Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Helgsnack: Hur trogen är du favoritmärken eller tillverkare?

Permalänk
Medlem

Köper det som är prisvärt, prestanda per krona är mer viktigt än om det står ASUS eller MSI. Drabbar bara en själv att blint köpa något pga märket. Men väldigt bra för företaget.

Undviker dock Samsung i alla avseenden.

Permalänk
Medlem

Jag väljer det som är prisvärt men om det finns flera produkter som ligger nära varandra prismässigt så väljer jag ibland ett märke jag har större förtroende för även om det är marginellt mer kostsamt.
Snarare finns det de man väljer bort p.g.a tidigare erfarenheter än att välja ett specifikt märke för nyinköp.

Permalänk
Medlem

bara trogen det som ej strular, kanske asus på moderkortsidan. Fast haft alla möjliga fabrikat, i nuläget 3 asus kort, 1 msi, 1 gigabyte, 1 supermicro xeon-d, 1 asrock & sorgligt nog oxå en mac, men gillar nog asus bios bäst. möss logitech har alltid funkat. annars ej trogen varumärken. (kanske inte så trogen varumärken på moderkortsidan heller)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Billigaste skräpet som kanske funkar så har man råd att ersätta det med näst billigaste skräpet som kanske funkar.

.

Lite mer seriöst så håller jag mig allmänt till AMD och Asus. Då gäller det mest Moderkort, Grafikkort och CPU.
Tror jag har mest Samsung som NVME/SSD och Seagate/WD som HDD.

Det andra har varierat en del. Dock är jag inne på mitt tredje Fractal Design chassi på raken. Killing spree...

Visa signatur
Permalänk

Har 3st märken jag alltid försöker hålla mig till, Ducky för tangentbord, Asus för moderkort och EVGA för GPU, där sistnämnda blir svår att hålla sig kvar vid nu, så får antigen gå tillbaka till Asus på grafikkorts fronten eller hitta ett nytt märke jag tycker om.

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är nog skapligt "märkestrogen":
- Chassi: Här kör jag uteslutande Fractal Design. Det finns så klart andra bra chassin också, men FD är de jag är "van" vid.
- Processor: Intel. Ska erkänna att jag flera gånger "sneglat" på det röda laget och inser att de är mycket kompetenta när det gäller CPU:er och i många fall bättre än Intel. Men för mig, som kört Intel sedan 1997, så är det där jag "hör hemma".
- Moderkort: ASUS. Här är jag ganska "hårdnackad" fanboy. Köper aldrig något annat än moderkort från dem då jag upplevt att det varit bra kvalité och aldrig strulat.
- Minne: Här har det varierat. Min senaste build hade Corsair, nu kör jag med Kingston. "Whatever works" är mitt motto här.
- SSD: Har kört Samsung senaste 10-15 åren, men körde Kingston nu i senaste bygget. Kanske inte helt fel med tanke på de problem som 990 Pro-serien uppvisade nyligen.
- Nätagg: Corsair. Petig här då det är viktigaste delen i bygget, så minsta "problem" som jag läser om bland andra nätaggregatsmärken gör att de faller bort.
- Kylare: Sluten vattenkylning har jag kört de senaste 10 åren och där gäller Corsair och inget annat för mig. Orsaken är att de gör sitt jobb bra och har aldrig strulat för mig. Nu kör jag med en 360mm AIO som jag är mycket nöjd med till min 13600k.
- Grafikkort: Körde länge ASUS (GTX 680, GTX 980, GTX 1080ti), men i senaste bygget blev det ett Gigabyte. Det hade mestadels att göra med priset då det var förhållandevis "lågt" när jag köpte det. Har varit lite fanboy-varning vad gäller Asus för mig tidigare, men mitt Gigabyte fungerar alldeles utmärkt, så får se hur det blir med framtida GPU:er.
- Kringutrustning: Kör just nu Steelseries-grejor för ljud och tangentbord. För möss har jag uteslutande kört med Logitech i över 15 år och är dem väldigt trogen på just den froten.

Sammanfattningsvis kan man säga att jag är semi-trogen till märken/tillverkare.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Nej.

Funktion/pris/prestanda.

Permalänk
Medlem

Ja, upp till en viss nivå. Måste finnas rimlighet i prisbilden.

Om Noctuas fläktar är typ 20% dyrare än något som har lika bra betyg men är okänt för mig så går jag ändå på Noctua. Samma med moderkort från Asus, nätagg från EVGA, TV från LG eller chassi från Phanteks. Lojaliteten är grundad i bra erfarenheter helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Varit rätt trogen EVGA då dom aldrig strulat, och godkänt att man kan slänga på vattenblock osv utan att tappa garanti. Men annars är det pris/prestanda här. Att vara trogen märken osv kan absolut vara bra, problemet är när folk blir fanatiska/fanboys.... Går inte att föra en saklig diskussion. Men så är det väl med allt.. politik, religion, hårdvara 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem

Jag köper i princip bara nike-sneakers. Tyckte märken på kläder var viktigt på högstadiet och gymnasiet. Idag vill jag helst inte ha någon logga alls på mina kläder.
För teknik är det enbart att vissa märken går bort pga någon faktor. Ett exempel är att jag aldrig skulle köpa en laptop från Asus av den enkla anledningen att de nuförtiden alltid har ANSI-tangentbord.
Det som avgör är valuta för pengarna avvägt mot spec. T ex skulle jag inte köpa billigaste tvn jag hittade, utan billigaste som har de funktioner jag vill ha som t ex OLED eller FALD.
I motsats till de som går all in på ett ekosystem, t ex de som kör iphone, airpods, Apple watch och Macbook försöker jag hålla mig så plattformsneutral som möjligt. Har t ex iphone men använder bara googles och microsofts tjänster.

Permalänk
Medlem

Inte alls, pris & prestanda är allt jag går på.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Ett märkes bra rykte får mig kanske inte att köpa av det märket i första hand. Istället läser jag recensioner, och jag kanske väljer en vara från ett mindre känt märke om det har fått bra betyg.

Vad som är mer signifikant är att ett märke med dåligt rykte är jag mer benägen att undvika direkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Sällan tillverkare är bra på allt men de försöker täcka så mycket yta som möjligt. Gillar ändå att Asus med Rog och Strix har en del QC på sina produkter så deras gpu’er gillar jag.

Permalänk
Musikälskare

Hmm brukar alltid köra Asus på moderkortet och Corsair på chassit, PSUn
Servern har alltid Noctua fläktar då den blir tystare och är igång 24/7

I övrigt spelar det mindre roll och går mest efter det estetiska

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa märken som har fungerar bra för mig tidigare. Det kan vara både billigare, t.ex. Gigabyte-moderkort. Mellanklass t.ex. Corsair prylar, Och dyrare grejer t.ex ASUS Nvidia GPU, Be Quiet fläktar.

Men jag gillar att stanna vid märkena jag provat och vet fungerar. Stabilitet är absolut viktigast för mig. Att det ibland är billigare grejer är en bonus.

Permalänk
Medlem

Gigabyte, Noctua och NZXT så långt det går.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Intel, Noctua och Seasonic är tre varumärken som ligger mig varmt om hjärtat. Av dessa tre är det helt klart Noctua som jag håller mest fast vid.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Nja, det är inte så att jag köper datorprylar i enorma kvantiteter så... men de tre senaste nätaggen har vart Seasonic och dessa har fungerat både bra och hållit länge. Tangentbord, mus och sånt brukar vara Logitech, de gör fungerande grejer som håller hyggligt och designen är oftast godkänd till bra.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Brukade vara ganska så trogen tidigare, men på det senaste tycker jag inte det spelar någon roll vilket pris man ger för det, det verkar som kvalitén på vissa varor som tangentbord, mus, trådlösa hörlurar etc. har störtdykt dom senaste 3 åren. Jag minns när ett gaming keyboard från Logitech höll i 10+ år, nu har jag haft 3 dyra tangentbord dom senaste 3 åren och dom har börjat vittra sönder varje en av dom.

Permalänk
Medlem

Alltså, en gång i tiden ägde jagju ett radeon 5850..men det var en relativt kort sejour och gick därefter över till Nvidia igen. Oftast är det pris framför prestandan som avgör vad för komponenter jag köper. Så att jag sitter på en AMD CPU och inte intel är lite mer än en tillfällighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

För mig så är det endast G.Skill minnen och Noctua fläktar som gäller, blev nästan T30 fläktar i senaste uppgraderingen men fick inte plats med tjocka fläktar.

Sen vägrar jag väl köpa Corsair på det mesta, känns mest som skräp de senaste 10 åren. Razer går helt bort det också.

Permalänk
Medlem

Logitech för möss. Det är typ den enda 'lojalitet' som känns omöjlig att bryta för mig. Passformen är bara för bra från mx400-g502.

Annars ska en ju inte snåla med nätagg. Bättre att vara safe där med evga, seasonic eller Corsair >= guld som många nämnt.

Övriga produkter är bang for buck som gäller.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Speciellt trogen är jag inte... men det är några märken jag kollar först om jag är på jakt efter något.
Logitech
Acer
Motorola
Sony
LG
Bosch
Husqvarna
Yamaha

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft ett AMD grafikkort, har alltid varit trogen nvidia men med deras priser nu börjar det bli svårt.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Har aldrig haft ett AMD grafikkort, har alltid varit trogen nvidia men med deras priser nu börjar det bli svårt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Noctua och Arctic Cooling levererar alltid.

Permalänk
Medlem

Har hållit mig främst till Asus och nVidia sen ett antal år tillbaka plus att man har ett extra öga för tex Noctua och Corsair, när det kommer till andra komponenter har det mest blivit de som har bra pris, kvalité och recensioner.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Chassie: BeQuiet
Processor: Intel
Moderkort: Asus Rog (då de oftast har lite fler funktioner som jag vill ha samt går i röd/svart)
Minne: Corsair
SSD: Samsung
Hdd: WD, Seagate
Nätagg: BeQuiet, Seasonic
Kylare Vatten: Corsair/BeQuiet
Kylare Luft: Noctua
Grafik: Asus Rog (Amd eller Nvidia) (Rog då jag gillar dem kylarna)

Tangentbord: Logitech
Möss: Logitech, Mionix
Musmatta: Logitech
Headsett: Logitech
Webbkamera: Logitech

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Är inte särskilt trogen. Mestadels är det funktioner som styr, och pris förstås.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Ofta pris och slump som avgör då jag köpt mycket begagnat. Men tycker om Asus routrar, delvis pga Merlins firmware. Tycker Asus är ganska snyggt också, generellt.

Sapphire gör gedigna grafikkort tycker jag, men sist jag köpte ett sådant (rx570) förväntade jag mig att det skulle vara 100% stillastående fläkt innan en viss temperatur uppnåddes. Men det var bara i Windows det verkade gå att styra fläkten. Eller så gjorde jag fel. Fläkten gick iaf i Linux och MacOS, vid idle, så jag sålde skräpet. Har ett Gigabyte GPU rx560 som faktiskt är tyst, vid idle, funderar på om Asus också är tysta vid idle (i Linux) - om så är fallet kanske jag köper ett rx570 - 580.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7