Har det någon betydelse i vilken M.2-slot man stoppar in SSD-disken i?

Permalänk
Medlem

Har det någon betydelse i vilken M.2-slot man stoppar in SSD-disken i?

Jag har ett nytt moderkort, Gigabyte Z790 UD AX. Den har 3st M.2 slots. Den upptäckte inte min gamla M.2 SSD, Samsung 860 EVO 250GB av någon anledning när jag provade den i de två M.2-slottar som är längst bort från processorn. Den fungerade i Gigabyte Gaming z390. Så jag köpte en NVME, Samsung 980 PRO 250GB och stoppade den i M.2-slotten närmast CPU och det fungerade.

Då den slotten sitter nära processorn och under grafikkortet och den på moderkortet medföljande M.2-kylplattan inte verkar vara jätteffektiv så blir den ganska varm ser jag, temperaturen ligger på sensor 1 på 43 grader och 50 på sensor 2. Jag antar att det inte är bra för disken? Jag har förstått att om disken monteras i slotten närmast CPU så arbetar den lite snabbare.
Jag funderar på att flytta den till någon av de andra två M.2-slottarna för kylningens skull. Men innan jag plockar isär allting tänkte jag höra om placeringen har någon betydelse (förutom att det, som det sägs, lite bättre prestanda om man har disken närmast processorn)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Denna information ska finnas i moderkortets manual som du htitar på nätet.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Ja.
Jag fick markant sämre resultat när M2 gick genom chipset lane istället för direkt mot cpu.
Vill minnas att jag fick kanske 30-50% av prestanda på disk. X370 amd chipset.

Checka manual, eller utför hastighetstest på disken när du har annat igång, så som spel och saker som ev. tar hastighet från usb.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har ett nytt moderkort, Gigabyte Z790 UD AX. Den har 3st M.2 slots. Den upptäckte inte min gamla M.2 SSD, Samsung 860 EVO 250GB av någon anledning när jag provade den i de två M.2-slottar som är längst bort från processorn. Den fungerade i Gigabyte Gaming z390. Så jag köpte en NVME, Samsung 980 PRO 250GB och stoppade den i M.2-slotten närmast CPU och det fungerade.

Anledningen till att 860 EVO inte fungerade beror helt enkelt på att ingen av M.2-portarna på just det moderkortet har stöd för SATA.

Skrivet av Hakinger:

Då den slotten sitter nära processorn och under grafikkortet och den på moderkortet medföljande M.2-kylplattan inte verkar vara jätteffektiv så blir den ganska varm ser jag, temperaturen ligger på sensor 1 på 43 grader och 50 på sensor 2. Jag antar att det inte är bra för disken? Jag har förstått att om disken monteras i slotten närmast CPU så arbetar den lite snabbare.
Jag funderar på att flytta den till någon av de andra två M.2-slottarna för kylningens skull. Men innan jag plockar isär allting tänkte jag höra om placeringen har någon betydelse (förutom att det, som det sägs, lite bättre prestanda om man har disken närmast processorn)

Fördelen med att använda M.2-porten närmast CPUn är att den är direkt ansluten till CPUn, de andra portarna går via Z790-kretsen och blir tvungna att dela bandbredd med allt annat som går den vägen. Men det bör inte vara något större problem i praktiken eftersom bussen mellan CPUn och Z790 motsvarar PCIe 4.0 x8 i bandbredd.

Skrivet av Zeedarn:

Ja.
Jag fick markant sämre resultat när M2 gick genom chipset lane istället för direkt mot cpu.
Vill minnas att jag fick kanske 30-50% av prestanda på disk. X370 amd chipset.

X370 har dock väldigt klent med PCIe-banor och har svårt att driva ens en extra M.2-port, så troligtvis gick den M.2-porten bara i PCIe 3.0 x2. Z790 har inte det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Anledningen till att 860 EVO inte fungerade beror helt enkelt på att ingen av M.2-portarna på just det moderkortet har stöd för SATA.
Fördelen med att använda M.2-porten närmast CPUn är att den är direkt ansluten till CPUn, de andra portarna går via Z790-kretsen och blir tvungna att dela bandbredd med allt annat som går den vägen. Men det bör inte vara något större problem i praktiken eftersom bussen mellan CPUn och Z790 motsvarar PCIe 4.0 x8 i bandbredd.

Perfekt... supertack för lättfattlig förklarande info.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.