Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Det som det tjänas stora pengar på är spel och tillbehör, inte konsolerna så de borde kunna säljas till riktpris när marginalerna på det andra är så stor.

Tyvärr så kan butiken som säljer konsolen inte få garanti att kunderna även köper alla spel och tillbehör från just deras butik. Snarare är det så att kunderna köper spelen och tillbehören där det är billigast på t.ex. prisjakt.nu och inte på samma butik de köpte konsolen p.g.a. lojalitet. De enskilda butikerna vill ju såklart inte gå med back eller få väldigt liten vinst på huvudenheterna. Sony och Microsoft kan kanske tänka så och räkna med det men inte återförsäljarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Tyvärr så kan butiken som säljer konsolen inte få garanti att kunderna även köper alla spel och tillbehör från just deras butik. Snarare är det så att kunderna köper spelen och tillbehören där det är billigast på t.ex. prisjakt.nu och inte på samma butik de köpte konsolen p.g.a. lojalitet. De enskilda butikerna vill ju såklart inte gå med back eller få väldigt liten vinst på huvudenheterna. Sony och Microsoft kan kanske tänka så och räkna med det men inte återförsäljarna.

Konstigt då det är så det fungerat tidigare generationer. Series X ligger kvar på MSRP i svenska butiker. Den borde också höjas 1-2k ifall det du säger stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Konstigt då det är så det fungerat tidigare generationer. Series X ligger kvar på MSRP i svenska butiker. Den borde också höjas 1-2k ifall det du säger stämmer.

Amen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Konstigt då det är så det fungerat tidigare generationer. Series X ligger kvar på MSRP i svenska butiker. Den borde också höjas 1-2k ifall det du säger stämmer.

Menar du att spelbutiker i tidigare generationer har gått i förlust för varje såld konsolenhet samt att de gör det för Series X? Eller i alla fall går med väldigt liten vinst om de inte går med förlust? För det var det som jag åsyftade på. Jag tror snarare att butikerna kan köpa in Series X för billigare pris från leverantören än vad de kan köpa in PS5. Detta är dock bara vad jag tror, jag har inte jobbat i butik som säljer spelkonsoler så jag har ingen egen direkt koll på inköpspriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Konstigt då det är så det fungerat tidigare generationer. Series X ligger kvar på MSRP i svenska butiker. Den borde också höjas 1-2k ifall det du säger stämmer.

Inköpspriset har inte ändrats på Series X jämfört med PS5, fortfarande bra mycket billigare att köpa in Series X än Ps5 för återförsäljare.

Permalänk

Webhallen har en massa PS5 nu både med disc och digital, med och utan God of War - Ragnarök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swurre2019:

Webhallen har en massa PS5 nu både med disc och digital, med och utan God of War - Ragnarök.

Stämmer väl inte?
PS5 Disc versionen är slut och finns inte i några av deras butiker, samma sak när jag kollade häromdagen.
Samma sak gäller Elgiganten. Där finns inte ens Disc versionen med på listan utan måste köpas med 2 kontroller.
Den versionen kommer preliminärt in 1:a mars.

GoW versionen finns dock tillgänglig, sen ganska lång tid tillbaka.

Väldigt få digitala kvar på Webhallen med.

*edit: även stor brist överlag hos Elgiganten nu med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Stämmer väl inte?
PS5 Disc versionen är slut och finns inte i några av deras butiker, samma sak när jag kollade häromdagen.
Samma sak gäller Elgiganten. Där finns inte ens Disc versionen med på listan utan måste köpas med 2 kontroller.
Den versionen kommer preliminärt in 1:a mars.

GoW versionen finns dock tillgänglig, sen ganska lång tid tillbaka.

Väldigt få digitala kvar på Webhallen med.

Finns för 6990kr utan bundle på Amazon iaf

https://www.amazon.se/Sony-PlayStation-5-Konsol-Standard/dp/B...

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

Var länge sedan jag handlade på Amazon, men det funkar säkert bra.
Schysst pris också(jämfört med andra), ifall frakt ingår.

Billigaste är väl annars Webhallen, ifall man ändå ska köpa en extra handkontroll:
https://www.webhallen.com/se/product/337062-Playstation-5-Kon...

Dock så finns den inte i lager och står ingen status.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

GoW bundle finns på NoN för 7590:-

Permalänk

Webhallen har 50+ PS5 Disc versionen på väg till deras webblager.

PS5 Disc - God of War finns inne för beställning.

PS5 Digital - God of War finns inne för beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swurre2019:

Webhallen har 50+ PS5 Disc versionen på väg till deras webblager.

PS5 Disc - God of War finns inne för beställning.

PS5 Digital - God of War finns inne för beställning.

Står inget datum på PS5 Disc versionen och den är slut på flera ställen.

Elgigtantens sida säger "Preliminärt i lager online 21.02" och har "Boka nu" som logga till den.
När man väljer produkten går den dock inte att boka

Gäller nog att vara snabb och har koll ifall man vill slippa God of war.

Permalänk
Permalänk

Amazon.se har digital edition för 5999

Amazon.de har standard med GOW2 för ~640eur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Jag jobbar hos en av återförsäljarna, så jag har inköpspriserna framför mig. Gällande priset på Ps5 kontra Xbox så har priset (i mitt system) gått upp 2 gånger, båda gångerna har inköpspriset ökats. 6690:- gick till 6990:- i Augusti och 6990:- till 7490:- i Oktober.

Xbox inköpspris har inte ändrats drastiskt senaste tiden.

Och kan inte ge exakta inköpspris då det inte är information som jag får ge ut. Men det är mer än 5000kr ex moms för PS5 disc edition.

Vad hände med dina teorier? Vissa säljer PS5 nu för 6890 eller 6990, så det verkar som att butikerna valt att sälja för 7290kr och inte att tillverkaren eller marknaden krävt det. Vet inte vilken återförsäljare du jobbar för, men det verkar inte vara en vettig sådan som då påstår att PS5 priserna fluktuerar som priset på olja.

Permalänk

https://www.amazon.se/PlayStation-Digital-Konsol-Horizon-Forb... det här måste väl vara med blueray-spelaren? Disc version?

Bli lite lurad av bilden...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

https://www.amazon.se/PlayStation-Digital-Konsol-Horizon-Forb... det här måste väl vara med blueray-spelaren? Disc version?

Bli lite lurad av bilden...

Ser ut som det! Men ja, inte glasklart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

https://www.amazon.se/PlayStation-Digital-Konsol-Horizon-Forb... det här måste väl vara med blueray-spelaren? Disc version?

Bli lite lurad av bilden...

Nej? Står ju Digital Konsol till och med så icke Disc-version!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nej? Står ju Digital Konsol till och med så icke Disc-version!

Standard edition är ju vald så min gissning är att bilden är fel.

Permalänk
Medlem

Väljer man FIFA standard bundle så är det rätt bild men eftersom horizon också heter Standard Bundle bör det ju vara en standard. Fri retur annars!

Permalänk
Skrivet av edson:

Nej? Står ju Digital Konsol till och med så icke Disc-version!

Den jag länka till var PS5 Horizon Forbidden West Standard Bundle och sedan finns det en PS5 Horizon Forbidden West Digital Bundle

Och standard har ingen bild på en disc, så man blir väldigt förvirrad, speciellt när det inte står något på specs

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Väljer man FIFA standard bundle så är det rätt bild men eftersom horizon också heter Standard Bundle bör det ju vara en standard. Fri retur annars!

Japp borde vara så, måste bara ha blivit fel bild på vise versa.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Inköpspriset har inte ändrats på Series X jämfört med PS5, fortfarande bra mycket billigare att köpa in Series X än Ps5 för återförsäljare.

Nu är X 500 kr dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nu är X 500 kr dyrare.

Det var väntat. Microsoft gick ut ett tag sen och meddelade att man kommer höja priset på sina maskiner, trots att de kritiserade Sony i somras när de höjde officiella priset på PS5. Så det är inget nytt. Precis som Sonys officiella höjning i somras från 499€ till 549€ (disc edition) och då höjdes det i Sverige från 5990kr till 6690kr.

https://www.express.co.uk/entertainment/gaming/1662379/PS5-pr...

Permalänk
Medlem

Nu har Elgiganten höjt priset igen till hutlösa 7990kr för GoW paketet. Hahaha ps5 lär kosta 10k innan året är slut i denna takten

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbeh...

Permalänk

Vi har en inflation på 12,3% i Sverige, detta påverkar priserna och sedan är svenska kronan värderad som toapapper för tillfället, så därför måste allt höjas.

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Dustinhome har både disc med GoW för 7690kr och digital för 6490kr samt PS VR2

https://www.dustinhome.se/kampanj/sony/ps5#intcmp=startpage-c...

Permalänk

Playstation 5 finns överallt nuförtiden verkar det som, DustinHome och Webhallen har alla modeller, visst de har höjt priset beroende på inflation osv men de får man räkna med. Alla som vill ha en borde få tag på en utan problem nu.