Google utmanar Chat GPT med chattbotten Bard

Permalänk
Melding Plague

Google utmanar Chat GPT med chattbotten Bard

Google ansluter sig till AI-kapplöpningen och meddelar att bolagets egen chattbott blir tillgänglig för allmänheten inom några veckor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner oro över detta?

ChatGPT är ju lite läskig, men också spännande

Googles lösning känns bara negativt och fullt av baktankar. Medvetna undertoner är inte bra och något jag inte kan tänka bort

Permalänk
Medlem

Förklara för barnet hur ljuset har färdats längre tid att nå oss än universum är gammalt på ett enkelt sätt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Förklara för barnet hur ljuset har färdats längre tid att nå oss än universum är gammalt på ett enkelt sätt

Exakt samma princip som att det tar längre tid flr en tennisboll att komma fram till någon som springer bortåt än någon som står stilla och väntar. Bollbanan/avståndet blir längre

Permalänk
Medlem

Litar inte på dessa AI. Lär bli förvrängda resultat utifrån vilka regler som sätts om vad de får säga och inte säga. Man får se dem som plojgrejer ungefär som Apple Siri.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se var det landar.

Än så länge syns inga referenser till källor vilket skulle vara mycket problematiskt. Dels bör läsaren få kunna verifiera det som skrivs och dels bör upphovsmännen till informationen gynnas.

Kör Google bara över innehållsskaparna (så som ChatGPT gör) och visar resultatet överst i sökmotorn lär det bli en juridisk fest som heter duga.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Litar inte på dessa AI. Lär bli förvrängda resultat utifrån vilka regler som sätts om vad de får säga och inte säga. Man får se dem som plojgrejer ungefär som Apple Siri.

Vilket inte är skillnad på människor.

Dock är det extremt sällan något nytt kommer som slår igenom. Det brukar ta typ en evighet innan det blir bra. Det gäller även röststyrning, som bl.a. Shoebox imponerade med 1961. https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Shoebox
Nu idag över 60år senare så är använder jag endast röststyrning på AppleTv för dens gränssnitt har brister.

Jag tror skarpt på Ai som hjälper en att koda och ger en goda råd för den ena och andra. Jag tror att vanligt folk kommer se detta som en självklarhet år 2040 och dagligen använda det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det bara jag som känner oro över detta?

ChatGPT är ju lite läskig, men också spännande

Googles lösning känns bara negativt och fullt av baktankar. Medvetna undertoner är inte bra och något jag inte kan tänka bort

Det som är oroande är att resultaten från botarna kommer manipuleras hårt. Allt som är det minsta kontroversiellt kommer censureras. Googles och andra storföretags främsta intresse är att stryka så många som möjligt medhårs, för att locka folk till deras tjänster. Allt som sägs kommer anpassas till det kollektiva omedvetandet.

Permalänk
Medlem

Tror fasen det. Har sen GPT kom använt Google MKT mindre än vad jag annars hade gjort. Underbart för en som börjat utforska ett nytt programspråk.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Nu brinner det i baken.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som fortfarande INTE använder AI för att skriva uppsatser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det som är oroande är att resultaten från botarna kommer manipuleras hårt. Allt som är det minsta kontroversiellt kommer censureras. Googles och andra storföretags främsta intresse är att stryka så många som möjligt medhårs, för att locka folk till deras tjänster. Allt som sägs kommer anpassas till det kollektiva omedvetandet.

Varför är det oroande? Detta är bara början och snart kommer det poppa upp andra chatbottar utan den kontrollen. Så framöver kommer folk kunna använda sin favoritbot.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Förklara för barnet hur ljuset har färdats längre tid att nå oss än universum är gammalt på ett enkelt sätt

För ljusets hastighet toppar vid 2.998*10^8 m/s. Exempelvis: solen vi skådar, den informationen är lite mer än 8min gammal.

Rörande boten, den kan ju verka för en argumentation rörande vad som helst. Antar jag. Vilket kan vara nyttigt, men å andra sidan kan informationen sakna uppbackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Varför är det oroande? Detta är bara början och snart kommer det poppa upp andra chatbottar utan den kontrollen. Så framöver kommer folk kunna använda sin favoritbot.

Det krävs enorma muskler för att göra botar av den här kalibern.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tror att google har hållit på att göra brunt i byxan sedan Microsoft-köp av stora delar av OpenAI blev publikt för några veckor sen.

ChatGPT är den snabbaste växande tekniktjänsten genom tiderna med god marginal. 100 Miljoner användare 2 mån efter lansering. Tiktok som är dunderpopulärt nådde 100 miljoner användare efter ca 9 månader, Instagram 30 månader. Google Translate, 6½ år.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Folk förstår inte att allt du matar in hos en publik AI loggas och sparas.
Använd inte dom till privata eller känsla saker iaf så är det en kul grej att använda.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kul med konkurrens ävenså femhörning fronten. Hoppas att de lär den att räkna rätt. Finns gott om exempel på hur ChatGPT missar enkel matematik.

Permalänk
Medlem

Än så länge är det väl mest vaporware. Seeing is believing.

Likheten med snacket inför en Apple-produkt eller lanseringen av cpu:er och graffikkort för några decennier sedan är slående. Ett ihåligt "Mac är såå enkelt att använda" verkar inte kunna stävjas. Suck... Men, ljusningen är lanseringen av cpu:er och grafikkort som jag upplever är mer realistisk de senaste tio åren.

Jag är nöjd med chatGPT. Om Google Bard är bättre så är jag än mer nöjd.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Hoppas den kan källhänvisa, all kunskap utan källhänvisning bör tas med en stor nypa salt.... oavsett om den kommer från bottar eller människor.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Litar inte på dessa AI. Lär bli förvrängda resultat utifrån vilka regler som sätts om vad de får säga och inte säga. Man får se dem som plojgrejer ungefär som Apple Siri.

Det gör väl även dagens sökmotorer redan? Ser ingen skillnad.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det gör väl även dagens sökmotorer redan? Ser ingen skillnad.

Litar inte på dem heller. Så du har rätt.

Permalänk
Medlem

Misstänker att googles baktankar är att sälja annonser i svaren, dvs man kommer inte kunna lita på att svaren är neutralla och ej påverkade av annonsören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Finns det någon som fortfarande INTE använder AI för att skriva uppsatser?

Det slutar med att ingen vet något av värde, problemet är någon annans. När 99 av 100 förlitar sig på något för grundläggande funktion och den 100:e blir ersatt av någon från de 99 fallerar systemet och degraderingen har passerat kanten av oåterkallelig kollaps. Men fram tills dess så sköter allt sig själv, riktigt smidigt!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det slutar med att ingen vet något av värde, problemet är någon annans. När 99 av 100 förlitar sig på något för grundläggande funktion och den 100:e blir ersatt av någon från de 99 fallerar systemet och degraderingen har passerat kanten av oåterkallelig kollaps. Men fram tills dess så sköter allt sig själv, riktigt smidigt!

Gäller att komma till AGI innan mänskligheten får slut på intelligens.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Förklara för barnet hur ljuset har färdats längre tid att nå oss än universum är gammalt på ett enkelt sätt

Light's Travel Time Explanation

Andor Lundgren
Förklara för barnet hur ljuset har färdats längre tid att nå oss än universum är gammalt på ett enkelt sätt

Var nyfiken: ChatGTP::
Ljus är en form av energi som reser genom rymden. Det tar tid för ljuset att resa från en stjärna till vår planet jorden, och det tar längre tid för ljuset att resa från stjärnor som är väldigt långt borta. Universum är väldigt, väldigt stort och gammalt, så det har tagit många, många år för ljuset från vissa stjärnor att nå oss.

Det är som om du står långt borta från en lamppost och ser ljuset från lampan. Du vet att det tog lite tid för ljuset att nå dig, och ju längre bort du står, desto längre tid tar det för ljuset att nå dig. På samma sätt tar det längre tid för ljuset från stjärnor som är väldigt långt borta att nå oss här på jorden.

Permalänk
Medlem

Så som den är skriven så förstår knappt jag frågan, så det imponerar att Chat GPT gör det hyfsat...

Edit: Bra video på ämnet som av en slump (yeah right) precis dök upp i mitt Youtube flöde:
https://youtu.be/vIJTwYOZrGU
Det kanske mest spännande med detta är att den kosmiska bakgrundsstrålningen som vi ser idag bara var fjuttiga 42 miljoner ljusår ifrån oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Finns det någon som fortfarande INTE använder AI för att skriva uppsatser?

Hur använder man AI för en uppsats?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur använder man AI för en uppsats?

? Man berättar för AIn vad uppsatsen ska handla om i stora drag och så sköter den resten förstås.

På samma sätt som AIn hjälper till med kodning, man berättar i stora drag vad man vill att tex en funktion ska göra och så vips så har man färdig kod i knäet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

? Man berättar för AIn vad uppsatsen ska handla om i stora drag och så sköter den resten förstås.

Har ai'n kommit så långt redan? Om 2 skriver exakt samma tenta info blir det samma eller gör den då 2 olika?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har ai'n kommit så långt redan? Om 2 skriver exakt samma tenta info blir det samma eller gör den då 2 olika?

Chat GPT har det iaf.

Svaren AIn lämnar varierar lite varje gång ja. Sen kan man ju be AIn justera historien utifrån olika vinklar osv.

Ingen som, tack olov, tvingar mig att skriva uppsatser längre men GPT är jäkligt bra på att hitta på "snömos" som ibland ska in i div. dokumentation på jobbet. En kollega prototyp specade en (högst) ev. framtida produkt enbart mha GPT t.ex.
Edit: Ja man måste förstås begränsa sig i vad man delger AIn, jäkligt osmart att mata den med företagshemlig info...