Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har också märkt en markant skillnad på M3 LR 2019 och M3 LR 2021. Den nya har betydligt lägre förbrukning på vintern. 18" Aero fälgar på 2019 och eftermarknad 18" på 2021.

Jo, det är en stor praktisk skillnad och absolut ingen liten detalj.

Grymt skönt att få bort en stor del av den absolut största förbrukningen (värmning av kupé och batteripaket) som skiljer mellan vintern och sommaren.

Det är ju vinterhalvåret som normalt man måste planera för gällande räckvidd (då den är mer begränsad än på sommarhalvåret).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har du sett på någon elbil där man räknar tiden och inte sträckan man kör eller att man räknar tiden och inte sträckan man kör på en vanlig bil skulle gärna vilja veta vilken bil man gör det i då.

Vad jag har sett så har alla elbilar tidsaspekten med i sina medelvärden. Det är väl det Alling också använder för att få samma enhet som alla elbilar använder sig av.

2,5 kWh / 10km (h = timme = tid). Jag har inte så mycket erfarenhet av elbilar men ser alltid denna typ av angivelse när man pratar om förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Vad jag har sett så har alla elbilar tidsaspekten med i sina medelvärden. Det är väl det Alling också använder för att få samma enhet som alla elbilar använder sig av.

2,5 kWh / 10km (h = timme = tid). Jag har inte så mycket erfarenhet av elbilar men ser alltid denna typ av angivelse när man pratar om förbrukning.

Läs på om effekt och energi och sambandet mellan dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Vad jag har sett så har alla elbilar tidsaspekten med i sina medelvärden. Det är väl det Alling också använder för att få samma enhet som alla elbilar använder sig av.

2,5 kWh / 10km (h = timme = tid). Jag har inte så mycket erfarenhet av elbilar men ser alltid denna typ av angivelse när man pratar om förbrukning.

Timme i kilowattimme har inget med tid att göra mer än att det är enheten man valt. Eller, det stämmer väl inte riktigt, men det indikerar inte något med tid utan är helt enkelt den tidsaspekten man valde för enheten. Drar en bil 25kWh/100km i alla hastigheter (vilket de förstås inte gör, men som exempel) så tar ju det två timmar att förbruka dessa 25kWh om du kör i femtio eller en halvtimme om du kör i 200. Något som kontinuerligt drar en kW kommer förbruka en kWh på en timme. Etc. KWh i "kWh/100km" motsvarar liter i "l/100km", inget annat.

Edit: Vi behöver en enhet för el som fungerar och som är greppbar, precis som liter fungerar för bensin. Att vi valde liter för bensin är väl för att det är en uppenbar enhet, vi kan ju lika gärna mäta det i exempelvis kubikmeter bensin, kalorier bensin, eller till och med watt bensin, per en distans då vilken tidigare var "mil" men nu är "100 km" men det hade ju kunnat uttryckas i meter eller ljusår lika gärna. Vi bryr oss däremot inte nämnvärt om bensinförbrukning per timme då distansen och hastigheten är vad som påverkar mest. Däremot går ju exempelvis färddatorn i min bil över till "liter per timme" om jag står på tomgång och kollar den momentana förbrukningen. Och köper man exempelvis en bensindriven generator så kommer dess förbrukning nog att uttryckas i "per timme" (vid olika belastningar förstås) för där finns ju ingen distans liksom.

En kWh är då "en viss mängd el", precis som en liter (eller kubikmeter) bensin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Vad jag har sett så har alla elbilar tidsaspekten med i sina medelvärden. Det är väl det Alling också använder för att få samma enhet som alla elbilar använder sig av.

2,5 kWh / 10km (h = timme = tid). Jag har inte så mycket erfarenhet av elbilar men ser alltid denna typ av angivelse när man pratar om förbrukning.

Det skulle ju gå att skriva 9MJ/10km men skulle antagligen vara ännu mer förbryllande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jaså. Jag uppfattade inga synpunkter på min uträkning i ditt förra svar, och det är fortfarande oklart för mig vad du menar skulle vara konstigt. En bil som utvecklar 30 kW och färdas i 120 km/h förbrukar 25 kWh/100 km, det går inte att komma ifrån. Jag tog det som ett exempel på att "30kw" faktiskt skulle kunna vara menat att tolkas som just 30 kW (och inte 30 kWh/100 km), eftersom 30 kW är en fullt rimlig effekt för en elbil att utveckla i motorvägsfart.

Min rekommendation att inte skriva "kw" när man menar kWh/100 km, som du varken verkar invända mot eller hålla med om, står jag givetvis fast vid.

Skrivet av vinylens:

Har du sett på någon elbil där man räknar tiden och inte sträckan man kör eller att man räknar tiden och inte sträckan man kör på en vanlig bil skulle gärna vilja veta vilken bil man gör det i då.

Skrivet av Forsgren:

Vad jag har sett så har alla elbilar tidsaspekten med i sina medelvärden. Det är väl det Alling också använder för att få samma enhet som alla elbilar använder sig av.

2,5 kWh / 10km (h = timme = tid). Jag har inte så mycket erfarenhet av elbilar men ser alltid denna typ av angivelse när man pratar om förbrukning.

Skrivet av snajk:

Timme i kilowattimme har inget med tid att göra mer än att det är enheten man valt. Eller, det stämmer väl inte riktigt, men det indikerar inte något med tid utan är helt enkelt den tidsaspekten man valde för enheten. Drar en bil 25kWh/100km i alla hastigheter (vilket de förstås inte gör, men som exempel) så tar ju det två timmar att förbruka dessa 25kWh om du kör i femtio eller en halvtimme om du kör i 200. Något som kontinuerligt drar en kW kommer förbruka en kWh på en timme. Etc. KWh i "kWh/100km" motsvarar liter i "l/100km", inget annat.

Vinylens skrev att bilen drog 30kW och Alling undrade om Vinylens egentligen menade 30kWh/100km eftersom det är två helt olika saker och man aldrig brukar räkna förbrukning på elbilar i kW. Tror Vinylens egentligen menade kWh/100km, men slängde ur sig enheten kW eftersom det är förbaskat lätt att överförenkla till den nivå att det blir inkorrekt då enheterna är så omständiga. Tror diskussionen blev lite väl tillkrånglad

Men ja det är intressant, hur bakvänt det blir. Vi är ju vana vid att prata om liter som är ett mått på volym. Man pratar ju aldrig om liter per sekund eller liter per timme, som är mängden på flödet. kW däremot är ju mängden på flödet, medan volymen blir kWh. Då blir det dock bakvänt att behöva ha en tilläggsenhet för tid för att prata om volym, medan när det gäller bensin skulle ett tillägg (typ om man slängde sig med begreppet minut-liter) innebära flöde. Man kan då lätt tänka att kW är grundenheten och då motsvarande liter, och alltså kan en bil dra xx kW/100km vilket inte stämmer eftersom kWh är måttet på volym som motsvarar liter.

Nu tror jag som sagt inte att vinylens missförstod detta utan bara överförenklade till den nivå där en enhet blev fel, men det är ändå rätt krångligt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av vinylens:

Har du sett på någon elbil där man räknar tiden och inte sträckan man kör eller att man räknar tiden och inte sträckan man kör på en vanlig bil skulle gärna vilja veta vilken bil man gör det i då.

Förbrukning brukar mycket riktigt anges per längdenhet och inte per tidsenhet, och det var just därför jag undrade om du med "30kw" verkligen menade 30 kW (vilket motsvarar 30 kWh/h) eller om du egentligen menade 30 kWh/100 km – notera att båda är rimliga! Jag tycker att man ska skriva det man menar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Vinylens skrev att bilen drog 30kW och Alling undrade om Vinylens egentligen menade 30kWh/100km eftersom det är två helt olika saker och man aldrig brukar räkna förbrukning på elbilar i kW. Tror Vinylens egentligen menade kWh/100km, men slängde ur sig enheten kW eftersom det är förbaskat lätt att överförenkla till den nivå att det blir inkorrekt då enheterna är så omständiga. Tror diskussionen blev lite väl tillkrånglad

Men ja det är intressant, hur bakvänt det blir. Vi är ju vana vid att prata om liter som är ett mått på volym. Man pratar ju aldrig om liter per sekund eller liter per timme, som är mängden på flödet. kW däremot är ju mängden på flödet, medan volymen blir kWh. Då blir det dock bakvänt att behöva ha en tilläggsenhet för tid för att prata om volym, medan när det gäller bensin skulle ett tillägg (typ om man slängde sig med begreppet minut-liter) innebära flöde. Man kan då lätt tänka att kW är grundenheten och då motsvarande liter, och alltså kan en bil dra xx kW/100km vilket inte stämmer eftersom kWh är måttet på volym som motsvarar liter.

Nu tror jag som sagt inte att vinylens missförstod detta utan bara överförenklade till den nivå där en enhet blev fel, men det är ändå rätt krångligt.

Du förklarade kanske lite bättre än mig. Men enheter är ju alltid roligt. Liter per hundra kilometer är dock helt baserat på sträckor egentligen då en liter ju är en "kubikdecimeter", alltså skulle man kunna förenkla ned det till en enklare enhet (kvadratmeter exempelvis), men den hade nog inte varit enklare att greppa förstås. X liter per 100 km => X kubikdecimeter per 100 km => 0,001X kubikmeter per 100 000 meter => 0,00000001X kvadratmeter.

Men el har ju ingen enhet motsvarande liter naturligt liksom. Kilowatt är ju inte en mängd el utan hur mycket som förbrukas eller passerar momentant. Alltså måste man blanda in tidsaspekten om man vill kunna mäta förbrukningen mer än just momentant. Så kWh blir ju det naturliga, det enda problemet är att "timme" är med i begreppet utan att det handlar om en timme vilket många inte verkar förstå. Och det var inte givet att det blev just kWh, BMW visade ju sin batterikapacitet inte i kWh utan i Ah på deras första elbil exempelvis.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lidodido:

kW däremot är ju mängden på flödet, medan volymen blir kWh. Då blir det dock bakvänt att behöva ha en tilläggsenhet för tid för att prata om volym, medan när det gäller bensin skulle ett tillägg (typ om man slängde sig med begreppet minut-liter) innebära flöde.

Jag förstår vilken tankevurpa du beskriver här, men vill bara säga att "minutliter" för liter per minut vore lika missvisande som "sekundmeter" för meter per sekund: multiplikation är inte samma sak som division, och det är olyckligt att det traditionellt framställs så i den sistnämnda pseudoenheten.

Men det kommer nog inte som en överraskning för någon att jag inte ställer mig bakom den utbredda synen på enheter som "huehue överflödiga bokstäver utan innebörd".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av snajk:

Så kWh blir ju det naturliga, det enda problemet är att "timme" är med i begreppet utan att det handlar om en timme vilket många inte verkar förstå.

Det beror kanske på vilken betydelse man lägger i "handlar om en timme". 1 kW × 1 h kan skrivas som 1 kWh endast med hjälp av grundläggande regler för manipulering av symboler, och så skulle ha varit fallet även om kWh inte hade varit en vanligt förekommande enhet. Enheter som kilowattminut eller wattår "skapar sig själva" på liknande sätt, trots att vi aldrig använder dem.

Men jag ska tillstå att jag antagligen inte förstår vad de flesta tänker sig att "handlar om en timme" betyder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du förklarade kanske lite bättre än mig. Men enheter är ju alltid roligt. Liter per hundra kilometer är dock helt baserat på sträckor egentligen då en liter ju är en "kubikdecimeter", alltså skulle man kunna förenkla ned det till en enklare enhet (kvadratmeter exempelvis), men den hade nog inte varit enklare att greppa förstås. X liter per 100 km => X kubikdecimeter per 100 km => 0,001X kubikmeter per 100 000 meter => 0,00000001X kvadratmeter.

Men el har ju ingen enhet motsvarande liter naturligt liksom. Kilowatt är ju inte en mängd el utan hur mycket som förbrukas eller passerar momentant. Alltså måste man blanda in tidsaspekten om man vill kunna mäta förbrukningen mer än just momentant. Så kWh blir ju det naturliga, det enda problemet är att "timme" är med i begreppet utan att det handlar om en timme vilket många inte verkar förstå. Och det var inte givet att det blev just kWh, BMW visade ju sin batterikapacitet inte i kWh utan i Ah på deras första elbil exempelvis.

Tänk så här, kWh i det här sammanhanget handlar inte om att mäta förbrukning över tid för då blir det snurrigt när man ska räkna in distansen i det hela. kWh är helt enkelt den mängd energi som finns lagrad i batteriet, och om man förbrukar 5 kWh för att ta sig 200km så är det den mängd lagrad energi som försvinner från batteriet, alltså 2,5kWh/100km. Dvs samma som att en bensintank rymmer 50 liter och behöver 5 liter för att ta sig 100km.

Nu är det ju exakt samma sak som du säger, dvs momentan förbrukning utslaget över en timme fast sen gånger den tid det tar att ta sig just 100km, men rent pedagogiskt tror jag det blir enklare att dela upp det i hur mycket energi som finns lagrat i batteriet och hur mycket man måste "plocka ut" ur batteriet för att ta sig en viss sträcka. Då blir kWh bara ett par bokstäver och inte nån slags effektflöde-snitt-över-tid-grej som sen måste slås ut över en distans.

Ignorance is bliss, är nog lättare att förstå om man bara dummar ner det och accepterar att vi har ett helt nytt tankesätt att vänja oss vid Finns en anledning till att vissa bilar visar xx kWh/h när de står stilla, istället för att bara visa kW. Man tar helt enkelt xx kWh från batteriet på en timme. Samma sak men pedagogiskt lättare att förstå om man inte förstår sig på kW.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Det beror kanske på vilken betydelse man lägger i "handlar om en timme". 1 kW × 1 h kan skrivas som 1 kWh endast med hjälp av grundläggande regler för manipulering av symboler, och så skulle ha varit fallet även om kWh inte hade varit en vanligt förekommande enhet. Enheter som kilowattminut eller wattår "skapar sig själva" på liknande sätt, trots att vi aldrig använder dem.

Men jag ska tillstå att jag antagligen inte förstår vad de flesta tänker sig att "handlar om en timme" betyder.

Nej precis. Men vi hade ju kunnat döpa enheten till något annat och ha kvar samma betydelse, som vi gör med "kubikdecimeter" och "liter" exempelvis. Hade vi kallat kWh eller kWh/100km för vad som helst, säg "klimp" exempelvis, så hade folk inte blandat ihop det med tidsaspekten så mycket. "Den här bilen har en förbrukning på 18 klimpar" eller ".. 18 klimpar per 100km" kanske är mer lättförståeligt än "Bilen har en förbrukning på 18 kWh per 100 km"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Tänk så här, kWh i det här sammanhanget handlar inte om att mäta förbrukning över tid för då blir det snurrigt när man ska räkna in distansen i det hela. kWh är helt enkelt den mängd energi som finns lagrad i batteriet, och om man förbrukar 5 kWh för att ta sig 200km så är det den mängd lagrad energi som försvinner från batteriet, alltså 2,5kWh/100km. Dvs samma som att en bensintank rymmer 50 liter och behöver 5 liter för att ta sig 100km.

Nu är det ju exakt samma sak som du säger, dvs momentan förbrukning utslaget över en timme fast sen gånger den tid det tar att ta sig just 100km, men rent pedagogiskt tror jag det blir enklare att dela upp det i hur mycket energi som finns lagrat i batteriet och hur mycket man måste "plocka ut" ur batteriet för att ta sig en viss sträcka. Då blir kWh bara ett par bokstäver och inte nån slags effektflöde-snitt-över-tid-grej som sen måste slås ut över en distans.

Ignorance is bliss, är nog lättare att förstå om man bara dummar ner det och accepterar att vi har ett helt nytt tankesätt att vänja oss vid Finns en anledning till att vissa bilar visar xx kWh/h när de står stilla, istället för att bara visa kW. Man tar helt enkelt xx kWh från batteriet på en timme. Samma sak men pedagogiskt lättare att förstå om man inte förstår sig på kW.

Jo precis. Problemet är ju att enheten har med timme i namnet liksom och då missförstår en del den. Ljusår har ju lite samma problem, en del tror att det handlar om tid när det handlar om distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

BMW är faktiskt rätt effektiva och bygger riktigt bra drivlinor i sina elbilar. Mycket bättre än VAG, Ford, Volvo/Polestar och många andra. Skulle dryfta mig till att påstå att BMW är i princip lika effektiva på elektriska drivlinor som Tesla, Mercedes och Hyundai/Kia (som också är mycket duktiga på det).

Det som BMW fallerar på är mer infotainment, appar och den typen av funktioner tycker jag (vi har två BMW i familjen; en ren el och en hybrid).

Det skall dock bli intressant hur drivlinan är i refreshen av Polestar 2, om man vågar tro på siffrorna så är ju den uppdateringen riktigt stor när det kommer just till laddning, batteri och drivlina (effektivitet).

Väntar på tester

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det är väl delvis att de byggt det på ett sådant sätt att man inte skall behöva röra skärmen som gör det gammaldags, tycker det är hemskt dåligt och ineffektivt i hur UI:t är uppbygt. Med touchskärm kan man visa mer information samtidigt utan att behöva scrolla så mycket.

Tja, gammaldags men också säkrare och ergonomiskt bättre. Mer information samtidigt kanske inte är det viktigaste i en bil som åker snabbt liksom? Snarare att snabbt se relevant information och kunna göra de aktioner man behöver och samtidigt hålla så mycket fokus som möjligt på vägen? För i de aspekterna är iDrive långt före alla system med bara touchskärmar.

Citat:

Navigationen är dock den sämsta då det både är omöjligt att navigera till platser genom att söka på namnen då det mesta saknas, man måste googla fram adressen själv samtidigt som UI:t är väldigt gammaldags (typ som på en TomTom). Skulle säga att den hittar 1 av 10 platser när jag söker, så det gör den relativt meningslös.

Inmatningen av destinationer kan absolut förbättras i deras system. Samtidigt lyckades jag, när jag hade systemet, för det mesta att skriva in en adress utan att skifta fokus till skärmen. Bara att skriva med fingret på vredet. I början blev det ofta fel men jag vande mig och blev tydligare i mitt skrivande så funkade det mycket bättre med tiden. Och man kan ju få fram ett touch-tangentbord också om man föredrar det, eller skriva med vredet varför någon nu skulle vilja det. Sen fanns det förstås röststyrning också, men på min bil i alla fall så fanns den inte på Svenska så jag vet inte hur den funkar. Det jag använde oftast, när jag skulle köra längre, var att mata in destinationen i deras app, ofta med delning från typ Google maps eller så. Och jag hade ju lagt in mina vanliga destinationer på snabbvalsknapparna, så typ 2 var hem och 3 till jobbet, så att jag alltid körde med navigator då den var bättre än Google på att förutse trafikstockningar och dirigera om en.

Citat:

Problemet är att i BMWn så är kvarvarande räckvidd inte baserat på en konstant utan en gissning som är helt fel så den säger ingenting. Hamnade i en situation där både kvarvarande räckvidd och navigationen sa att jag skulle komma fram med gott om räckvidd till godo (9% för nav och lite mindre för "GOM") men i verkligheten hade jag varit kring 0% kvar vilket inte hade fungerat då jag behövde köra ca 10 km från destinationen till en laddare efter jag varit där. Du har inte heller tillgång till navigationens gissning under hela tiden du kör utan endast när du först navigerar, vilket gör att för att ha koll under körningen måste du fortsätta navigera om hela tiden. Senaste körning sa den 15% vid målet när jag startade, efter att jag kört 2/3 sa den som sagt 9% men verkligheten var 0-3%.

Ja det vet jag som sagt inget om, med en bensinbil så är räckvidd inte relevant på det sättet riktigt. Dock var ju kördatorns prediktioner där rätt bra i alla fall, så det är ju dåligt om de är sämre för elbilarna.

Men man har väl lite koll på sin bil och dess förbrukning? Du vet hur långt du ska köra och temperatur så du kan ju göra en överslagsberäkning. Sen är det förstås dåligt att behöva göra det, men infrastrukturen är ju inte riktigt på plats än, inte överallt i alla fall, för att bara köra och hitta en laddare när batteriet börjar ta slut liksom.

Men det handlar förstås om körmönster och vart man rör sig. Jag åker rätt ofta till min morsa i norra Skåne exempelvis, från mig till dit är den längsta sträcka utan snabbladdare typ fyra mil. Och det hade inte spelat någon större roll då hela sträckan är knappt 19 mil så nästan alla nyare elbilar hade ju klarat den utan att behöva laddas på vägen, även om det är typ tio minus. Däremot om jag skulle bege mig inåt landet mer så får jag ju planera lite noggrannare, men det hade jag väl ändå behövt om jag behöver luncha i de småländska skogarna eller så.

Citat:

Och att hitta laddare fungerar inte heller då många nätverk saknas (plus att det är väldigt "clunky" att söka efter laddare i navigationen), så effekten är att man får sitta med mobilen medan man kör för att lösa det.

Det är förstås dåligt, men det verkar ju vara ett problem ganska generellt bland många märken. Men du har väl abrp? Och Android Auto/Carplay? Så varför inte använda de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, gammaldags men också säkrare och ergonomiskt bättre. Mer information samtidigt kanske inte är det viktigaste i en bil som åker snabbt liksom? Snarare att snabbt se relevant information och kunna göra de aktioner man behöver och samtidigt hålla så mycket fokus som möjligt på vägen? För i de aspekterna är iDrive långt före alla system med bara touchskärmar.

Tycker verkligen tvärtom, att sitta och stirra på skärmen medan man scrollar för att nå den informationen man vill ha eller veta var man skall gå in i nästa meny är inte säkrare. Att snabbt kunna titta på skärmen för att få all den informationen är mycket säkrare. Behövde aldrig pilla så mycket på skärmen i någon av mina Teslor som jag behöver i BMWn.

Skrivet av snajk:

Inmatningen av destinationer kan absolut förbättras i deras system. Samtidigt lyckades jag, när jag hade systemet, för det mesta att skriva in en adress utan att skifta fokus till skärmen. Bara att skriva med fingret på vredet. I början blev det ofta fel men jag vande mig och blev tydligare i mitt skrivande så funkade det mycket bättre med tiden. Och man kan ju få fram ett touch-tangentbord också om man föredrar det, eller skriva med vredet varför någon nu skulle vilja det. Sen fanns det förstås röststyrning också, men på min bil i alla fall så fanns den inte på Svenska så jag vet inte hur den funkar. Det jag använde oftast, när jag skulle köra längre, var att mata in destinationen i deras app, ofta med delning från typ Google maps eller så. Och jag hade ju lagt in mina vanliga destinationer på snabbvalsknapparna, så typ 2 var hem och 3 till jobbet, så att jag alltid körde med navigator då den var bättre än Google på att förutse trafikstockningar och dirigera om en.

Att skriva på vredet är för långsamt så det skulle jag aldrig göra. Däremot är själva inmatningen inte det stora problemet, utan att man inte hittar någonting. Sök på butiken som funnits i 5 år? Finns inte, sök på BMW-handlaren man skall lämna in bilen på service hos? Finns inte. Så i grunden måste man kunna adresserna till allt. Det är 2023, inte 2005 så man bör förvänta sig att bilen kan hitta allt som finns på Google Maps.

Skrivet av snajk:

Ja det vet jag som sagt inget om, med en bensinbil så är räckvidd inte relevant på det sättet riktigt. Dock var ju kördatorns prediktioner där rätt bra i alla fall, så det är ju dåligt om de är sämre för elbilarna.

Men man har väl lite koll på sin bil och dess förbrukning? Du vet hur långt du ska köra och temperatur så du kan ju göra en överslagsberäkning. Sen är det förstås dåligt att behöva göra det, men infrastrukturen är ju inte riktigt på plats än, inte överallt i alla fall, för att bara köra och hitta en laddare när batteriet börjar ta slut liksom.

Men det handlar förstås om körmönster och vart man rör sig. Jag åker rätt ofta till min morsa i norra Skåne exempelvis, från mig till dit är den längsta sträcka utan snabbladdare typ fyra mil. Och det hade inte spelat någon större roll då hela sträckan är knappt 19 mil så nästan alla nyare elbilar hade ju klarat den utan att behöva laddas på vägen, även om det är typ tio minus. Däremot om jag skulle bege mig inåt landet mer så får jag ju planera lite noggrannare, men det hade jag väl ändå behövt om jag behöver luncha i de småländska skogarna eller så.

Överslagsräkning fungerar bara ifall man är beredd att ha stora marginaler, jag vill anlända vid laddaren eller destinationen med kring 5%. Så när det är väder/vind, hur kuperat det är och annat inblandat är det svårt att göra sådan beräkning i huvudet medan man kör då man behöver kolla upp allt sådant i en databas först. Det fungerar utan problem ifall de lagt energi på att göra en vettig räckviddsberäkning.

Har dock fått veta att vissa har räckviddsberäkning som fungerar bättre (inom någon procentenhet i felmarginal) så kan väl vara att den lär sig ens körmönster med tiden. Får utvärdera vidare och se men hittills är jag inte imponerad.

Skrivet av snajk:

Det är förstås dåligt, men det verkar ju vara ett problem ganska generellt bland många märken. Men du har väl abrp? Och Android Auto/Carplay? Så varför inte använda de?

BMW har ännu inte uppfyllt sitt löfte om att ha ruttplanering med laddstopp i CarPlay, du missar också förvärmning av batteriet inför laddstopp. Allt detta kan de implementera om de vill men de har valt att inte göra det trots att de lovat sådan funktionalitet redan innan de började leverera bilen.

ABRP är hemsk att använda i CarPlay, UI:t är riktigt dåligt. Man behöver även köpa OBD-läsare och annat för att få in bilens batteriprocent i beräkningen automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Problemet är ju att enheten har med timme i namnet liksom och då missförstår en del den. Ljusår har ju lite samma problem, en del tror att det handlar om tid när det handlar om distans.

Den här diskussionen är ju flera sidor, men är det inte så enkelt att anledningen att det blivit kWh/100km hos flera tillverkare är för att det är kWh man köper? Lika som att man köper bensin i l.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det skall dock bli intressant hur drivlinan är i refreshen av Polestar 2, om man vågar tro på siffrorna så är ju den uppdateringen riktigt stor när det kommer just till laddning, batteri och drivlina (effektivitet).

Väntar på tester

Jo, samma sak här. Verkar vara en (vad jag läst om så här långt) en riktigt bra och rejäl uppdatering kring detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lidodido:

Då blir kWh bara ett par bokstäver och inte nån slags effektflöde-snitt-över-tid-grej som sen måste slås ut över en distans.

Ignorance is bliss, är nog lättare att förstå om man bara dummar ner det och accepterar att vi har ett helt nytt tankesätt att vänja oss vid

Skrivet av snajk:

Men vi hade ju kunnat döpa enheten till något annat och ha kvar samma betydelse, som vi gör med "kubikdecimeter" och "liter" exempelvis. Hade vi kallat kWh eller kWh/100km för vad som helst, säg "klimp" exempelvis, så hade folk inte blandat ihop det med tidsaspekten så mycket. "Den här bilen har en förbrukning på 18 klimpar" eller ".. 18 klimpar per 100km" kanske är mer lättförståeligt än "Bilen har en förbrukning på 18 kWh per 100 km"

I don’t know, man … jag gillar skarpt när enheter gör uträkningar enkla: det går i princip inte att räkna fel på problem som ”Hur länge måste jag ladda för att få si och så mycket energi?” eller ”Hur mycket energi får jag om jag laddar i en timme?” tack vare att kWh så tydligt är kW × h. Få enskilda insikter har haft större inverkan på min förmåga att lösa såväl akademiska som vardagliga matematiska problem än den att enheter bär värdefull information och kan användas i uträkningar.

Dessutom ser jag i allmänhet kunskap och förståelse som värda att kämpa för. Deras motpol ignorans, och acceptans därav, har tillräckligt många förespråkare även utan min medverkan.

Skrivet av snajk:

Jo precis. Problemet är ju att enheten har med timme i namnet liksom och då missförstår en del den. Ljusår har ju lite samma problem, en del tror att det handlar om tid när det handlar om distans.

Trots att ljusår (till skillnad från wattimme) är en helt påhittad, ologiskt namngiven enhet som inte ”skapat sig själv” tycker jag att det där var ett väldigt bra exempel för att illustrera vad som antagligen bidrar till förvirringen! Wattimme måste helt enkelt i mångas öron låta som en enhet för tid.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Tycker verkligen tvärtom, att sitta och stirra på skärmen medan man scrollar för att nå den informationen man vill ha eller veta var man skall gå in i nästa meny är inte säkrare. Att snabbt kunna titta på skärmen för att få all den informationen är mycket säkrare. Behövde aldrig pilla så mycket på skärmen i någon av mina Teslor som jag behöver i BMWn.

Jag tror jag rörde skärmen på min BMW max tre gånger på de tre år jag hade den. Så din erfarenhet speglar inte allas.

Citat:

Att skriva på vredet är för långsamt så det skulle jag aldrig göra. Däremot är själva inmatningen inte det stora problemet, utan att man inte hittar någonting. Sök på butiken som funnits i 5 år? Finns inte, sök på BMW-handlaren man skall lämna in bilen på service hos? Finns inte. Så i grunden måste man kunna adresserna till allt. Det är 2023, inte 2005 så man bör förvänta sig att bilen kan hitta allt som finns på Google Maps.

Antingen har systemet försämrats väldigt sedan jag hade det, eller så gör du något fel. Serviceverkstaden finns inlagd i systemet och det kommer ju upp exempelvis en fråga om man vill boka en tid när service närmar sig eller så, med val om vilken verkstad och sådär. Butiker vet jag inte, jag sökte sällan på butiker utan mer på områden eller adresser, men de tillfällena jag sökte på butik så hittades den vad jag minns.

Citat:

Överslagsräkning fungerar bara ifall man är beredd att ha stora marginaler, jag vill anlända vid laddaren eller destinationen med kring 5%. Så när det är väder/vind, hur kuperat det är och annat inblandat är det svårt att göra sådan beräkning i huvudet medan man kör då man behöver kolla upp allt sådant i en databas först. Det fungerar utan problem ifall de lagt energi på att göra en vettig räckviddsberäkning.

Jo, fast det har väl att göra med någon vilja att optimera eller så. De flesta klarar sig rätt bra på att köra tills batteriet börjar ta slut och då hitta en laddare, eller stanna och käka och ladda samtidigt, om man kör långt.

Skulle jag köra elbil till Stockholm från Göteborg exempelvis så vet jag ju att det är ungefär 45 mil, och jag hade vetat att bilen drar säg upp till 3 kWh per mil i de temperaturer som är just när jag ska åka, och att batteriet är på säg 58 kWh. Då kommer jag, i värsta fall, inte ens tjugo mil så då kommer jag att behöva ladda fullt en gång och fylla på en gång. Så då kollar jag på kartan eller maps, och ser vad det finns för samhällen efter 15-18 mil på vägen, har de restauranger som jag gillar, vad finns det för laddare och så, och igen 15-18 mil längre fram. Detta ger mig sannolikt hyfsat stora marginaler men det är väl inget problem egentligen? Hade jag kört denna sträcka ofta så hade jag ju haft koll på allt det här, precis som jag har koll på att man kan stanna och tanka i Varberg eller Halmstad nära motorvägen på vägen söderut och där också hitta ett ok urval mat och kaffe.

Citat:

Har dock fått veta att vissa har räckviddsberäkning som fungerar bättre (inom någon procentenhet i felmarginal) så kan väl vara att den lär sig ens körmönster med tiden. Får utvärdera vidare och se men hittills är jag inte imponerad.

Ja det låter konstigt att den skulle vara så kass på det. MG och liknande kan man ju förvänta sig att de inte riktigt är klara med alla vanliga bilgrejer de behöver då de är rätt nya bolag utan så mycket erfarenhet och så, men de stora biltillverkarna brukar ju ha satt det mesta sånt redan liksom. Sen finns det undantag med mer elbilsspecifika saker, som att starta förvärmning av batteriet på begäran eller åtminstone när man har en laddare som destination och så. Men att ha bra räckviddsberäkning i olika förhållanden har de ju jobbat på sedan nittiotalet i alla fall liksom, för fossilbilar förstås men de har ju ändå sett värdet av funktionen och förbättrat den över tid.

Citat:

BMW har ännu inte uppfyllt sitt löfte om att ha ruttplanering med laddstopp i CarPlay, du missar också förvärmning av batteriet inför laddstopp. Allt detta kan de implementera om de vill men de har valt att inte göra det trots att de lovat sådan funktionalitet redan innan de började leverera bilen.

Jo det är förstås dåligt.

Citat:

ABRP är hemsk att använda i CarPlay, UI:t är riktigt dåligt. Man behöver även köpa OBD-läsare och annat för att få in bilens batteriprocent i beräkningen automatiskt.

Ja ok, det vet jag inget om. Jag kör Android. Men OBD-läsare är ju rätt trevligt att ha ändå, och kostar inte mycket. Samtidigt går det väl rätt lätt att mata in procenten, eller?

Skrivet av Otur:

Den här diskussionen är ju flera sidor, men är det inte så enkelt att anledningen att det blivit kWh/100km hos flera tillverkare är för att det är kWh man köper? Lika som att man köper bensin i l.

Det är inget konstigt egentligen. En del blir bara konfunderade över att det heter kilowattimme när det inte är förbrukning över tid utan bara förbrukning. Sen är det kanske inte det bästa rent pedagogiskt, denna lampa drar fem kWh per timme låter ju lite otydligt även om det inte borde vara det, å andra sidan kan man ju säga att den drar 5 kW lika gärna. Men lampor drar ju typ samma hela tiden, har du en 10W-lampa så kommer den att dra 10Wh på en timme liksom. En elbil med en motor med en effekt på 300kW exempelvis kommer ju inte att dra 300 kWh på en timme om du inte kör fullgas precis hela tiden (och har ett rejält batteri).

Permalänk
Medlem

Förbrukning borde helt enkelt redovisas som en graf med effekt (W, sic!) på y-axeln och hastighet på x axeln, potentiellt som ett antal kurvor vid olika utetemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok, det vet jag inget om. Jag kör Android. Men OBD-läsare är ju rätt trevligt att ha ändå, och kostar inte mycket. Samtidigt går det väl rätt lätt att mata in procenten, eller?

Visst kan man (men enbart delvis) ta till vissa hack som att köpa extra utrustning som en OBD-läsare, eller ta till en massa manuella rutiner att mata in saker hela tiden, men det är ju knappast långt ifrån lika enkelt och smidigt som när det hela är inbyggt från början och helt automatiserat.

När man köper en modern elbil så förväntar man (iaf. jag) sig mer än så här. Det skall finnas och fungera (iaf. någorlunda) från start.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

I don’t know, man … jag gillar skarpt när enheter gör uträkningar enkla: det går i princip inte att räkna fel på problem som ”Hur länge måste jag ladda för att få si och så mycket energi?” eller ”Hur mycket energi får jag om jag laddar i en timme?” tack vare att kWh så tydligt är kW × h. Få enskilda insikter har haft större inverkan på min förmåga att lösa såväl akademiska som vardagliga matematiska problem än den att enheter bär värdefull information och kan användas i uträkningar.

Tja, tydlighet (eller "inte lika lätt att missförstå") åt ett håll ger ju mindre tydlighet åt andra hållet förstås. Men samma kan ju sägas om liter med, det hade varit lättare att beräkna hur många kubikmeter bensin det går åt på ett år om mängden bensin hade mäts i kubikmeter eller kubikdecimeter, om man antar att man inte har någon kunskap om enheterna. Men vi vet ju att en kubikmeter är tusen liter och då behöver vi inte fundera mer på det. På samma sätt hade man förstås vetat att en "klimp" (ingen bra betäckning men jag kom inte på något bättre) var en kWh. Och så länge vi bara bollar med jämna enheter så är det inte svårt att räkna fram och tillbaka, hade en "klimp" däremot varit säg 18kWh för att försöka motsvara en normal förbrukning på 100 km så hade det varit jobbigt att omvandla.

Citat:

Dessutom ser jag i allmänhet kunskap och förståelse som värda att kämpa för. Deras motpol ignorans, och acceptans därav, har tillräckligt många förespråkare även utan min medverkan.

Jag håller med. Men uppenbarligen är det ett problem. Folk här är väl inte dummare än allmänt i alla fall, speciellt inte på tekniska områden, och likväl missar folk här detta hela tiden. Sen kan man ju anse att det inte spelar någon roll, vi förstår väl att de menar kWh när de säger kW eller så, och så kan det ju vara. Samtidigt mäts ju andra saker i kW/kWh också. En bilannons där rubriken har med "80kW" exempelvis, är det effekten på motorn, laddhastigheten eller batterikapaciteten? Jag hade ju gissat motorn förstås för det är ju det som mäts i kW och inte kWh, men samtidigt är 80kW effekt väldigt lite. Ett batteri med 80kWh är ganska normalt dock. Och en laddhastighet på 80kWh är ju inte uppåt väggarna konstigt men rätt lågt, om man inte har något snitt snarare än max, men det är ju bara max som redovisas.

Citat:

Trots att ljusår (till skillnad från wattimme) är en helt påhittad, ologiskt namngiven enhet som inte ”skapat sig själv” tycker jag att det där var ett väldigt bra exempel för att illustrera vad som antagligen bidrar till förvirringen! Wattimme måste helt enkelt i mångas öron låta som en enhet för tid.

Jo, och distans och hastighet är ändå något påtagligt som alla kan relatera till. Skillnaden mellan effekt och strömstyrka är inte så uppenbar för många. Watt, volt, ampere, med eller utan timme, det är många enheter att hålla koll på speciellt om man inte riktigt greppar skillnaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Visst kan man (men enbart delvis) ta till vissa hack som att köpa extra utrustning som en OBD-läsare, eller ta till en massa manuella rutiner att mata in saker hela tiden, men det är ju knappast långt ifrån lika enkelt och smidigt som när det hela är inbyggt från början och helt automatiserat.

När man köper en modern elbil så förväntar man (iaf. jag) sig mer än så här. Det skall finnas och fungera (iaf. någorlunda) från start.

Ja jo det är klart. För mig känns det bara som man förstorar ett ganska litet problem något enormt. "Min helt nya bil kan inte förutspå mitt irrationella körsätt så dess räckviddsberäkning stämmer inte..." "Den sa att jag skulle ha tio procent marginal när jag kom fram men det var bara 5, vilket den också sa när jag hade kört några mil.." Icke-problem.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nej precis. Men vi hade ju kunnat döpa enheten till något annat och ha kvar samma betydelse, som vi gör med "kubikdecimeter" och "liter" exempelvis. Hade vi kallat kWh eller kWh/100km för vad som helst, säg "klimp" exempelvis, så hade folk inte blandat ihop det med tidsaspekten så mycket. "Den här bilen har en förbrukning på 18 klimpar" eller ".. 18 klimpar per 100km" kanske är mer lättförståeligt än "Bilen har en förbrukning på 18 kWh per 100 km"

Enheten finns redan och heter Joule. 1 Joule = 1 wattsekund, så 3.6 megaJoule (MJ) = 1 kWh. Men elbolagen debiterar oss efter kWh snarare än MJ. Eftersom jag gärna vill att det ska vara tydligt vad det kostar är det bra med förbrukning i kWh/mil.

På samma sätt betalar vi bilbränsle per liter men flygbränsle per kilo. Och mäter förbrukning därefter.

Förbrukning per distans skulle ha enheten Joule per meter, vilket är enheten för kraft (Newton). Det motsvarar alltså den kraft som behövs för att hålla bilen i rörelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av troglodyt:

Enheten finns redan och heter Joule. 1 Joule = 1 wattsekund, så 3.6 megaJoule (MJ) = 1 kWh. Men elbolagen debiterar oss efter kWh snarare än MJ. Eftersom jag gärna vill att det ska vara tydligt vad det kostar är det bra med förbrukning i kWh/mil.

På samma sätt betalar vi bilbränsle per liter men flygbränsle per kilo. Och mäter förbrukning därefter.

Förbrukning per distans skulle ha enheten Joule per meter, vilket är enheten för kraft (Newton). Det motsvarar alltså den kraft som behövs för att hålla bilen i rörelse.

Jo jag föredrar kWh per mil också, per 100 km duger med. Men man skulle ju kunna mäta bensin i watt också, det är exempelvis så man mäter landets totala bränslekonsumtion per år i SCB's statistik och så. Men det är väl mer för att det ska bli jämförbart med annan ergikonsumtion och energiimport/export på de högre nivåerna.

Men förbrukningen varierar. Dessa siffror är bara en indikation och inget man kan räkna med. Åker man i en nedförsbacke kan man ha negativ förbrukning med en elbil exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror jag rörde skärmen på min BMW max tre gånger på de tre år jag hade den. Så din erfarenhet speglar inte allas.

Oavsett om du rör skärmen eller använder scrollhjulet blir det samma sak med det UI:t som BMW använder, skall du t.ex. scrolla igenom en spellista för att spela en viss låt så är det mycket mer "titta på skärmen" när man visar upp 3-4 låtar åt gången jämfört med 20. Visar man 20 kan man snabbt kolla på skärmen en gång för att avgöra ifall låten man söker är en av dessa 20 eller inte. Detsamma gäller när man måste ändra en inställning och ser alla kategorier på direkten osv.

UI:t kräver också att man byter skärm för allting vilket såklart blir mer tittande och pillande, du kan inte scrolla genom musiken för att i nästa stund vilja navigera om utan att först byta skärm. Väldigt gammaldags sätt att göra det på och påminner mer om en Doro-telefon än dagens smartphones.

Skrivet av snajk:

Antingen har systemet försämrats väldigt sedan jag hade det, eller så gör du något fel. Serviceverkstaden finns inlagd i systemet och det kommer ju upp exempelvis en fråga om man vill boka en tid när service närmar sig eller så, med val om vilken verkstad och sådär. Butiker vet jag inte, jag sökte sällan på butiker utan mer på områden eller adresser, men de tillfällena jag sökte på butik så hittades den vad jag minns.

Vet inte hur fel man kan göra, man skriver in namnet på stället man skall till i sökfältet och det kommer inte upp rätt svar. Det här är ofta problemet i biltillverkarnas egna navigation, långt sämre än Google Maps. Datan finns tillgänglig så det handlar bara om deras vilja att utnyttja den, det är väl det som är fördelen nu när Volvo och Polestar kör Android Automotive.

Skrivet av snajk:

Jo, fast det har väl att göra med någon vilja att optimera eller så. De flesta klarar sig rätt bra på att köra tills batteriet börjar ta slut och då hitta en laddare, eller stanna och käka och ladda samtidigt, om man kör långt.

Tror få som har elbil kör så idag, det är ett bra sätt att bli stående på när det utan problem kan vara 5-6 mil till närmaste laddare (som kan vara en ensam 50 kW som kanske inte fungerar) så om du börjar leta laddare när det börjar ta slut kan det vara för sent. Skulle säga att standarden är att man använder navigationen till hjälp för att planera rutten, alternativt använt ABRP innan för att hitta något mer optimerat. I båda fallen kan situationen dock förändras och då är det bra om bilens inbyggda uppskattning är så pass precis att man inte får slut på energi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Oavsett om du rör skärmen eller använder scrollhjulet blir det samma sak med det UI:t som BMW använder, skall du t.ex. scrolla igenom en spellista för att spela en viss låt så är det mycket mer "titta på skärmen" när man visar upp 3-4 låtar åt gången jämfört med 20. Visar man 20 kan man snabbt kolla på skärmen en gång för att avgöra ifall låten man söker är en av dessa 20 eller inte. Detsamma gäller när man måste ändra en inställning och ser alla kategorier på direkten osv.

Men det handlar väl om vana? Jag vet att min stora playlist med en viss genre har låten jag är ute efter i slutet exempelvis, så jag scrollar på rätt långt ner, precis som jag gör på telefonen, och sen kan jag kasta ett öga och se hur många steg upp eller ner jag behöver gå vidare för att hamna rätt. Att ha en lång lista med hundratals låtar där jag ska hitta rätt och sen försöka pricka den på en touchskärm med liten text samtidigt som jag kör är inte bättre.

Citat:

UI:t kräver också att man byter skärm för allting vilket såklart blir mer tittande och pillande, du kan inte scrolla genom musiken för att i nästa stund vilja navigera om utan att först byta skärm. Väldigt gammaldags sätt att göra det på och påminner mer om en Doro-telefon än dagens smartphones.

På min BMW hade den i alla fall split screen mellan två funktioner samtidigt. Så musik och navigation var väl det vanligaste för min del. Annars har den ju genvägsknappar som hoppar direkt till Navigation eller Media exempelvis (eller kommunikation, inställningar eller så). Och använder man snabbknapparna (som de nu har rationaliserat bort på de allra senaste modellerna dock) så kunde man ju ha en knapp gå direkt till Spotify, eller en viss spellista på Spotify eller en podcast eller en kanal i SR-appen, exempelvis.

Citat:

Vet inte hur fel man kan göra, man skriver in namnet på stället man skall till i sökfältet och det kommer inte upp rätt svar. Det här är ofta problemet i biltillverkarnas egna navigation, långt sämre än Google Maps. Datan finns tillgänglig så det handlar bara om deras vilja att utnyttja den, det är väl det som är fördelen nu när Volvo och Polestar kör Android Automotive.

Jo Googles navigering har absolut sina fördelar, inte minst i att alla affärsrörelser ser till att uppdatera sin information där konstant.

Men bilens navigator hade ju också sina fördelar. Det hände ett flertal gånger att bilen plötsligt bad mig köra av motorvägen trots att jag hade långt kvar, för att det hade skett en olycka eller liknande, och min tjej kollade Google Maps och den sa typ att det var sex minuters fördröjning eller så. Så jag litade på Google och fastnade i timmar. Följde jag bilens råd så undvek jag liknande saker typ varje gång. Varför BMW hade bättre koll än Google vet jag inte dock, det är inte logiskt. Men jag gillade verkligen funktionen att skicka en destination till bilen från min telefon, det funkade för det mesta ypperligt, ibland med en viss fördröjning bara.

Citat:

Tror få som har elbil kör så idag, det är ett bra sätt att bli stående på när det utan problem kan vara 5-6 mil till närmaste laddare (som kan vara en ensam 50 kW som kanske inte fungerar) så om du börjar leta laddare när det börjar ta slut kan det vara för sent. Skulle säga att standarden är att man använder navigationen till hjälp för att planera rutten, alternativt använt ABRP innan för att hitta något mer optimerat. I båda fallen kan situationen dock förändras och då är det bra om bilens inbyggda uppskattning är så pass precis att man inte får slut på energi.

Jo, så ha med schuko-sladden. El finns överallt, på många fler platser än bensinpumpar liksom.

Permalänk
Medlem

Får C40 med den uppdaterade drivlinan? Min ska börja byggas i April.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det handlar väl om vana? Jag vet att min stora playlist med en viss genre har låten jag är ute efter i slutet exempelvis, så jag scrollar på rätt långt ner, precis som jag gör på telefonen, och sen kan jag kasta ett öga och se hur många steg upp eller ner jag behöver gå vidare för att hamna rätt. Att ha en lång lista med hundratals låtar där jag ska hitta rätt och sen försöka pricka den på en touchskärm med liten text samtidigt som jag kör är inte bättre.

Ja om du vet alla låtar på listan och vilken ordning de kommer i ja. Men då löser du problemet med UI:t med ditt minne, i Teslan kunde jag hoppa in i vilken spellista som helst och snabbt hitta rätt, släng ett getöga så vet man direkt om låten man sökte finns med bland någon av de 20-25 låtar som syntes och i så fall trycker man där. Nu får jag helt enkelt kolla på skärmen mycket mer för att hitta rätt, vilket är mindre trafiksäkert.

Det är lite som att skumma en instruktion för att hitta rätt område, du kan hitta vad du söker mycket snabbare om mer syns på varje sida än om du bara ser några rader.

Skrivet av snajk:

På min BMW hade den i alla fall split screen mellan två funktioner samtidigt. Så musik och navigation var väl det vanligaste för min del. Annars har den ju genvägsknappar som hoppar direkt till Navigation eller Media exempelvis (eller kommunikation, inställningar eller så). Och använder man snabbknapparna (som de nu har rationaliserat bort på de allra senaste modellerna dock) så kunde man ju ha en knapp gå direkt till Spotify, eller en viss spellista på Spotify eller en podcast eller en kanal i SR-appen, exempelvis.

Finns ingen split screen i i4an direkt, det finns en hemskärm men där kan du inte byta spellista eller ändra vart du skall navigera utan att starta appen för det som tar över.

Skrivet av snajk:

Jo Googles navigering har absolut sina fördelar, inte minst i att alla affärsrörelser ser till att uppdatera sin information där konstant.

Men bilens navigator hade ju också sina fördelar. Det hände ett flertal gånger att bilen plötsligt bad mig köra av motorvägen trots att jag hade långt kvar, för att det hade skett en olycka eller liknande, och min tjej kollade Google Maps och den sa typ att det var sex minuters fördröjning eller så. Så jag litade på Google och fastnade i timmar. Följde jag bilens råd så undvek jag liknande saker typ varje gång. Varför BMW hade bättre koll än Google vet jag inte dock, det är inte logiskt. Men jag gillade verkligen funktionen att skicka en destination till bilen från min telefon, det funkade för det mesta ypperligt, ibland med en viss fördröjning bara.

Ja det är väl därför jag vill få den inbyggda navigationen att fungera, räckviddsestimat och sådant. Men det har blivit mycket googlande på telefonen medan jag kör för att lyckas komma fram dit jag vill...