Veckans fråga: Vad är viktigast när du väljer chassifläkt?

Permalänk
Medlem

En fläkt ska vara knäpptyst eller ej hörbar 2023!

Kylprestanda och ljudnivå är de viktigaste, så man får leta vilka fläktar som har bäst prestanda (och pris)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Tysta fläktar i all ära, men tror något många förbiser är vad meshen i chassit gör för ljudnivån. Jäklar vad mycket tystare min dator blev när jag skar bort den grovmaskiga utstansade meshen, trodde knappt det var sant. Kör med coolermaster sickleflow rgb, köpte dem för rgb funktionen enbart.. Men de har visst hyfsat med kräm, 0,29A/ 1800 rpm. Men jag har naturligtvis skruvat lite på fläktkurvorna och har nu en nära på knäpptyst dator även vid full last. Och helt ok temperaturer.

Permalänk
Medlem

Kylprestanda, ljudnivå och tryck!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

saknade alternativet "Att det är en Noctua" (ja jag vet att Varumärke var ett av alternativen)

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Ljudnivå kombinerat med luftflöde. Lätt att få vilken fläkt som helst att gå tyst om man sänker RPM men då blir luftflödet som en fis i rymden. Antar att kvalitén på kullager och motor där kommer in i bilden eftersom en del fläktar kan ha mer motorljud än andra vid högre RPM.

Kör dock alla fläktar temperaturstyrda så det är bara vid väldigt hög belastning på sommaren när det är varmt i rummet som de verkligen hörs.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Väljer alltid den med fulast färg. Finns bara svarta så pris/prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kunde inte välja en, men:

Kylprestanda
Ljudnivå
Kvalitet på glid/kullager

är de som är viktigast för mig.

Permalänk
Medlem

Att den är PWM är absolut viktigast, annars går den helt bort. Sedan letar jag upp något objekt och börjar kolla youtuberecensioner. Senast blev det ett par Be Quiet Silent Wings 4. Prestanda, ljudnivå och allmän kvalité är viktigt.

Permalänk
Medlem

Jag säger väl som de flesta att det i grunden är kombinationen ljudnivå och prestanda som avgör. (flyttar tillräckligt med luft och klarar lagom motstånd från kylflänsar osv, till en så låg volym som möjligt - helst inte hörbar)
Livslängd/hållbarhet är också relevant, dvs faktorer som vad den har för lager är också relevanta.
Smarta lösningar med kablar och sånt, eller andra tillbehör man faktiskt har nytta av kan också vara en faktor.
Priset är förstås en faktor - speciellt när man köper några stycken. (Noctua mfl börjar bli lite väl dyra kan jag tycka)
...
RGB klarar jag mig utan. För mycket bök och inte speciellt snyggt.

Skrivet av SuperSverker:

Jag minns när Scythe Gentle Typhoon var go to när AIO började bli en grej men de hade så horribelt dålig levnadstid så det vart inget mer med det...

Låter jättekonstigt! Gentle Typhoon var ju kullagrade fläktar som borde hålla länge. Jag har inget minne av att de gav upp speciellt fort? (De var lite ojämna på ljudnivån beroende på varvtal har jag för mig, men minns inte att någon dissat dem pga livslängden)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Alla som inte valt RGB har ju självklart helt fel prioriteringar

Permalänk
Medlem

Jag tar alltid billigaste. Då kan jag istället för en tyst få flera fläktar som går att göra tysta med rätt volt. Brukar köra molex där man lätt kan få ut 12, 7 och 5 volt. Vid 7 brukar dom bli tillräckligt tysta för mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

svårt att svar här jag söker alltid efter
tyst fläkt
bra statisk tryck
lång drift tid
sist färg

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Att den håller minst 10 år och har livstids garanti. Det går före att vara tyst och bra blås. I princip alla chassifläktar idag är tysta.

Permalänk
Skrivet av Toarulle:

Valde ljudnivå. Men det är ju inte bara ljud då kan man ju köra 500 rpm fläktar. Så det är ju ljudnivå i kombination med kylning som är det intressanta.

Precis så, ljud kontra luftfllöde. Att priset är rätt och kvaliteten bra gör inte heller något.

Kör själv på BeQuiet SilentWings 3 och de uppfyller mina krav, även om de var lite dyra.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Färg.

Den ska va beige och brun annars vill jag inte ha nån.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Discokungen

Faktiskt RGB. Att de ska vara tysta och trycka mycket luft är givet, men kombinationen finns inte riktigt än. Jag köpte Corsairs QL-fläktar för att de ser helt fantastiska ut men jag önskar att prestandan var bättre. Får helt enkelt skaffa fler radiatorer!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Att det sitter en PSU från Seasonic på den.

Permalänk
Medlem

Jag valde Arctic P14 för att den hade god kombination av pris, kylprestanda och ljudnivå

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Ljudnivå samt bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

En fläkt ska vara knäpptyst eller ej hörbar 2023!

Kan du förklara skillnaden för mig?

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Luftflöde, lufttryck och ljudnivå. En kombination av dessa är vad jag letar efter.

Därför kör jag bara med BeQuiet Silent Wings 3 i datorn.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Varumärke valde jag, har kört noctua ett bra tag. Birde kanske valt färg, eller ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Viktigast för min del med viktigast först är.
1 CFM / mmH2O
2 Ljud
3 Livslängd / byggkvalitet
4 pris

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Ljud/prestanda.
Storlek.
Färg (allt för få vita fläktar, speciellt i 140mm).
RGB är nice så länge det är standard 3-pin ARGB och inte något eget påhitt…

Jag håller mig mellan 600-1100rpm så allt över det är ointressant.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Nummer ett är helt klart att den INTE har RGB, det är det absolut viktigaste.

Det är väl egentligen en kombination av flera saker som är viktiga. Pris, kylprestanda, ljudnivå, kvalité ligger högt på listan för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Att det sitter en PSU från Seasonic på den.

Hur får den plats på fläkten?

Permalänk
Medlem

Noctua

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Att dom är ljusbruna. Jag köpte Noctua fläktar 2005, och dom snurrar 24/7. Jag har aldrig ens behövt tagit isär dom för service.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av klirre:

Färg.

Den ska va beige och brun annars vill jag inte ha nån.

Fick nästan den känslan av din valda avatar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Kan du förklara skillnaden för mig?

Det är ingen skillnad

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB