Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Elräkning, (Kostnad, åtgärder, förbättringar) - Diskussionstråd

Permalänk
Avstängd

DN hade en rätt kritisk artikel om elnätsbolagen och deras kraftigt ökande priser, vinster, koncernbidrag och vinstutdelningar (säkert paywall dock). För att sammanfatta så skyller bolagen på att de behöver ha höga marginaler för att täcka de investeringar de måste göra, samtidigt tar ju vinstutdelningarna en stor del av de pengarna så de kan ju inte gå till investeringar. Sen har de pratat med en del forskare eller sakkunniga som inte håller med bolagen.

"Även Vattenfall anger i ett skriftligt svar att de har stora kommande investeringar ”för att möjliggöra den pågående elektrifieringen”. Där kommer de att nyttja Ei:s regler för att få så höga intäkter – alltså elnätsavgifter – som möjligt för att, som de skriver, ”ta det ansvar som förväntas av oss”.

Men professor Stefan Yard är kritisk till den förklaringen. Han jämför med en ägare av ett hyreshus som måste bygga ytterligare en fastighet.

– Då måste denne låna och skjuta till mer ägarkapital och kan inte förvänta sig finansiera ett nytt hyreshus genom att kräma ut för höga hyror från hyresgästerna i det existerande hyreshuset.

– Det mest rimliga hade varit att finansiera investeringarna genom lån eller tillskott från ägare som alla andra bolag. Poängen är att det inte är kunderna – varken nya eller gamla – som ska behöva stå för finansieringen i förskott."

En aspekt artikeln inte tar upp är ju att det är väldigt låg risk på att ha ett elnätsbolag. Man har ett monopol över ett geografiskt område och en produkt som alla måste ha, finns inte en chans att de skulle gå dåligt någonstans liksom.

Permalänk
Medlem

https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm

har du timdebitering så kan du se spotpriset på elen på timbasis upp till ett dygn i förväg och då kan välja att konsumera eller inte - så där är ingen överraskning eller att notan blivit högre efter att du ätit.

har man månadspris så är tabellerna för månadsgenomsnittet mer indikativ i vad slutpriset per kWh blir vid månadsskiftet.

Angivna timpriser är före skatt och moms och nätavgifter, elhandels och överföringsavgifter mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Ja, jag vet, jag tycker mest det är fascinerande att man tillåts sälja en produkt där man som kund inte vet om priset före man konsumerar produkten. För jag kan verkligen inte komma på någon annan produkt som har motsvarande upplägg. Jämför med bolån, där vet man vad räntan kommer vara kommande period även om man har rörlig ränta. Skulle väl vara spännande om bankerna tillämpade samma upplägg som elhandlarna på rörliga bolåneräntor?

Tänk om bolånets räntor blev 100 gånger dyrare för att det inte blåser i 2 månader i sträck också

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

DN hade en rätt kritisk artikel om elnätsbolagen och deras kraftigt ökande priser, vinster, koncernbidrag och vinstutdelningar (säkert paywall dock). För att sammanfatta så skyller bolagen på att de behöver ha höga marginaler för att täcka de investeringar de måste göra, samtidigt tar ju vinstutdelningarna en stor del av de pengarna så de kan ju inte gå till investeringar. Sen har de pratat med en del forskare eller sakkunniga som inte håller med bolagen.

"Även Vattenfall anger i ett skriftligt svar att de har stora kommande investeringar ”för att möjliggöra den pågående elektrifieringen”. Där kommer de att nyttja Ei:s regler för att få så höga intäkter – alltså elnätsavgifter – som möjligt för att, som de skriver, ”ta det ansvar som förväntas av oss”.

Men professor Stefan Yard är kritisk till den förklaringen. Han jämför med en ägare av ett hyreshus som måste bygga ytterligare en fastighet.

– Då måste denne låna och skjuta till mer ägarkapital och kan inte förvänta sig finansiera ett nytt hyreshus genom att kräma ut för höga hyror från hyresgästerna i det existerande hyreshuset.

– Det mest rimliga hade varit att finansiera investeringarna genom lån eller tillskott från ägare som alla andra bolag. Poängen är att det inte är kunderna – varken nya eller gamla – som ska behöva stå för finansieringen i förskott."

En aspekt artikeln inte tar upp är ju att det är väldigt låg risk på att ha ett elnätsbolag. Man har ett monopol över ett geografiskt område och en produkt som alla måste ha, finns inte en chans att de skulle gå dåligt någonstans liksom.

Problemet är ju att lagstiftningen är svag nog så det bästa elbolagen kan satsa sin vinst på är att processa i domstol mot att de inte får höja priserna än mer, och det är det som görs. Sedan delas resten ut till ägarna. Investeringarna i nätet går långsamt då jag gissar lagkrav på utbyggnad är låg och kostnaden hög så vill undvikas till varje pris.

Samma problem på produktionssidan, ju lägre produktion desto högre vinst vilket blev rätt tydligt senaste året. Börjar bita rejält med tung industry i Tyskland som börjar lägga ned (https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-02-04/scholz-is-...)

Hoppas senaste årens lärdomar gör att det blir ett rejält omtag. Elhandelsbolag medför ingen kundnytta (de som automatiskt blir bundna 1 år till 8 kr / kWh är ju ett bra exempel). Om jag minns rätt så var "statliga påslaget" innan privatiseringen 12 öre för att täcka sina kostnader. Nu ligger väl priset runt 1.5 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Medelspottpriset kan du följa under månaden.

Ta ett annat exempel, jag kollar medelspotpriset i mitten av februari och konstaterar att jag ska kosta på mig lite värme och en dusch, sen pajar en reaktor och månadens kwh pris drar iväg rejält för februari när det är dags att betala.

Nej, ingen kan övertyga mig om att det är rimligt. Antingen borde vi bara tillåta fasta och timavtal eller så bestäms rörligt INNAN månaden så man vet villkoren innan man konsumerar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

”Medelspotpriset är det raka medelvärdet på elbörsen. Medelspotpriset ger en indikation av det rörliga priset för innevarande månad.”

Indikation… är det orimligt att man får veta priset innan man använder produkten? även om föredrar rörligt?

Jag ska öppna resturang med indikation på priset i menyn.

Skrivet av Mindfighter:

Ta ett annat exempel, jag kollar medelspotpriset i mitten av februari och konstaterar att jag ska kosta på mig lite värme och en dusch, sen pajar en reaktor och månadens kwh pris drar iväg rejält för februari när det är dags att betala.

Nej, ingen kan övertyga mig om att det är rimligt. Antingen borde vi bara tillåta fasta och timavtal eller så bestäms rörligt INNAN månaden så man vet villkoren innan man konsumerar.

Låter som ett icke-problem, finns inte mycket val än att betala hur som helst.

Lös grundproblemet, låt elpriset basera sig på verkliga kostnader inte påhittade.

Att vi går från 20-30 öre per kWh till hundratals har inte med verkligheten att göra, den elproduktion vi har byggt de senare åren behöver max 30-45 öre per kWh för att göra vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, jag vet, jag tycker mest det är fascinerande att man tillåts sälja en produkt där man som kund inte vet om priset före man konsumerar produkten.

Så kan man ju tycka, men det är väl bra att det finns alternativ?
Ingen är tvungen att välja den produkten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter som ett icke-problem, finns inte mycket val än att betala hur som helst.

Lös grundproblemet, låt elpriset basera sig på verkliga kostnader inte påhittade.

Att vi går från 20-30 öre per kWh till hundratals har inte med verkligheten att göra, den elproduktion vi har byggt de senare åren behöver max 30-45 öre per kWh för att göra vinst.

Kärnkraft kräver lite mer men 60 öre täcker definitivt allt som inte är olja/gas iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så kan man ju tycka, men det är väl bra att det finns alternativ?
Ingen är tvungen att välja den produkten.

Jag försöker komma på någon annan produkt/vara/tjänst där man får reda på priset i efterhand. Kan någon komma på andra exempel? Kan inte komma ifrån att jag tycker det är _extremt_ märkligt. Ja, jag har valt produkten och ja, jag måste acceptera spelreglerna, men tycker ändå att det är vansinnigt att det tillåts, ingen annan bransch skulle komma undan med det. Flyg på semester och få reda på efteråt vad biljetten kostar för det varierar ju, efterfrågan visade sig vara större än de trodde innan, så därför kan de nu ta mer betalt…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kärnkraft kräver lite mer men 60 öre täcker definitivt allt som inte är olja/gas iaf

22 öre är vad jag har hört för att kärnkraft ska gå +-0

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter som ett icke-problem, finns inte mycket val än att betala hur som helst.

Lös grundproblemet, låt elpriset basera sig på verkliga kostnader inte påhittade.

Att vi går från 20-30 öre per kWh till hundratals har inte med verkligheten att göra, den elproduktion vi har byggt de senare åren behöver max 30-45 öre per kWh för att göra vinst.

Grundproblemet är väl att det stängts både kärnreaktorer och rysk naturgas, tyskarna gjorde en felsatsning där kan man säga. Prismodellen är inte unik för elmarknaden, så det är inte där problemet ligger.

Skrivet av Mindfighter:

Jag försöker komma på någon annan produkt/vara/tjänst där man får reda på priset i efterhand. Kan någon komma på andra exempel? Kan inte komma ifrån att jag tycker det är _extremt_ märkligt. Ja, jag har valt produkten och ja, jag måste acceptera spelreglerna, men tycker ändå att det är vansinnigt att det tillåts, ingen annan bransch skulle komma undan med det. Flyg på semester och få reda på efteråt vad biljetten kostar för det varierar ju, efterfrågan visade sig vara större än de trodde innan, så därför kan de nu ta mer betalt…

Jag tycker du har varit inne på det själv, tar man ett lån med rörlig ränta i bilbranschen vet man ju inte heller vad slutsumman blir i förväg.

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna installera ett batteri på säg 60kwh som laddas under natten när elen brukar vara väldigt billig och sen tar man av den elen när priset går upp under dagen för att sedan ladda upp det igen under natten? Borde vara en väldigt lukrativ marknad även om ett batteri säkert går på 150.000. Jag har fast pris på el själv tills oktober i år men man blir lite orolig när ni får räkningar på 10.000 för 2000kwh. Bor ju själv i område 3.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Grundproblemet är väl att det stängts både kärnreaktorer och rysk naturgas, tyskarna gjorde en felsatsning där kan man säga. Prismodellen är inte unik för elmarknaden, så det är inte där problemet ligger.

Men våran elmarknad bryr sig inte om vad gas kostar i Tyskland, då hade ju inte priserna gått ner i januari.

Jag förstår fortfarande inte i hur tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kärnkraft kräver lite mer men 60 öre täcker definitivt allt som inte är olja/gas iaf

Han tänker nog på ny rysk kärnkraft, då vi inte bor i Ungern så kommer inte sådan att byggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag tycker du har varit inne på det själv, tar man ett lån med rörlig ränta i bilbranschen vet man ju inte heller vad slutsumman blir i förväg.

Fast det stämmer inte, du får reda på låneräntan i förväg och du får reda på höjningar i förväg. Inga lån får du i efterhand reda på vad räntan blev.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men våran elmarknad bryr sig inte om vad gas kostar i Tyskland, då hade ju inte priserna gått ner i januari.

Jag förstår fortfarande inte i hur tänker.

Jo men nu pratade vi ju om grundproblemet, inte att priset varierar lite månad till månad.

Skrivet av Mindfighter:

Fast det stämmer inte, du får reda på låneräntan i förväg och du får reda på höjningar i förväg. Inga lån får du i efterhand reda på vad räntan blev.

Det är väl det som är grejen med rörlig ränta, då vet man inte vad räntan kommer att bli i framtiden. Om man vet om vad räntan är i förväg är det ju fast ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är väl det som är grejen med rörlig ränta, då vet man inte vad räntan kommer att bli i framtiden. Om man vet om vad räntan är i förväg är det ju fast ränta.

Ja, jag vet hur rörligt fungerar… Men man får reda på förändringarna i förväg, för el får man reda på förändringen först när månaden är över. DET jag tycker är märkligt, att använda produkten FÖRST och SEN få reda på vad den kostade. Kom gärna med NÅGOT annat exempel som fungerar på samma sätt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, jag vet hur rörligt fungerar… Men man får reda på förändringarna i förväg, för el får man reda på förändringen först när månaden är över. DET jag tycker är märkligt, att använda produkten FÖRST och SEN få reda på vad den kostade. Kom gärna med NÅGOT annat exempel som fungerar på samma sätt.

Om du har rörlig ränta och den går upp som den gjort senaste året, vad ska du göra, sälja huset/lägenheten?
Det är inte gjort på en kvart direkt så i praktiken har du konsumerat något du inte vet vad det kommer kosta på precis samma sätt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, jag vet hur rörligt fungerar… Men man får reda på förändringarna i förväg, för el får man reda på förändringen först när månaden är över. DET jag tycker är märkligt, att använda produkten FÖRST och SEN få reda på vad den kostade. Kom gärna med NÅGOT annat exempel som fungerar på samma sätt.

Ja, billån? Jag tog i alla fall treårigt billån, använde lånet direkt och fick sedan efter tre år veta vad det kostade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du har rörlig ränta och den går upp som den gjort senaste året, vad ska du göra, sälja huset/lägenheten?
Det är inte gjort på en kvart direkt så i praktiken har du konsumerat något du inte vet vad det kommer kosta på precis samma sätt.

Sälja, Frigöra kapital och lösa lånet o.s.v., skillnaden är att jag får information i förväg och kan agera. Elen som jag använder idag 5:e februari vet jag inte vad den kommer kosta per kwh förrän februari är över och priset bestäms av faktorer som kan förändras senare i månaden, så som hur mycket det blåser, om det är ovanligt varmt eller kallt, om någon producent får problem i sin produktion o.s.v. Är jag verkligen den enda som tycker det är udda?

Och nej, det handlar inte om att jag inte har råd, jag har råd att hantera svängningarna och har därför rörligt. Min inställning handlar om att jag använder en vara som säljaren inte vill informera mig om vad den kostar förrän vi skriver mars i kalendern.

Jag är konsult, jag skulle älska den friheten, att meddela kunden vad timpriset för mig var när jag skickar fakturan efter februari har passerat.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sälja, Frigöra kapital och lösa lånet o.s.v., skillnaden är att jag får information i förväg och kan agera. Elen som jag använder idag 5:e februari vet jag inte vad den kommer kosta per kwh förrän februari är över och priset bestäms av faktorer som kan förändras senare i månaden, så som hur mycket det blåser, om det är ovanligt varmt eller kallt, om någon producent får problem i sin produktion o.s.v. Är jag verkligen den enda som tycker det är udda?

Och nej, det handlar inte om att jag inte har råd, jag har råd att hantera svängningarna och har därför rörligt. Min inställning handlar om att jag använder en vara som säljaren inte vill informera mig om vad den kostar förrän vi skriver mars i kalendern.

Jag är konsult, jag skulle älska den friheten, att meddela kunden vad timpriset för mig var när jag skickar fakturan efter februari har passerat.

Det är ju bara att gå in på DN.se, så ser man hur mycket elen kostar i dag och kan agera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sälja, Frigöra kapital och lösa lånet o.s.v., skillnaden är att jag får information i förväg och kan agera. Elen som jag använder idag 5:e februari vet jag inte vad den kommer kosta per kwh förrän februari är över och priset bestäms av faktorer som kan förändras senare i månaden, så som hur mycket det blåser, om det är ovanligt varmt eller kallt, om någon producent får problem i sin produktion o.s.v. Är jag verkligen den enda som tycker det är udda?

Och nej, det handlar inte om att jag inte har råd, jag har råd att hantera svängningarna och har därför rörligt. Min inställning handlar om att jag använder en vara som säljaren inte vill informera mig om vad den kostar förrän vi skriver mars i kalendern.

Jag är konsult, jag skulle älska den friheten, att meddela kunden vad timpriset för mig var när jag skickar fakturan efter februari har passerat.

Ja ett lån kan du alltid lösa ut.

Men visst finns det tjänster där du bara har ett hum om priset innan allt är klart. Hantverkare, löpande konsultuppdrag o.s.v.

Men problemet du målar upp hör fortfarande ihop med hur el prissätts. Hade el prissatts en månad i förväg och på månadsbasis hade vi kanske inte haft de stora svängningarna heller. Traders kan ju inte ha samma intresse av Nord Pool om de inte kan sitta och spekulera dagen före timme för timme, varför nu traders finns på den marknaden. Hela day ahead och intra day spär på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är ju bara att gå in på DN.se, så ser man hur mycket elen kostar i dag och kan agera.

<Uppladdad bildlänk>

Nja rörligt så kan dem ändras... Kan bli +1-2kr eller ner samma mängd utan problem.
Svårt dock att få ett fungerade system där man vet innan för då flyttas bara kostnaden till nästa månad ifall priset var felsatt...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sälja, Frigöra kapital och lösa lånet o.s.v., skillnaden är att jag får information i förväg och kan agera. Elen som jag använder idag 5:e februari vet jag inte vad den kommer kosta per kwh förrän februari är över och priset bestäms av faktorer som kan förändras senare i månaden, så som hur mycket det blåser, om det är ovanligt varmt eller kallt, om någon producent får problem i sin produktion o.s.v. Är jag verkligen den enda som tycker det är udda?

Och nej, det handlar inte om att jag inte har råd, jag har råd att hantera svängningarna och har därför rörligt. Min inställning handlar om att jag använder en vara som säljaren inte vill informera mig om vad den kostar förrän vi skriver mars i kalendern.

Jag är konsult, jag skulle älska den friheten, att meddela kunden vad timpriset för mig var när jag skickar fakturan efter februari har passerat.

Lycka till med att sälja bostaden på tre månader innan elden ändras igen.
Billån nämnde någon, leading fungerar också så att du oftast inte vet exakt vad du kommer betala.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är ju bara att gå in på DN.se, så ser man hur mycket elen kostar i dag och kan agera.

<Uppladdad bildlänk>

Har man rörligt avtal så vet man ju inte, dagens pris kan mycket väl vara ett annat när månaden är över…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Lycka till med att sälja bostaden på tre månader innan elden ändras igen.
Billån nämnde någon, leading fungerar också så att du oftast inte vet exakt vad du kommer betala.

Allt är ju hypotetiskt, men jag har i alla fall fått veta förutsättningarna innan och kan räkna ut vad min faktura kommer bli. Elräkning med rörligt avtal blir en happening… baserat på hur efterfrågan på marknaden sett ut under månaden.

Leasing samma sak, du får reda på i förväg att nästa månad höjer vi. Ja, det är nog kanske det som kommer närmast eftersom du inte kan säga upp ditt avtal utan massa extra kostnader, men du vet i alla fall vad nästa faktura kommer bli hela tiden och kan planera för det. En annan stor skillnad är att leasingkostnaden bestäms av ett antal kända faktorer, leasingkostnaden ökar inte för att ”efterfrågan på leasingbilar denna månad var mycket större än vi hade förutsett”.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Allt är ju hypotetiskt, men jag har i alla fall fått veta förutsättningarna innan och kan räkna ut vad min faktura kommer bli. Elräkning med rörligt avtal blir en happening… baserat på hur efterfrågan på marknaden sett ut under månaden.

Leasing samma sak, du får reda på i förväg att nästa månad höjer vi. Ja, det är nog kanske det som kommer närmast eftersom du inte kan säga upp ditt avtal utan massa extra kostnader, men du vet i alla fall vad nästa faktura kommer bli hela tiden och kan planera för det. En annan stor skillnad är att leasingkostnaden bestäms av ett antal kända faktorer, leasingkostnaden ökar inte för att ”efterfrågan på leasingbilar denna månad var mycket större än vi hade förutsett”.

Det du egentligen hänger upp dig på är att tidsaspekten är kortare? Har du rörligt vet du ju inte vad nästa period är, att det råkar vara tre månader istället för en månad ändrar ju inte likheten. Jag tror inte de som fått kraftigt ökade leasingkostnader senaste tiden instämmer i känns faktorer
Men visst, priset har inte plötsligt tiodubblat.
Det kan jag instämma i att det inte borde vara tillåtet med de kraftiga svängningar vi sett, att elen kostar några ören ena dagen och 6 kronor nästa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det du egentligen hänger upp dig på är att tidsaspekten är kortare? Har du rörligt vet du ju inte vad nästa period är, att det råkar vara tre månader istället för en månad ändrar ju inte likheten. Jag tror inte de som fått kraftigt ökade leasingkostnader senaste tiden instämmer i känns faktorer

Det jag hänger upp mig på är att man säljer en vara och bestämmer priset efteråt, kan som sagt inte komma på någon annan produkt som säljs först och prissätts sen och vi pratar ändå en produkt som alla behöver köpa. Men vi släpper det, för jag verkar vara rätt ensam i att tycka att det är ett konstigt sätt att tillåtas göra affärer på. Kommer personligen övergå till tim-avtal när nya pannan kommer och jag kan styra förbrukningen över dygnet baserat på kwh pris.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är ju bara att gå in på DN.se, så ser man hur mycket elen kostar i dag och kan agera.

<Uppladdad bildlänk>

Det där funkar ju bara om man har timdebitering. Det är helt SJUKT hur många personer jag stött på senaste året som typ "jag kör min tvättmaskin på natten så jag är safe". Min första fråga är om dom har timdebitering och dom fattar ingenting. Sen tar det typ en halvtimme att förklara hur systemet fungerar.

Jag tycker att det är djupt olyckligt att så stora delar av media och marknaden har hakat på detta "Nu kostar det såhär mycket idag / denna timme", det gäller ju som sagt bara timdebitering.

Jag håller koll på min ungefärliga kostnad genom att varje dag köra ett script som tar snittpriset so far denna månad och multiplicerar med min förbrukning för samma tid. Däremot så är det ju snittpriset från Nordpool och ovanpå det har ju min elleverantör påslag, så man ligger ju säkert 5-10% fel ändå.

Jag har även gjort _en_ snabb överslagskalkyl på vad det hade kostat mig en månad med timpris, och det hade blivit betydligt dyrare än månadsrörligt jag ligger på. Timpris kan vara en riktig jäkla fälla om man inte ser till att styra stora förbrukare till billiga timmar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Timpris kan vara en riktig jäkla fälla om man inte ser till att styra stora förbrukare till billiga timmar!

Ja, och för de flesta husägare är det värme och varmvatten (cirka 80% av förbrukningen) så man ska göra analysen ordentligt innan man väljer timdebitering för att man tror att det ska göra skillnad att köra diskmaskinen sent på kvällen eller släcka en led-lampa.

Visa signatur

Dator: Mac