Windows 11, blåskärm, behövt installera om dator tre gånger

Permalänk
Medlem

Windows 11, blåskärm, behövt installera om dator tre gånger

Grabben fick detta uppgraderingskit i julklapp,
Asus PRIME B650M-A WIFI,
AMD Ryzen 5 7600X CPU,
Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB
Kingston NV2 M.2 1TB.

Installerade W10 från början och datorn funkade några dagar, sen fick han frågan om att uppdatera till W11 och valde att göra det.
Efter det gick det inte att starta windows, man hamnar i Automatisk reparation läget och absolut inget funkar.
Installerade W11 från scratch och sen funkade datorn i typ en vecka och sen samma sak efter en uppdatering, inget funkade
och jag kunde knappt installera W11 på nytt då installtionen krashade hela tiden runt 11%, efter att jag tog bort alla partioner(windows skapar ju några) och formaterade hårddisken så kunde jag installera igen, så gissar att nått med de mindre windowspartionerna pajat?

Nu krashade datorn precis igen, dock funkade reparation av uppstart denna gången, men känns som detta inte är hållbart.
Alla temperaturer är bra och allt körs i orginalhastighet.

ska kolla om uppgradera till nyaste bios hjälper, men är skeptisk.
Funderar på om jag ska prova köra w10 igen ifall den krashar ytterligare en gång.

Nån som har nån ide på vad det kan vara som sabbar startpartitionerna(filerna?) hela tiden?

Permalänk
Medlem

Dax att kolla om datorn faktiskt är stabil låter det som.
Prova att installera nånting annat, t.ex. någon Linux version.
Eller som du ju är inne på, W10.

Senaste BIOS är ju även nånting som passar utmärkt att slänga in innan en ominstallation.
Vill du inte att W11 installeras så kan du avaktivera TPM "modulen" i UEFI (kallas AMD fTPM eller PTT).

Permalänk
Medlem

Saker att prova:
För att utesluta minnesproblem: Testa RAM med memtest86.
För att utesluta diskproblem: Testa att (temporärt) installera Windows på en annan disk,
tex en vanlig HDD om du har.

Edit: Säkrast är att göra minnestestet innan du flashar BIOS.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätaggregat i datorn? Dock låter det lite halvt långsökt att det skulle vara problemet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på ram minnet som krånglar, kör kör memtest, för övrigt verkar det som var och varannan som kör Kingston FURY Beast har problem med dessa, skulle själv undvika Kingston som ram

Visa signatur

Acer Predator Helios 300