Nvidia håller låda i mars – lucka för Geforce RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, inflation är en ökning av penningmängden och den talar om hur det faktiska värdet på pengar minskar.

Fast nej? Inflationen mäts väl med KPI, KIPF och motsvarande och där jämför man väl priser i an "varukorg", och det är ju inte som om priset på el, bensin, eller en liter mjölk bestäms av mängden pengar. Vi har fri prissättning på saker.

Om inflationen mättes som du sa så skulle ju varenda land enkelt kunna lösa problemet genom att sluta trycka centralbankspengar och öka kapitaltäckningskraven hos bankerna. Men nu är det inte så det fungerar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Eftersom?

Tror du bör nöja dig med att säga att 5200 kr är max vad DU vill betala.

Jag har ju redan förklarat.

Folk tyckte Pascal hade tolererbar prissättning. Det har inte varit sant med Turing, Ampere eller Ada Locelace, så då är det logiskt att utgå ifrån när kunderna de försöker sälja till senast tyckte att priserna gick att tolerera. Helt rimligt att göra så.

Men sedan har ju åren gått. Det råder andra förhållanden mellan dollarn och kronan, och vi har haft inflation, så även om prisrt då blir mycket tråkigare tycker jag ändå att det är rimligt att ha med det som en faktor.

Och då menar jag alltså inflationen enligt KPIF, som är det vår egen riksbank använder. Man kan väl tycka att man vet bättre än riksbanken hur inflation ska mötas, men jag är inte ekonom så jag litar på deras bedömning att det är ett bra mått på hur mycket priset på saker ökat eller minskat genom åren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nej? Inflationen mäts väl med KPI, KIPF och motsvarande och där jämför man väl priser i an "varukorg", och det är ju inte som om priset på el, bensin, eller en liter mjölk bestäms av mängden pengar. Vi har fri prissättning på saker.

Om inflationen mättes som du sa så skulle ju varenda land enkelt kunna lösa problemet genom att sluta trycka centralbankspengar och öka kapitaltäckningskraven hos bankerna. Men nu är det inte så det fungerar.

Du kan försöka mäta det på en massa olika sätt, men faktum kvarstår att det är en ökning av penningmängden. Det är vad som urholkar pengarnas värde och för med sig en massa negativa konsekvenser. Stigande priser är ett symptom.
Och jo, mängden pengar styr priserna. Om du har en ekonomi med 100 varor som motsvaras av 100 pengar, och sen plötsligt dubblerar antalet pengar - då har du effektivt just halverat pengarnas värde.

Ja, problemet skulle enkelt lösas genom att sluta trycka upp nya pengar och kräva att de är backade av guld eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, inflation är en ökning av penningmängden och den talar om hur det faktiska värdet på pengar minskar.

inflation är väl inte en ökning,

kanske resultatet efter en ökning.. men det är inte samma sak.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

inflation är väl inte en ökning,

kanske resultatet efter en ökning.. men det är inte samma sak.

"Inflation, as this term was always used everywhere and especially in this country, means increasing the quantity of money and bank notes in circulation and the quantity of bank deposits subject to check. But people today use the term `inflation' to refer to the phenomenon that is an inevitable consequence of inflation, that is the tendency of all prices and wage rates to rise. The result of this deplorable confusion is that there is no term left to signify the cause of this rise in prices and wages. There is no longer any word available to signify the phenomenon that has been, up to now, called inflation. . . . As you cannot talk about something that has no name, you cannot fight it. Those who pretend to fight inflation are in fact only fighting what is the inevitable consequence of inflation, rising prices. Their ventures are doomed to failure because they do not attack the root of the evil. They try to keep prices low while firmly committed to a policy of increasing the quantity of money that must necessarily make them soar. As long as this terminological confusion is not entirely wiped out, there cannot be any question of stopping inflation."

- Ludwig von Mises

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

"Inflation, as this term was always used everywhere and especially in this country, means increasing the quantity of money and bank notes in circulation and the quantity of bank deposits subject to check. But people today use the term `inflation' to refer to the phenomenon that is an inevitable consequence of inflation, that is the tendency of all prices and wage rates to rise. The result of this deplorable confusion is that there is no term left to signify the cause of this rise in prices and wages. There is no longer any word available to signify the phenomenon that has been, up to now, called inflation. . . . As you cannot talk about something that has no name, you cannot fight it. Those who pretend to fight inflation are in fact only fighting what is the inevitable consequence of inflation, rising prices. Their ventures are doomed to failure because they do not attack the root of the evil. They try to keep prices low while firmly committed to a policy of increasing the quantity of money that must necessarily make them soar. As long as this terminological confusion is not entirely wiped out, there cannot be any question of stopping inflation."

- Ludwig von Mises

Tack. då är det systemfel som vanligt då.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

4070ti är väl redan 4060?

Denna är väl typ 4050 eller möjligen 4050ti om man ser till gpu-storlek historiskt sett

Men om man kan öka siffran så kan man ju tydligen dubbla priset utan att folk klagar. Så klart de fortsätter om de kan 🤷‍♂️

Ser man till prestanda så är ju knappast 4070 Ti egentligen ett 4060.

4070 Ti presterar ju bättre än 3090 Ti i 1080/1440p och strax under i 4K. Räknar man med svarta magin DLSS 3 så blåser den såklart förbi 3-serien med hästlängder.

Priserna är sjuka, så är det. Fyfan.

Men jag beställde själv det fysiskt minsta 4070 Ti härom veckan till ett ITX-bygge. Just för att ändå känns mer prisvärt än ett 4080 (och för att det faktiskt får plats i chassit 😂).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kan försöka mäta det på en massa olika sätt, men faktum kvarstår att det är en ökning av penningmängden. Det är vad som urholkar pengarnas värde och för med sig en massa negativa konsekvenser. Stigande priser är ett symptom.
Och jo, mängden pengar styr priserna. Om du har en ekonomi med 100 varor som motsvaras av 100 pengar, och sen plötsligt dubblerar antalet pengar - då har du effektivt just halverat pengarnas värde.

Ja, problemet skulle enkelt lösas genom att sluta trycka upp nya pengar och kräva att de är backade av guld eller dylikt.

Fast bara för att mängden pengar ökar så betyder ju inte det att ökningen är jämt spridd över alla konsumenter. Så att man använder KPIF blir ett rättvisare mått på hur priserna faktiskt förändras.

Sen är det ju i så fall ett gigantiskt problem att när bankerna "lånar ut" pengar så skapar de bara nya, och när mängden pengar ökar så ökar också belåningen för att folk blir fattigare eftersom lönerna aldrig ökar i samma takt. Så att bara titta på mängden pengar blir en självuppfyllande profetia om man vill rättfärdiga att Nvidia och andra höjt priserna väldigt mycket senaste åren. Då kan man i princip säga att deras priser har blivit lägre eftersom mängden pengar procentuellt sätt ökat mer än penningmängden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har ju redan förklarat.

Folk tyckte Pascal hade tolererbar prissättning. Det har inte varit sant med Turing, Ampere eller Ada Locelace, så då är det logiskt att utgå ifrån när kunderna de försöker sälja till senast tyckte att priserna gick att tolerera. Helt rimligt att göra så.

DU tycker Pascal hade tolererbar prissättning räknat. Att Nvidia väljer att gå över den (för motsvarande namne) innebär inte automatiskt att de fått storhetsvansinne.

Speciellt inte i en värld där kostnaden för att utveckla och producera avancerade kretsar har gått upp rejält (utöver att det allmäna kostnadsläget gått upp, sk inflation).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

DU tycker Pascal hade tolererbar prissättning räknat. Att Nvidia väljer att gå över den (för motsvarande namne) innebär inte automatiskt att de fått storhetsvansinne.

Speciellt inte i en värld där kostnaden för att utveckla och producera avancerade kretsar har gått upp rejält (utöver att det allmäna kostnadsläget gått upp, sk inflation).

Ja du har rätt. Det är bara jag som pratar om det. Borde väl fattat att jag var i klar minoritet nät techsidor hela tiden sagt att priserna är rimliga och när inga andra användare höll med mig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja du har rätt. Det är bara jag som pratar om det. Borde väl fattat att jag var i klar minoritet nät techsidor hela tiden sagt att priserna är rimliga och när inga andra användare höll med mig

Är ett rätt stort spann mellan dagens priser och dina fantasirika siffror.

Och oavsett, att folk gnäller om priser (så länge nått kostar över 0 så lär man alltid hitta nån som gör det) innebär i sig inte att företagen drabbats av storhetsvansinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Är ett rätt stort spann mellan dagens priser och dina fantasirika siffror.

Och oavsett, att folk gnäller om priser (så länge nått kostar över 0 så lär man alltid hitta nån som gör det) innebär i sig inte att företagen drabbats av storhetsvansinne.

Nej det finns såklart fler faktorer. Nvidia höjde såklart priset som satan under pandemi och miningåren, och sålde väldigt bra, och gjorde god vinst.

Nu sälher korten dåligt, och de går inte med lika god vinst. För folk minar inte längre och pandemin är slut.

Ändå väljer de att behålla samma prisnivå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Ser man till prestanda så är ju knappast 4070 Ti egentligen ett 4060.

4070 Ti presterar ju bättre än 3090 Ti i 1080/1440p och strax under i 4K. Räknar man med svarta magin DLSS 3 så blåser den såklart förbi 3-serien med hästlängder.

Priserna är sjuka, så är det. Fyfan.

Men jag beställde själv det fysiskt minsta 4070 Ti härom veckan till ett ITX-bygge. Just för att ändå känns mer prisvärt än ett 4080 (och för att det faktiskt får plats i chassit 😂).

Det beror såklart på hur man mäter

Det är knappast varje gång som Nvidia byter flera noder på det här viset kanske? Ja menar bara att 4070 som det pratas om i artikeln har en liten gpu, många steg ner från största chippen:
4090 (ad102)
4080 (ad103)
4070ti (ad104)
4070 (ad104/ad106?)

vs.
3090ti (ga102)
3070ti (ga104)

Alla har olika chip verkar det som, kanske samma som 4070ti möjligen. I 3000-serien var det bara två chip på motsvarande steg

4050 kanske är överdrivet att kalla det, men det är snålare än tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast bara för att mängden pengar ökar så betyder ju inte det att ökningen är jämt spridd över alla konsumenter. Så att man använder KPIF blir ett rättvisare mått på hur priserna faktiskt förändras.

Sen är det ju i så fall ett gigantiskt problem att när bankerna "lånar ut" pengar så skapar de bara nya, och när mängden pengar ökar så ökar också belåningen för att folk blir fattigare eftersom lönerna aldrig ökar i samma takt. Så att bara titta på mängden pengar blir en självuppfyllande profetia om man vill rättfärdiga att Nvidia och andra höjt priserna väldigt mycket senaste åren. Då kan man i princip säga att deras priser har blivit lägre eftersom mängden pengar procentuellt sätt ökat mer än penningmängden.

Att ökningen inte är jämnt spridd är ytterligare ett argument för att KPI är ett dåligt mått. Det mäter prisökningen över en utvald "varukorg" och slår ut ett snitt på det. Den siffran är kanske intressant om du vill hålla koll på hur vanliga levnadskostnader ökat, men det säger inte så mycket mer än det.

Ja, det är ett enormt problem att bankerna trollar fram nya pengar i form av lån. Det är inte frågan om någon självuppfyllande profetia för att rättfärdiga något. Jag tycker det är dags att släppa idén om att Nvidia är ondingarna här. De har inget inflytande över den monetära politiken.

Vad Nvidia och andra företag gör är snarare att motverka inflation. Det behövs mer produktion i förhållande till penningmängden för att inflationen ska minska.

Och ja, mätt i reellt värde är det troligt att deras priser faktiskt sjunkit. Precis som din och min lön numera räcker till mindre, lär Nvidias vinst också göra det. Och då har de dessutom kapat marginalerna en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det finns såklart fler faktorer. Nvidia höjde såklart priset som satan under pandemi och miningåren, och sålde väldigt bra, och gjorde god vinst.

Nu sälher korten dåligt, och de går inte med lika god vinst. För folk minar inte längre och pandemin är slut.

Ändå väljer de att behålla samma prisnivå.

Ja att de behöver sänka, tror jag de flesta tycker.

Att de ska sänka så pass att 4070 landar på 400 dollar (5200 SEK), annars har de storhetsvansinne, är dock nått helt annat...

Permalänk
Medlem

Blev lite intresserad av det där med inflation.
Så här beskriver Sveriges riksbank det: https://www.riksbank.se/en-gb/monetary-policy/the-inflation-t...
Finns det olika definitioner av inflation?

Inflation is an increase in the general price level that means you can buy fewer goods and services for the same amount of money. The price of the same basket of goods in the shops rises over time meaning that the value of money falls.

If prices of some individual products rise, this is not inflation in the real sense. The price of a particular product may increase if it is currently in high demand or if the production or distribution of the product is disturbed, leading to a fall in supply. Such price increases are usually called relative price changes, which is to say that some individual prices rise relative to others. This is not inflation. For inflation to be present, the general price level should rise.

A consumer price index is often used as a measure of the general price level. This measures the price of an average basket of a variety of goods and services purchased by Swedish consumers. Statistics Sweden calculates the consumer price index each month, along with a number of different variations of this measure. These measures are certainly affected by changes in the price of a few individual products, that is to say by changes in relative prices, but what inflation really means is a broader price increase in the consumer basket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kan försöka mäta det på en massa olika sätt, men faktum kvarstår att det är en ökning av penningmängden. Det är vad som urholkar pengarnas värde och för med sig en massa negativa konsekvenser. Stigande priser är ett symptom.
Och jo, mängden pengar styr priserna. Om du har en ekonomi med 100 varor som motsvaras av 100 pengar, och sen plötsligt dubblerar antalet pengar - då har du effektivt just halverat pengarnas värde.

Ja, problemet skulle enkelt lösas genom att sluta trycka upp nya pengar och kräva att de är backade av guld eller dylikt.

Om köpare inte väljer att köpa varor eller tjänster med de tryckta pengarna uppstår ingen inflation. Det kan tryckas mycket pengar men det är bara när en aktör utbyter pengar mot varor eller tjänster som ett pris sätts och prisinflation kan uppstå.

Penningmängden är bara en del av ekvationen. Den andra sidan är mängden varor som produceras, se grafikkortsmarknaden. En tredje faktor är konkurrensen på olika marknader, se på grafikkortsmarknaden igen eller marknaden för minne till datorer. Om det är karteller, oligopol eller monopol som styr marknaden kan det bli mer prisinflation eller att priset sjunker som när OPEC väljer att producera mer olja.

Företag som Nvidia och AMD kan välja att urholka värdet av pengar på grafikkortsmarknaden oberoende av centralbanker.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay