Sony kombinerar förstklassig brusreducering med låg prislapp

Permalänk
Melding Plague

Sony kombinerar förstklassig brusreducering med låg prislapp

Sonys nya hörlurar ärver processor för ljud och brusreducering från flaggskeppet WH-1000XM5, men till ett betydligt lägre pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu är ju den stora frågan vad dom snålat in på så mycket för att mer än halvera priset?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Nu är ju den stora frågan vad dom snålat in på så mycket för att mer än halvera priset?

Om du hade bemödat dig med att läsa artikeln så hade du inte behövt ställa frågan.

Citat:

Designmässigt är WH-CH720N aningen mer sparsmakade än sitt syskon. Mer plast används och fysiska knappar ersätter touchkontroller, men stöd för röststyrning via smarta röstassistenter finns där. En fördel med materialvalet är att vikten sjunker till 192 gram, jämfört med storasyskonets 249 gram. Batteritiden ska också vara snäppet längre och med brusreducering ska hörlurarna kunna användas i upp till 35 timmar.

Visa signatur

GAAAMES!

Permalänk
Testpilot

Helt klart ett par lurar jag ska hålla ögonen på, just denna prisklass är oftast där pris möter prestanda som bäst är min erfarenhet. Men det handlar till lika stor del om vilka förväntningar man kliver in med. Även om det är samma processor för ANC är det säkerligen inte samma ljudkvalité överlag.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

"fysiska knappar ersätter touchkontroller"

Fysiska knappar är premium (men främst bara en ren självklarhet), touch i det här sammanhanget är en urkorkad lösning som är sämre på alla sätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fysiska knappar är ju 1000% bättre än Touch alla dagar i veckan så det känns som en uppgradering.

Lyssna gärna alla satans biltillverkare som ska sätta touch på rumpvärmen för det är modernt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Fysiska knappar är ju 1000% bättre än Touch alla dagar i veckan så det känns som en uppgradering.

Lyssna gärna alla satans biltillverkare som ska sätta touch på rumpvärmen för det är modernt

Touchkontroller i bilar är aldrig rätt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"fysiska knappar ersätter touchkontroller"

Fysiska knappar är premium (men främst bara en ren självklarhet), touch i det här sammanhanget är en urkorkad lösning som är sämre på alla sätt.

1000XM3 och buggen med urflippad touch vid låg temperatur minns man ju fortfarande. Brusreduceringen blev något försämrat när jag flashade mina. Hade jag vetat detta i förväg hade jag inte flashat, har mina mest bara inomhus ändå.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Äntligen något som kittlar köptarmen! Inte varit sugen på touchskit, framförallt inte efter redaktionens erfarenheter av XM3(?) som inte fungerade i kyla

Permalänk
Medlem

Damn dessa var riktigt lockande. Inte köpt hörlurar på 5-6 år så nu är det dags!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Snusfri

Dessa är vad XM5 borde ha varit, för en 3'e-del av priset.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Dessa ser riktigt spännande ut faktiskt! Jag använder inte trådlöst särskilt ofta men när jag väl gör det så vill jag ha något som sitter bekvämt och som har bra ljud. Mina Sennheiser HD450BT erbjuder tyvärr inte det förstnämnda. Så extremt obekväma hörlurar.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAAAMES:

Om du hade bemödat dig med att läsa artikeln så hade du inte behövt ställa frågan.

Du tror att det är enda skillnaderna? Stor tvek på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Du tror att det är enda skillnaderna? Stor tvek på den.

Plast är billigare än metall. Detta och att man förenklat fästena, gjort designen lite enklare och tagit bort touchkontroller gör att man kan hålla nere priset rätt bra trots lite bättre batteritid. Hur mycket avsaknaden av QN1-processorn gör bet jag inte.

Visa signatur

GAAAMES!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAAAMES:

Plast är billigare än metall. Detta och att man förenklat fästena, gjort designen lite enklare och tagit bort touchkontroller gör att man kan hålla nere priset rätt bra trots lite bättre batteritid. Hur mycket avsaknaden av QN1-processorn gör bet jag inte.

https://abload.de/img/ezgif-5-035a32a885nlibx.jpg

Jag tror inte det sitter lika bra element i dom heller t ex men jag har gärna fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Nu är ju den stora frågan vad dom snålat in på så mycket för att mer än halvera priset?

Skrivet av Squallie:

Du tror att det är enda skillnaderna? Stor tvek på den.

Om man jämför
https://electronics.sony.com/audio/headphones/headband/p/whch...
med
https://electronics.sony.com/audio/headphones/all-headphones/...

så är det ju rätt tydligt att det mesta skiljer sett till specifikationerna.

Inget LDAC, snävare frekvensomfång, annan impedans, osv, osv.

Tycker allting tyder på att det är just en helt annan produkt, inte "nästan samma fast i annan förpackning" eller liknande.
Sedan om denna är bra/prisvärd/... vet vi väl inte så mycket om än så länge.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att köpa på t:ex Elgiganten eller andra ställen där man får prova varan upp till en månad och vid missnöje återlämna och få tillbaka alla pengarna.
Så det finns ju ingen pengarisk ifall man är sugen på lurarna och inte hittar några vettiga reviews på webben.

Visa signatur

Honk

Permalänk

Viktigast är ju ändå ljudupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Dessa verkar intressanta!

undrar om de funkar bra som gaming lurar, eller mer för lyssna på musik och snacka korta samtal via mobiltelefon?

Är ute efter nya gaminglurar. Så det hänger på mikrofonen som tidigare varit tveksam ang Sony (förr iaf).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Men ärver de också den oprisvärda ljudkvaliten eller har de fixat den så att de låter bra ? Det går att bygga nått som låter bättre för så mycket pengar som 1500 kr om de vill eftersom många andra kinalurar för nån hundring klarar att lösa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig köpt hörlurar för över 500:- och jag har varit nöjd ändå. Vill man ha brus reducering köper man bara inear lurar =P

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Undrar hur de står sig mot Sennheiser HD 450BT
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5260053

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Dessa kommer nog bli storsäljare för alla som jobbar i kontor
Jag har just nu ett WL5022 headset från Dell; de kostade företaget strax under 2000
De är allt annat än prisvärda jämfört med Sonys WH-CH720N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Dessa verkar intressanta!

undrar om de funkar bra som gaming lurar, eller mer för lyssna på musik och snacka korta samtal via mobiltelefon?

Är ute efter nya gaminglurar. Så det hänger på mikrofonen som tidigare varit tveksam ang Sony (förr iaf).

För gaminglurar bör du nog kolla på något annat än bluetooth-lurar. För mycket delay med bluetooth.

Permalänk
Medlem

Ett tips för er som väntar på och tänkt köpa dessa.

De finns att förbeställa på Amazon.se för 1165kr.
Säljs och levereras av Amazon så inget fuffens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

För gaminglurar bör du nog kolla på något annat än bluetooth-lurar. För mycket delay med bluetooth.

Tack för tipset!

(hade iof inte tänk köra bluetooth men bra att veta).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

XM5 inköpet förra veckan känns lite idiotiskt för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Själv har jag aldrig köpt hörlurar för över 500:- och jag har varit nöjd ändå. Vill man ha brus reducering köper man bara inear lurar =P

Lite opraktiskt i kontorsmiljö att hela tiden ta ut och stoppa in in-ears när kollegor går förbi och vill prata, så där tycker jag vanliga hörlurar med ANC funkar bäst. Ibland lyssnar jag inte ens på musik i dem utan har de bara på för brusreduceringen (öppet kontorslandskap).

Hemma kör jag med Etymotic ER4XR när sambon kollar på TV eller pratar i telefon. Överlägset bäst ljudisolering men lite bökiga att få in eftersom det är riktiga örondildos som går hela vägen in.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Snyggare, billigare, lättare, bättre batteritid, bättre ergonomi. Men den stora frågan är hur ljudet är, och mikrofonen.