Intels nya Xeon besegrar Threadripper i test

Permalänk
Melding Plague

Intels nya Xeon besegrar Threadripper i test

När "der8auer" testkör Intels nya HEDT-plattform syns höga värden i både prestandatester och på effektmätaren, som visar över 1 000 watt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att Intel äntligen är tillbaka på banan men lär väl bli totalt krossade av AMDs nya HEDT om något halvår.

Permalänk
Medlem

"där en ansluten effektmätare visar att mellan 350 och 1 100 watt krävs."
Haha!
Vad drar muskedundret?
- Någonstans mellan 350 och 1100W!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Fet CPU. Min 12900K har 8 av dessa kärnor som ju är hyfsat rappa. 48 till i en möjlig overclock på 4.8 GHz (som der8auer trodde). Jösses.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Snusfri

Watt a monster..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Trevligt att Intel äntligen är tillbaka på banan men lär väl bli totalt krossade av AMDs nya HEDT om något halvår.

Det har jag ärligt väldigt svårt att se att de skulle bli totalt krossade men snabbare borde de absolut bli med en senare release.

Tragiskt dock att 1kw kanske skall bli någon slags norm i framtiden inom extrem prestandan.
Grafikkort lär öka även de i takt med att krypningarna slutar ge effekt och chiplet blir lösningen även för dem..

Permalänk
Medlem

För det första jämför Intel en ny cpu med en gammal amd CPU. Sedan över 1000w är sinnessjukt.
Vem fan kommer ha råd med den elräkningen och kylning system som klarar kyla den värme från cpu.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

För det första jämför Intel en ny cpu med en gammal amd CPU. Sedan över 1000w är sinnessjukt.
Vem fan kommer ha råd med den elräkningen och kylning system som klarar kyla den värme från cpu.

Vad ska dem annars jämföra med? Är det inte AMDs senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

För det första jämför Intel en ny cpu med en gammal amd CPU. Sedan över 1000w är sinnessjukt.
Vem fan kommer ha råd med den elräkningen och kylning system som klarar kyla den värme från cpu.

AWS, MS, Google, eventuellt andra cloud providers.

Permalänk
Medlem

Antalet Watt är mindre intressant än prestanda per Watt. Om jobbet blir färdigt en tiondel av tiden men den bara drar 5 gånger så mycket när den jobbar så blir elkostnaden lägre.

Permalänk
Medlem

Vem blir först med en adapter som leder processorns kylslang direkt in på villans vattenburna element?
-- Har köpt ny dator nu, rörmokaren kommer på Tisdag

Permalänk
Medlem

Dags att gå över till blå laget igen! Ska bli kul med en uppgradering!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Äntligen släpper Intel CPUn de demade för ett par år sedan som hade en kompressor som hjälpte till att kyla ner den!!!

Permalänk
Medlem

Blir ett asuskort å den 16 kärniga på 3 xxxxx serien för mig ser ingen vits med fler kärnor men med resten av hedt plattformen som linor till pci e osv
(Det är plattformen å moderkorten som är intressant med hedt inte max antal kärnor för mig men beror vad man använder datorn till så klart

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

EU har så jävla mycket åsikter om snus, mobiltelefoner och bilar med förbränningsmotor men att en nyutvecklad processor ensam kan dra flera hundra watt, det är tydligen okej. Gäller grafikkort med.

Med global elbrist känns det inte bra. Utveckligen går åt fel håll. Apple har mycket bättre prestanda per watt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Inaktiv

Och hur mycket drog den överklockade Threadrippern? Vore intressant att veta vad Intel drar också för 350-1100W säger inte mycket, är det korta spikar upp till 1100W eller vad?

Ni som attackerar produkter bara för att de drar mer ström borde läsa på lite. Det är vad den drar under ett visst arbete som har betydelse för det blir ju inte bättre om den skulle dra 1 watt om det tar tusen gånger längre. Att spelkomponenter drar mer och mer är däremot en annan sak men det är vi konsumenter som kräver mer och mer prestanda som tvingar upp "effekt-taket".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Antalet Watt är mindre intressant än prestanda per Watt. Om jobbet blir färdigt en tiondel av tiden men den bara drar 5 gånger så mycket när den jobbar så blir elkostnaden lägre.

Generellt brukar inte överklockade system ge bättre prestanda per watt än standardklockade system.
Framförallt moderna system som ändå har turbo frekvenser. Att pressa utöver det brukar öka strömförbrukning mer än prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Generellt brukar inte överklockade system ge bättre prestanda per watt än standardklockade system.
Framförallt moderna system som ändå har turbo frekvenser. Att pressa utöver det brukar öka strömförbrukning mer än prestanda.

Hans kommentar är ju dock helt korrekt.

Edit. Det är arbete per watt som borde presenteras på "arbets-komponenter" som dessa. Sen finns det säkert ett fåtal användare som inte bryr sig om en aning mindre ström-effektiv produkt bara de får den snabbaste CPU'n (T.ex. i situationer där det kostar avsevärt mer att behöva vänta på att arbetet ska bli klart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

EU har så jävla mycket åsikter om snus, mobiltelefoner och bilar med förbränningsmotor men att en nyutvecklad processor ensam kan dra flera hundra watt, det är tydligen okej. Gäller grafikkort med.

Med global elbrist känns det inte bra. Utveckligen går åt fel håll. Apple har mycket bättre prestanda per watt.

Känns som att du har rätt i analys över produkter har stegrat oerhört på antal watt men vi betalar en norsk miljonär för all strömm vi skickar söder om skåne massa pengar å att priset vi har för ström är för att de har brist i europa så ge oss norrlänningar pengarna istället för nån jxxxxx miljonär i norge å sen låt eu klara sig själv eller skaffa egen strömförsörjning jxxxx fri marknad fan heller handlar bara om att vissa ska tjäna extra som vanligt vi har ingen energikris i sverige

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

AWS, MS, Google, eventuellt andra cloud providers.

Som definitivt inte bryr sig om effektförbrukning?
Tänk att ARM gjort massiva framsteg inom serverområdet också, så visst finns det fall där extrem prestanda krävs men effektförbrukning är minst lika viktigt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Är inte förbrukningen konstant vid 100 % belastning eller varför skriver ni mellan 350-1000?

Kan ni inte på sweclockers räkna ut ett medelvärde eller äta på längre tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det har jag ärligt väldigt svårt att se att de skulle bli totalt krossade men snabbare borde de absolut bli med en senare release.

Tragiskt dock att 1kw kanske skall bli någon slags norm i framtiden inom extrem prestandan.
Grafikkort lär öka även de i takt med att krypningarna slutar ge effekt och chiplet blir lösningen även för dem..

Intel släppte just en plattform som är minimalt bättre (även prismässigt vilket är trevligt) än AMDs gamla Threadripper Pro.

Jag misstänker att AMD kommer ta hem den här rundan med råge eftersom Intels edge på konsumentsidan är att kunna utnyttja E-kärnor i ett paket där P+E-kärnor är bättre än bara P-kärnor till motsvarande strömförbrukning och pris. I HEDT kör de bara P-kärnor.

Därför misstänker jag att AMD kommer släppa CPUeer med fler än 64-kärnor och fullkomligt köra över Intel. Om de inte lyckas med detta tror jag de enbart blir minimalt bättre men de har ju haft 2 är att fundera ut det. Nya EPYC är redan planerad med flera kärnor så de ska bara porta om det på något lämpligt sätt till HEDT.

Intel och AMD i HEDT känns lite som AMD NVIDIA. Ena bolaget ligger hela tiden ett halvt steg eller mer före och väntar bara på att se vad konkurrenten släpper så man kan krossa den lanseringen själv och anpassa sina egna produkter och priser.

Permalänk
Medlem

Helt rätt inställning i dessa tider. Strunta i förbrukningen. Det kommer säkert fler elstöd. /s (Om nu ingen fattade det.)

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Antalet Watt är mindre intressant än prestanda per Watt. Om jobbet blir färdigt en tiondel av tiden men den bara drar 5 gånger så mycket när den jobbar så blir elkostnaden lägre.

Fast vad är skillnaden på nu? 11-12% högre poäng till förmodligen betyderligt högre effektuttag. Men sen självklart stämmer det som du säger =p men utan att veta mer om hur dom gjorde testet och resultaten samt även samma info från amds rekord så säger detta test inget vettigt för någon.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast vad är skillnaden på nu? 11-12% högre poäng till förmodligen betyderligt högre effektuttag. Men sen självklart stämmer det som du säger =p men utan att veta mer om hur dom gjorde testet och resultaten samt även samma info från amds rekord så säger detta test inget vettigt för någon.

Borde vara standard-ISO-mått på allt IT.

Typ på en kartong på en färdigbyggd dator:
Slumptal och Heltal antal i minuten mot watt typ.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Som definitivt inte bryr sig om effektförbrukning?
Tänk att ARM gjort massiva framsteg inom serverområdet också, så visst finns det fall där extrem prestanda krävs men effektförbrukning är minst lika viktigt.

Den som jag svarade på var vem som hade råd med detta. Det är troligtvis relevant och energi-effektivt per kärna. Går ju självklart inte att jämföra med ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vem blir först med en adapter som leder processorns kylslang direkt in på villans vattenburna element?
-- Har köpt ny dator nu, rörmokaren kommer på Tisdag

Varför element?
Jag värmer mitt borrhål för bergvärmen 😀

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Hans kommentar är ju dock helt korrekt.

Edit. Det är arbete per watt som borde presenteras på "arbets-komponenter" som dessa. Sen finns det säkert ett fåtal användare som inte bryr sig om en aning mindre ström-effektiv produkt bara de får den snabbaste CPU'n (T.ex. i situationer där det kostar avsevärt mer att behöva vänta på att arbetet ska bli klart).

Jag skrev inte att hans kommentar var felaktig.
Mitt inlägg var inte en rättelse, utan mer ett tillägg.
Lite liknande det du kompletterar med i din edit.

Man behöver inte alltid leta efter fel.

Permalänk
Medlem

ja de må vara mer på poäng, men med tanke på att AMD TR CPUn de jämför med är rätt "gammal" nu samt att Intel´s CPU drar fruktantsvärt mycket mer ström så är ändå vinsten ingen vinst i mina ögon, snarare en vinst med en tok trimmad Volvo 740 med lastbils turbo.. kontra en ny serietillverkad Volvo som är orörd under huven.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast vad är skillnaden på nu? 11-12% högre poäng till förmodligen betyderligt högre effektuttag. Men sen självklart stämmer det som du säger =p men utan att veta mer om hur dom gjorde testet och resultaten samt även samma info från amds rekord så säger detta test inget vettigt för någon.

Det var bara ett exempel. Jag ville få reda på hur det ligger till med energieffektiviteten.