PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fast xbox x konsollen finns inte i lager hos nån återförsäljare i sverige enligt prisjakt. Tror bara sony tar ut lite högre pris för det varit sån efterfrågan på den helt enkelt, fast nu finns ps5 i lager utan problem även versionen utan nåt spel så man kan tycka dom borde sänka den lite men det lär dom väl inte göra.

Absolut, tar bara upp poängen med att det är inte återförsäljarna som drar upp priset. Priserna är baserade på vad man köper in artiklarna för. Och Xbox är 1000kr billigare att köpa in än Playstation, därav billigare Xbox. (Series X jämfört med 5 Disc edition)

Kan även lägga till att marginalerna på Xbox är sämre än Playstation enligt inköpspriserna jag ser framför mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Det är lite mer än 5017,5kr inköpspris på PS5 när jag kollar just nu. Men ja, butikerna drar inte upp priserna för att tjäna mer.

Vad ligger priset på då som butiker köper in för? Du får gärna dela med dig av den informationen. Källa?

Haha, så butiker som i grunden drivs med ett kapitalistiskt tänk vill inte tjäna mer? Det var något nytt för mig. Det låter nästan som att inga butiker vill tjäna pengar 😄 Vad har då dragit upp priserna för PS5 men inte för Xbox de senaste veckorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Vad ligger priset på då som butiker köper in för? Du får gärna dela med dig av den informationen. Källa?

Haha, så butiker som i grunden drivs med ett kapitalistiskt tänk vill inte tjäna mer? Det var något nytt för mig. Det låter nästan som att inga butiker vill tjäna pengar 😄 Vad har då dragit upp priserna för PS5 men inte för Xbox de senaste veckorna?

Jag jobbar hos en av återförsäljarna, så jag har inköpspriserna framför mig. Gällande priset på Ps5 kontra Xbox så har priset (i mitt system) gått upp 2 gånger, båda gångerna har inköpspriset ökats. 6690:- gick till 6990:- i Augusti och 6990:- till 7490:- i Oktober.

Xbox inköpspris har inte ändrats drastiskt senaste tiden.

Och kan inte ge exakta inköpspris då det inte är information som jag får ge ut. Men det är mer än 5000kr ex moms för PS5 disc edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Jag jobbar hos en av återförsäljarna, så jag har inköpspriserna framför mig. Gällande priset på Ps5 kontra Xbox så har priset (i mitt system) gått upp 2 gånger, båda gångerna har inköpspriset ökats. 6690:- gick till 6990:- i Augusti och 6990:- till 7490:- i Oktober.

Xbox inköpspris har inte ändrats drastiskt senaste tiden.

Och kan inte ge exakta inköpspris då det inte är information som jag får ge ut. Men det är mer än 5000kr ex moms för PS5 disc edition.

Det låter som konstiga siffror du har där. Det gick nämligen från 5990kr till 6690kr i augusti för konsumenter. Och det är den enda höjningen! Var din återförsäljare köper sina maskiner verkar inte vara direkt från Sony. Vet inte om du pratar om någon bundle men jag pratar bara om maskinen disc edition. Priset har officiellt aldrig gått upp till 6990kr eller 7490kr

Och OFFICIELLA priset i EU för en disc edition är 549€. Det blev satt i Sverige till 6690kr. Så vi betalar överpris redan med tanke på våra skatter och moms, men fine. Men nu är det ytterligare 600kr man vill ha i Sverige så det blir 7290kr och DET ÄR INTE EN HÖJNING AV SONY!!! Det hade meddelats precis som i augusti när de höjde priset i EU med 50 euro. Var en stor nyhet. Så det är visst återförsäljarna som nu dragit upp priset!

https://www.theverge.com/2022/8/25/23321301/sony-ps5-price-in...

Permalänk
Medlem

Det låter som konstiga siffror du har där. Det gick nämligen från 5990kr till 6690kr i augusti för konsumenter. Och det är den enda höjningen! Var din återförsäljare köper sina maskiner verkar inte vara direkt från Sony. Vet inte om du pratar om någon bundle men jag pratar bara om maskinen disc edition. Priset har officiellt aldrig gått upp till 6990kr eller 7490kr

Och OFFICIELLA priset i EU för en disc edition är 549€. Det blev satt i Sverige till 6690kr. Så vi betalar överpris redan med tanke på våra skatter och moms, men fine. Men nu är det ytterligare 600kr man vill ha i Sverige så det blir 7290kr och DET ÄR INTE EN HÖJNING AV SONY!!! Det hade meddelats precis som i augusti när de höjde priset i EU med 50 euro. Var en stor nyhet. Så det är visst återförsäljarna som nu dragit upp priset!

https://www.theverge.com/2022/8/25/23321301/sony-ps5-price-in...

Alla köper Playstation från samma leverantör, som inte är Sony för övrigt. Jag pratar inte om att priset officiellt gått upp, jag pratar om att i mitt system har priset gått upp (alltså för denna återförsäljare) och samma datum kan man se att inköpspriset har gått upp. Dvs vi har höjt priset när inköpspriset har gått upp.

Permalänk
Medlem

Och 549€ i EU är då inklusive moms. I Tyskland betalade kunder 549€ efter officiella höjningen för en disc edition inklusive moms och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Alla köper Playstation från samma leverantör, som inte är Sony för övrigt. Jag pratar inte om att priset officiellt gått upp, jag pratar om att i mitt system har priset gått upp (alltså för denna återförsäljare) och samma datum kan man se att inköpspriset har gått upp. Dvs vi har höjt priset när inköpspriset har gått upp.

Det är Nordisk Film som är officiella distributören av Playstation i Sverige. Då är det dem som satt det löjligt höga priset. Hur de kan välja att sätta ett högre pris än Sony rekommenderar är riktigt fult av dem i så fall.

Permalänk
Medlem

Det är Nordisk Film som är officiella distributören av Playstation i Sverige. Då är det dem som satt det löjligt höga priset. Hur de kan välja att sätta ett högre pris än Sony rekommenderar är riktigt fult av dem i så fall.

Jag kan inte svara på om det är dem som höjt priserna själva eller om det är något via Sony, men hur som haver så är det inköpspriset från leverantören som gått upp.

Permalänk

I augusti var växlingskurs för 1 Euro 10.30 SEK. Sedan nyår har inte det varit under 11 SEK.
Det har ju ökat ganska stadigt sedan i somras.
Kostade en enhet 549€ i augusti så gav det priset i SEK med växlingskurs 10.50 SEK/€ 5764 SEK.
Motsvarande med kursen 11.30 SEK/€ blir ju 6204, dvs +500 SEK, på bara valutakursändring.

Jag tycker priset var magstarkt redan från början och det gör jag fortfarande, men man måste väl förstå att priset fluktuerar beroende på fler variabler än listpris?
Om man inte vill att en butik som tar "överpris" ska få sälja sina enheter till det priset så låter man väl bara bli att handla där?

Permalänk
Medlem

Pris för en Xbox Series X kostar 5695kr och går att beställa direkt av Microsoft med leverans nästa vecka. Så ingen prishöjning på den sen lanseringen längesen. Sony har INTE, jag upprepar, har INTE höjt priset igen sen augusti 2022 nör priset i EU höjdes med 50 euro till 549 euro. Så att en PS5 disc edition just nu typ är 1500kr dyrare än i Tyskland är enbart ett drag av svenska distributören (Nordisk Film) och återförsäljarna.

Inte heller har inflationen drivit upp priserna då jag inte märkt en höjning pä annan elektonik, såsom Series X, som då skulle indikera på att det kostar 7290kr för en PS5 disc edition pga inflation. Konsumenter blir utnyttjade just nu! Inga försvar längre där ni skyddar återförsäljarna. F them!

Permalänk
Medlem

Inte heller har inflationen drivit upp priserna då jag inte märkt en höjning pä annan elektonik, såsom Series X

Microsoft subventionerar Xbox.
När onlinetjänsterna inte längre är lönsamma kommer priset gå upp.
https://gamerant.com/xbox-console-sales-losses/

Alla de här jämförelserna är poänglösa.
Inflationen, valuta, moms, kemikalieskatt och transportkostnader driver upp priserna.

Permalänk
Medlem

Sony sålde varje konsol till en förlust också i början. Så nu när Sony tjänar pengar på varje såld maskin borde väl priset gått ner, eller? Det är så det funkat med PS3 och PS4, och det var samma tanke med PS5. Förstår detta med inflation och allt det, så därför skrev jag att jag jämfört annan elektronik med såsom TV-apparater och datorer för att se om deras pris ökat senaste månaden och det har det inte. Väldigt enkelt med prisjakts prishistorik att se. Så jag säger det igen, priset har gått upp i Sverige för att distributören och stora aktörer valt att höja priset på en efterfrågad produkt när folk har det ekonomiskt tufft. Apples produkter har t.o.m legat på samma pris när "inflationen" då verkar bara ha påverkat PS5 priserna. Om något hade höjts i pris p.g.a inflation så känns det som att Apples produkter hade det. En iPhone 13 har legat på typ samma pris sen i höstas, med undantag för Black Friday och dylikt. Så jag får inte in det i huvudet hur inflationen då verkar bara påverka PS5 när det kommer till elektronik när TV, datorer, mobiler verkar opåverkade.

Permalänk
Medlem

Förstår ifall jag gormar och gapar över detta, men jag blir riktigt förbannad som kund/konsument. Vet ni vad det roliga är? Jag har en PS5 sen slutet av 2021 när den kostade 5995kr, så jag borde egentligen inte irritera mig. Men jag blir förbannad för hårt arbetande människor sugs det musten ur just nu på alla fronter. Jag kan förstå i.o.m pandemin och inflationen i världen så kan vi inte förvänta oss en prissänkning av senaste generarionens hårdvara ännu som med de tidigare konsolerna, men det jag inte begriper är höjningen som skett i Sverige utöver enda officiella höjningen gjord av Sony till 549€ augusti 2022. Att några hundra km söder om skånska gränsen betalar kunder 549€ för en maskin som nu Webhallen och andra stora aktörer vill ha 7290kr för (655€) är något kunder inte borde acceptera. Handlar inte om "vill du inte ha så köp inte", utan detta är en fråga om princip och att vi i Sverige ständigt betalar överpris för populär elektronik jämfört med vissa andra länder som Tyskland när det inte alltid var så. Tillverkarna sätter riktpris för EU zonen, Sverige inkluderat, och sen väljer distributörerna och aktörerna att debitera extra. De stora aktörerna har blivit som scalpers på Blocket.

Permalänk
Medlem

Att några hundra km söder om skånska gränsen betalar kunder 549€ för en maskin som nu Webhallen och andra stora aktörer vill ha 7290kr för (655€) är något kunder inte borde acceptera.

Jag håller med, och jag har slutat att handla elektronik i Sverige för ett år sen då jag som du upptäckte att det finns rejäla pengar att spara vid att bara beställa från Tyskland. Och det är inte hundralappar vi pratar om, det är oftast flera tusen.

Dom musik instrument jag har beställd från Tyskland har jag sparat 3000-4000 per instrument, med full garanti, fri frakt och det fungerar.

Permalänk
Vive la liberté!

Förstår ifall jag gormar och gapar över detta, men jag blir riktigt förbannad som kund/konsument. Vet ni vad det roliga är? Jag har en PS5 sen slutet av 2021 när den kostade 5995kr, så jag borde egentligen inte irritera mig. Men jag blir förbannad för hårt arbetande människor sugs det musten ur just nu på alla fronter. Jag kan förstå i.o.m pandemin och inflationen i världen så kan vi inte förvänta oss en prissänkning av senaste generarionens hårdvara ännu som med de tidigare konsolerna, men det jag inte begriper är höjningen som skett i Sverige utöver enda officiella höjningen gjord av Sony till 549€ augusti 2022. Att några hundra km söder om skånska gränsen betalar kunder 549€ för en maskin som nu Webhallen och andra stora aktörer vill ha 7290kr för (655€) är något kunder inte borde acceptera. Handlar inte om "vill du inte ha så köp inte", utan detta är en fråga om princip och att vi i Sverige ständigt betalar överpris för populär elektronik jämfört med vissa andra länder som Tyskland när det inte alltid var så. Tillverkarna sätter riktpris för EU zonen, Sverige inkluderat, och sen väljer distributörerna och aktörerna att debitera extra. De stora aktörerna har blivit som scalpers på Blocket.

Men går det att få tag i PS5 för 549€ på kontinenten då?
Tittar man snabbt på idealo eller geizhals verkar den billigaste PS5an snarare gå för 620€ i Tyskland (samma GoW bundling), och betydligt mer i andra delar av Europa.

Tittar man på prishistoriken på idealo senaste 12mån verkar scalperpriser snarare vara regel än undantag i Tyskland allafall, med det lägsta mer bestående priset (aug 20-24) 559€

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Men går det att få tag i PS5 för 549€ på kontinenten då?
Tittar man snabbt på idealo eller geizhals verkar den billigaste PS5an snarare gå för 620€ i Tyskland (samma GoW bundling), och betydligt mer i andra delar av Europa.
<Uppladdad bildlänk>
Tittar man på prishistoriken på idealo senaste 12mån verkar scalperpriser snarare vara regel än undantag i Tyskland allafall, med det lägsta mer bestående priset (aug 20-24) 559€

Det är som de skumma butikerna här i Sverige som velat ha 8000kr när den kostade 6000kr. När de stora aktörerna i Tyskland har de på lager så går den för 549€. Under hela hösten hade våra aktörer riktpriset för Sverige när den fanns på lager.

Hjälpte min kompis köpa en Digital Edition via Webhallen 6/12 för 5690kr, den helgen samma vecka gick den upp till 5990kr, ni kan nog själva klura ut att folk köpte julklappar då. Nu kostar den säkert 6290kr när den finns på lager då disc edition vill de ha 7290kr för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag håller med, och jag har slutat att handla elektronik i Sverige för ett år sen då jag som du upptäckte att det finns rejäla pengar att spara vid att bara beställa från Tyskland. Och det är inte hundralappar vi pratar om, det är oftast flera tusen.

Dom musik instrument jag har beställd från Tyskland har jag sparat 3000-4000 per instrument, med full garanti, fri frakt och det fungerar.

Det är det jag menar. Jag har köpt flera saker via tyska Amazon då svenska Amazon hade dyrare pris. Det är löjligt att det kan vara så men det gör att man inte vill handla hos svenska butiker. Vi i Sverige gillar våra hobbys och återförsäljarna vet detta och de vet att de kan ta ut lite extra för vi är dumma nog att betala. Kolla upp prisskillnaden mellan NES mini och SNES mini när de lanserades i Sverige, och kolla dessa priserna när samma maskiner lanserades i andra länder. Med den varan blev vi i Sverige RÅNADE, men det sjuka är att SNES mini sålde slut omgående trots det löjligt höga priset för att dumma fanboys var villiga att lägga nästan 1500kr för en produkt som andra länder tog runt 90 euro för. Ifrågasätter man inte så kan de lägga vilket pris som helst.

Permalänk
Medlem

GoW bundle finns i lager nu på flera platser exempelvis dustinhome för det ”gamla” priset 7590kr. Webhallen och Elgiganten har höjt sina priser

https://www.dustinhome.se/product/5011309699/playstation-5-st...

Permalänk
Medlem

Finns det något som säger att tillverkaren bara får göra x procent i vinst på en konsol och att ÅF skall tjäna minimalt, för att vara snälla mot konsolens fans?

Annars skulle jag nästan snarare argumentera för att enheterna är och har varit för billiga.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Finns det något som säger att tillverkaren bara får göra x procent i vinst på en konsol och att ÅF skall tjäna minimalt, för att vara snälla mot konsolens fans?

Annars skulle jag nästan snarare argumentera för att enheterna är och har varit för billiga.

Tillverkaren sätter ett riktpris ju, 399€ och 499€ satte Sony som pris för digital respektive disc edition och båda priserna är då inkl moms i t.ex Tyskland. Dessa höjdes med 50€ i somras. Vi i Sverige har ändå legat en bra bit över vad Sony har sagt att det ska kosta. Detta är då ett val av distributören och återförsäljarna för finns ingen anledning att disc edition kostade 499€ i Tyskland och i Sverige 6000kr när PS5 lanserades slutet av 2020 när kronan inte var lika svag då som idag och ekonomiska läget i världen hade inte blivit riktigt ostabilt ännu. Utan det var bara fulspel här i Sverige för att tjäna en extra slant.

PS4 och andra konsoler såsom Xbox har inte varit med om detta fenomen. PS4 lanserades för 399€ i EU och kostade i Sverige 3895kr då. Priset gick inte upp efter något år. Utan det låg på det rekommenderade priset tills det började gå ner och sen kom PS4 Slim som sänkte priset ytterligare. Nu är det inflation och så, så det förklarar att Sony officiellt höjde priset i somras med 50€ i EU zonen. Men nu ser vi som sagt ytterligare höjningar i Sverige som inte kan förklaras med något annat än ren girighet då vi inte ser samma trend med höjningar när det kommer till annan elektronik. Detta kan jämföras förresten med grafikkorten som säljs just nu. Tillverkare som Nvidia sätter ett rekommenderat pris, men då efterfrågan varit så hög för grafikkort av gamers som vill ha så hög FPS som möjligt samt av vissa med ändamål att tjäna på kryptovalutor genom ”cryptomining”, så har priserna skjutit i höjden och tillverkaren verkar inte riktigt bry sig då de tjänar storkovan på detta och grafikkortet har tagit slut trots de skyhöga priserna. Jag vågar inte svara om Sony har samma affärsmodell med PS5, men Sony vill få ut så många maskiner som möjligt för att sälja tillbehör och spel och att lokala marknader höjer priset mer än vad Sony rekommenderar är inte så bra i längden för Sony. Så länge maskinerna säljs snabbare än de kommer in på lager så bryr sig nog ingen om de säljs för tredubbla priset. Men så fort det dyra priset gör att försäljningen stagnerar så lär man se Sony ta i med hårdhandskarna för att de ska säljas till rätt pris.

Permalänk
Medlem

Fulspel? Rekommenderat pris är inget annat än just en rekommendation och i vissa fall dessutom en omöjlighet att uppnå om man inte vill gå med förlust.

Facit är att priset egentligen varit för lågt i och med att produkterna varit borta så snart de landat på hyllan.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Facit är att priset egentligen varit för lågt i och med att produkterna varit borta så snart de landat på hyllan.

Och det faktum (eller inte ett faktum men en eventuellt bidragande orsak) att scalpers skapade någon typ av FOMO tillstånd bland köpare genom att suga upp alla enheter som fanns som gjorde att folk betalade vad som helst för att få tag i enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Fulspel? Rekommenderat pris är inget annat än just en rekommendation och i vissa fall dessutom en omöjlighet att uppnå om man inte vill gå med förlust.

Det handlar inte om att det är för billigt då det säljs så snabbt, utan vi pratar nu om priset som tillverkaren har sagt att man ska ta. Priset i Tyskland hos seriösa aktörer har inte höjts bara för varan är efterfrågad, precis som i många andra länder.

Permalänk
Medlem

I Sverige är det väl fri prissättning så det är väl upp till återförsäljarna att bestämma om de vill ha lägre eller högre pris än vad leverantören rekommenderar. Så en leverantör får inte bestämma vad återförsäljarna måste sälja produkterna för. Olika butiker har ju olika omkostnader gällande lagerhyra, butikhyra, frakt, löner osv så alla kan ju inte ha exakt samma marginaler och vinst på varor som säljs.

Möjligtvis om det skulle vara skrivet i något kontrakt som återförsäljarna skriver på men jag vet ändå inte om det skulle vara lagligt för leverantörerna att bestämma återförsäljarnas priser då det borde strida mot konsumentlagen.

Men ni kanske inte diskuterar huruvida det är lagligt eller inte utan snarare om ni tycker det är moraliskt eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Men ni kanske inte diskuterar huruvida det är lagligt eller inte utan snarare om ni tycker det är moraliskt eller inte.

SittingDuck diskuterar nog snarare att Sony och ÅF skall agera välgörenhet och fördela konsoler till näst intill självkostnadspris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

SittingDuck diskuterar nog snarare att Sony och ÅF skall agera välgörenhet och fördela konsoler till näst intill självkostnadspris.

Tror att du har missuppfattat det jag försöker förmedla, för ni verkar övertygade att det är rätt att man tar minst 500kr i överpris i Sverige. Sony och återförsäljarna tjänar redan på när maskinen säljs för 549€ (ÅF som standard tjänar ej mycket på varje såld maskin). Så jag säger det igen för vissa verkar missa poängen jag försöker få fram, men att PS5 säljs för 7290kr är inte berättigat! Det är bara överpris. Såg nu att Mediamarkt sänkt sin maskin till 6990kr. PS5 har blivit en råvara som olja priset ändras varje dag, och det är HUR BRA SOM HELST enligt många här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

I Sverige är det väl fri prissättning så det är väl upp till återförsäljarna att bestämma om de vill ha lägre eller högre pris än vad leverantören rekommenderar. Så en leverantör får inte bestämma vad återförsäljarna måste sälja produkterna för. Olika butiker har ju olika omkostnader gällande lagerhyra, butikhyra, frakt, löner osv så alla kan ju inte ha exakt samma marginaler och vinst på varor som säljs.

Möjligtvis om det skulle vara skrivet i något kontrakt som återförsäljarna skriver på men jag vet ändå inte om det skulle vara lagligt för leverantörerna att bestämma återförsäljarnas priser då det borde strida mot konsumentlagen.

Det finns inga avtal. Det tror jag inte iaf. Så du har helt rätt. Men kollar vi på Xbox Series X och tidigare maskiner som lanserats senaste 20 åren så har man förhållit sig till priset som tillverkarna satt (Xbox, X360, XOne, PS2, PS3, PS4, Nintendo GC, Wii, Switch). Känns som att det är i nya Sverige där man struntar i att göra det bra för kunderna utan det enda man ser är hur man kan tjäna mer. Kolla bara på elpriserna (elbolagen tjänar rekordsummor just nu btw) och en massa annat som bara har stigit i pris för att ingen värnat om konsumenterna och istället gett företagare mer eller mindre fria tyglar. Vill bara att folk ska uppmärksamma den här trenden som gör livet dyrare för oss här i Sverige. Om ingen säger ifrån, genom att inte ge dem våra pengar, så kommer de bara att fortsätta att testa vart gränsen går.

Permalänk
Medlem

och det är HUR BRA SOM HELST enligt många här.

Klaga till återförsäljarna istället, så kan diskussionen återgå till vad tråden handlar om egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Klaga till återförsäljarna istället, så kan diskussionen återgå till vad tråden handlar om egentligen.

Trådens diskussion har tappat mening lite nu när man hittar PS5 i butiker ganska enkelt. Webhallen har över 50st om du vill ha en...för 7290kr då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det som det tjänas stora pengar på är spel och tillbehör, inte konsolerna så de borde kunna säljas till riktpris när marginalerna på det andra är så stor.