Oneplus presenterar prispressade 11

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Själv hade jag hellre sett att mobila enheter har flera veckors/månaders batteritid år 2040, inte att man konstant måste lägga ifrån sig enheten för att ladda den. Någon powerbank vill jag heller inte släpa på. Utvecklingen verkar tyvärr gå åt motsatta hållet, främst p.g.a. hysterin kring att enheten ska vara så tunn som möjligt.

Jag håller med det sista. Och värst tycker jag det är på laptops.
Ja Apple har gjort en laptop som fungerar med att vara liten och lätt, då ska alla tillverkare göra likadant med en strömtörstig cpu & gpu.

Angående batteri så fanns det förr en allmänbildad person på forumet som sa att de inte kunde utvecklas så mycket mer med nuvarande teknik. Jag minns inte argumenten. Alltså skapa batteri som håller fler amperetimmar utan att vikten ökar.
Solid State batterier kan väl få ner vikten, men även om de löser det så är det problem.

Permalänk
Skrivet av THB:

Härligt att OnePlus inte hoppar på trådlös laddning fadden, det är som 3D i TV.

Eyy, jag har en 3D-TV
En Panasonic plasma från typ 2013. Avatar såg bättre ut på den i 3D än bio, tyckte jag iaf.
Men det faller så klart inte alla i smaken. ^^

Permalänk
Medlem

Gillade inte min 9 Pro som jag fick i jobbet, kändes segare än väntat och kameran med Hasselblad va mest bara en säljgrej som inte tillförde något mer än namnet. Tar min billiga Pixel 6a över den, endast 60hz skärmen som känns sämre.

Permalänk
Medlem

Nån som minns fanboyismen bland många oneplusägare för några år sedan? Ja priset är resultatet av de.

Permalänk
Medlem

Använder trådlös laddning i bilen samt Android auto så alla lurar utan det går bort direkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har lagt en beställning på svarta modellen med 16 GB RAM/256GB lagring. Fick den för 8500 kr och deras nya Buds Pro 2 gratis!

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nja, vi har vattensystem i taket som fuktar luften och binder partiklarna, men vid renblåsning kör vi med skydd

Vi har också ett utblås system som samlar damm i en enorm uppsamlingscontainer.

Laddporten tror jag kladdar igen när man smutsar ner arbetskläderna med dammet helt enkelt, trådlös laddning har löst problemen för min del iallafall och skulle gärna kört Oneplus men utan trådlös laddning ingen Oneplus.

Prova stoppa mobilen i en återförslutningsbar påse, kör vi mycket med här på verkstaden. Vi har iof torrare dammtyp men ger ju ännu en lager skydd vilket inte kan vara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Har lagt en beställning på svarta modellen med 16 GB RAM/256GB lagring. Fick den för 8500 kr och deras nya Buds Pro 2 gratis!

Var?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vad kostar Galaxy S23 eller iPhone 14?

Samsung och Apple är väl kanske tidernas sämsta exempel gällande pris, men är väl vad folk tänker att man måste ha.
S23an verkar ju dock ha övergivit nummergalenskaperna.
Frugan köpte dock en Google Pixel 7 pro för 9K och det gjorde inte allt för ont, de gör dock inga påståenden om att vara prispressade(även om det är väl precis vad de är)

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det kommer ju tyvärr aldrig hända. Inflationen är en skatt vi aldrig lär bli av med, och den teknologiska utvecklingen är inte tillräckligt snabb för att driva ner priserna trots inflation. Bara bita i kudden och gilla läget.

,

Infalation är ju inte en skatt och kan inte påverkas så lätt. Specellt inte med ränteökningar när den drivs upp av drivmedelspriser, enerigpriser, spanmålspriser, råvarupriser, brist på diverse importvaror samt att tillverkare passar på att öka priserna lite extra och skyller på inflationen.
Däremot skulle de kunna sänka momsen på 25% till kanske 6% och då skulle priserna minska. Samma med energiskatt m.m.
Dock risk för ökat inflation om skatten sänks, då kan ju folk börjar handla igen. Men jag tror inflationen är importerad, vad vi gör i Sverige påverkar inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

,

Infalation är ju inte en skatt och kan inte påverkas så lätt. Specellt inte med ränteökningar när den drivs upp av drivmedelspriser, enerigpriser, spanmålspriser, råvarupriser, brist på diverse importvaror samt att tillverkare passar på att öka priserna lite extra och skyller på inflationen.
Däremot skulle de kunna sänka momsen på 25% till kanske 6% och då skulle priserna minska. Samma med energiskatt m.m.
Dock risk för ökat inflation om skatten sänks, då kan ju folk börjar handla igen. Men jag tror inflationen är importerad, vad vi gör i Sverige påverkar inte så mycket.

Prioritet för oss i Sverige är att stärka kronan. Det är nog det bästa sättet att få ner priser på det mesta. Hur vet jag inte, jag är inte en ekonom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

S23 och iPhone sämst i klassen?

När det gäller prissättning, ja.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Blev en beställning, min OnePlus 6 har hängt med länge nu

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Köp Kinateleföner ni... jag hoppar nog det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

,

Infalation är ju inte en skatt och kan inte påverkas så lätt. Specellt inte med ränteökningar när den drivs upp av drivmedelspriser, enerigpriser, spanmålspriser, råvarupriser, brist på diverse importvaror samt att tillverkare passar på att öka priserna lite extra och skyller på inflationen.
Däremot skulle de kunna sänka momsen på 25% till kanske 6% och då skulle priserna minska. Samma med energiskatt m.m.
Dock risk för ökat inflation om skatten sänks, då kan ju folk börjar handla igen. Men jag tror inflationen är importerad, vad vi gör i Sverige påverkar inte så mycket.

Jag tror vår extremt höga inflation i Sverige beror till 90% på el, gas och drivmedelspriser. Elpriset gör nästan allt dyrare att producera och drivmedelspriserna gör allt betydligt dyrare att transportera. Staten tjänar också väldigt mycket extra när dessa priser går upp eftersom momsen och energiskatten är procentuell. Sänk moms och skatt tillfälligt på dessa och inflationen kommer dämpas. Stödpaket är bara krångligt och dyrt.
Att höja räntan är "hål i huvudet" och kommer inte påverka el och drivmedelspriserna. Det försämrar dock vår redan försämrade köpkraft och får oss att mer och mer likna ett U-land som struntar i sin befolkning. Varför inte försöka vända en nedåtgående spiral i stället för att mata den? Vår ständigt försvagade krona är också politikernas fel och får oss att likna europas U-land nummer ett.

Se också över bankernas (främst Swedbanks) "äckliga" ränteskillnad mellan utlåning och inlåning. De höjer utlåningsräntan jättesnabbt men låter inlåningsräntan ligga kvar på 0%. Det är i princip brottsligt att göra så och de flesta bryr sig inte tillräckligt vilket gör att bankerna fortsätter tjäna miljarder på sina kunders bekostnad. Det är dags att lagstifta om detta eftersom storbankerna grovt missbrukar sin makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Direkt från OnePlus hemsida. Dem har ett erbjudande om man byter in sin gamla mobil när man köper OnePlus 11.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Livsnjutare 😎

Att plocka bort trådlös laddning bara för att de har en snabb laddning med kabel tycker jag låter som en dålig ursäkt.

Många vill ha MÖJLIGHETEN att ladda trådlöst, nu skär de bort den för att spara lite pengar i tillverkningen och även ev något bulkigare telefon som kopparspolen medför.

Nja, inte rätt beslut enligt mig.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jag har en rootad OnePlus 6T med LineageOS 20. Fungerar perfekt för mig. Hoppas den hänger med i några år till.

Dock saknar jag en bättre kamera och trådlös laddning men inget jag öppnar lädret för riktigt än.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Köp Kinateleföner ni... jag hoppar nog det.

Du är medveten om att alla telefoner tillverkas i Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKula Bygg:

Du är medveten om att alla telefoner tillverkas i Kina?

Samsung gör väl sina i Vietnam och Sony gör väl också sina utanför Kina - det bidrar väl till att priset för dessa är högre och bidrar väl för somliga konsumenter till att de är villiga att betala högre pris för dem. Pixel 7-serien görs i Taiwan (hur du nu vill klassa det). Sen kan man så klart diskutera vart de olika delarna i telefonerna görs. Men uttrycket Kina-telefon, PK eller ej, kan väl också grunda sig på ägarförhållandena för tillverkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Att plocka bort trådlös laddning bara för att de har en snabb laddning med kabel tycker jag låter som en dålig ursäkt.

Många vill ha MÖJLIGHETEN att ladda trådlöst, nu skär de bort den för att spara lite pengar i tillverkningen och även ev något bulkigare telefon som kopparspolen medför.

Nja, inte rätt beslut enligt mig.

Håller med, två sätt att ladda telefonen är både praktiskt och tryggt. Min son har pajat ladduttaget på sin iphone 11 har bara laddat trådlöst i snart två år. Pappa är för snål att betala för en ny laddport... praktiskt, trygg OCH ekonomiskt

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av guest6936:

Jag har en rootad OnePlus 6T med LineageOS 20. Fungerar perfekt för mig. Hoppas den hänger med i några år till.

Dock saknar jag en bättre kamera och trådlös laddning men inget jag öppnar lädret för riktigt än.

Jag hade en rootad Oneplus 6 med Lineage innan jag blev tvingad att byta till en Samsung S21 FE förra året. Den nästan 5 år gamla OP6 var bättre på nästan alla sätt även i slutet. Det är så jävla tråkigt att det som tvingade mig att uppgradera var att jag inte kunde få tag på ett nytt batteri då det gamla var helt förverkat. Sökte förgäves över webben med lyckades bara hitta sämre kinesiska kopior som inte alls hade samma kapacitet. Det som förvånade mig mest var att kameran på S21FE är betydligt sämre än vad den var på OP6 med Lineage och GCam, hade ändå förväntat mig någon slags paritet.

Jag har trådlös laddning på Samsungen men det är så långsamt, även vid 15 watt (Fast wireless charging) att det typ inte är värt det jämfört med vanlig kabel, som tyvärr också laddar långsammare än Oneplus 6.

Håll hårt i din OP6T, så länge du har bra batteri har du ingen anledning att uppgradera egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guest6936:

Jag har en rootad OnePlus 6T med LineageOS 20. Fungerar perfekt för mig. Hoppas den hänger med i några år till.

Dock saknar jag en bättre kamera och trådlös laddning men inget jag öppnar lädret för riktigt än.

Jag sitter också med en 6T fortfarande. Inne på 5:e året och inget lockar med nya mobiler tillräckligt för att motivera priset. Jag har sett till att ladda till 80% sedan dag 1 och ta i trä, batteriet känns fortfarande fräscht. Må den hålla länge än!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKula Bygg:

Du är medveten om att alla telefoner tillverkas i Kina?

Det stämmer ju inte.

Edit: Och även om man köper en telefon tillverkad i Kina, som en Apple, så är det fortfarande inte lika illa som att köpa av ett Kinesiskt bolag. För när skiten träffar fläkten så kommer vi vara glada om vi inte står där med grejer ifrån företag rotade i en korrupt diktatur.

Samsung har precis dragit ur sin sista tillverkning av telefoner i Kina. Även innan så har många av deras telefoner gjorts utanför.

Sony Xperia 1-telefonerna görs i Japan.

Sen finns det säkert delar ifrån Kina men köper man ett chip ifrån TSMC så görs iaf inte huvudprocessorn där. TSMC har fabriker i Kina dock, men på äldre noder så ja, det är ju svårt att garanterat få en telefon helt fri ifrån Kinesiskt tillverkad hårdvara.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vilken värld vi lever i när en mobil för 10K är prispressat xD

Precis min tanke... Kanske dags att se över miljonlönerna på Sweclockers redaktion?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det kommer ju tyvärr aldrig hända. Inflationen är en skatt vi aldrig lär bli av med, och den teknologiska utvecklingen är inte tillräckligt snabb för att driva ner priserna trots inflation. Bara bita i kudden och gilla läget.

Jag skulle vilja hävda att utvecklingen går för snabbt, vilket leder till små produktionsserier och skyhöga komponentpriser.

Ta ddr4 till exempel, efter 5-10 år på marknaden är tekniken mogen och priser rimliga. Med mycket teknik idag (mobiler, grafikkort mm) har man så bråttom att hitta på nytt att inget hinner mogna i tillverkningsledet. Vi är early adopters hela högen, inte av fri vilja, utan för att alla val vi erbjuds är ny dyr teknik. 11 tusen är inte prispressat för att samsung säljer för 16. Samsung har bara ett ännu större hål i huvudet än vad oneplus har. Likväl är båda prissättningar verklighetsfrånvänt vansinne. Jag behåller min S8 ett tag till. Det är ju trots allt bara en telefon

Felstavning
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Så om jag får välja mellan full laddning via kabel på 25 min eller trådlös laddning så tar jag ju LÄTT 25 min!
Som någon skrev; bara sätt en magnetadaptor i porten så blir den inte igensatt och man slipper "mecka" med kabel - bara lägg mobilen i närheten av kontakten så klickar den på plats.
MicroConnect Magnetic USB C-USB C 3.1 (Gen.1) 1m

Och ja, kameramodulen är galet ful haha

Japan hade ju negativ inflation ett tag, så det finns "hopp" <- det blir en del andra problem med det därav citattecken.

Problemet är att OP kräver sina egna unika kablar för att du ska kunna ladda så fort som på 25 minuter. Kablarna är bland annat stelare än en kabel från exempelvis Sony eller Samsung, så om du lånar av en vän eller köper den sladd du tipsar om, så kommer laddningstakten sänkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Jag skulle vilja hävda att utvecklingen går för snabbt, vilket leder till små produktionsserier och skyhöga komponentpriser.

Ta ddr4 till exempel, efter 5-10 år på marknaden är tekniken mogen och priser rimliga. Med mycket teknik idag (mobiler, grafikkort mm) har man så bråttom att hitta på nytt att inget hinner mogna i tillverkningsledet. Vi är early adopters hela högen, inte av fri vilja, utan för att alla val vi erbjuds är ny dyr teknik. 11 tusen är inte prispressat för att samsung säljer för 16. Samsung har bara ett ännu större hål i huvudet än vad oneplus har. Likväl är båda prissättningar verklighetsfrånvänt vansinne. Jag behåller min S8 ett tag till. Det är ju trots allt bara en telefon

Nej, det har absolut inget med saken att göra. Vad folk behöver förstå är att inflation är en ökning av penningmängden på marknaden. Det är i grunden väldigt enkelt. Har du 100 varor som motsvaras av 100 pengar, kommer pengarnas värde halveras om det helt plötsligt trycks ut 100 extrapengar.

Det är ett enkelt samband som ekonomer spenderar år på högskolan för att lära sig förneka. Inte för att det förändrar verkligheten. men de lär sig i varje fall argument som går hem i stugorna.

Maskineriet hålls igång för att staterna tycker om att spendera pengar som inte finns. Det kan också kapa utgifterna i offentlig sektor, när pengarna som betalas ut är värda skit.

Vi hade mycket högre teknologisk utveckling förr. Så till den grad att inflationen inte märktes av. Jag menar, var du med på 80- och 90-talet när all ny hårdvara var omodern efter 6 månader? Dessutom blev den billigare.

Nu har vi snarare ett problem av att utvecklingen inte kan slå inflationen. Därför blir teknik dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det har absolut inget med saken att göra. Vad folk behöver förstå är att inflation är en ökning av penningmängden på marknaden. Det är i grunden väldigt enkelt. Har du 100 varor som motsvaras av 100 pengar, kommer pengarnas värde halveras om det helt plötsligt trycks ut 100 extrapengar.

Det är ett enkelt samband som ekonomer spenderar år på högskolan för att lära sig förneka. Inte för att det förändrar verkligheten. men de lär sig i varje fall argument som går hem i stugorna.

Maskineriet hålls igång för att staterna tycker om att spendera pengar som inte finns. Det kan också kapa utgifterna i offentlig sektor, när pengarna som betalas ut är värda skit.

Vi hade mycket högre teknologisk utveckling förr. Så till den grad att inflationen inte märktes av. Jag menar, var du med på 80- och 90-talet när all ny hårdvara var omodern efter 6 månader? Dessutom blev den billigare.

Nu har vi snarare ett problem av att utvecklingen inte kan slå inflationen. Därför blir teknik dyrare.

Nja, de senaste 5-10 åren har riksbanken kämpat i motvind och uppförsbacke att få UPP inflationen till 2%. Senaste året efter covid är lite speciellt, men prisökningarna startade långt före det. Din argumentation låter lite konspiratorisk, men det är kanske inte så du menar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3