RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem

Måste man använda den där hållaren/förstärkningen aom följr med Xfx 7900 xtx Merc 310?
eller är det bara om man skall transportera datorn?
Den är lite ivägen för fläktarna så kan inte ha någon fläkt aom blåser kall luft mot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Måste man använda den där hållaren/förstärkningen aom följr med Xfx 7900 xtx Merc 310?
eller är det bara om man skall transportera datorn?
Den är lite ivägen för fläktarna så kan inte ha någon fläkt aom blåser kall luft mot det.

Nej det är inget måste. Du ska skaffa en annan variant om du vill vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Måste man använda den där hållaren/förstärkningen aom följr med Xfx 7900 xtx Merc 310?
eller är det bara om man skall transportera datorn?
Den är lite ivägen för fläktarna så kan inte ha någon fläkt aom blåser kall luft mot det.

Nej det måste du inte, dock så hänger kortet ganska kraftigt om du inte har någon form av GPU stöd, i längden hade jag rekommenderat det i någon form

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Nej det är inget måste. Du ska skaffa en annan variant om du vill vara säker.

Skrivet av Aeig:

Nej det måste du inte, dock så hänger kortet ganska kraftigt om du inte har någon form av GPU stöd, i längden hade jag rekommenderat det i någon form

Mvh

Plockade bort det nu och det hängdr ned några mm i andra änden, så det blir nog allt att beställa en ny , alternativt att jag kapar originalet lite.

Eller har ni något tips på en som är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Plockade bort det nu och det hängdr ned några mm i andra änden, så det blir nog allt att beställa en ny , alternativt att jag kapar originalet lite.

Eller har ni något tips på en som är bra?

Får du plats med en sådan långt gående hållare så är det optimalt.
Jag var tvungen att separera mina fläktar för att få ett stående stöd att få plats... Ser lite kul ut men kortet är för kort för att stödet skall stå på sidan av fläkten (eller fläkten för lång)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Någon som beställt/mottagit ett Saphire Pulse 7900 XTX?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Någon som beställt/mottagit ett Saphire Pulse 7900 XTX?

Yes, snappade upp ett på webhallen när de trillade in,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtreeem:

Yes, snappade upp ett på webhallen när de trillade in,

Nja, ser ut att var ett Nitro +? Är också nyfiken på Sapphire 7900 XTX Pulse om någon köpt ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Plockade bort det nu och det hängdr ned några mm i andra änden, så det blir nog allt att beställa en ny , alternativt att jag kapar originalet lite.

Eller har ni något tips på en som är bra?

Man ska inte underskatta hur viktig stödet är, flera av grafikkort som repareras av t.ex. KrisFix-Germany på Youtube handlar om kort som har blivit böjda för mycket och minneskapslar tappar kontakt.

Med andra ord fel som dyker upp efter en viss tids användning, några mm blir cm efter ett tag.

Sen kan man använda vad som helst som avlastar kortet, så länge det inte böjs så är det helt OK, behöver inte vara något separat stöd man köper för 200-300kr.

Själv buntbandar jag fast 2 PCI-slotskydd i motsatt rikting, de har ofta hål så man kan justera höjden.

Man kan också testa det som JayzTwoCents ( återigen Youtube ) gjorde genom att sätta ett extra PCI-skydd innan du sätter in kortet: https://www.youtube.com/watch?v=liChy76nQJ4 som tydligen gör kortet mer styvt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Plockade bort det nu och det hängdr ned några mm i andra änden, så det blir nog allt att beställa en ny , alternativt att jag kapar originalet lite.

Eller har ni något tips på en som är bra?

Här är några st från Amazon Har du Prime (gratis att pröva) så är det gratis frakt.

https://www.amazon.se/GPU-grafikkort-GPU-grafiskt-GPU-konsole...

https://www.amazon.se/Pilikoll-grafikkort-montera-monterat-ti...

https://www.amazon.se/NewZC-Grafikkort-grafikkortsh%C3%A5llar...

https://www.amazon.se/Grafikkort-GPU-f%C3%A4ste-St%C3%B6dh%C3...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts 310 Merc 7900 XTX går in tack vare det hål som finns framtill.

Samt två slim Noctua undertill som dessutom agerar anti-sag 😅

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Ni med Red Devil, hur är hotspot-temp? Hur är ljudnivå och kortet i övrigt? Hör mest negativt så vill bli pepp 🙈

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Ni med Red Devil, hur är hotspot-temp? Hur är ljudnivå och kortet i övrigt? Hör mest negativt så vill bli pepp 🙈

Antar att du tänker på XTX. Nu sitter jag på en linux maskin med min Red Devil och AMD har än så länge inte givit ut möjligheten till att överklocka GPUn, så jag har noll kontroll över min GPU. Men, men, i standardutförande så ligger min hot spot på 90-95 grader, minnen på runt 90 och GCD max 70 grader. Då håller fläktarna endast 1300 varv så den är tyst med enligt mig helt ok temperaturer (Har ca 20-22 garder inne). Håller stadiga 2700-2900 mhz på kärnan och som talats om tidigare verkar det vara beroende av laster, har även sätt kortet boosta just över 3000 mhz några gånger. Det är dock ett väldans spoiltjut som börjar höras lite lätt vid 100 FPS som sedan blir väldigt tydligt över 200 FPS, dock har jag noterat att efter en stunds spelande så minskar spolltjutet när kortet blivit varmt. Kör jag med mina högtalare så hörs spolltjutet tydligare än när jag kär med lurar.
Ville haft en Sapphire men fick tag i min Red Devil i början av Januari månad från Inet och jag är väldigt nöjd med kortet i stort i stort.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Antar att du tänker på XTX. Nu sitter jag på en linux maskin med min Red Devil och AMD har än så länge inte givit ut möjligheten till att överklocka GPUn, så jag har noll kontroll över min GPU. Men, men, i standardutförande så ligger min hot spot på 90-95 grader, minnen på runt 90 och GCD max 70 grader. Då håller fläktarna endast 1300 varv så den är tyst med enligt mig helt ok temperaturer (Har ca 20-22 garder inne). Håller stadiga 2700-2900 mhz på kärnan och som talats om tidigare verkar det vara beroende av laster, har även sätt kortet boosta just över 3000 mhz några gånger. Det är dock ett väldans spoiltjut som börjar höras lite lätt vid 100 FPS som sedan blir väldigt tydligt över 200 FPS, dock har jag noterat att efter en stunds spelande så minskar spolltjutet när kortet blivit varmt. Kör jag med mina högtalare så hörs spolltjutet tydligare än när jag kär med lurar.
Ville haft en Sapphire men fick tag i min Red Devil i början av Januari månad från Inet och jag är väldigt nöjd med kortet i stort i stort.

Exakt, XTX.

Red Devil när man läser verkar tyvärr lite glorifierat. Läste någonstans om att det inte kan utnyttja den ökade strömbudgeten som Sapphires toppmodell kan.

XFXs Merc verkar som ett säkrare kort 😱

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Vad kör du din fläktkurva på i NR200P, mitt låter som ett jetplan MERC 310 7900 XtX

Citerade fel?

Jag blir snart med Red Devil. Hivade iväg mitt XT till en polare 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av winterwold:

Så lite så.
Kan nämnas om någon annan vill göra samma sak att man bör skruva loss nedre stagen på chassit när man ska sätta in den. Det hjälper att kunna böja lite på chassit när man ska få in det.
Är vanliga phillips skruvar så inget problematiskt.

Nu är känner jag dock att jag skulle behöva skaffa några nya kablar till kortet istället för de som ingår till min SF750 då de är lite väl långa. Om någon har tips på bra ställe att köpa kablar i lämplig längd så hojta gärna till.

Vad kör du din fläktkurva på i NR200P, mitt låter som ett jetplan MERC 310 7900 XtX. Om jag kör den enligt standard. Jag har satt mitt kort på max 40% men JT/HS går aldrig över 84. Kör jag det i standard går HS/JT aldrig över 72 typ men det låter ju därefter.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Exakt, XTX.

Red Devil när man läser verkar tyvärr lite glorifierat. Läste någonstans om att det inte kan utnyttja den ökade strömbudgeten som Sapphires toppmodell kan.

XFXs Merc verkar som ett säkrare kort 😱

Inget jag känner till men kan ju finnas en sanning i det, har som sagt inte gjort någon överraskning av min så har inga egna erfarenheter av det. Sen är ju Sapphire också de bästa du kan ha med ett amd kort.

Xfx kan man också få hyfsat "billigt" från Nr info också.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Vad kör du din fläktkurva på i NR200P, mitt låter som ett jetplan MERC 310 7900 XtX. Om jag kör den enligt standard. Jag har satt mitt kort på max 40% men JT/HS går aldrig över 84. Kör jag det i standard går HS/JT aldrig över 72 typ men det låter ju därefter.

Ja något är galet med original fläktkurva, men jag tror det gäller generellt för alla 7900, eller? Mitt Merc 310 varvar också upp helt orimligt mycket och är typ 60-70 grader Junction i standardläget. Kör jag egen fläktkurva som du är det supertyst med Junction på max 80 grader med PL +15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Ja något är galet med original fläktkurva, men jag tror det gäller generellt för alla 7900, eller? Mitt Merc 310 varvar också upp helt orimligt mycket och är typ 60-70 grader Junction i standardläget. Kör jag egen fläktkurva som du är det supertyst med Junction på max 80 grader med PL +15.

Vad kör du voltage? Max clock ?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Vad kör du voltage? Max clock ?

Min nuvarande Cyberpunk-stabila profil, dvs ej benchprofil
Jag har också 5st Noctua 140mm som styrs av GPU-junc temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Min nuvarande Cyberpunk-stabila profil, dvs ej benchprofil
Jag har också 5st Noctua 140mm som styrs av GPU-junc temp.

<Uppladdad bildlänk>

Intressant med min clock, märker du skillnad av att höja den för stabilitet? Inte pillat alls med den .

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Intressant med min clock, märker du skillnad av att höja den för stabilitet? Inte pillat alls med den .

Kan bara ställa mina fläktar efter CPU, tror jag, i asus fan Control. Vilket program använder du för att göra det ?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Kan bara ställa mina fläktar efter CPU, tror jag, i asus fan Control. Vilket program använder du för att göra det ?

FanControl
https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Permalänk
Medlem

Har börjat kika lite på detta XFX-kort, men blir lite nojig när jag läser alla kommentarer om ljudnivån :/ Är det verkligen så illa som ett jetplan? och går det att få ner det till en "tyst"-nivå enkelt med fläktkurva utan att det blir varmt som tusan?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Har börjat kika lite på detta XFX-kort, men blir lite nojig när jag läser alla kommentarer om ljudnivån :/ Är det verkligen så illa som ett jetplan? och går det att få ner det till en "tyst"-nivå enkelt med fläktkurva utan att det blir varmt som tusan?

När du får kortet så är den förinställda fläktkurvan väldigt aggressiv och kortet är högljutt, samtidigt väldigt svalt med cirka 74-76c på hotspot trots +15% powerlimit och överklockning.

Det är inga större svårigheter att ställa in en mjukare fläktkurva som maxar på 35-40%. Jag har själv gjort detta och kortet är svalt (max 85c hotspot) samtidigt som prestandan är utmärkt.

Merc310 är ett av flera kort som har högsta möjliga powerlimit i sitt BIOS så mitt antagande är att XFX ville att kortet först och främst skulle prestera direkt ur kartong

Jag kan tipsa om denna tråd: https://www.overclock.net/threads/xfx-merc-rx-7900-xt-xtx-own...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Flikar in med en snabb fråga här.

Kikar på ett 7900XTX Red Devil samt Pulse. Synpunker på dessa? Nitro+ är ej i lager någonstans vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Haft mitt PowerColor 7900 XTX Hellhound i ungefär en månad och är mer än nöjd.

CPU: ~32°C idle, ~79°C full load.
GPU: ~27°C idle, ~68°C full load.

Sitter i ett Lian Li A4-H2O tillsammans med Ryzen 7 5800X3D, EK AIO Basic 240 och två Phanteks PH-F120T30. GPU:n är original medan CPU:n är undervoltad med -30 på samtliga kärnor. Använder PBO2 Tuner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Flikar in med en snabb fråga här.

Kikar på ett 7900XTX Red Devil samt Pulse. Synpunker på dessa? Nitro+ är ej i lager någonstans vad jag kan se.

Du kan ju höra med @Dreas89: #19933133

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Flikar in med en snabb fråga här.

Kikar på ett 7900XTX Red Devil samt Pulse. Synpunker på dessa? Nitro+ är ej i lager någonstans vad jag kan se.

Red Devil verkar vara bättre än Pulse. Pulse verkar vad jag läst inte egentligen behöva 3st 8-pins utan är begränsade i hur mycket ström som används. Red Devil ska också vara det men inte i riktigt samma utsträckning.

Jag tror det var killgissningar från Reddit med referens till bios och vad som var på kortet.

Risken med Red Devil och alla kort egentligen är ju Coil whine.

Jag hade blivit sjukt nöjd för priset jag fick ge om det inte ramlat ner ett 4080

Edit: Jag har alltså ett Red Devil XTX som snart ligger på posten. Det skickas tillbaka till Amazon DE ifall ingen här vill ha det för inköpspriset. Då jag troligen har ett av de få sista exemplaren som Amazon DE hade till det priset just nu så är det en chans till förträffligt pris!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte också om han var intresserad av att köpa ditt 7900 XTX Red Devil