AMD Ryzen 9 7950X3D – mer cache för mer cash

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Vi stuvade om i layouten den här gången så det finns på första sidan!

Uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Hmm känns som det är ganska mycket problem med den asymmetriska designen så som TPU/HUB visar med 7800X3D simuleringar. Undrar hur bra det fungerar att manuellt sätta core affinity i task manager för spel?

Skrivet av CrispVanDahl:

Både bra och dåligt är min erfarenhet hittills. Gjorde jag inte det i Total War: Three Kingdoms så förlorade jag nästan 100 FPS average, men i Metro Exodus så fick jag istället enormt mycket "stuttering" när det sattes affinity för tråd 0-15.

Är detta jämfört den aktuella chipset drivern (som väl gör något sådant per automatik, låser vilka trådar som skall vara aktiva när spel detekteras?) eller något gammalt?

Tycker det låter lite överraskande att det skulle bli så mycket skillnad ovanpå optimeringen som skall ske per automatik?

Hela den pucken med att cachen finns på den ena CCDn i 7950X3D och komplikationerna det medför gör väl att 7800X3D ter sig mer intressant, utöver lägre pris.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ganska "meh", är det så här liten boost i prestanda förstår jag knappt varför AMD släpper mer modeller än 7800X3D. Sen var också mina förväntningar uppenbarligen för höga, dessa leakers... Nä MLID kan fan ha det! :>

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Trevligt men inte överväldigande. De får nog skrapa av några tusenlappar på priset

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Dock så har AMD betydligt större förlust av att köra CL 40 än intel har eller tjänar på tex 7200 eller snabbare minnen, så intel är ändå vinnare med minnena i testsvitten.

Inte äns CL eller de andra primary timings (utom kanske en av dom) verkar vara det som påverkar mest utan sekundära eller tertiära timings, vilka jag antar vanligtvis ställs in av moderkortet om man inte ställer in dom själv. Vet dock inte om AMDs nya expo-profiler innehåller dessa. Då blir helt plötsligt qvl-listor för minnen viktigare än bara kittets cl timings om man endast tänker köra med xmp.

Permalänk
Medlem

Jaha, att se sammanfattningen så här i början förstörde ju spänningen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst denna recension samt kollat på GN och HUB's tester så känner jag att just 7950X3D modellen är jag skeptisk mot, känns som smått läskigt med att AMD's programvara, Windows schemaläggare etc ska funka. Sen att mest troligen kommer 7800X3D vara lika bra, så ser jag fram emot den recensionen.

Men ser ut att vara ett trevligt om än väntat prestandahopp, kanske hade man hoppats på lite mer men.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

När släpps 7800X3D?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

När släpps 7800X3D?

Ryzen 7 7800X3D dröjer till den 6 april.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Tycks vara en ganska brutal skillnad på hur mycket 7950X3D drar i spel jämfört med 13900k iaf:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meanh:

Tycks vara en ganska brutal skillnad på hur mycket 7950X3D drar i spel jämfört med 13900k iaf:
https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-9-7950x3d/images/power-games-compare.png

Fast i spel om man vill ha samma prestanda men mycket lägre förbrukning så kan man låsa CPUn (13900K) till 70w och köra på. Derbauer har en video om detta

Permalänk
Medlem

Det känns inte bra att X3D användare konstant får vänta på "nästa uppdatering" för features och prestanda som borde varit där redan vid releasen.
Och att dom tvingas till en så drastisk "hack" som att tvinga halva CPU'n att parkera för att boosta spel måste man ju nästan se som en nödlösning.
Vad händer med de som kör en väldans massa saker på sin maskin medan dom spelar när halva CPU'n i princip är avstängd?

Måste säga att jag ängsligt har väntat på denna release och innerligt hoppats på att det skulle bli ett lika självklart köp som 5800X3D var.
Men just nu ser det ju ut som en temporär och framtvingad produkt.
Det kommer ju garanterat en version med 3D cache på båda CCD'erna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det här var faktiskt inte bra alls, riktigt uselt resultat. Intel behöver inte ha bråttom med 14k-serien alls.

En blandad påse baserat på huruvida rätt kärnor prioriteras eller ej. Prestandan är ändå klassledande, och andra tester som kört enbart 3DVcache-kärnorna aktiva vittnar om mer konsekventa topp-placeringar. Dessutom till lägre effektuttag än Intel och tidigare Ryzen. Riktigt uselt hurdå?

Sen får vi ju se vad vi faktiskt får med Intels 14000. Verkar ju väldigt luddigt om nästa arkitektur (Meteor lake) enbart blir mobil, eller om vi får den till desktop också, eller om vi bara får en Raptor lake refresh och måste vänta ännu längre på Arrow lake

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

En blandad påse baserat på huruvida rätt kärnor prioriteras eller ej. Prestandan är ändå klassledande, och andra tester som kört enbart 3DVcache-kärnorna aktiva vittnar om mer konsekventa topp-placeringar. Dessutom till lägre effektuttag än Intel och tidigare Ryzen. Riktigt uselt hurdå?

Sen får vi ju se vad vi faktiskt får med Intels 14000. Verkar ju väldigt luddigt om nästa arkitektur (Meteor lake) enbart blir mobil, eller om vi får den till desktop också, eller om vi bara får en Raptor lake refresh och måste vänta ännu längre på Arrow lake

Jag tror han menar "usel per krona" då den är gaming inriktad men är jämn med nyaste i7 som kostar 50% av den.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jaha, att se sammanfattningen så här i början förstörde ju spänningen.

Tycker ej jag som är en av typiska "~9min tid/energi till det här den här kvällen hitta länken till sammanfattningen"-folket. Därav "For all of you who came straight to the conclusion" från Steve på yt eller annan recensionssida, sett och hört den frasen minst trettio gånger på ett par år. Att inte ens behöva hitta rätt titel i en rullgardin eller lista var bra. Skulle tro att de som läser en hel längre recension är en kraftig minoritet men det är lösa spekulationer.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det känns inte bra att X3D användare konstant får vänta på "nästa uppdatering" för features och prestanda som borde varit där redan vid releasen.
Och att dom tvingas till en så drastisk "hack" som att tvinga halva CPU'n att parkera för att boosta spel måste man ju nästan se som en nödlösning.
Vad händer med de som kör en väldans massa saker på sin maskin medan dom spelar när halva CPU'n i princip är avstängd?

Måste säga att jag ängsligt har väntat på denna release och innerligt hoppats på att det skulle bli ett lika självklart köp som 5800X3D var.
Men just nu ser det ju ut som en temporär och framtvingad produkt.
Det kommer ju garanterat en version med 3D cache på båda CCD'erna.

Sanning med modifikation.
Citat anandtech:
Technically, the PPM driver can park either CCD. But in practice it's going to virtually always be the vanilla CCD, pushing games on to the V-Cache CCD. Though should a game ask for more CPU cores (and technically, threads) than a single CCD can provide, then the PPM will allow the other CCD to go active. Parking the CCD doesn't prevent its use – so all 16 CPU cores are available – it just discourages using more than 1 CCD (8 cores) when at all possible.

Dvs den prioriterar att använda 8 kärnor men om man tex skulle köra OBS i bakgrunden kommen den att aktivera den andra CCD:n aktiveras (om nödvändigt) för att köra detta program medans den första CCD:n med 3D cache fokusera på spelet.
Fast då med en lägre fps då den inte kommer kunna priotitera ccd:n med mest 3d cache, iaf tills windows ev få till en lösning.
Så visst, en ökad komplexitet i kombination med drivrutiner och då även flera variabler för fel vilket inte är välkommet.
En produkt med 3D cache på båda CCD:na skulle vara fördelaktig utifrån förenklad använding om de kan kontrollera värmen och hålla klockhastigheterna höga.

Permalänk
Medlem

Det största problemet AMD har/får är hur de skall sälja denna cpu när en för halva priset skall prestera det samma. Skall den billigare prestera sämre är den ju nede i 5800X3D. Hur skall de lösa det? Kansellera den billigare? Klart att dom inte gör det, men dom får ett dilemma i alla fall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

En blandad påse baserat på huruvida rätt kärnor prioriteras eller ej. Prestandan är ändå klassledande, och andra tester som kört enbart 3DVcache-kärnorna aktiva vittnar om mer konsekventa topp-placeringar. Dessutom till lägre effektuttag än Intel och tidigare Ryzen. Riktigt uselt hurdå?

Sen får vi ju se vad vi faktiskt får med Intels 14000. Verkar ju väldigt luddigt om nästa arkitektur (Meteor lake) enbart blir mobil, eller om vi får den till desktop också, eller om vi bara får en Raptor lake refresh och måste vänta ännu längre på Arrow lake

En blandad påse där hälften av äpplena är päron och hälften av päronen är äpplen blir inte bra till varken pärondryck eller äppeldryck. Den slår inte 7900 eller 13500 i effektuttag, den slår bara andra som inte har effektuttag som prioritet.
En "jack of all trades, master of none" till priset av en "master of all".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara "den", men för folk som spelar i 4k (en minoritet fortf) så ger detta 1-5fps förbättring från min 12700k.
Inte direkt något att bry sig om för spel, för mig.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom alla svar så detta kanske har nämnts/önskats tidigare.
Även utan inflation och ökade elpriser så hade jag gärna sett en sammanställning av prestanda/watt både på Cpu och Gpu

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Hardcore att ge "bra produkt" för en CPU avsedd enbart för gaming som uppvisar fler prestandaförluster än vinster (mot andra CPUer i samma segment) som kostar absolut mest av CPUs riktade till gamers. Kan bara anta att det är för att de rabiata AMD-fanboysen inte ska bli ursinniga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Hardcore att ge "bra produkt" för en CPU avsedd enbart för gaming som uppvisar fler prestandaförluster än vinster (mot andra CPUer i samma segment) som kostar absolut mest av CPUs riktade till gamers. Kan bara anta att det är för att de rabiata AMD-fanboysen inte ska bli ursinniga.

De flesta fattar ju att 7800x3d bör bli en mer prisvärd produkt.
Och man ser ju att många jagar 5800x3d för bättre priser.. (komplett bonanza, inet deals m.m.)

Själv har jag ingen som helst lust att byta nu. Inte till vilket pris som helst.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hardcore att ge "bra produkt" för en CPU avsedd enbart för gaming som uppvisar fler prestandaförluster än vinster (mot andra CPUer i samma segment) som kostar absolut mest av CPUs riktade till gamers. Kan bara anta att det är för att de rabiata AMD-fanboysen inte ska bli ursinniga.

Men, själva produkten är ju ”bra”. Kanske inte alltid bäst eller ”topp”.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maweric:

Men, själva produkten är ju ”bra”. Kanske inte alltid bäst eller ”topp”.

Eller framför allt inte prisvärd.
AMDs och Nvidias nyare GPUer är ju riktigt bra, men de kan knappast kallas prisvärda

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är väl bara att amd aktiverar gaming mode och kör på 8 cores. Svårare är det inte. Inget mer gnäll och alla bli nöjda.
Voilà vi har en super snabb CPU.

Frågor på det?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

En blandad påse där hälften av äpplena är päron och hälften av päronen är äpplen blir inte bra till varken pärondryck eller äppeldryck. Den slår inte 7900 eller 13500 i effektuttag, den slår bara andra som inte har effektuttag som prioritet.
En "jack of all trades, master of none" till priset av en "master of all".

Jag tycker detta är en kanon produkt, top prestanda i produktivitets tester OCH spel samtidigt väldigt energieffektivt om man jämför mot tex 13900k.
Jag ser 7950x 3d som en cpu som går att använda till mycket mer än bara spel och ger mer prestanda/watt än något annat vi sett. (I toppskiktet)

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Mest intressant hittills för min del, energiförbrukning i linje med min 5950X gör en uppgradering mer motiverad.

Väldigt hög idleförbrukning dock, vilket jag dock förmodar kommer korrigeras framöver.

Skrivet av Nozomi:

Fast i spel om man vill ha samma prestanda men mycket lägre förbrukning så kan man låsa CPUn (13900K) till 70w och köra på. Derbauer har en video om detta

Det jag minns från den videon är lite annorlunda, han sa att typiska förbrukningen i spel för 13900K är 70-120W, så om man då låser fast på 70W kan det ju rimligen inte bli samma prestanda i alla titlar, men däremot kanske ingen jätteskillnad.

Men ja, det är möjligt att göra 13900K väldigt energieffektiv.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Är väl bara att amd aktiverar gaming mode och kör på 8 cores. Svårare är det inte. Inget mer gnäll och alla bli nöjda.
Voilà vi har en super snabb CPU.

Frågor på det?

Såvitt jag förstått är det något liknande det som görs i den aktuella chipset-drivrutinen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Kul med ny hårdvara, ser ut att vara en schyst cpu.
Jag skulle dock aldrig byta min 13900kf emot en 7950X3D eller någon annan amd cpu för den delen.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Såvitt jag förstått är det något liknande det som görs i den aktuella chipset-drivrutinen?

Jag fick uppfattningen att det är hög latency just nu för att alla cores används.
Och då antog jag att en fix var påväg. Som egentligen borde vara klar innan release.
Kanske hörde fel?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!