Moderkortsförsäljning störtdyker

Permalänk
Medlem

Ju mer som flyttar in i processorn ju billigare blir moderkorten, vänta bara tills nordbryggan och delar av sydbryggan är borta.. eller vänta nu.....

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tyckte redan X570 moderkorten var förjävla dyra så det är föga förvånande, speciellt som läget ser ut runtomkring.
Man kan ju naivt hoppas att det säljs så illa att framtida priser sänks så de får sälja saker igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Ju mer som flyttar in i processorn ju billigare blir moderkorten, vänta bara tills nordbryggan och delar av sydbryggan är borta.. eller vänta nu.....

Men om man bygger in moderkortet i processorn? Hmmmmmmm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Ju mer som flyttar in i processorn ju billigare blir moderkorten, vänta bara tills nordbryggan och delar av sydbryggan är borta.. eller vänta nu.....

Vet du hur mycket RGB kostar? Vet du?

Permalänk
Medlem

Jag tror att tillgången och priserna på grafikkort bromsar efterfrågan på andra datorkomponenter. Jag uppgraderar personligen inte pga grafikkortspriserna som känns uppblåsta och orimliga.

Permalänk
Medlem

Ajdå. Dags att dra ner på produktion och trissa upp priserna.

Permalänk
Medlem

Tur jag köpte en Gigabyte-bräda för ett tag sedan, ser att mitt stödköp gjorde att de har tappat minst av alla

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Inaktiv

Något annat vore väl konstigt när en vettig mITX bräda kostar över 5000kr. Konstigt däremot att det har gått sämst för AsRock för jag tycker att de ofta har de mest prisvärda alternativen.

Edit: Gigabyte är ofta billiga också men de har ju förstört sitt eget rykte. I många butiker så finns bara deras produkter kvar och det samma gäller med grafikkort så jag antar fler känner likadant.

Permalänk
Medlem

Jösses, nyhetsflödet är helt fullt med chockerande nyheter idag. Vem kunde ana att folk skulle rata extrema prishöjningar på vanliga produkter?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag önska att allt blev som 2019 igen när allt var billigt. Har gått runt i tankarna att uppgradera i två år nu men de sista åren har helt fått mig att tappa sugen.

Datorkomponenter har höjts lika mycket i pris som mjölken i Sverige. Just processorer är nog det enda som fortfarande är lika billiga relativt sett men allt annat som moderkort och grafikkort har blivit mycket dyrare.

Minnen och SSD-hårddiskar (NVME-typ) har också blivit billigare. Nätaggregat är väl som tiidgare ungefär. Datorlådor likaså.

Permalänk
Medlem

Blir ett stålbad för branschen nu. Vilket inte är helt fel egentligen. Priserna är orealistiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Minnen och SSD-hårddiskar (NVME-typ) har också blivit billigare. Nätaggregat är väl som tiidgare ungefär. Datorlådor likaså.

PSU är väl typ 70% dyrare?
2022 januari köpte jag en RM850x för 1150:- nu är dem 2k+

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Magnus303:

Minnen och SSD-hårddiskar (NVME-typ) har också blivit billigare. Nätaggregat är väl som tiidgare ungefär. Datorlådor likaså.

Datorlådor och nätaggregat är mycket dyrare idag. Håller du inte koll på Prisjakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

PSU är väl typ 70% dyrare?
2022 januari köpte jag en RM850x för 1150:- nu är dem 2k+

Jo, både RM/RMx och Focus GX som är två populära PSU-serier av förklarliga skäl har gått upp mycket i pris jämfört med något år eller så tillbaka.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Klart att försäljningen sjunker när priserna skenar. Tycker att det är dags att avskaffa moderkort och grafikkort och istället återvända till det allsmäktiga Modermodemet. Det klarade allt, och billigt var det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Ju mer som flyttar in i processorn ju billigare blir moderkorten, vänta bara tills nordbryggan och delar av sydbryggan är borta.. eller vänta nu.....

tycker inte du polerade kylflänsar, snygga loggor, och Usb portar är värt 8k+?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"