Permalänk
Medlem

Antenn till 4g router

Tjena alla! Frågan har förmodligen varit uppe förr, men jag är på jakt efter en antenn till min mr 600 router.

Kikat lite på Poynting Antennas XPOL-1-5G, då jag helst inte spenderar mer än runt 1000kr, funkar det bra kan jag gärna lägga mer på en ny sen😄

Skulle den fungera bra? Är smidigt att den går att sätta på fönstret, då routern nu står placerad på millimetern på en fönsterbräda för bäst täckning.

Är främst ute efter bättre mottagning på band 3,7 som nu ligger på 50-75% oftast. Kör jag 3,20 når jag alltid 100% och -82dbm ungefär. Men pingen svajar ibland från 23ms till runt 44ms på speedtest. Hastigheten ligger runt 50 mb/s på dagen och ner till 15-20 runt 18-19 då flest folk är uppkopplade.

Kan jag räkna med förbättring? Och fibersnacket kan skippas, är framdraget på gatan men fastighetsägaren är för snål. Hade nästan kunnat pröjsa det själv snart😅

Ursäktar mig om det blev rörigt!

Permalänk
Medlem

Av information i texten så tror jag inte du får ut så mycket mer av en bättre antenn.
Hastigheten går ner pga flera användare under vissa tider, för kommer antennen inte hjälpa.
Svarstiderna ändras inte heller, om det inte är så att du har massor av paket förluster, men det verkar du inte ha.

*Edit: vet inte vilken hastighet du bör ha, så eventuellt kan du få bättre hastighet

Permalänk
Medlem

Med en antenn finns det stor möjlighet att få bättre hastighet på dagen.
På kvällen kommer det inte att göra någon skillnad.
Vill du får bättre på kvällen måste du hitta en mast som är mindre belastad.
Detta kan innebära att man behöver byta mobil operatör.

Sen skulle jag inte köpt XPOL-1-5G, XPOL-2-5G är väldigt mycket bättre.
1-5G:
0.5 dBi @ 617 - 960 MHz
2 dBi @ 1427 - 1517 MHz
3 dBi @ 1710 - 2700 MHz
3.5 dBi @ 3400 - 3800 MHz

2-5G
9 dBi @ 698-960 MHz
10 dBi @ 1710-2700 MHz
11 dBi @ 3400-3800 MHz

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Nu lyckades jag få tag i en väldigt billig antenn från kjell och company på marketplace så ska se med den😄

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Tanken är väl att ringa telia och försöka sikta in mig på en antenn med lägre belastning kvällstid. Har även beställt kontantkort från telenor för att kolla hur deras är. Dock bor jag långt norrut och telia brukar vara väldigt mycket bättre här. Trodde inte livet utan fiber skulle vara såhär utmanande 😬

Permalänk
Medlem

Lycka till att få rätt info från Telia. Använd appen Cellmapper. Mer info finns i forumet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag lånar denna tråd, jag har telias värdelösa zte "router" som förövrigt kräver ts9 kontakt, jag har köpt en riktantenn som jag ska sätta upp ute på nocken på huset och jag ser masten så att säga så jag förväntar mig en ökning i hastighet, men denna router vill jag hiva långt bort så kan nån tipsa om någon som kan passa mig säg runt 1500-2500 kr så vore jag tacksam.

Mvh

Christian

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem

Lite beroende på om du räknar med ett långt liv för routern eller inte. Framtiden beträffande 5G uppkoppling är svävande utanför tätorter. I dagsläget med 4G anslutning får man fundera på om man skall investera i en Cat.4 router eller en Cat.6 router. En väl fungerande Cat.4 router hittar du här och en Cat.6 router här.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.