Saltad faktura från fibergrävare till BRF

Permalänk
Medlem

Saltad faktura från fibergrävare till BRF

Hej alla,

Behöver bolla lite med någon angående en saltad räkning vi har fått från Transtema. Bakgrunden är att vår BRF har varit tvungna att flytta vår fiber på grund av ett närliggande bygge. Den nya fibern skulle gå ungefär 50m på vår mark (gräsmatta) och ungefär 20m på kommunens trottoar (vilket kräver tillstånd och grävmaskin). Detta skulle kosta ungefär 160k vilket redan det lät sjukt mycket men Transtema försäkrade oss om att det bara var ett estimat och att det kunde bli mindre. Nu kommer räkningen och den är på 300k (inklusive moms)

Exempel på några av de utgiftsposter de har listat i fakturan:

  • 115h jobb: 65k ex moms

  • "längsgående skydd": 60k ex moms

  • grävning: 30k ex moms

  • asfaltering: 40k ex moms

Är det bara jag som tycker detta låter helt orimligt mycket?

Jag hade listat slutsumman inklusive moms utan att ange det
Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Nu kommer räkningen och den är på 300k

Exempel på några av de utgiftsposter de har listat i fakturan:

  • 115h jobb: 65k ex moms

  • "längsgående skydd": 60k ex moms

  • grävning: 30k ex moms

  • asfaltering: 40k ex moms

Är det bara jag som tycker detta låter helt orimligt mycket?

Svårt att säga, var någon där emellanåt och såg hur många timmar de uppskattningsvis arbetade? Du har bara listat 184k av kostnaden. Vad sa de andra som offererade eller var det bara de som var alternativ?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Enligt Konsumenttjänstlagen ska en offert överskridas med max 15%. Den är dock inte direkt tillämplig då en BRF är en juridisk person, men den kan ju ge en hint om vad som anses rimligt. Tror mycket hänger på hur avtalet man har skrivit ser ut i ett sånt fall. Men jag skulle nog betala ett par timmar för att prata med en jurist.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Hej alla,

Behöver bolla lite med någon angående en saltad räkning vi har fått från Transtema. Bakgrunden är att vår BRF har varit tvungna att flytta vår fiber på grund av ett närliggande bygge. Den nya fibern skulle gå ungefär 50m på vår mark (gräsmatta) och ungefär 20m på kommunens trottoar (vilket kräver tillstånd och grävmaskin). Detta skulle kosta ungefär 160k vilket redan det lät sjukt mycket men Transtema försäkrade oss om att det bara var ett estimat och att det kunde bli mindre. Nu kommer räkningen och den är på 300k

Exempel på några av de utgiftsposter de har listat i fakturan:

  • 115h jobb: 65k ex moms

  • "längsgående skydd": 60k ex moms

  • grävning: 30k ex moms

  • asfaltering: 40k ex moms

Är det bara jag som tycker detta låter helt orimligt mycket?

Tips i framtiden från någon som arbetat mot diverse leverantörer och hantverkare i många år är att alltid, utan undantag (om det ej är mindre kostnader) ta in en skriftlig offert med angiven högsta kostnad. Ta även in minst två offerter så att ni kan jämföra om det är rimligt eller ej.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har ni för avtal? Eftersom en BRF inte är en person så gäller inte samma lagar som mellan näringsidkare och konsument. Villkoren framgår helt av vad ni kommit överens om. Har ni kommit överens om att detta ska gå på löpande räkning?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Som många sagt så vill man ALLTID ha en högsta kostnad.
Kontakta jurist och hör om ni kan göra något.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Maskingrävare, snickare/hantverk/grovtjänster i övrigt osv mot företaget och i många fall mot privatperson saltar sjuka summmor. I ett projekt på arbetet ifrågasattes lite som "borttappade verktyg", ?bilpris? <--nya klassikern och arbete 24h/dygn med pålagda timmar överttid så ett dygn hade fler än 24h så drogs fakturan ner med någon miljon efter att "de skulle se över och revidera", jag vill inte vara den, men förstår mer och mer föraktet och misstänksamheten mot denna "småföretagar ryggrad".

Be dom redovisa varenda moment och timme och liter diesel samt vilka som var på plats med stämpeltider.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Vill ni tvista om avtal/kostnad får ni ta det med jurist inte här. Tidsåtgången ser ju inte galen ut, Transtema arbetar åt alla stora bolag så fakturering är nog standardiserat på detaljnivå.

Är lite frågande varför ni behöver flytta på fibern, om det är någon annan som bygger får väl de stå för kostnaden? Om det är er BRF som bygger så är det är ju naturligt ni som får stå för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Svårt att säga, var någon där emellanåt och såg hur många timmar de uppskattningsvis arbetade? Du har bara listat 184k av kostnaden. Vad sa de andra som offererade eller var det bara de som var alternativ?

Skrivet av boogey:

Enligt Konsumenttjänstlagen ska en offert överskridas med max 15%. Den är dock inte direkt tillämplig då en BRF är en juridisk person, men den kan ju ge en hint om vad som anses rimligt. Tror mycket hänger på hur avtalet man har skrivit ser ut i ett sånt fall. Men jag skulle nog betala ett par timmar för att prata med en jurist.

Skrivet av Aeig:

Tips i framtiden från någon som arbetat mot diverse leverantörer och hantverkare i många år är att alltid, utan undantag (om det ej är mindre kostnader) ta in en skriftlig offert med angiven högsta kostnad. Ta även in minst två offerter så att ni kan jämföra om det är rimligt eller ej.

Mvh

Skrivet av giplet:

Vad har ni för avtal? Eftersom en BRF inte är en person så gäller inte samma lagar som mellan näringsidkare och konsument. Villkoren framgår helt av vad ni kommit överens om. Har ni kommit överens om att detta ska gå på löpande räkning?

Skrivet av Aka_The_Barf:

Som många sagt så vill man ALLTID ha en högsta kostnad.
Kontakta jurist och hör om ni kan göra något.

Skrivet av Napster91:

Maskingrävare, snickare/hantverk/grovtjänster i övrigt osv mot företaget och i många fall mot privatperson saltar sjuka summmor. I ett projekt på arbetet ifrågasattes lite som "borttappade verktyg", ?bilpris? <--nya klassikern och arbete 24h/dygn med pålagda timmar överttid så ett dygn hade fler än 24h så drogs fakturan ner med någon miljon efter att "de skulle se över och revidera", jag vill inte vara den, men förstår mer och mer föraktet och misstänksamheten mot denna "småföretagar ryggrad".

Be dom redovisa varenda moment och timme och liter diesel samt vilka som var på plats med stämpeltider.

Tack för svar! Klumpar ihop alla svar då de var liknande. Grejen är att det är Skanova (och de använder Transtema) som äger den existerande fibern som behövde flyttas så var ingen upphandling direkt. Den behövde flyttas och vi fick ungefärliga kostnaden, annars skulle vi bli utan fiber. Man kanske skulle kunnat anlitat ett annat företag men det var inget vi tänkte på då, motparten var ju Skanova. Frågan nu är ju främst den faktura vi har fått.

Angående listade kostnader så tog jag bara de jag tyckte var höga, resten var material och tillstånd som såg rimliga ut. Lutar åt att vi behöver kontakta en jurist då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Angående listade kostnader så tog jag bara de jag tyckte var höga, resten var material och tillstånd som såg rimliga ut. Lutar åt att vi behöver kontakta en jurist då.

Då måste det ju blivit något missförstånd.
Fakturan är på 300k. Nån tidigare i tråden räknade ut att det du listat var 184k. Resten är "sådant som ser rimligt ut" = 300-184=116k.

För att då nå ett mål på 150k, så finns det ju bara 34k över efter att dom 116k som anses rimligt är avdraget.

Mao så känns det ju helt orimligt att man skulle fått 115h jobb, grävning och asfaltering för 34k?

Nu bara gissar jag (baserat på mina egna erfarenheter av att ha upphandlat gräv&byggentreprenader), men kan det inte ha varit så att dom menade att jobbet skulle kosta 160k _exklusive_ det som såg rimligt ut (material & tillstånd=? Då ligger dom ju relativt nära på 184k.

Permalänk
Medlem

De har specat timmar för grävning och asfaltering, sedan utöver det 115h för övrigt generellt jobb. Vad har det varit för jobb? Kan väl inte ta nästan tre arbetsveckor att lägga lite fiber. Det stämmer säkert men håller med om att det tål att i varje fall frågas upp om.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Då måste det ju blivit något missförstånd.
Fakturan är på 300k. Nån tidigare i tråden räknade ut att det du listat var 184k. Resten är "sådant som ser rimligt ut" = 300-184=116k.

För att då nå ett mål på 150k, så finns det ju bara 34k över efter att dom 116k som anses rimligt är avdraget.

Mao så känns det ju helt orimligt att man skulle fått 115h jobb, grävning och asfaltering för 34k?

Nu bara gissar jag (baserat på mina egna erfarenheter av att ha upphandlat gräv&byggentreprenader), men kan det inte ha varit så att dom menade att jobbet skulle kosta 160k _exklusive_ det som såg rimligt ut (material & tillstånd=? Då ligger dom ju relativt nära på 184k.

Hejsan,

Insåg att jag förvirrat er onödigt genom att bland med eller utan moms. 300k är inklusive moms och det vi ska betala. Det jag listat är exklusive eftersom det var listat så i fakturan. 184*1.25 = 230. 300-230 = 70. Så 70k för tilltstånd, material, en mindre gjutning, skarvning etc. Kan uppdatera första posten så att detta framgår tydligare

Permalänk
Medlem

Att drag om 50m fiber med grävning tar max 3 dagar med allt. Förmodligen klart på 2 dagar. (1 dag gräva, förlägga samt fylla igen. Dag 2 fibersvetsa samt asfaltering)

Min kund har en offert från ellevio med grävning av ny inkommande servisledning för 120k och då är det grävning+asfaltering och kabel (150mm2 koppar) med. Sträcka ca 70m

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Hejsan,

Insåg att jag förvirrat er onödigt genom att bland med eller utan moms. 300k är inklusive moms och det vi ska betala. Det jag listat är exklusive eftersom det var listat så i fakturan. 184*1.25 = 230. 300-230 = 70. Så 70k för tilltstånd, material, en mindre gjutning, skarvning etc. Kan uppdatera första posten så att detta framgår tydligare

Är priset ni fått på 160k inkl moms då? Sitter själv i en BRF styrelse och har nog aldrig fått en offert eller prisuppgift som är inkl moms, så om någon säger 160k så innebär det att det blir 200k för BRF:en. Den gamla styrelsen var inte speciellt uppmärksamma så de trodde offerten de fått och accepterat för en stor renovering var inkl moms, slutade med att projektet kostade 300k mer än de planerat och budgeterat för bara pga momsen (och mer därtill eftersom projektet stötte på problem).

Att det sedan går över lite när det inte handlar om ett fast pris är inte så konstigt heller, ibland blir det billigare och ibland dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är priset ni fått på 160k inkl moms då? Sitter själv i en BRF styrelse och har nog aldrig fått en offert eller prisuppgift som är inkl moms, så om någon säger 160k så innebär det att det blir 200k för BRF:en.

Att det sedan går över lite när det inte handlar om ett fast pris är inte så konstigt heller, ibland blir det billigare och ibland dyrare.

Finns gånger företag skriver fel på moms, bara tacka och tag emot som brf.

Fast pris å andra sidan är alltid FAST annars är det löpande alternativt löpande mot budget.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns gånger företag skriver fel på moms, bara tacka och tag emot som brf.

Fast pris å andra sidan är alltid FAST annars är det löpande alternativt löpande mot budget.

Aldrig varit med om att ha fått helt fast pris på något där de inte vetat om exakt vad som kunde hända, oftast vill de seriösa entreprenörerna köra med åtminstone "budget" när det är oklart hur det ser ut när man väl börjar gräva/riva. Alternativt att det fasta priset har mycket friskrivningar eller är högst detaljerat så att eventuella avsteg från det enklaste fallet ändå tillkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Insåg att jag förvirrat er onödigt genom att bland med eller utan moms. 300k är inklusive moms och det vi ska betala. Det jag listat är exklusive eftersom det var listat så i fakturan. 184*1.25 = 230. 300-230 = 70. Så 70k för tilltstånd, material, en mindre gjutning, skarvning etc. Kan uppdatera första posten så att detta framgår tydligare

Där har du ju en förklaringspost. Ni köpte detta som juridisk person (brf), inte som privatperson så de 160k de slängde ur sig som uppskattning var ju förstås exkl.moms.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Där har du ju en förklaringspost. Ni köpte detta som juridisk person (brf), inte som privatperson så de 160k de slängde ur sig som uppskattning var ju förstås exkl.moms.

Är moms numera ett påslag på 90%?

Permalänk
Medlem

Tack alla som har svarat i tråden hittills, trots förvirringen med momsen. 160k som budgeten var är förmodligen exklusive moms ja, det var innan min tid som detta kommunicerades.

Så sammantfattningsvis:
Runt 200k inklusive moms var sagt från början
300k inklusive moms blev det i slutändan.

Det verkar dock inte som att någon reagerade särskilt starkt över de faktiska utgiftsposterna jag hade listat. Så det kanske är hyfsat rimligt ändå (även om jag inte förstår vad "längsgående skydd" är). Detta måste vägas mot tiden och kostnaden det tar att bestrida detta med hjälp av en jurist. Känns bara jävligt surt att få en sån här stor räkning rakt upp och ner utan att kunna påverka den. Men lärdomen är nog att tydligt avtala kostnader innan jobb görs och inte lita på en entrepenör som får det att låta som att detta var taket och inte golvet av kostnader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Är moms numera ett påslag på 90%?

Hur räknar du? 200k -> 300kr är väl snarare 50%

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av motvikt:

Tack alla som har svarat i tråden hittills, trots förvirringen med momsen. 160k som budgeten var är förmodligen exklusive moms ja, det var innan min tid som detta kommunicerades.

Så sammantfattningsvis:
Runt 200k inklusive moms var sagt från början
300k inklusive moms blev det i slutändan.

Det verkar dock inte som att någon reagerade särskilt starkt över de faktiska utgiftsposterna jag hade listat. Så det kanske är hyfsat rimligt ändå (även om jag inte förstår vad "längsgående skydd" är). Detta måste vägas mot tiden och kostnaden det tar att bestrida detta med hjälp av en jurist. Känns bara jävligt surt att få en sån här stor räkning rakt upp och ner utan att kunna påverka den. Men lärdomen är nog att tydligt avtala kostnader innan jobb görs och inte lita på en entrepenör som får det att låta som att detta var taket och inte golvet av kostnader...

Har du ingen dokumentation på att det skulle kosta 160k så är det nog inte någon mening att kontakta en jurist. Och då menar jag typ en offert eller annat. För att föreningen budgeterat en summa efter en muntlig prisuppgift är omöjligt att bevisa något utifrån.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur räknar du? 200k -> 300kr är väl snarare 50%

Räknade från deras estimat, d.v.s. 160k -> 300k.

Men om det känns bättre så kan jag ställa om min fråga: är moms numera ett påslag på 50%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Räknade från deras estimat, d.v.s. 160k -> 300k.

160k var utan moms och 300k var med moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Svårt att säga, var någon där emellanåt och såg hur många timmar de uppskattningsvis arbetade? Du har bara listat 184k av kostnaden. Vad sa de andra som offererade eller var det bara de som var alternativ?

Måste bara fråga, vad får du 184k ifrån?

Det du citerat (115h jobb: 65k ex moms, "längsgående skydd": 60k ex moms, grävning: 30k ex moms, asfaltering: 40k ex moms) blir 195k (65k+60k+30k+40k).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Måste bara fråga, vad får du 184k ifrån?

Det du citerat (115h jobb: 65k ex moms, "längsgående skydd": 60k ex moms, grävning: 30k ex moms, asfaltering: 40k ex moms) blir 195k (65k+60k+30k+40k).

Räknade snett vid snabbt överslag innan tredje koppen kaffe, sosumi .

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Räknade från deras estimat, d.v.s. 160k -> 300k.

Men om det känns bättre så kan jag ställa om min fråga: är moms numera ett påslag på 50%?

men man kommer närmare faktiskt belopp och det blir sällan exakt det en hantverkare offererat när man tar arbete på löpande räkning...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Känns bara jävligt surt att få en sån här stor räkning rakt upp och ner utan att kunna påverka den. Men lärdomen är nog att tydligt avtala kostnader innan jobb görs och inte lita på en entrepenör som får det att låta som att detta var taket och inte golvet av kostnader...

Så är det ju med jobb man beställer på löpande räkning. Som andra påpekat, se till att ha ett avtal med t.ex. takbelopp eller fastpris om ni behöver ha kostnadskontroll.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Räknade snett vid snabbt överslag innan tredje koppen kaffe, sosumi .

Ah, jag misstänkte "tryckfel" (8 respektive 4 är ju precis till vänster om 9 respektive 5...hamnar själv lite snett på det viset ibland när jag skriver fort).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Angående moms och Brf. Är märkligt att det ens fått lämnats offerter utan moms till Brf, de borde haft något skydd liknande privatpersoner speciellt då många Brf drivs av lekmän som är den ursprungliga tanken.

Blir väl ändring på det när eudomstolen sagt sitt men historiskt sett är ju BRF normalt inte med i föreningen moms och får därmed inte dra av moms.
Har släppt styrelsebiten i Brf men för ett tag sedan vaknade EU och bestämde sig för att förbjuda momsfriheten för Brf. Detta innebär att det blir moms på avgiften för de boende, har för mig att genomslaget skulle bli i år. Tror inte det är många föreningar som tog höjd för detta inför årets höjning.
Blir istället en kul kalldusch årskiftet 2023/24 för de som är överbelånade och sitter i en misskött eller nybyggd förening med höga lån. Samtidigt kommer många föreningar dräneras på pengar då det kanske helt plötsligt blir så att årets avgift till de boende skall räknas som ink moms och staten skall ha sin del. Men det går såklart att höja avgiften under detta året eller låta medlemmarna tillföra kapital för att hålla sig flytande till årliga avgiftsjusteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Angående moms och Brf. Är märkligt att det ens fått lämnats offerter utan moms till Brf, de borde haft något skydd liknande privatpersoner speciellt då många Brf drivs av lekmän som är den ursprungliga tanken.

Blir väl ändring på det när eudomstolen sagt sitt men historiskt sett är ju BRF normalt inte med i föreningen moms och får därmed inte dra av moms.
Har släppt styrelsebiten i Brf men för ett tag sedan vaknade EU och bestämde sig för att förbjuda momsfriheten för Brf. Detta innebär att det blir moms på avgiften för de boende, har för mig att genomslaget skulle bli i år. Tror inte det är många föreningar som tog höjd för detta inför årets höjning.
Blir istället en kul kalldusch årskiftet 2023/24 för de som är överbelånade och sitter i en misskött eller nybyggd förening med höga lån. Samtidigt kommer många föreningar dräneras på pengar då det kanske helt plötsligt blir så att årets avgift till de boende skall räknas som ink moms och staten skall ha sin del. Men det går såklart att höja avgiften under detta året eller låta medlemmarna tillföra kapital för att hålla sig flytande till årliga avgiftsjusteringen.

Var har du fått det ifrån? Aldrig hört talas om det och Google verkar inte heller säga någonting om det, verkar alltså inte stämma.