Krönika: När spiksoppan skär sig

Permalänk
Melding Plague

Krönika: När spiksoppan skär sig

Vad gör man när kreativitet ersätts av frustration? Noelia funderar över stunderna när nyhetsflödet sinar och nyhetstorkan infinner sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ni kanske skulle ta och anordna världsmästerskapet i att äta risifrutti med buntband? Även om ni inte lyckas/vill knåpa ihop en läsvärd artikel om det borde tävlingen i sig få lite tid att gå

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Kukelura ut några bra reportage eller krönikor för året (:

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Ett quiz är aldrig fel

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av e1m1:

Ni kanske skulle ta och anordna världsmästerskapet i att äta risifrutti med buntband? Även om ni inte lyckas/vill knåpa ihop en läsvärd artikel om det borde tävlingen i sig få lite tid att gå

Det är en bra idé. Plus att Risifrutti faktiskt är gott, så det är ju alltid ett plus. Många plus nu.

Permalänk
Medlem

Lär dig programmering eller något annat kreativt. Finns ju hur mycket helst att göra. Med det sagt. Teknik är inte enbart hårdvara och bör ses som "leksaker."

Permalänk
Medlem

Finns väl massa tester man kan göra?
Har ju kommit nya grafikkort, leta rätt på några spel som presterar "konstigt"?

Testa mjukvaror? Kanske lite antivirus, brandväggar eller så?

Testa molntjänster, hastigheter, vad händer när man ändrar filer? Olika filformat fungerar olika?

Testa routrar? Hur länge fungerar de på olika setups, mesh möjligheter, stora och små filer, qos?

Eller skruva ihop en ny test burk?

Modda kylningen på en "snurrdisk" till passivt?

Kan man använda optiskt hemnätverk? Vad kostar det? Vad behövs?

Bärbart, jobba extra som både surfplatta och speldator? Hur många frames på en bärbar vs stationär inom samma familj/prisklass osv.

De där var top of mind, kan kanske komma något mer

Permalänk

Ja, varför har ni inte en djupgående artikel om Apple Macbook med M3, iPhone 15 etc.
Även GTA 6 och Zelda: Tears of the Kingdom kunde ni skriva om och kanske ha en stream när ni kör igenom hela spelen.

Det stora problemet med mjukvaror är att få något som tilltalar många personer. Såklart man kan göra en Excelguide som skulle tilltala mycket, men det finns redan femhundraelva miljoner excelguider på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Finns väl massa tester man kan göra?
Har ju kommit nya grafikkort, leta rätt på några spel som presterar "konstigt"?
Testa mjukvaror? Kanske lite antivirus, brandväggar eller så?
Testa molntjänster, hastigheter, vad händer när man ändrar filer? Olika filformat fungerar olika?
Testa routrar? Hur länge fungerar de på olika setups, mesh möjligheter, stora och små filer, qos?
Eller skruva ihop en ny test burk?
Modda kylningen på en "snurrdisk" till passivt?
Kan man använda optiskt hemnätverk? Vad kostar det? Vad behövs?
Bärbart, jobba extra som både surfplatta och speldator? Hur många frames på en bärbar vs stationär inom samma familj/prisklass osv.
De där var top of mind, kan kanske komma något mer

Men då börjar det ju likna en site om hårdvara?

Permalänk
Medlem

varför inte ha en gäst-krönikör lite då-och-då?

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Avstängd

Jag minns när sweclockers gjorde tester på massor av produkter! Favoriten var allt som rörde kylning.

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha något emot fler test av allsköns hårdvara. Tycker det varit lite svagt på den fronten från er på senare tider...

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Bacchus:

Skulle inte ha något emot fler test av allsköns hårdvara. Tycker det varit lite svagt på den fronten från er på senare tider...

Piskar på @CrispVanDahl mer då.

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt att erkänna här på Sweclockers kanske, men jag skulle vilja ha en överklockningsguide för CPU. Var mer än 10 år sen jag höll på sist (i5 750) och känner mig lite vilsen nu när jag tänkte börja igen

Permalänk
Medlem

Finns väl säkert något slags experiment att göra, el söka svaret kring någon klurig teknisk sak som man bara kan hitta genom att prova.
El varför inte hänga med någon av kollegorna och se vad/hur de gör, kanske lära dig något nytt på kuppen?

Sök fler udda drycker och planera in dryckesprovningar, en kvart någon gång då och då borde väl kontoret ha tid med?

El sammanställa en lista med kommande hårdvarusläpp och kring vilka datum de kan bli aktuella.
En del av dessa är ju bekräftade och andra mer av läckor el lösa rykten, vilket ju bör särskiljas tydligt.

Har nog själv i princip aldrig varit i liknande läge i arbetet, som konsult har man nästan alltid för mycket och när man inte har det så blir man stressad över att behöva försöka hitta något att debitera tiden för.
Men jag jobbade en sommar för en kommuns IT-avdelning och där var det bitvis väldigt lugnt, jag och kollegorna funderade på att vara och spela fotboll på det då nylagda konstgräset. Men risken var att vi skulle bli svettiga i värmen och säkert hade det då typiskt nog varit något att åka ut på strax efter det..

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, varför har ni inte en djupgående artikel om Apple Macbook med M3, iPhone 15 etc.
Även GTA 6 och Zelda: Tears of the Kingdom kunde ni skriva om och kanske ha en stream när ni kör igenom hela spelen.

Det stora problemet med mjukvaror är att få något som tilltalar många personer. Såklart man kan göra en Excelguide som skulle tilltala mycket, men det finns redan femhundraelva miljoner excelguider på nätet.

Benchar Iphone 17 as we speak! Det enda jag kan avslöja är att den är bättre än tidigare modeller.

Permalänk
Medlem

Möblera om hela kontoret o se om killarna märker något!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Om arbetsviljan tryter, ärligt talat, hoppas jag på att kaffet drar igång arbetsviljan. Om inte de funkar och det som nu är lite jobb trillar jag alltför lätt in på yt, twitch eller swec.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Benchar Iphone 17 as we speak! Det enda jag kan avslöja är att den är bättre än tidigare modeller.

"It's the best iPhone we have made so far"

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Kolla på Gamers Nexus bland annat, djupgående reportage och tester som faktiskt är intressanta att läsa och lyssna på.

Jag gillar Sweclockers, det är den sidan som jag besöker mest, men jag fruktar att ni sakta men säkert kommer bli irrelevanta om inte riktningen ändras.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tömma den nygjorda kaffebryggaren är ju ett alternativ, eller filma någon som dricker läsk, eller hälla läsk i vattenkylare, eller köra mjölk och tomater i sodastream…

Content is king?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Men då börjar det ju likna en site om hårdvara?

Mb!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anden55:

Lite pinsamt att erkänna här på Sweclockers kanske, men jag skulle vilja ha en överklockningsguide för CPU. Var mer än 10 år sen jag höll på sist (i5 750) och känner mig lite vilsen nu när jag tänkte börja igen

Inte alls pinsamt! Om inte annat är dina pinsamheter vårt guld, eller nåt. Tackar och bockar för förslag!

Skrivet av D.:

Finns väl säkert något slags experiment att göra, el söka svaret kring någon klurig teknisk sak som man bara kan hitta genom att prova.
El varför inte hänga med någon av kollegorna och se vad/hur de gör, kanske lära dig något nytt på kuppen?

Sök fler udda drycker och planera in dryckesprovningar, en kvart någon gång då och då borde väl kontoret ha tid med?

El sammanställa en lista med kommande hårdvarusläpp och kring vilka datum de kan bli aktuella.
En del av dessa är ju bekräftade och andra mer av läckor el lösa rykten, vilket ju bör särskiljas tydligt.

Har nog själv i princip aldrig varit i liknande läge i arbetet, som konsult har man nästan alltid för mycket och när man inte har det så blir man stressad över att behöva försöka hitta något att debitera tiden för.
Men jag jobbade en sommar för en kommuns IT-avdelning och där var det bitvis väldigt lugnt, jag och kollegorna funderade på att vara och spela fotboll på det då nylagda konstgräset. Men risken var att vi skulle bli svettiga i värmen och säkert hade det då typiskt nog varit något att åka ut på strax efter det..

Flera bra tips! Vi har faktiskt lite skoj drycker på G, bra att du påminner

Oftast är det ju full rulle även här, men vissa dagar eller stunder under en dag kan takten plötsligt sakta ned. Ibland är det skönt, för då blir timingen topp för att fortsätta pyssla med andra mindre tidskritiska projekt, ibland blir det totalstopp. Just en stund innan lunch var stoppet ett faktum för egen del, men med alla bra förslag här är det ju bara att trampa gasen i botten igen.

Skrivet av RoxonMicke:

Om arbetsviljan tryter, ärligt talat, hoppas på att kaffet drar igång arbetsviljan. Om inte de funkar och det som nu är lite jobb trillar jag alltför lätt in på yt, twitch eller swec.

Jag är mer utav en tedrickare, men att brygga sig en kopp dryck är faktiskt en bra idé oavsett.

Permalänk
Medlem

Ingen artikel är exponentiellt bättre än innehållslösa clickbait-artiklar dock...

Så jag hade gärna sett mer guider - Varför inte göra SweC-Verifierade guider med hjälp av medlemmar eller branchfolk?
Det kan ju vara allt ifrån hur man gör Windows 11 faktiskt användbart, hur man bygger en dator, vad man ska tänka på när man väljer komponenter etc.

För att därefter samla det på ett enkelt ställe...
En kunskapsbas från en vettig källa på svenska kan ha ett rätt stort värde för småfolk som är påväg uppåt i åldrarna...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Enviro:

Piskar på @CrispVanDahl mer då.

Om ändå dygnet hade fler timmar.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Enviro:

Piskar på @CrispVanDahl mer då.

Vart är testet av den smarta brödmaskinen?

*Insert angry meme*

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av andra94:

Vart är testet av den smarta brödmaskinen?

*Insert angry meme*

Va vilken smart brödmaskin? Pls show me.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av landmarks:

Va vilken smart brödmaskin? Pls show me.

Valfri dyrare modell

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Starkt utav dig att be om tips, då Sweclockers inte har något kollektivavtal så har du blottat dig lite. Du får börja prestera eller så blir du ännu av de som "valt" att gå vidare.

Önskar dig all lycka framöver.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

För ett seriöst svar på frågan så har jag ofta tagit tag i en kollega vid dessa tillfällen och tagit en 15-30min promenad, bara ut och byta miljö, röra på sig, diskutera ett ämne och byta tankesfär brukar få igång rätt processer