PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Skrivet av alexander_e_b:

Vad är det som göra att dem har så många "dåliga" maskiner?

Har för mig då efterfrågan är så stor att de är tvungna att ta till sig alla slags möjliga delar för att kunna producera så många konsoler som möjligt samt tjäna mer pengar. Därför varierar kvaliteten där några PS5 är perfekta och många andra har problem med fläkt ljud och coil whine.

Varför konsolen har ett buzz ljud är för att de använder billiga kinesiska kondensatorer som är ej kvalitativa jämfört med de japanska. Hade samma problem med mitt nätaggregat fast till PC där den billigare versionen hade coil whine men lite dyrare hade ej då de använder bättre kondensatorer där samma gäller konsolens nätaggregat. Kan också vara fläkten som låter...

Det bästa med detta är att coil whine inte är ett garantiåtagande och då får du vara nöjd med att den har ett buzz ljud.

Vänta tills de släpper 1200 modellen av PS5 versionen då den kanske är bättre jämfört med 1100.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

rättelse av info

Skrivet av Dataru:

Yikes!!! Webhallen kör alltså scalping och höjer priset med över 1500 från orginalpris (6000). 25%+ höjning!
Sedan officiella prishöjningen är väl rvsp 6500-ish? Man borde börja bojkotta detta företag.

EDIT: läste för snabbt och ser nu att det ingår en extra kontroll om jag tolkar det rätt (alltså 2 dualsense totalt). Det är mer ok och blir endast några hundra i scalpavgift...

Skrivet av Angelus444:

Har för mig då efterfrågan är så stor att de är tvugna att ta till sig alla slags möjliga delar för att kunna producera så många som möjligt samt tjäna mer pengar. Därför varierar kvaliteten där några PS5 är perfekta och många andra har problem med fläkt ljud och coil whine.

Varför konsolen har ett buzz ljud är för att de använder billiga kinesiska kondensatorer som är ej kvalitativa jämfört med de japanska. Hade samma problem med mitt nätaggregat fast till PC där den billigare versionen hade coil whine men lite dyrare hade ej då de använder bättre kondesatorer där samma gäller konsolens nätaggregat. Kan också vara fläkten som låter...

Vad är teorin att just Amazon är drabbade eller är det bara baserat på volym? Fick tag på min vid release tack vare Amazon och då var det dessutom nyöppnat i Sverige så de fick plus i kanten där

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Vad är teorin att just Amazon är drabbade eller är det bara baserat på volym? Fick tag på min vid release tack vare Amazon och då var det dessutom nyöppnat i Sverige så de fick plus i kanten där

Det har inget med Amazon att göra.
Det är Sony som kvalitetsproblem.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Det har inget med Amazon att göra.
Det är Sony som kvalitetsproblem.

Ja, det är just att med tanke på att fler beställer därifrån kommer det också många fler recensioner och då är det enklare att se hur många det faktiskt är som har problem. I detta fall många.

Xbox Series X verkar vara mer stabilt kvalitativt jämfört med SONY. Köpte min PS5 vid två tillfällen där jag hade samma problem som de andra med coil whine och fläkten som surra.

Permalänk
Skrivet av Angelus444:

Har för mig då efterfrågan är så stor att de är tvungna att ta till sig alla slags möjliga delar för att kunna producera så många konsoler som möjligt samt tjäna mer pengar. Därför varierar kvaliteten där några PS5 är perfekta och många andra har problem med fläkt ljud och coil whine.

Varför konsolen har ett buzz ljud är för att de använder billiga kinesiska kondensatorer som är ej kvalitativa jämfört med de japanska. Hade samma problem med mitt nätaggregat fast till PC där den billigare versionen hade coil whine men lite dyrare hade ej då de använder bättre kondensatorer där samma gäller konsolens nätaggregat. Kan också vara fläkten som låter...

Det bästa med detta är att coil whine inte är ett garantiåtagande och då får du vara nöjd med att den har ett buzz ljud.

Vänta tills de släpper 1200 modellen av PS5 versionen då den kanske är bättre jämfört med 1100.

Är det dom senare varianterna som mer har problem med coil whine?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Skrivet av RazorKrist:

Är det dom senare varianterna som mer har problem med coil whine?

1200 finns ej ännu riktigt i butik i EU då är det säkert 1100 som har de flesta problemen.

Nya versionen kommer i NOV med God Of War bundle.
God Of War bundle.

Permalänk
Skrivet av Angelus444:

1200 finns ej ännu riktigt i butik i EU då är det säkert 1100 som har de flesta problemen.

Nya versionen kommer i NOV med God Of War bundle.
God Of War bundle.

Tydlingen ska webhallen fått in den nya modellen med cfi 1200 som är med bundeln som är med en extra kontroll
kan någon annan bekräfta detta?

Permalänk

Någon som köpt denna som kom idag som kan säga om det är nya versionen cfi 1200?
enligt kundservice är det den nya modellen
https://www.webhallen.com/se/product/337062-Playstation-5-Kon...

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett sidospår som höll för låg nivå.
Man behöver inte hålla med varandra i allt men håll diskussionen saklig och undvik att angripa person

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerBOY84:

Någon som köpt denna som kom idag som kan säga om det är nya versionen cfi 1200?
enligt kundservice är det den nya modellen
https://www.webhallen.com/se/product/337062-Playstation-5-Kon...

hur vet man?

Permalänk
Skrivet av nanex123:

hur vet man?

Ovanför 7. (1000-1100-1200.) 1200 är den senaste och 1000 den äldsta där 1100 är den nuvarande med bristfällig kvalité hos vissa.

Permalänk

Precis som Angelus444 beskriver senaste generationen är med modellnummer 1200
enligt webbhallen skulle det va den senaste generationen som ingick med den extra handkontrollen för 7 539 kr
enligt kundservice .......... folk får sina idag på posten säkert så om någon kan va snäll och kolla

Permalänk

Uppdatering angående nya versionen: Samma problem kvarstår tyvärr med coil whine och fläkt problem.

Försök ändå få tag på 1200 versionen då den är svalare vilket i längden generar mindre värme som ger längre hållbarhet där den är även lite mer energieffektiv då cpu:n går från 7nm till 6nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelus444:

Uppdatering angående nya versionen: Samma problem kvarstår tyvärr med coil whine och fläkt problem.

Försök ändå få tag på 1200 versionen då den är svalare vilket i längden generar mindre värme som ger längre hållbarhet där den är även lite mer energieffektiv då cpu:n går från 7nm till 6nm.

Råkar du ha referenser till tester som gjorts på 1200 gällande värme, likt de som gjorts på de tidigare versionerna?

coil whine är ju egentligen inget man kan bli av med när det gäller kondisar, men om man bakar in dem väl så kan man minimera störningarna. Vilket verkar vara det de sparat in på då.
Antingen billigare kondisar, eller för lite silikon.

Permalänk
Skrivet av Nevitar:

Råkar du ha referenser till tester som gjorts på 1200 gällande värme, likt de som gjorts på de tidigare versionerna?

Det nya chippet är mer energieffektivt och resultatet blir mindre värme. Ingen större skillnad men är bättre än ingeting.

Notera: Ta testerna med en nypa salt då det återstår att se mer grundliga tester där man jämför 1100 med 1200 versionen av konsolen.

Källa
Video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevitar:

Råkar du ha referenser till tester som gjorts på 1200 gällande värme, likt de som gjorts på de tidigare versionerna?

coil whine är ju egentligen inget man kan bli av med när det gäller kondisar, men om man bakar in dem väl så kan man minimera störningarna. Vilket verkar vara det de sparat in på då.
Antingen billigare kondisar, eller för lite silikon.

Hur stor kan förbättringen vara med värmen ens, jag köpte en ps5a på mediamark för några dagar och den får knappt ut värme alls, hade den på i flera timmar igår och kunde inte känna någon värme bakom den då. Ser att det står 1116A på kartongen så den verkar intre ens vara den nya heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelus444:

Det nya chippet är mer energieffektivt och resultatet blir mindre värme. Ingen större skillnad men är bättre än ingeting.

Notera: Ta testerna med en nypa salt då det återstår att se mer grundliga tester där man jämför 1100 med 1200 versionen av konsolen.

Källa
Video

Tack för referenser.

Inte nödvändigtvis dock, vad jag läste har de också minskar ner kylanordningen, vilket troligen mer än förtar vinsten av potentiell minskad värmeutveckling.
Mer energieffektiv betyder för övrigt inte per default att man genererar mindre värme, beroende på andra faktorer.

Men förhoppningsvis är det som andra sagt, att dessa 1200 är på väg ut redan så vi får veta.
Inte heller så att det spelar allt för stor roll för den konsument som vill köpa i butik.

Webbhallen hade ju några för någon dag sedan.

Permalänk
Medlem

Ni som köpt PS5 nyligen, vilken firmware version har ni haft på dessa vid första uppstart?

Permalänk
Medlem

Finns 2st PS5or i Heron City om någon vill köpa:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-playstation-5-stan...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Finns i vissa butiker nu hos Mediamarkt för den som är intresserad.
Standard Edition: Västerås, Jönköping, Kalmar, Malmö.
Med extra kontroll: Kristianstad, Borås, Göteborg, Linköping, Norrköping, Örebro, Uppsala, Nacka.

Permalänk
Medlem

Mediamarkt säljer 1200 serien.

Permalänk
Medlem

Amazon Digital med Fifa 23

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Finns på Netonnet att förboka inkl God of War Ragnarök

Permalänk
Medlem

Vet inte om det redan sagts här, men Elgiganten har sålt 1200 serien ett tag nu.
Minst sedan förra helgen.
Lagerstatus syns ej dock på hemsidan, men man kan ringa kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevitar:

Vet inte om det redan sagts här, men Elgiganten har sålt 1200 serien ett tag nu.
Minst sedan förra helgen.
Lagerstatus syns ej dock på hemsidan, men man kan ringa kundtjänst.

Varje gång jag har frågat säger dom bara att dom inte vet när den kommer in och att det inte går att förhandsboka. Tråkigt för man har ju inte direkt tid att åka till butiken varannan dag bara för att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanex123:

Varje gång jag har frågat säger dom bara att dom inte vet när den kommer in och att det inte går att förhandsboka. Tråkigt för man har ju inte direkt tid att åka till butiken varannan dag bara för att kolla.

Tråkigt.
Men kan också förstå att de får rätt många sådana samtal

En vän som köpte förra helgen fick (så vitt jag förstod) reda på via kundtjänst att de fanns i lager i tre butiker i Skåne vid tillfället, så de körde under eftermiddagen till närmsta av de tre och plockade upp en, från 1200 serien.
Om jag inte minns fel stod det nog CFI-1216A på den(?)

Då detta var förra helgen, så är de antagligen slut nu dock.

Permalänk
Medlem

webhallen har i lager

Permalänk
Medlem