Veckans fråga: Vad är viktigast när du väljer chassifläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Hur får den plats på fläkten?

Enkelt! Den byggs runt om fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

En fläkt ska vara knäpptyst eller ej hörbar 2023!

Skrivet av Kyraal:

Kan du förklara skillnaden för mig?

Det skulle kunna vara så att knäpptyst = ljudlös.
En ljudlös komponent är en som inte skapar ljud. Varken hörbart eller mätbart.
Vet inte om det är möjligt att göra med en fläkt som faktiskt snurrar och flyttar luft.

Ej hörbar ... ja här har ju faktiskt personer med dålig hörsel en fördel.
Speciellt någon som är helt döv. Då är alla fläktar ej hörbara.

Permalänk

Det borde vara flervalsalternativ. Jag kan inte peka ut en enskild egenskap som är viktigare än andra.

Min arbetsdator står vid mitt skrivbord i rummet bredvid sovrummet. Väggen är av gips och sovrumsdörren är alltid öppen. Det var för att min gamla hund ville sova hos oss och ändå kunna gå och dricka vatten under natten. Hade vi stängt dörren medan hon var i vardagsrummet, hade hon helt enkelt bara öppnat den.

Under de förutsättningarna kan inte arbetsdatorn ha Noctua NF-A14 iPPC-3000. Först kriteriet är ingen RGB och andra är en avvägning mellan ljudnivå och prestanda. Skulle gärna ha chassifläktar med högt sfäriskt tryck på min CPU-kylare och som utsug, men de kan bli för högljudda.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

(PWM) x (Prestanda/Ljudnivå) x (!RGB)

Permalänk
Medlem

Oj, vilka Noctua fanboys ni är Inget fel med det, dom gör bra produkter.

Själv tycker jag märket är orelevant. Kvalitet, pris och prestanda avgör. Men PWM är det första jag kollar på.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

Hade lite svårt att bestämma mig vilken egenskap som är viktigast, då både ljudnivå, prestanda, kvalité, pris och färg (Svart) för den delen är viktig. Tur dock så fanns valet "Annat" så för min del är det viktigast att sagd fläkt får plats i chassit och om fläkten då inte får plats i chassit så spelar alla de andre parametrarna inte så stor roll!

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Tysta fläktar i all ära, men tror något många förbiser är vad meshen i chassit gör för ljudnivån. Jäklar vad mycket tystare min dator blev när jag skar bort den grovmaskiga utstansade meshen, ...

Helt klart en faktor, men den beror en hel del på vilka ytor och flöden man har att jobba med.
Behöver man ett ganska stort flöde genom en begränsad mesh-yta så blir det mycket sus och brus!
Lösningarna är att antingen göra hålen större eller sprida flödet över en större mesh-yta. I båda fallen kan man då med bibehållet flöde sänka luftens hastighet genom hålen.

För egen del har jag finmaskig mesh (ordinarie dammfilter) och bakom det pollenfilter för att ta så mycket damm som möjligt. Innebär att luften bromsas så att starkare fläktar behövs. Använder Gentle Typhoon och Noctua NF-A12x25 för att suga in luft.

Permalänk
Medlem

Det är ju den bästa memen som skapats här på Swec, klart den måste spridas!

Sen kan jag villigt erkänna att jag är noctua fanboy efter att ha fastnat för deras tornkylare för en herrans massa år sen. Nuvarande chassit uppgraderades för snart 10 år sen med noctuafläktar för att matcha CPU-kylaren och de snurrar på fint än idag.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Annat: Bredbandigt missljud. Kastar ut allt som ljuder tonalt. Sekundärt önskar jag mig mycket krafigare fläktar än som är vanligt idag, dvs mkt mer flow och tryck.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Naturligtvis att den är vacker och lyser fint med mycket rgb! Måste ju pressa ut så många fps det bara går!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Helt klart en faktor, men den beror en hel del på vilka ytor och flöden man har att jobba med.
Behöver man ett ganska stort flöde genom en begränsad mesh-yta så blir det mycket sus och brus!
Lösningarna är att antingen göra hålen större eller sprida flödet över en större mesh-yta. I båda fallen kan man då med bibehållet flöde sänka luftens hastighet genom hålen.

För egen del har jag finmaskig mesh (ordinarie dammfilter) och bakom det pollenfilter för att ta så mycket damm som möjligt. Innebär att luften bromsas så att starkare fläktar behövs. Använder Gentle Typhoon och Noctua NF-A12x25 för att suga in luft.

Ja men en faktor som tycks mindre beroende av flödet och mer så av varvtalet, är närheten till fläktbladen. Formen på meshen och hur den ligger i förhållande till bladen kan i vissa fall ge äckligt med turbulens och skumma vinande ljud. Prova dra upp en fläkt på max och sätt något föremål precis invid bladen. Särskilt på sugsidan.
Detta var helt avgörande på min burk och subjektivt blev ljudnivån mer än halverad när jag fick bort meshen. Troligen hade en spacer på 5-10 mm mellan fläkt och mesh gjort mycket det också men jag valde att klippa bort..

Dammfiltret tycks inte orsaka annat än tryckfall, något särskilt ljud verkar det inte orsaka.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det skulle kunna vara så att knäpptyst = ljudlös.
En ljudlös komponent är en som inte skapar ljud. Varken hörbart eller mätbart.
Vet inte om det är möjligt att göra med en fläkt som faktiskt snurrar och flyttar luft.

Ej hörbar ... ja här har ju faktiskt personer med dålig hörsel en fördel.
Speciellt någon som är helt döv. Då är alla fläktar ej hörbara.

Kan bero på vad man sätter för varvtal och hur bra ljudisolerat chassie man har med, samt övrig kylning (tex vilken typ av komponenter man har) så fläktarna inte behöver jobba så hårt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

... närheten till fläktbladen. Formen på meshen och hur den ligger i förhållande till bladen kan i vissa fall ge äckligt med turbulens och skumma vinande ljud. ...

Dammfiltret tycks inte orsaka annat än tryckfall, något särskilt ljud verkar det inte orsaka.

Visst, för ca 20 år sedan köpte jag ett nytt chassi för jag var trött på gråbeige. Visade sig att det nya var astmatiskt med enda luftintag en springa på ca 1x10 cm i botten av fronten. För att få bättre luftflöde borrade jag upp flera hål (8 mm?) i frontpanelen som satt ungefär 2 cm framför fläkten. Resultatet blev ett irriterande sus och vinande från det turbulenta luftflödet. Lösningen blev att fortsätta köra datorn med fronten öppen...

Dammfiltret orsakar, som du skriver, inget direkt ljud men ett (extra) tryckfall. Det innebär att man (för att få ett givet luftflöde) behöver köra fläkten på högre varvtal och/eller byta till en fläkt som kan driva högre tryck, och båda dessa alternativ ökar ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Kombination av de tre första alternativen.

Permalänk
Medlem

Kylprestanda per ljudnivå. Inte det ena eller det andra, utan kombinationen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.