att man tappat grepp bak eller fram, och därmed bli räddad av fyrhjulsdriften. Jag tycker inte riktigt det är värt att ens ta upp...

Här finns lite att läsa:

https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring/trafikforsk...

Under fyrhjulsdrift:

"Fyrhjulsdrift på bilar ökar markant framkomligheten i vissa situationer men ökar samtidigt olycksrisken på vägar med is eller snö. Du bör därför inte köpa en fyrhjulsdriven bil om du inte har särskilda framkomlighetsbehov."

"
Sammanfattning

  • Folksams framkomlighetstest visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel på blank is, jämfört med tvåhjulsdrift. Skillnaden var upp till 3 gånger beroende av vinterdäck.

  • Fördelen i dessa situationer sker dock på bekostnad av säkerheten vid andra, vanligare situationer. Vår senaste forskning visar att med fyrhjulsdrift ökar olyckorna på is och snö med 20-30%.

  • Fyrhjulsdrift kan maskera hala vägförhållanden. Den primära egenskapen av fyrhjulsdriften (bättre grepp som ger en fördel till exempel vid hala backar) gör samtidigt att föraren inte får tydliga signaler om att det kan vara halt och får svårare att anpassa hastigheten till väglaget. När det är dags att bromsa är ingångshastigheten därför ofta högre och bromssträckan blir inte kortare med fyrhjulsdrift.

  • Givet en hastighet är det däcken som avgör din bromssträcka.

"

Då tillhör väl jag kategorin "extremt van förare" då eftersom det räddat mig 2ggr, en gång i låg hastighet och en gång i hög hastighet. Båda gångerna hade jag hamnat i räcken om jag bromsat. Ena gången bromsade jag faktiskt när det började understyra men lite gas gjorde att jag kunde dra mig ur det.

Vad gäller sammanfattningen så stämmer det nog. Folk kan inte köra bil helt enkelt. Hur många ger sig ut på en tom parkering när man bytt bil och tillfälle ges för att se hur den uppför sig?
Man skulle också kunna säga att antisladdsystem och ABS också maskerar hala vägförhållanden. Det är därför man testar underlaget om man är osäker (provbromsar). En bra tumregel är ju att om man kör fortare än övrig trafik så är man antagligen "ute på hal is" Sen kan det såklart variera lite mellan däck, fordon och hur van föraren är.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

det är väl ganska billigt med kamremsbyte på volvo, sjukt enkelt på de lite äldre motorerna iallafall

Det beror nog på vilken Volvo det handlar om. Finns ju en gäng olika motorer och beroende på utrymmet kring motorn kan nog arbetstiden variera en del.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av snajk:

För en bil som bara används till pendling på välplogade vägar håller jag med, men fyrhjulsdrift medför ju många bra grejer.

Den här grejen med att det bara hjälper vid acceleration och inte vid inbromsningar är så fånig ändå, det är klart att det bara hjälper vid framdrivning liksom, det är en del av drivlinan. Bromsarna bromsar dock på alla fyra hjulen oavsett vilka som är drivhjul. Ska man inte ha vinterdäck heller för det hjälper ju inte när du går till och från bilen?
Toyota är hållbara, men de är dyra begagnade och inte direkt i topp när det gäller bekvämligheten. Däremot sparar man ju några hundralappar om året i bränslekostnad jämfört med andra bensinmodeller i liknande storlek. Diesel är väl ungefär samma dock.

Jag vet inte vad som är bäst för det handlar väldigt mycket om prioriteringar. En BMW i3 vidhåller jag hade funkat väldigt bra, men är det inte ett alternativ med elbil så kanske en Civic? Nästan lika bra kvalitet som Toyota och trevligare bilar generellt, dock vet jag inte om hybridvarianten är bra.

i3 går ej att byta batteri på om det skulle behövas, eller ja, det går men är skitdyrt. kanske bör undvikas

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Har inte kollat, min 6 år gamla Insignia Diesel ( när jag ägde den ) som jag hade för 4-5 år sedan hade årsskatt på runt 5000kr, antagligen högre nu, till skillnad från mina 2 senaste hybrider som haft 400kr/år.

Att de inte berörs av malus betyder inte att de är billiga, dieselskatten har varit skyhög i årtionden.

min 2016 bmw 116d har 1200 skatt, diesel givetvis. drar 0.42 liter milen för mig, pendlar 4 mil enkel väg

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Säger som några andra, en liten bil med automat är alltid trevligt.

VW Polo, Golf, Volvo V40 (blir dock höga mil för din budget)

Asiatiska bilar håller oftast hög kvalitet, men är inte lika trevliga invändigt enligt min egna uppfattning.

Köper du en nyare mindre bensinbil så drar de heller inte så värst mycket än en diesel.

Jag kör själv en Volvo V40 D2 med automat. - 1.6 liters diesel.

Ligger på ca 0,45 per mil, men går att få ner till 0,35 per mil om man verkligen snålar, detta enl bilens färddator.

Låg helförsäkring via Volvia och ca tusenlappen i skatt per år.

Kan du tänka dig en manuell bil så finns även det, en uppsjö på blocket då manuella bilar blir allt mer svårsålda idag.

Viktigast av allt är att kolla upp historiken!

Idag finns det oerhört mycket hjälpmedel på nätet, tex Biluppgifter.se

Bilmarknaden har alltid varit lite wonky...

Permalänk
Medlem

Jag kör en Renault Clio IV 0.9 Tce 2012 som pendlarbil. Billig att äga och ta i trä inte mycket som har strulat på mina 18.000mil
En "liten" trevlig bil helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cantreadlol:

Hej,
Jag ska börja pendla till jobbet, det rör sig om totalt 90 km dagligen (fram och tillbaka). Jag behöver tips och råd kring vilken bil jag ska köpa. Har tidigare ej haft egen bil då jag inte haft behovet tidigare, så jag är rätt så ''ny'' när det gäller bilar, så uppskattar all hjälp! Jag kommer att köra motorväg nästan hela vägen så en dieseldriven bil känns mest lockande. Jag vill ha en snål bil och som är pålitlig, som inte kommer kosta mig så mycket i längden. Samtidigt vill man ha en trevlig bil som också är behaglig att titta på, en sedan är att föredra. Jag har tänkt prisklass runt 80k då detta kommer att bli min första bil och vill helst ej lägga mer än så. Har ni bra tips på bilar? All input är av värde!

Du kan alltid läsa detta för att skaffa dig en egen bild av vad some är viktigt och vettigt för just dig.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Pendlade i ca 2 år med en Toyota Avensis diesel, ~3k mil per år. Inga problem alls, men det är inte billigt när man räknar in slitage och service. Nu leasar jag en Nissan Leaf och det känns kanon att köra på el. Milkostnaden är några kronor lägre allt inräknat, men inga stora skillnader. Däremot är det roligt att inte tanka varje vecka längre, och att ha en helt ny bil med funktioner som adaptiv farthållare osv. Nu är väl nyteckning på leasing av elbil inte ekonomiskt längre, men kanske att köpa en bättre begagnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

det är väl ganska billigt med kamremsbyte på volvo, sjukt enkelt på de lite äldre motorerna iallafall

Gick på 14k för mig men det var också hos Volvo + vattenpump. Säkert mycket billigare om man gör det på annat ställe.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Helljanek:

Jag hade faktiskt exakt samma dilemma som dig (dock pendlade jag cirka 60km dagligen).

Det slutade upp med att jag köpte en Ford Mondeo Econetic 2012 (1,6L Diesel) på 115hk. Ingen raket alls men när man väl kommit upp i hastighet var den väldigt stabil och komfortabel. Dessa brukar ligga kring 60-80k nu om man köper manuell kring 10-15k mil.
Lastkapaciteten i halvkombin är grym, dock får man lite lastläpp som kan vara lite i vägen.

körde mest 80-90km/h till jobbet och bilen hade en blandad körning på 0,48 dagen jag sålde den.

Gillade mondeo som modell så mycket så att min nuvarande bil blev en 2018 kombi 180hk automat.

Ingen av dem har strulat något. Körde 5000 mil med 12'an och är på cirka 1000 mil med 18's.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/ford_mondeo_1_6_tdci_11...
https://www.blocket.se/annons/varmland/ford_mondeo_1_6_tdci_1...
https://www.blocket.se/annons/orebro/ford_mondeo_kombi_1_6_td...
https://www.blocket.se/annons/orebro/ford_mondeo_kombi_1_6_td...

Sen om de är "trevliga" att titta på är väl subjektivt!

Bra tips, hade tittat lite på denna också. 1,6L är rätt så okay ändå! Ska lägga till denna bil i min lista Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av mihon:

Alla säger olika, det är beroende på hur mycket tur man har att inget går sönder
Men jag själv köpte en Volvo V40 D3 2015 modell och är väldigt nöjd med den, har haft stora och tunga bilar innan så för mig blev det märkbart mycket billigare i både bränsle, skatt, försäkring.

Men gå in på någon legitim bilhandlare och förklara så kommer du tillslut hitta en bra bil, men testa att gå till olika handlare och inte bara ta den första bästa bilen du hittar.

Skrivet av ronz:

Min förra bil tyckte jag var mycket bra till just pendling. En Volvo V40 D2 2014.
Bör gå att få tag i en kring 70-90K idag. Finns ju även 2013 modeller. Så länge du köper en som nyss bytt kamrem och vattenpump. Då bör den gå ett bra tag till. Min kunde dra så lite som 0.36 - 0.45.

Volvo har stabila motorer, har funderat lite på dem med. Dock än så länge har jag tyvärr inte hittat någon i den prisklassen :/

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Varför diesel?

Bränslet kostar 4 kr mer per liter och de drar inte mycket mindre än motsvarande bensinare idag, mot el/bensin hybrider har de inte ens en chans.

Vägskatt på dieselbilar är inte rolig heller.

Det kommer inte bli bättre då regeringen vill bli av med dieselmotorer, alla förbränningsmotorer men diesel är först på listan.

Har förstått att det inte går att framföra vilken dieselbil som helst i innerstaden i Stockholm, däremot så är det väl mer prisvärt med en diesel om man ska köra endast motorväg? Jag har aldrig ägt en bil som sagt, men det har varit den konsensus jag hört på andra att ju längre körsträcka desto mer värt är det med dieselmotorer, eller har du uppfattat annorlunda?

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Om du inte vill satsa på en elbil eller plugin är det en liten familjebil du söker.
Tex Toyota Auris, BMW 1-serie, Volvo V60, Vw Golf osv..

Olika saker att hålla koll på:
- 4-hjulsdrift (mycket bättre grepp och stabilare gång på vägen MEN ökar förbrukning och ger en falsk självsäkerhet)
- Farthållare som gärna får vara adaptiv
- Uppgraderad stereo/ljudpaket med bluetooth/android-auto/apple carplay
- Keyless är skönt att slippa fippla med nycklarna
- Rattvärme mot frusna händer
- Manuell drar mindre bränsle
- Automat är mer skönt i stadskörning/kökörning
- En dyrare elbil kan vara billigare att äga räknat ihop med lån än en mellanstor diesel/bensin

Finns mycket att skriva och informera eftersom bilar är dyra historier. När du väl köpt en bil har du förlorat 20-30tusen som du aldrig får tillbaka

Nej, håller med om att det är mycket saker att tänka på och att jag vet att man alltid gör en förlust oavsett hur man tänker. Min plan är att behålla denna ''första''bil i ett år eller två, lära mig lite om bilar och därefter spendera lite mer pengar längre fram på en bil som inte bara blir en pendlarbil