Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Har tränat hela mitt liv och i början av styrkekarriären var det mycket uppdelat på olika muskelgrupper med i huvudsak isolerande övningar med fokus på diskomusklerna och kanske inte så mkt på core. tre isolerande biceps? check. fyra triceps? check, osv.

Men för några år sedan tänkte jag om och har nu istället fokus på core med helkroppsövningarna eller varianter på dessa såsom bilden visar. Detta är vägen att gå enligt min erfarenhet om du kan lägga 2-3 dagar i veckan på styrka. Nu kör jag inte längre specifika bicepsövningar men när jag för skojs skull kollade styrkan i bicepscurls så klarar jag en hel del mer nu än tidigare trots att jag som sagt inte tränar armarna. Så helt klart något som bör övervägas!

Permalänk

Bra jobbat att komma igång. Att börja gymma var nog det bästa jag gjort i mitt liv.. men jag behövde verkligen det. Mitt enda förslag är att hitta ETT (1) nybörjarprogram som du gillar och nöta det. Efter det sluta läsa tips från folk på internet. Min erfarenhet är att folk som postar träningstips och sånt är de största och mest felinformerade tölparna på nätet.

-----

Otroligt vilken mängd nonsens i detta inlägget då Inte träna bänk, inte skaffa gymkort och sedan köpa 1 kilos hantlar. Ok.

Skrivet av Modellören:

Du ska varken börja med triceps eller Bänkpress alls överhuvudtaget och inget gym alls(otroligt många som binder upp sig och hittar dit två gånger sen inget mer) Gå till gym gör man när man vart igång regelbundet i ett par månader.

Det är mycket vettigare att börja med väldigt lätt och lite med fokus på att du ska orka nästa gång och undvika skador.

Du börjar med typ vanlig klassisk gymnastik. Knäböj, situps, Armhävning, Finns hundratals övningar på YouTube, Jag kör alla stora musklerna på kroppen hemma.

Sen kompletterar du med ett par hantlar som har låg vikt, har man aldrig tränat så räcker det med ett kilo som man ökar på lite eftersom. Ditt fokus ska ligga på teknik i början och det gäller alla övingar du gör (kolla youtube).
Ha alltid som fillosofi att tränar du en sida så ska den andra sidan tränas. fixa ett svagare gummiband och lär dig hitta dom där musklerna som finns från skulderbladet mot ryggen.

Gummiband är sjukt effektivt i början och du lär dig att hitta din kropp och undvika skador.

Ett gummiband kan man alltid ha sen som hjälp när du hittat skulderbladen och något att hänga i. Dom muskler som går ner på ryggen från skulderbladen.

Du får mycket snyggare kopp om du har det fokuset. mer rygg, mer triceps och hela kroppen som en helhet. Man ser direkt när det är nån som har stort bröst och biceps med ben som stickor och inget triceps och bortglömd rygg. Ser mer fånigt ut när man får upp ögonen på det där. Det är ju det som är att träna rätt, få med hela kroppen. Egentligen kan man säga att det som ska ha mest fokus när man tränar är att äta och vila. Äter man inte händer inget. det finns dom som säger att dom tränar och det inte händer något. Dom vågar inte ta i, har inte lärt sig äta mat, och vilar för lite.

Du kommer märka om du tränar rätt att man har bra nytta av triceps på väldigt många övningar och att hela koppen är med på väldigt mycket.

Vill du bli stark på riktigt fundera på symmetrisk träning VS osymmetrisk.

Permalänk
Skrivet av inalotofpain:

Bra jobbat att komma igång. Att börja gymma var nog det bästa jag gjort i mitt liv.. men jag behövde verkligen det. Mitt enda förslag är att hitta ETT (1) nybörjarprogram som du gillar och nöta det. Efter det sluta läsa tips från folk på internet. Min erfarenhet är att folk som postar träningstips och sånt är de största och mest felinformerade tölparna på nätet.

-----

Otroligt vilken mängd nonsens i detta inlägget då Inte träna bänk, inte skaffa gymkort och sedan köpa 1 kilos hantlar. Ok.

mm och du klarade bara av att klanka ner på det du tyckte var negativt. hur gammal är du? Jag menade självklart vikter som du kan variera. tex hur länge kan du själv hålla fem KG på rak arma framför dig ? och ratar du gummiband så har du gjort bort dig och det rejält. Det finns övningar där det är bra att ha ganska låg vikt och som sagt var det för man ska lära sig är rätt teknik för om du bara fokuserar på att lyfta tungt och det bara handlar om det då kommer skadorna. Läger till med avv vissa muskler kommer du inte ens åt om du inte kör med låg vikt.
Träning är för att må bra hela livet och är ännu viktigare efter 50 snåret och jag misstänker att med den attityden så lär du åka på en del bakslag om inte någon vänlig själ ser och säger till och stoppar dig eller om du kör pass då och då med PT.

En livserfarenhet jag kan dela med mig av är att två klasskompisar lyfte sönder ryggen redan i nian, skador för gott då på den tiden var det inne att träna för att bli stor med betoning på stor. Jag tog med mig av den erfarenheten och gick på konditionsporter i stället tidigt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

mm och du klarade bara av att klanka ner på det du tyckte var negativt. hur gammal är du? Jag menade självklart vikter som du kan variera. tex hur länge kan du själv hålla fem KG på rak arma framför dig ? och ratar du gummiband så har du gjort bort dig och det rejält. Det finns övningar där det är bra att ha ganska låg vikt och som sagt var det för man ska lära sig är rätt teknik för om du bara fokuserar på att lyfta tungt och det bara handlar om det då kommer skadorna. Läger till med avv vissa muskler kommer du inte ens åt om du inte kör med låg vikt.
Träning är för att må bra hela livet och är ännu viktigare efter 50 snåret och jag misstänker att med den attityden så lär du åka på en del bakslag om inte någon vänlig själ ser och säger till och stoppar dig eller om du kör pass då och då med PT.

En livserfarenhet jag kan dela med mig av är att två klasskompisar lyfte sönder ryggen redan i nian, skador för gott då på den tiden var det inne att träna för att bli stor med betoning på stor. Jag tog med mig av den erfarenheten och gick på konditionsporter i stället tidigt.

Ja alltså jag håller inte heller med i ditt inlägg. Men alla tycker väl olika och det är bra.
Man ska lyfta rätt och inte för tungt. Det har du rätt i. Men tyckte båda dina inlägg handlade om mycket annat nonsens

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ordentlig sömn och matintag påverkar din utveckling mycket.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av ronz:

Ja alltså jag håller inte heller med i ditt inlägg. Men alla tycker väl olika och det är bra.
Man ska lyfta rätt och inte för tungt. Det har du rätt i. Men tyckte båda dina inlägg handlade om mycket annat nonsens

Det jag tycker är att man ska träna lite hemma först. Kan ju vara bra att klara 50x3 benböj och några armhävningar och bygga lite bålstabilitet innan man kastar sig på vikter.

Varför tjatar jag om gummiband, finns en miljon bra övningar för alla och är klart underskattat och det finns mycket bra övningar om man just det. Vill undvika skador.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Modellören:

mm och du klarade bara av att klanka ner på det du tyckte var negativt. hur gammal är du? Jag menade självklart vikter som du kan variera. tex hur länge kan du själv hålla fem KG på rak arma framför dig ? och ratar du gummiband så har du gjort bort dig och det rejält. Det finns övningar där det är bra att ha ganska låg vikt och som sagt var det för man ska lära sig är rätt teknik för om du bara fokuserar på att lyfta tungt och det bara handlar om det då kommer skadorna. Läger till med avv vissa muskler kommer du inte ens åt om du inte kör med låg vikt.
Träning är för att må bra hela livet och är ännu viktigare efter 50 snåret och jag misstänker att med den attityden så lär du åka på en del bakslag om inte någon vänlig själ ser och säger till och stoppar dig eller om du kör pass då och då med PT.

En livserfarenhet jag kan dela med mig av är att två klasskompisar lyfte sönder ryggen redan i nian, skador för gott då på den tiden var det inne att träna för att bli stor med betoning på stor. Jag tog med mig av den erfarenheten och gick på konditionsporter i stället tidigt.

Ja lek med dina gummiband du. Vi andra siktar mot stjärnorna, och visst, ibland landar man på månen med ett jävla diskbråck men det är tammefan värt det när någon äntligen frågar hur mycket man tar i bänk. Nu har jag visserligen gymmat i 5 år och ingen har frågat mig än.. men snart så, jag känner det på mig.. Jävlar vad jag ska överdriva då.

Sedan håller jag med dig i grund och botten. Att träna alla muskelgrupper och att träna säkert är de två viktigaste teserna när det kommer till att få ut långvarig nytta av gymmet. Men jag tycker inte att man ska rekommendera folk gummiband och rosa vikter bara för att du är rädd för att ta i ordentligt på gymmet.

Jag är 35 år tack som frågar. Skulle vi kunna få se en avklädd bild på din kropp? Det där lät konstigt. Jag är bara nyfiken på vad dina hemmaövningar har producerat för resultat.

Permalänk
Medlem

Efter många år på gymmet så har dessa punkter gett MiG bäst resultat.
1. Värm upp.
2. Gå till gymmet oavsett vad.
3. När du är på gymmet så tränar du, hellre 3 pass på gymmet där du faktiskt tränar än 5 pass och 20min telefontid per pass.
4. Fokusera på basövningar, bänk, marklyft etc.
5. Fokusera på att lyfta rätt OCH tungt. Men det är viktigare att lyfta rätt, när du har tekniken öka vikterna.
6. Våga be om hjälp.
7. Använd spegel för att se din kroppshållning.
8. Titta på youtube för att hitta teknik och tips på övningar.
9. Variera övningar, kör inte samma maskiner.
10. Glöm inte att träna ben och bål.
11. Skapa eller hitta ett schema som passar DIG.
12. Jämför dig inte med andra, låt det ta tid och fokusera på sömn och kost så kommer resultatet.

Permalänk
Medlem

En gymdagbok rekommenderar jag. Lätt att se framsteg och blir en morot till att fortsätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Det låter bra! Jag ska fokusera på att träna utan maskiner och kanske lite senare använda mig av dem. Ska se till att jag låter min kropp vänja sig vid allting också.

Maskinerna rekommenderar jag att börja med... om du inte har instruktör tillgänglig.

Men har du full koll på hur du utför övningarna med fria vikter så kör på. Då behöver man inte använda några maskiner.

Och håll ut... de första månaderna kan vara lite tråkiga om man förväntat sig att man ska se resultat fort.

Permalänk
Skrivet av inalotofpain:

Ja lek med dina gummiband du. Vi andra siktar mot stjärnorna, och visst, ibland landar man på månen med ett jävla diskbråck men det är tammefan värt det när någon äntligen frågar hur mycket man tar i bänk. Nu har jag visserligen gymmat i 5 år och ingen har frågat mig än.. men snart så, jag känner det på mig.. Jävlar vad jag ska överdriva då.

Sedan håller jag med dig i grund och botten. Att träna alla muskelgrupper och att träna säkert är de två viktigaste teserna när det kommer till att få ut långvarig nytta av gymmet. Men jag tycker inte att man ska rekommendera folk gummiband och rosa vikter bara för att du är rädd för att ta i ordentligt på gymmet.

Jag är 35 år tack som frågar. Skulle vi kunna få se en avklädd bild på din kropp? Det där lät konstigt. Jag är bara nyfiken på vad dina hemmaövningar har producerat för resultat.

Blir lite nyfiken på vad du tar i bänk nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

En gymdagbok rekommenderar jag. Lätt att se framsteg och blir en morot till att fortsätta

Jag försöker hålla koll på olika saker såsom min vikt, hur mycket jag kan ta i övningar och jag skriver ner allt så att jag kan följa min utveckling!

Permalänk
Medlem

Jag skulle ge rådet att lägga några slantar på en PT som kan visa vilken teknik du ska ha i de olika basicövningarna. Sen om du vill be PTn om ett träningsprogram eller ej avgör du själv.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Spenderat själv alldeles för många timmar gå igenom mest optimerade träningsprogrammet, utföra övningar korrekt och allt annat som man hittar på internet (Och snöar in sig i som nördig person). Nu nio/tio år senare kan jag erkänna att det var överkurs, just nu följer jag bara så minialistiska program som möjligt. Favorit är denna: https://www.youtube.com/@Kboges/videos

Gör det bara enkelt, krångla inte till det. Lycka till på din resa!

Hade jag gjort om resan från start hade jag gjort lite research av en PT med något form av okej trackrecord och betalat för tio till tjugo pass (Utspritt över en längre period) för att få in grunderna. Hade sparat mycket tid

Permalänk

Kan rekommendera att ta bilder någon gång i månaden eller kvartalet eller så. Jag har inga från när jag började. Bryr mig kanske inte jättemycket men hade ändå hellre haft än att inte ha. Framförallt hjälper det att se sina framsteg. Det blir annars lätt att känna att man inte kommer någonstans. Kan ju kännas löjligt men det kostar ju inget.

Permalänk
Medlem

Något som funkat bra för mig är att haka på ett gruppträningspass, men det hänger ju lite på instruktören också.
Blir lite "PT-light" de gånger de är få på passet och man har mer möjlighet att snacka/be om feedback efter. Förutsätter då såklart att det är en fysisk instruktör och inget förinspelat pass.

Permalänk
Skrivet av Spiken33:

Jag försöker hålla koll på olika saker såsom min vikt, hur mycket jag kan ta i övningar och jag skriver ner allt så att jag kan följa min utveckling!

Jag gillar denna app för att tracka vad jag gör i gymmet: https://www.hevy.com

Skrivet av kolomakatita:

Blir lite nyfiken på vad du tar i bänk nu?

Aj. Var inte beredd att bli synad på min bluff så snabbt.

115kg är mitt max och det sattes typ ett år sedan. Brukar inte försöka sätta rekord så mycket då jag är för orolig för skaderisken. Men baserat på att jag blivit starkare i många andra lyft under denna period så kanske jag bör arbeta mig upp till en maxning om några veckor. Försöka sig an en 120kg.

Ska köra push-dag imorgon så då kan jag prova litegrann och se hur 105-115kg känns. Känns det bra kanske jag försöker en ny maxning redan imorgon. Men sannolikt inte då jag inte kört bänk över 90kg på typ ett halvår..

Jag vet att för många är dessa låga siffror, och för en del är de säkert höga. Jag tycker nog att de är ganska lagom "intermediate." Tar du över 130kg i bänk då är du urstark tycker jag, och tar du 90-100kg så är du på god väg att bli det. Men det beror väldigt mycket på individuella förutsättningar. Vissa sägs gå in i gymmet och ta 100kg första gången de provar bänk. När jag började gymma som 60kg dator-nörd så kändes bara stången tung.. så 115kg är ändå en siffra som jag är rätt så nöjd med. Jag väger idag runt 84kg.

Snacka om jävla blogg-inlägg när någon frågar efter en siffra.. fragile ego eller vadå.

Permalänk
Skrivet av inalotofpain:

Jag gillar denna app för att tracka vad jag gör i gymmet: https://www.hevy.com

Aj. Var inte beredd att bli synad på min bluff så snabbt.

115kg är mitt max och det sattes typ ett år sedan. Brukar inte försöka sätta rekord så mycket då jag är för orolig för skaderisken. Men baserat på att jag blivit starkare i många andra lyft under denna period så kanske jag bör arbeta mig upp till en maxning om några veckor. Försöka sig an en 120kg.

Ska köra push-dag imorgon så då kan jag prova litegrann och se hur 105-115kg känns. Känns det bra kanske jag försöker en ny maxning redan imorgon. Men sannolikt inte då jag inte kört bänk över 90kg på typ ett halvår..

Jag vet att för många är dessa låga siffror, och för en del är de säkert höga. Jag tycker nog att de är ganska lagom "intermediate." Tar du över 130kg i bänk då är du urstark tycker jag, och tar du 90-100kg så är du på god väg att bli det. Men det beror väldigt mycket på individuella förutsättningar. Vissa sägs gå in i gymmet och ta 100kg första gången de provar bänk. När jag började gymma som 60kg dator-nörd så kändes bara stången tung.. så 115kg är ändå en siffra som jag är rätt så nöjd med. Jag väger idag runt 84kg.

Snacka om jävla blogg-inlägg när någon frågar efter en siffra.. fragile ego eller vadå.

Haha fragile ego ja... Brukar rabbla i 5min om varför jag inte har högre pb:n när någon frågar. Antar att du varken är powerlifter eller har nålstick i rumpan, och då är ju 115kg bänk riktigt stabilt. Lycka till med 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av inalotofpain:

Jag gillar denna app för att tracka vad jag gör i gymmet: https://www.hevy.com

Aj. Var inte beredd att bli synad på min bluff så snabbt.

115kg är mitt max och det sattes typ ett år sedan. Brukar inte försöka sätta rekord så mycket då jag är för orolig för skaderisken. Men baserat på att jag blivit starkare i många andra lyft under denna period så kanske jag bör arbeta mig upp till en maxning om några veckor. Försöka sig an en 120kg.

Ska köra push-dag imorgon så då kan jag prova litegrann och se hur 105-115kg känns. Känns det bra kanske jag försöker en ny maxning redan imorgon. Men sannolikt inte då jag inte kört bänk över 90kg på typ ett halvår..

Jag vet att för många är dessa låga siffror, och för en del är de säkert höga. Jag tycker nog att de är ganska lagom "intermediate." Tar du över 130kg i bänk då är du urstark tycker jag, och tar du 90-100kg så är du på god väg att bli det. Men det beror väldigt mycket på individuella förutsättningar. Vissa sägs gå in i gymmet och ta 100kg första gången de provar bänk. När jag började gymma som 60kg dator-nörd så kändes bara stången tung.. så 115kg är ändå en siffra som jag är rätt så nöjd med. Jag väger idag runt 84kg.

Snacka om jävla blogg-inlägg när någon frågar efter en siffra.. fragile ego eller vadå.

Träna mer tunga triceps samt rygg skall du se att 130+ kommer fortare än du tror 😊
Så länge du tar hand om dina axlar med gummibands övingar och rörlighet så kan man bänka oftare än många tror.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Kan rekommendera att mäta olika kroppsdelar, eftersom det går fort i början så märker man resultat snabbt och så blir man mer motiverad av fortsätta. Ta även bilder (hemma).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Är du minsta osäker på formen när du kör tungt i framförallt marklyft och benböj så frågar du om hjälp. Går också bra att filma dig själv eller be någon filma dig när du utför övningarna för att sedan recensera efteråt.

Grymt att du är så motiverad - det är typ det svåraste steget! Håller du ut tillräckligt länge kommer det istället bli en rutin som kommer att vara (relativt) enkel att följa.

Permalänk
Medlem

Starting strength är en bra start! Man lär sig göra basövningar med rätt teknik och lagom mycket övningar så man inte blir överväldigad. Rekommenderar starkt!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Träna mer tunga triceps samt rygg skall du se att 130+ kommer fortare än du tror 😊
Så länge du tar hand om dina axlar med gummibands övingar och rörlighet så kan man bänka oftare än många tror.

Exakt min point.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av inalotofpain:

Ja lek med dina gummiband du. Vi andra siktar mot stjärnorna, och visst, ibland landar man på månen med ett jävla diskbråck men det är tammefan värt det när någon äntligen frågar hur mycket man tar i bänk. Nu har jag visserligen gymmat i 5 år och ingen har frågat mig än.. men snart så, jag känner det på mig.. Jävlar vad jag ska överdriva då.

Sedan håller jag med dig i grund och botten. Att träna alla muskelgrupper och att träna säkert är de två viktigaste teserna när det kommer till att få ut långvarig nytta av gymmet. Men jag tycker inte att man ska rekommendera folk gummiband och rosa vikter bara för att du är rädd för att ta i ordentligt på gymmet.

Jag är 35 år tack som frågar. Skulle vi kunna få se en avklädd bild på din kropp? Det där lät konstigt. Jag är bara nyfiken på vad dina hemmaövningar har producerat för resultat.

Anser att det är totalt jävla meningslöst att träna för att se ut, träna gör man för att ha en sund kropp som håller för det man vill kunna göra en vardag utan att det blir allt för jobbigt och att man ska hålla när man blir äldre.

Et fett tips så här efter 40+kanten är att vissa som tränade just så där så där på den där sidan om 35- 45 -50 ish sidan om livet skäms för att visa sig utan kläder för att dom fått hängpattar(Just dom som är lite sådär mer fokuserade på hur man faktiskt ser ut och satt och maxade biceps och bröst jag talar ju inte om maxa och bli stor på dom där fem åren utan hur tränar man för att må bra under dom här 30-50-50 åren och förhoppningsvis inte leva ett liv med ben som stickor och benskörhet och annan skit och att man ska kunna ha ett aktivt liv och njuta ljuta av att vandra över ett fjäll framåt 70 snåret.

Har sett allt för många äldre kollegor som dankat av totalt där framåt 65 och i stort inte rör sig mer än en promenad till närmsta matbutik och då sett helt fördärvade ut trott massa bänkpressande och fan allt skit man kan hålla på med där vid 15-28 snåret.

Med det i åtanke himlar man bara med ögonen åt unga killar på gymmet som bara vill in och dra i gång tungt och snacket går bara så där "hur tungt tar du i press",ni kommer veta efter femtio att det där var totalt bortkastat när vänner dras med benskörhet och annan skit. Det är det jag menar. Träna inte för en tillfällig sak ni snart kommer tröttna på träna det som gör att ni mår bra och som faktiskt håller ett helt liv utan skador som gör att ni inte vill lägga en dag till på det där gymmet.

MVH/

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Anser att det är totalt jävla meningslöst att träna för att se ut, träna gör man för att ha en sund kropp som håller för det man vill kunna göra en vardag utan att det blir allt för jobbigt och att man ska hålla när man blir äldre.

Et fett tips så här efter 40+kanten är att vissa som tränade just så där så där på den där sidan om 35- 45 -50 ish sidan om livet skäms för att visa sig utan kläder för att dom fått hängpattar(Just dom som är lite sådär mer fokuserade på hur man faktiskt ser ut och satt och maxade biceps och bröst jag talar ju inte om maxa och bli stor på dom där fem åren utan hur tränar man för att må bra under dom här 30-50-50 åren och förhoppningsvis inte leva ett liv med ben som stickor och benskörhet och annan skit och att man ska kunna ha ett aktivt liv och njuta ljuta av att vandra över ett fjäll framåt 70 snåret.

Har sett allt för många äldre kollegor som dankat av totalt där framåt 65 och i stort inte rör sig mer än en promenad till närmsta matbutik och då sett helt fördärvade ut trott massa bänkpressande och fan allt skit man kan hålla på med där vid 15-28 snåret.

Med det i åtanke himlar man bara med ögonen åt unga killar på gymmet som bara vill in och dra i gång tungt och snacket går bara så där "hur tungt tar du i press",ni kommer veta efter femtio att det där var totalt bortkastat när vänner dras med benskörhet och annan skit. Det är det jag menar. Träna inte för en tillfällig sak ni snart kommer tröttna på träna det som gör att ni mår bra och som faktiskt håller ett helt liv utan skador som gör att ni inte vill lägga en dag till på det där gymmet.

MVH/

Jag tror inte man ska underskatta hur bra man mår av att gilla sin kropp. Det i sig är viktig hälsa, mental hälsa. Kanske det är flyktigt, för kroppen bryts ner till slut, oavsett hur mycket du gymmar. Tyvärr. Så att älska sin kropp ovillkorligt, för att istället bara fokusera på fysisk funktionalitet, det är inte dumt det. Men vafan jag är bara mänsklig. Jag mår bra av att jag kan ta av mig tröjan utan att skämmas, kanske till och med faktiskt känna en viss stolthet ibland. Men då skämdes jag något enormt för min kropp i hela livet. Folk som alltid älskat sin kropp oavsett hur oattraktiv den är förstår nog inte vilket enormt självförakt som leder en del till gymmet. För dessa är rörlighet i ålderdom inte särskilt högt på agendan.

Men sedan kan jag köpa litegrann att vår tids besatthet med primärlyften ibland är kontraproduktivt. För vissa så fungerar de dåligt. Har man en viss anatomi så får man aldrig till snygga knäböj, då kanske man ska skippa den. Får man ont i ryggen av marklyft så kanske man ska hitta på något annat. Skippa bänk också om man efter varje pass går hem med värk i axeln. Men jag tycker inte att man ska döma ut övningarna på förhand baserat på folk som inte duger till att köra dem.

Jag är övertygad om att man kan träna primärlyften hela sitt liv, från dag 1, utan att riskera att man måste undvika träning resten av livet på grund av taskiga knän eller klämda diskar. Man måste bara uppmuntra ansvarsfull och balanserad styrketräning. Vill man få grymma muskler så är det oftast reps viktigare än vikt ändå. När jag tar 100kg+ i bänk då känns det som man är ett korthus i en hydraulpress. Då funderar man på om man inte ska försöka ta 40 reps på 70kg istället eller nått.

Kanske man ska försöka uppmuntra reps-mål istället för vikt-mål, generellt sett. Går man från 5 reps på 50kg till 25 reps på 50kg så är det väl i princip samma rent muskulärvolymt som att gå till 5 reps på 75kg. Typ. Lite coolt att bara nöta rep efter rep också.