Skrivet av Aktsu:
Tycker verkligen tvärtom, att sitta och stirra på skärmen medan man scrollar för att nå den informationen man vill ha eller veta var man skall gå in i nästa meny är inte säkrare. Att snabbt kunna titta på skärmen för att få all den informationen är mycket säkrare. Behövde aldrig pilla så mycket på skärmen i någon av mina Teslor som jag behöver i BMWn.
Jag tror jag rörde skärmen på min BMW max tre gånger på de tre år jag hade den. Så din erfarenhet speglar inte allas.
Citat:
Att skriva på vredet är för långsamt så det skulle jag aldrig göra. Däremot är själva inmatningen inte det stora problemet, utan att man inte hittar någonting. Sök på butiken som funnits i 5 år? Finns inte, sök på BMW-handlaren man skall lämna in bilen på service hos? Finns inte. Så i grunden måste man kunna adresserna till allt. Det är 2023, inte 2005 så man bör förvänta sig att bilen kan hitta allt som finns på Google Maps.
Antingen har systemet försämrats väldigt sedan jag hade det, eller så gör du något fel. Serviceverkstaden finns inlagd i systemet och det kommer ju upp exempelvis en fråga om man vill boka en tid när service närmar sig eller så, med val om vilken verkstad och sådär. Butiker vet jag inte, jag sökte sällan på butiker utan mer på områden eller adresser, men de tillfällena jag sökte på butik så hittades den vad jag minns.
Citat:
Överslagsräkning fungerar bara ifall man är beredd att ha stora marginaler, jag vill anlända vid laddaren eller destinationen med kring 5%. Så när det är väder/vind, hur kuperat det är och annat inblandat är det svårt att göra sådan beräkning i huvudet medan man kör då man behöver kolla upp allt sådant i en databas först. Det fungerar utan problem ifall de lagt energi på att göra en vettig räckviddsberäkning.
Jo, fast det har väl att göra med någon vilja att optimera eller så. De flesta klarar sig rätt bra på att köra tills batteriet börjar ta slut och då hitta en laddare, eller stanna och käka och ladda samtidigt, om man kör långt.
Skulle jag köra elbil till Stockholm från Göteborg exempelvis så vet jag ju att det är ungefär 45 mil, och jag hade vetat att bilen drar säg upp till 3 kWh per mil i de temperaturer som är just när jag ska åka, och att batteriet är på säg 58 kWh. Då kommer jag, i värsta fall, inte ens tjugo mil så då kommer jag att behöva ladda fullt en gång och fylla på en gång. Så då kollar jag på kartan eller maps, och ser vad det finns för samhällen efter 15-18 mil på vägen, har de restauranger som jag gillar, vad finns det för laddare och så, och igen 15-18 mil längre fram. Detta ger mig sannolikt hyfsat stora marginaler men det är väl inget problem egentligen? Hade jag kört denna sträcka ofta så hade jag ju haft koll på allt det här, precis som jag har koll på att man kan stanna och tanka i Varberg eller Halmstad nära motorvägen på vägen söderut och där också hitta ett ok urval mat och kaffe.
Citat:
Har dock fått veta att vissa har räckviddsberäkning som fungerar bättre (inom någon procentenhet i felmarginal) så kan väl vara att den lär sig ens körmönster med tiden. Får utvärdera vidare och se men hittills är jag inte imponerad.
Ja det låter konstigt att den skulle vara så kass på det. MG och liknande kan man ju förvänta sig att de inte riktigt är klara med alla vanliga bilgrejer de behöver då de är rätt nya bolag utan så mycket erfarenhet och så, men de stora biltillverkarna brukar ju ha satt det mesta sånt redan liksom. Sen finns det undantag med mer elbilsspecifika saker, som att starta förvärmning av batteriet på begäran eller åtminstone när man har en laddare som destination och så. Men att ha bra räckviddsberäkning i olika förhållanden har de ju jobbat på sedan nittiotalet i alla fall liksom, för fossilbilar förstås men de har ju ändå sett värdet av funktionen och förbättrat den över tid.
Citat:
BMW har ännu inte uppfyllt sitt löfte om att ha ruttplanering med laddstopp i CarPlay, du missar också förvärmning av batteriet inför laddstopp. Allt detta kan de implementera om de vill men de har valt att inte göra det trots att de lovat sådan funktionalitet redan innan de började leverera bilen.
Jo det är förstås dåligt.
Citat:
ABRP är hemsk att använda i CarPlay, UI:t är riktigt dåligt. Man behöver även köpa OBD-läsare och annat för att få in bilens batteriprocent i beräkningen automatiskt.
Ja ok, det vet jag inget om. Jag kör Android. Men OBD-läsare är ju rätt trevligt att ha ändå, och kostar inte mycket. Samtidigt går det väl rätt lätt att mata in procenten, eller?
Skrivet av Otur:
Den här diskussionen är ju flera sidor, men är det inte så enkelt att anledningen att det blivit kWh/100km hos flera tillverkare är för att det är kWh man köper? Lika som att man köper bensin i l.
Det är inget konstigt egentligen. En del blir bara konfunderade över att det heter kilowattimme när det inte är förbrukning över tid utan bara förbrukning. Sen är det kanske inte det bästa rent pedagogiskt, denna lampa drar fem kWh per timme låter ju lite otydligt även om det inte borde vara det, å andra sidan kan man ju säga att den drar 5 kW lika gärna. Men lampor drar ju typ samma hela tiden, har du en 10W-lampa så kommer den att dra 10Wh på en timme liksom. En elbil med en motor med en effekt på 300kW exempelvis kommer ju inte att dra 300 kWh på en timme om du inte kör fullgas precis hela tiden (och har ett rejält batteri).