Bärbara AMD Ryzen 7000 springer om förra generationens Intel

Permalänk
Melding Plague

Bärbara AMD Ryzen 7000 springer om förra generationens Intel

I officiella prestandasiffror ställer AMD de högpresterande processorerna i bärbara Ryzen 7045-serien mot Intels Core 12000.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När någon jämför sin kommande produkt mot konkurrrentens föregående och samtidigt lyfter fram enbart handplockade jämförelser... Ja då vet man att nåt är skumt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

När någon jämför sin kommande produkt mot konkurrrentens föregående och samtidigt lyfter fram enbart handplockade jämförelser... Ja då vet man att nåt är skumt.

Du har ju förklaringen i artikeln så det är inte särskilt konstigt i just det här fallet.

Permalänk
Datavetare

Hmm

Sen när har Cinebench någonsin varit en benchmark som haft en ett uns av relevans när det kommer till "Responsivness"?
Och för bärbara, hur är Cinebench relevant här?

Tvivlar inte en sekund på att prestanda i bärbara med dessa CPUer kommer har skyhög prestanda. Men det som presenteras här känns rätt mycket "vi har ingen aning om vad vi håller på med, men vi räknar med att våra kunder ligger på samma nivå"...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hmm
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/108504?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTA4NTA0IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6IjUxNmM5NmIwOTU1NDk0NzU5NjFkZTZkZmIzMGI0M2RkIn0%3D

Sen när har Cinebench någonsin varit en benchmark som haft en ett uns av relevans när det kommer till "Responsivness"?
Och för bärbara, hur är Cinebench relevant här?

Tvivlar inte en sekund på att prestanda i bärbara med dessa CPUer kommer har skyhög prestanda. Men det som presenteras här känns rätt mycket "vi har ingen aning om vad vi håller på med, men vi räknar med att våra kunder ligger på samma nivå"...

Jag tänker mig att de hittat ett test/scenario där prestandan sticker ut positivt och någon annan skrivit texten runt för att få det att låta bra

Känns precis lika relevant som Intels ’real-world’ junk som de höll på med för några år sedan

Permalänk
Medlem

Känns som att kylningen som behövs för att låta Cpu:er som dessa att prestera på topp över tid skulle leda till skapligt stora laptops.

Permalänk
Medlem

När jag läste rubriken trodde jag det handlade om försäljningssiffror.
Undrar hur lång tid det tar innan AMD säljer större volymer än Intel i bärbara datorer...?

Permalänk

Egna tester ger jag ej mycket för. Men jag tycker sedan ungefär Apple Macbook M1 kom. Att tillverkarna tävlar om som kan göra sämst laptops. Vi pratar om underdimensionerad kylning som både throttlar vid belastning och väsnas även vid tomgång. Väldigt få usb portar och fastlött ramminne. Få ssd platser och en docka vars drivrutiner suger.
Min gamla hederliga lenovo P52 hade 4st ramslot, 2st m.2 platser och en sata plats. D.v.s 3st utbytbara ssd fick man plats i den lilla 15.6" aren.

Så Amd nya processor blir säkert bra, men jag har inga stora förhoppningar på de kommande laptopparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Undrar hur lång tid det tar innan AMD säljer större volymer än Intel i bärbara datorer...?

Det kommer allldrig hända. Det är såpass få modeller så du behöver verkligen försöka om du ska ha en AMD baserad laptop...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Du har ju förklaringen i artikeln så det är inte särskilt konstigt i just det här fallet.

AMD får vänta lite nästa gång så dom kan få ordentligt med pisk av Intel i sitt reklammaterial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Du har ju förklaringen i artikeln så det är inte särskilt konstigt i just det här fallet.

Så du menar att förklaringen "shit! Om vi väntar två veckor så släpps Intels nya cpu, gör testet snabbt!!" Är rimlig när den kommer från företag? Inget strategiskt beslut involverat? Dessutom drm5 vs drm4.

Nä, det här är ren o skär marknadsföring som använder media som gratis plattform.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hmm
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/108504?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTA4NTA0IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6IjUxNmM5NmIwOTU1NDk0NzU5NjFkZTZkZmIzMGI0M2RkIn0%3D

Sen när har Cinebench någonsin varit en benchmark som haft en ett uns av relevans när det kommer till "Responsivness"?
Och för bärbara, hur är Cinebench relevant här?

Tvivlar inte en sekund på att prestanda i bärbara med dessa CPUer kommer har skyhög prestanda. Men det som presenteras här känns rätt mycket "vi har ingen aning om vad vi håller på med, men vi räknar med att våra kunder ligger på samma nivå"...

Jag funderar på var "0" är på deras skala? Deras grafer är oväntat dåliga, de har varit bättre på att presentera statistik tidigare, men tyvärr tänker jag att det är en viss anpassning till marknaden här:(

Permalänk
Medlem

Så intel kör "core i9" betäckningen även på modeller som bara har 4 kärnor...
Tycker de borde spara i9 och kanske även i7 till de snabbaste modellerna och köra i5 och i3 på modeller med 4 kärnor och ner.

Edit jag läste slarvigt i grafen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Marknadsavdelningen för både RadeonGroup och AMD behöver "få kicken tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Marknadsavdelningen för både RadeonGroup och AMD behöver "få kicken tycker jag.

Med tanke på att det är på detta sätt alla kör sin marknadsavdelning så tycks det ju fungera.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite roligt att cinebench har blivit "the go to" prestanda verktyget. Majoriteten har noll koll på att det är ett verktyg direkt kopplat till Maxon's Cinema 4d (3d paket)... Jag har bränt flera laptops i Cinema 4d när jag haft behov att få ut grejer snabbare (nätverksrendering) så att använda laptops och cinebench känns (för mig)...ja, dumt. Finns ingen laptop som är anpassad för att rendera frames i timmar, majorititen kommer överhettas och stängas ner. Både Windows och apple maskiner (min erfarenhet)

AMDs marknadsavdelning har väl alltid varit "lite rolig"?

Visa signatur

/925

Intel 8700|32Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

När jag läste rubriken trodde jag det handlade om försäljningssiffror.
Undrar hur lång tid det tar innan AMD säljer större volymer än Intel i bärbara datorer...?

Det kommer nog ta väldigt många årtionden om ens någonsin.
Sist jag kollade hade intel 80% av marknaden av laptops med Intel och så hade det varit i 10 år..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Hmm
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/108504?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTA4NTA0IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6IjUxNmM5NmIwOTU1NDk0NzU5NjFkZTZkZmIzMGI0M2RkIn0%3D

Sen när har Cinebench någonsin varit en benchmark som haft en ett uns av relevans när det kommer till "Responsivness"?
Och för bärbara, hur är Cinebench relevant här?

Tvivlar inte en sekund på att prestanda i bärbara med dessa CPUer kommer har skyhög prestanda. Men det som presenteras här känns rätt mycket "vi har ingen aning om vad vi håller på med, men vi räknar med att våra kunder ligger på samma nivå"...

Om man utgår från Intel Core i9-13900H och en Apple M2 Max så har de snarlik prestanda i Geekbench 6. M2an är lite snabbare i MT. M2an är en 40W variant och 13900H är en 45W med en TDP PL2 på 115W.

Är Apple varianten mycket bättre?

Jag håller för övrigt med att man borde sluta med Cinebench. Det är inte relevant för 95% av alla användare där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det kommer nog ta väldigt många årtionden om ens någonsin.
Sist jag kollade hade intel 80% av marknaden för intel-CPU i laptops och så hade det varit i 10 år..

Intel borde väl rimligtvis ha 100% av intel-cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Intel borde väl rimligtvis ha 100% av intel-cpu?

Ja, det blev syftningsfel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Intel's nyaste µarch "Meteor Lake" kommer ut i år. AMD låg före ett tag men har halkat efter. De borde sänka priserna.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Hoppas man får lägga vantarna på denna för en testomgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Intel's nyaste µarch "Meteor Lake" kommer ut i år. AMD låg före ett tag men har halkat efter. De borde sänka priserna.

Varför skulle dom sänka priserna ? Vad jag kan se i artikeln nämns inga priser överhuvudtaget.
Att sen jämföra det med en osläppt produkt från konkurrenten som vi inte heller vet priset på, eller hur den presterar är ju ännu konstigare. Dessutom är det ju samma konkurrent som inte lyckats leverera någonting i tid på åratal.

Skulle nog vänta med att dra några större slutsatser innan vi har all info.

Permalänk
Medlem

Ja denna generationen lär dom inte klå.. Dom testerna man sett av nya Laptopar typ Ge77, Rog Strix scar osv där gpu ligger på 175w och cpu drar över 100w samtidigt och ligger slickat i 5,2ghz hela tiden... Galet.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ja denna generationen lär dom inte klå.. Dom testerna man sett av nya Laptopar typ Ge77, Rog Strix scar osv där gpu ligger på 175w och cpu drar över 100w samtidigt och ligger slickat i 5,2ghz hela tiden... Galet.

Kommer aldrig förstå mig på den typen av bärbara datorer 😐
En bärbar dator ska vara BÄRBAR och strömsnål så den är bekväm att ta med sig, typ max 13", allt annat är SLÄPBART.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Kommer aldrig förstå mig på den typen av bärbara datorer 😐
En bärbar dator ska vara BÄRBAR och strömsnål så den är bekväm att ta med sig, typ max 13", allt annat är SLÄPBART.

Jag använder min laptop stationärt, men vill gärna kunna packa undan den lätt när det behövs, eller ta med den på tex semestern till stugan. Så därför är det bästa valet för mig. Stagtionär tar för mycket plats helt enkelt.

Går inte direkt runt med den i en ryggsäck, men vill lätt kunna ta med den i bilen eller till en vän.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Sist jag kollade hade intel 80% av marknaden av laptops med Intel och så hade det varit i 10 år.

En snabb koll på Prisjakt visar att mer än var femte (22%) laptop-modell av dem som finns i lager och är släppta 2021 eller senare har AMD-processor.
Motsvarande siffra för Intel är "bara" 65% och övriga processortillverkare står för 13%.

Hur väl respektive modell säljer vet jag inte, men bara det att det finns gott om AMD-datorer att välja på visar att de gått uppåt sedan Ryzen kom med på banan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Kommer aldrig förstå mig på den typen av bärbara datorer 😐
En bärbar dator ska vara BÄRBAR och strömsnål så den är bekväm att ta med sig, typ max 13", allt annat är SLÄPBART.

Förstår inte riktigt vad du menar...
I en tidigare iteration av min dator hade (ytter)lådan till chassit handtag och uppfyllde därmed kravet på "bärbar". Vägde in på måttliga 30 kg och hade för enkelhets skull även hjul. Självklart ingick då varken tangentbord, bildskärm eller strömkälla.

Permalänk
Medlem

Var kommer graferna ifrån då jag inte tycker det ser ut som AMD officiella grafer kollade även källan videocardz men det angav endast AMD som källa vilket inte behöver omfatta graferna i sig.
7040 Phoenix APU:erna är de jag finner intressant då jag inte imponeras av desktop CPU:er i laptop (HX-serien).

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Med tanke på att det är på detta sätt alla kör sin marknadsavdelning så tycks det ju fungera.

Ja fast AMD har historiskt gjort bättre ifrån sig. Vet inte varför man måste "göra som alla andra".

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|