Google utmanar Chat GPT med chattbotten Bard

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Chat GPT har det iaf.

Svaren AIn lämnar varierar lite varje gång ja. Sen kan man ju be AIn justera historien utifrån olika vinklar osv.

Ingen som, tack olov, tvingar mig att skriva uppsatser längre men GPT är jäkligt bra på att hitta på "snömos" som ibland ska in i div. dokumentation på jobbet. En kollega prototyp specade en (högst) ev. framtida produkt enbart mha GPT t.ex.
Edit: Ja man måste förstås begränsa sig i vad man delger AIn, jäkligt osmart att mata den med företagshemlig info...

Tar den med källor och sådant som ska vara med annars är det lite bortkastat om inte uppsatsen baseras på egna upplevelser.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Nu brinner det i baken.

ja, google fick ju panik när dom såg hur långt MS var med sin bot.. Därför dom sparkat så mycke folk, dom måste helt fokusera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilket inte är skillnad på människor.

Dock är det extremt sällan något nytt kommer som slår igenom. Det brukar ta typ en evighet innan det blir bra. Det gäller även röststyrning, som bl.a. Shoebox imponerade med 1961. https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Shoebox
Nu idag över 60år senare så är använder jag endast röststyrning på AppleTv för dens gränssnitt har brister.

Jag tror skarpt på Ai som hjälper en att koda och ger en goda råd för den ena och andra. Jag tror att vanligt folk kommer se detta som en självklarhet år 2040 och dagligen använda det..

Tänk efter nu. Först säger du att något tar evigheter för att bli bra, och ger exempel på tidig röststyrning från 1961, och sedan *samtidigt* tror du att en AI ska kunna hjälpa en att koda och ge råd om det ena eller det andra efter bara några år...?

Vad är det som gör att du uppfattar röststyrning som dålig?
=> Antagligen därför att du vet vad du menar, och vad du säger, och det är tydligt på maskinens output att den tolkar dig fel.

Vad är det som gör att du uppfattar kodhjälp och allmänna råd som bra?
=> ...?

Svaret är såklart att den är precis lika dålig som röststyrningen. Skillnaden är nog bara att du har svårare att avgöra om koden och råden är bra.

Jag skulle likna koden man får, vid vad man får om man spelar in makron i Excel. Det sparar tid, men den måste gås igenom grundligt och omformas, innan den kan sättas i produktion.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tar den med källor och sådant som ska vara med annars är det lite bortkastat om inte uppsatsen baseras på egna upplevelser.

Det borde man kunna be den om. Inte provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det borde man kunna be den om. Inte provat.

Ja intressant och hjälpsamt om inte annat

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av lincoln:

Tänk efter nu. Först säger du att något tar evigheter för att bli bra, och ger exempel på tidig röststyrning från 1961, och sedan *samtidigt* tror du att en AI ska kunna hjälpa en att koda och ge råd om det ena eller det andra efter bara några år...?

Vad är det som gör att du uppfattar röststyrning som dålig?
=> Antagligen därför att du vet vad du menar, och vad du säger, och det är tydligt på maskinens output att den tolkar dig fel.

Vad är det som gör att du uppfattar kodhjälp och allmänna råd som bra?
=> ...?

Svaret är såklart att den är precis lika dålig som röststyrningen. Skillnaden är nog bara att du har svårare att avgöra om koden och råden är bra.

Jag skulle likna koden man får, vid vad man får om man spelar in makron i Excel. Det sparar tid, men den måste gås igenom grundligt och omformas, innan den kan sättas i produktion.

Bara några år jag skrev år 2040.. Det är 17år dit. Alltså lång tid framåt.
Men redan idag utan "Ai" så kan man få fram bra svar genom vissa tjänster. Med Ai så kan man få bättre, tillslut får man tillräckligt bra för vissa saker..

När det gäller röststyrning idag så är nog den största risken säkerhet. Man vill inte att en datautrustning ska lyssna på en, det får då till en knapp och trycka på för att den ska aktiveras och meningen med röststyrning försvinner till stor del.
Annars skulle jag vilja ha röststyrning till belysning i mina fastigheter. Av det jag testar röststyrning så hade det fungerat alldeles utmärkt för detta.

När det gäller excel så har jag kodat en hel del där. Att spela in macro gör man i princip enbart för att på ett snabbt sätt få fram syntax för att göra vissa saker, förutom spela in så kan man googla.
Jämförelsen haltar då inspelat marco aldrig någonsin kan bli det man vill ha, såvida man ej önskar skräpkod. Det macrot gör är just spela in det man gör i excel, detta är inte exakt samma sak som man vill att jobbet skulle bli utfört. Förenklat. Så vill man t.ex. inte markera celler i ens macro i onödan, men det är ju vad man gör när man spelar in.

Ai har väldigt svårt med att förbättra macro då den inte vet vad utvecklaren egentligen vill göra. En "senior Excel" vba kodare kan heller inte alltid veta vad användaren egentligen ville ha för kod när den gör olika moment. Dock är inspelningen en guldgruva på att snabbt få exempelsyntax på en snarlik lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det borde man kunna be den om. Inte provat.

Man kan förstås be den om det, men ChatGPT kan inte producera källhänvisningar i egentlig mening.

Om konversationen gäller ett ämne där det t.ex. finns något slags "standardkällor" så erbjuder den lite sådana exempel som förslag, men om det ChatGPT spottat ur sig faktiskt återfinns där är det ju ingen som vet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Man kan förstås be den om det, men ChatGPT kan inte producera källhänvisningar i egentlig mening.

Om konversationen gäller ett ämne där det t.ex. finns något slags "standardkällor" så erbjuder den lite sådana exempel som förslag, men om det ChatGPT spottat ur sig faktiskt återfinns där är det ju ingen som vet.

Aha, då har ju Barfen en poäng i att den brister i uppsats syftet.

Tur att man inte håller på med sånt.

Permalänk

Ni som använder ChatGPT, vad använder ni det till egentligen? Förutom "lustiga frågor" typ?

Jag har endast haft nytta av den när jag hade lite kluriga frågor om Tjernobyl och typ "vad hade hänt om dom inte tryckt på AZ-5" och frågeställning som att en härdsmälta är väl bättre än explosionen som hände, osv...

Men inte hittat riktig nytta för botten faktiskt

Permalänk
Medlem

DAN (Do Anything Now) är ett intressant experiment där man gett alternativa instruktioner till hur chatGPT ska svara. Först ges officiella svaret och sedan det ofiltrerade svaret

Permalänk
Skrivet av ipac:

Så som den är skriven så förstår knappt jag frågan, så det imponerar att Chat GPT gör det hyfsat...

Edit: Bra video på ämnet som av en slump (yeah right) precis dök upp i mitt Youtube flöde:
https://youtu.be/vIJTwYOZrGU
Det kanske mest spännande med detta är att den komiska bakgrundsstrålningen som vi ser idag bara var fjuttiga 42 miljoner ljusår ifrån oss.

Chat GPT svarade ju inte alls på frågan om ljusets färdtid kontra universums ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Chat GPT svarade ju inte alls på frågan om ljusets färdtid kontra universums ålder.

Inget ljus har färdats under längre tid än universums ålder så den försöker istället lista ut vad frågan hade kunnat tänkas handla om istället. Och det gjorde den hyffsat.

Permalänk

Kan någon förklara för en som inte hänger riktigt med i denna AI "hype". Hur kan det komma sig att det är först nu som flera aktörer skapar AI? Samtidigt alltså. Är det någon som kommit på receptet som nu alla börjar ta del av för att skapa sina egna. Det var bara några månader sedan som jag börjar höra om dessa AI's. Det var bildgenererande, röstgenererande och nu text. Men nu helst plötsligt finns det konkurrens bara några månader efter. Har de andra företagen i smyg använt sig av sina konkurrenters AI för att snabbt hinna ikapp matchen eller? För jag tänker mig att en AI skapar man väl inte på en dag, så har detta pågått ett tag under ytan?
Min huvudsakliga fråga är väl egentligen, hur kan det komma sig att det är först nu som AI börjar dyka upp lite här och var. Är det något revolutionerande som nyligen upptäckts som gör att alla satsar på det? För jag upplever att det går så fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndImLikeWTF:

Kan någon förklara för en som inte hänger riktigt med i denna AI "hype". Hur kan det komma sig att det är först nu som flera aktörer skapar AI? Samtidigt alltså. Är det någon som kommit på receptet som nu alla börjar ta del av för att skapa sina egna. Det var bara några månader sedan som jag börjar höra om dessa AI's. Det var bildgenererande, röstgenererande och nu text. Men nu helst plötsligt finns det konkurrens bara några månader efter. Har de andra företagen i smyg använt sig av sina konkurrenters AI för att snabbt hinna ikapp matchen eller? För jag tänker mig att en AI skapar man väl inte på en dag, så har detta pågått ett tag under ytan?
Min huvudsakliga fråga är väl egentligen, hur kan det komma sig att det är först nu som AI börjar dyka upp lite här och var. Är det något revolutionerande som nyligen upptäckts som gör att alla satsar på det? För jag upplever att det går så fort.

Jag tror ingångsvinkeln att någon "skapat AI" nyss snarast står i vägen för förståelse av förloppet.

Det är väl mer en lååång process av stegvisa tekniska förbättringar, inklusive en hel del forskning som delats fritt, som nu på senare tid börjat bära frukt i form av att ha nått en nivå som duger till att skapa kommersiella produkter.

Min känsla är iaf att hajpen är kopplad till kommersialiseringen mer än det underliggande arbetet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndImLikeWTF:

Kan någon förklara för en som inte hänger riktigt med i denna AI "hype". Hur kan det komma sig att det är först nu som flera aktörer skapar AI? Samtidigt alltså. Är det någon som kommit på receptet som nu alla börjar ta del av för att skapa sina egna. Det var bara några månader sedan som jag börjar höra om dessa AI's. Det var bildgenererande, röstgenererande och nu text. Men nu helst plötsligt finns det konkurrens bara några månader efter. Har de andra företagen i smyg använt sig av sina konkurrenters AI för att snabbt hinna ikapp matchen eller? För jag tänker mig att en AI skapar man väl inte på en dag, så har detta pågått ett tag under ytan?
Min huvudsakliga fråga är väl egentligen, hur kan det komma sig att det är först nu som AI börjar dyka upp lite här och var. Är det något revolutionerande som nyligen upptäckts som gör att alla satsar på det? För jag upplever att det går så fort.

Kollar man historiskt sett så händer många upptäckter och uppfinningar samtidigt på flera ställen och av orelaterade personer

Pyramider på alla kontinenter
Calculus inom matematiken
Atombomber

Ibland är det summan av många små upptäckter, ibland är tekniska lösningar redo, ibland är det en ny anfallsvinkel med kända tekniker…

Många som byter jobb inom samma sektor, men också läckor av etiska anledningar, sabotage, spioneri, …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tar den med källor och sådant som ska vara med annars är det lite bortkastat om inte uppsatsen baseras på egna upplevelser.

I viss mån kan den det, men det finns gott om exempel där den hittar på helt egna referenser som inte finns… så ska va slö och man använda den till sånt får man ju passa sig lite och åtminstone läsa igenom vad den producerat. Jag vill dock minnas att jag redan läst om studenter som failats pga fusk för att de lämnat in saker som är delvis BS.

Sen är det en språkmodell som bygger på vilka kombinationer av ord som är mest sannolika. Ska man räkna ut saker använder man lämpligen en modell för det, tex Wolfram Alpha…

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndImLikeWTF:

Kan någon förklara för en som inte hänger riktigt med i denna AI "hype". Hur kan det komma sig att det är först nu som flera aktörer skapar AI? Samtidigt alltså. Är det någon som kommit på receptet som nu alla börjar ta del av för att skapa sina egna. Det var bara några månader sedan som jag börjar höra om dessa AI's. Det var bildgenererande, röstgenererande och nu text. Men nu helst plötsligt finns det konkurrens bara några månader efter. Har de andra företagen i smyg använt sig av sina konkurrenters AI för att snabbt hinna ikapp matchen eller? För jag tänker mig att en AI skapar man väl inte på en dag, så har detta pågått ett tag under ytan?
Min huvudsakliga fråga är väl egentligen, hur kan det komma sig att det är först nu som AI börjar dyka upp lite här och var. Är det något revolutionerande som nyligen upptäckts som gör att alla satsar på det? För jag upplever att det går så fort.

Det är inget nytt utan vad som händer är att utvecklingstakten ökar och det kommer nya och mer avancerade tjänster. AI har gått upp och ned sedan 50-talet. Det har använts flitigt under många år: Sökmotorer, spamfilter, digitala assistenter, trafikstyrning, rättstavning/autocorrect, röst- och ansiktsigenkänning med mera.
Runt 2011 började maskininlärning och "big data" ta fart på riktigt. Det var inget nytt koncept utan drevs på av tillgängligheten till datorkraft och stora mängder data. Därifrån har man sen gjort framsteg i mer avancerade algoritmer och bättre data.

ChatGPT bygger exempelvis på ett neuralt nätverk vars uppgift i princip är att gissa "vad är nästa ord?". För att göra det har den tränats på enorma mängder data, för att kunna gissa sig fram till passande ord med en hög grad av träffsäkerhet.

GPT-3 som kom ut för några år sedan var hyfsat bra på det, men kunde ge en del väldigt konstiga resultat. GPT-3.5, vilket ChatGPT förmodligen baseras på, är en stor förbättring. Den har även tränats på programkod, vilket ger den en viss "förståelse" för logik och den kan "resonera". Utöver det sitter det en massa människor och betygsätter svaren den ger, så att den faktiskt tränar på att ge svar som människor skulle förvänta sig.

ChatGPT är utvecklat av OpenAI. Det har vuxit helt ohemult snabbt på senare tid. Som lök på laxen har Microsoft gjort stora investeringar i OpenAI, och numera kopplat den till sin sökmotor Bing.

Det lär i sin tur ha gjort Google något nervösa. Några kalsongbyten senare och de annonserar Bard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

I viss mån kan den det, men det finns gott om exempel där den hittar på helt egna referenser som inte finns… så ska va slö och man använda den till sånt får man ju passa sig lite och åtminstone läsa igenom vad den producerat. Jag vill dock minnas att jag redan läst om studenter som failats pga fusk för att de lämnat in saker som är delvis BS.

Sen är det en språkmodell som bygger på vilka kombinationer av ord som är mest sannolika. Ska man räkna ut saker använder man lämpligen en modell för det, tex Wolfram Alpha…

Man kan ju i alla fall kanske få lite hjälp på traven, ett enkelt "utkast" på hur det kan se ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

När kan Bard tänkas släppas så man får se dessa chatbotar samtala?

frågetecken