Permalänk
Medlem

LG Oled c2: screen tearing

Hej

Jag undrar för er som äger en C2 eller rakt av vet svaret, kan den tvn följa små snabba objekt bra, alt snabba objekt över lag?

Tex när man tittar på mandalorian när hans skepp flyger i rympen så ser man på min B9 att skeppet hackar fram tills dess att det blir stort nog i bild. Det stör mig ganska ordentligt, liknande sker när mycket andra saker händer snabbt i bild. Bilden får som tearing och hackar, sker det även på C2? C2 är ändå ett par generationer nyare så det kanske är något som har blivit arbetat på.

Hoppas att ni förstår problembilden jag försökt beskriva. Har googlat men hittar inte riktigt några tillfredsställande svar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Har du matchat bildfrekvens?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har du matchat bildfrekvens?

Troligen inte, hur gör man det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Hej

Jag undrar för er som äger en C2 eller rakt av vet svaret, kan den tvn följa små snabba objekt bra, alt snabba objekt över lag?

Tex när man tittar på mandalorian när hans skepp flyger i rympen så ser man på min B9 att skeppet hackar fram tills dess att det blir stort nog i bild. Det stör mig ganska ordentligt, liknande sker när mycket andra saker händer snabbt i bild. Bilden får som tearing och hackar, sker det även på C2? C2 är ändå ett par generationer nyare så det kanske är något som har blivit arbetat på.

Hoppas att ni förstår problembilden jag försökt beskriva. Har googlat men hittar inte riktigt några tillfredsställande svar.

Det du beskriver låter inte som tearing utan mer som hackande som man får av att oled har sådan snabb respons tid. Experimentera med True Motion och BFI under Clarity inställningarna. Det går inte att få helt utan hackande utan att introducera såpopera-effekt eller artefakter. En av nackdelarna med Oled om man är känslig för det.

Permalänk
Medlem

Det där är inte screen tearing, men "juddering" som är typiskt av 24fps bildfrekvens och panning i filmer/serier. Du kan mjuka ut med TruMotion på lägsta nivån. Det kan också vara att du ej skickar en 24fps bildsignal och du får då ojämna bilder, så kallad "2:3 pulldown".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Hej

Jag undrar för er som äger en C2 eller rakt av vet svaret, kan den tvn följa små snabba objekt bra, alt snabba objekt över lag?

Tex när man tittar på mandalorian när hans skepp flyger i rympen så ser man på min B9 att skeppet hackar fram tills dess att det blir stort nog i bild. Det stör mig ganska ordentligt, liknande sker när mycket andra saker händer snabbt i bild. Bilden får som tearing och hackar, sker det även på C2? C2 är ändå ett par generationer nyare så det kanske är något som har blivit arbetat på.

Hoppas att ni förstår problembilden jag försökt beskriva. Har googlat men hittar inte riktigt några tillfredsställande svar.

Hade liknande på min CX, prova sätta TruMotion till "cinema clear"

Anomaly #5 i den här videon: https://youtu.be/E5qXj-vpX5Q

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag ska testa!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Mina inställningar var på maz de-judder osv för att få en maximalt flytande bild, detta borde väl göra att saker flyter fint?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Mina inställningar var på maz de-judder osv för att få en maximalt flytande bild, detta borde väl göra att saker flyter fint?

Testa att leka runt med dessa inställningar tills du hittar en bild som passar dig.

De-judder har jag stängt av helt, t.ex.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Testa att leka runt med dessa inställningar tills du hittar en bild som passar dig.

De-judder har jag stängt av helt, t.ex.

Will do, tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Vad exakt använder du för att spela upp media med?

PC? Shield? Något annat?
Kodi/Plex? MPC, VLC?

Sätt på Vsync för X spelare som du använder på PC.
I Kodi/plex finns de inställning för att matcha HZ. Likaså i MPC/Madvr osv.

Sedan som andra skrivit. Truemotion osv borde stängas av direkt i TVn också.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vad exakt använder du för att spela upp media med?

PC? Shield? Något annat?
Kodi/Plex? MPC, VLC?

Sätt på Vsync för X spelare som du använder på PC.
I Kodi/plex finns de inställning för att matcha HZ. Likaså i MPC/Madvr osv.

Sedan som andra skrivit. Truemotion osv borde stängas av direkt i TVn också.

Dessa bildartefakter kommer när jag tittar på film via streamingtjänster. Jag har inte upplevt det via Ps5 spel

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Truemotion löser garanterat problemet på en LG. Ska vara PÅ och inte av för att åtgärda problemet du beskriver.

På C8 finns inställningen "Clear" som är en lagom balans mellan artefakter och huvudvärksinducerande flimmer.

Vid gaming på PS5 ska det dock vara AV.

Permalänk
Medlem

Om du använder MadVR så har den en liknande funktion till TruMotion som heter Smooth Motion. Skillnaden är att den inte skapar nya bildrutor på samma sätt som TruMotion utan endast gör en enkel sammansmältning (en. alpha blend) mellan bildrutorna för att göra bildens rörelse mjukare. En del tycker att det blir mindre såpopera-effekt med Smooth Motion och 120 hz. Jag tror det är mer populärt hos folk som tittar på Animé.

Bildexempel finns här:
https://akiteck.wordpress.com/2019/10/07/smooth-motion-vs-motion-interpolation/

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Bildexpert 📺

Trumotion och de-judder-funktionen är inte alltid lösningen utan det kan addera ryck och hack. Typisk i sådana situationer som TS beskriver att rörelsen varierar med hur stort objektet är i bilden. Detta är ett tecken på att bildprocessorn väljer bort eller inte kan/har kraft nog för att interpolera rörelsen i hela bilden samtidigt. Men när rörelsen är tillräckligt stor och viktad som betydande för algoritmen så startar interpoleringen. Rycken blir nu till flyt.

Men också tvärtom, att rörelsen inte längre anses vara viktigt för interpolering, alternativt att bildprocessorn inte hinner eller inte orkar med. Den tidigare flytande rörelsen är nu plötsligt ryckig. Och kanske börjar flyta igen senare.

Detta är ett problem med all interpolering där delar av bilden omväxlande går in och ut ur interpolering, vilket kan vara rätt så distraherande.

Situationen för interpoleringen blir också sämre om man har en källa som från början gör fel, typiskt inte kan repetera 24 eller 25 fps till jämn multipel av panelfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Trumotion och de-judder-funktionen är inte alltid lösningen utan det kan addera ryck och hack. Typisk i sådana situationer som TS beskriver att rörelsen varierar med hur stort objektet är i bilden. Detta är ett tecken på att bildprocessorn väljer bort eller inte kan/har kraft nog för att interpolera rörelsen i hela bilden samtidigt. Men när rörelsen är tillräckligt stor och viktad som betydande för algoritmen så startar interpoleringen. Rycken blir nu till flyt.

Men också tvärtom, att rörelsen inte längre anses vara viktigt för interpolering, alternativt att bildprocessorn inte hinner eller inte orkar med. Den tidigare flytande rörelsen är nu plötsligt ryckig. Och kanske börjar flyta igen senare.

Detta är ett problem med all interpolering där delar av bilden omväxlande går in och ut ur interpolering, vilket kan vara rätt så distraherande.

Situationen för interpoleringen blir också sämre om man har en källa som från början gör fel, typiskt inte kan repetera 24 eller 25 fps till jämn multipel av panelfrekvens.

Det här tycker jag passar väldigt bra in på min egna tolkning av vad som är problemet. Har LG C2 en CPU som orkar med att interpolera hela vägen, om det nu är det som är proelemet och inte att CPUn anser att scenen inte behöver det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SellahiR:

Det här tycker jag passar väldigt bra in på min egna tolkning av vad som är problemet. Har LG C2 en CPU som orkar med att interpolera hela vägen, om det nu är det som är proelemet och inte att CPUn anser att scenen inte behöver det.

Ingen konsument-TV gör detta helt felfritt, utan alla kommer att skapa de här felen i någon form. Vissa mer än andra och vissa mindre än andra. LG har varit ungefär likadana i flera år. Sony är de som har minst bekymmer. OEM-märken har värst bekymmer.

Om du hela tiden lägger märke till detta är det i princip omöjligt att "unsee", så du måste finna en lösning. Till exempel att hålla de-judder-inställningen ganska lågt. Mindre flytande som helhet men också inget in-ut-in-igen med omväxlande flyt och ryck.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag är tillfredsställd med svaret om vad som är "problemet" med tvn. Ha en fortsatt fin dag allihopa!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |