Permalänk
Medlem

13600K köpråd uppgradering

Har i flera år tänkt uppgradera men varken velat betala eller känt orken att byta ut grejerna, men tror att det är dags nu.

CPU:
Efter att ha velat fram och tillbaks mellan 13500 och 13600K så har jag nu landat på 13600K
Just nu verkar den vara billigast på Power.

CPU-Kylare (luft)
Har till min 6600K haft en HYPER 212 EVO och den har dugit just fine. Så jag kollar nu på HYPER 212 EVO V2, tycker den fortfarande verkar vara bäst bang för the buck med sin vikt på 755 gram för under 400 kronor. Men frågan är om HYPER 212 EVO V2 klarar av en 13600K? Det blir i så fall denna från Inet.

Jag skippar Amazon för det är inte värt futtiga 15 kronor att välja Amazon, och jag skippar även Proshop för det är inte värt att spara 9 kronor när deras inte har uttryckt stöd för LGA 1700 då dom kanske har äldre lådor utan LGA 1700-monteringen.

Moderkort
Hade egentligen velat ha ett moderkort med 6+ SATA-portar, men då går priset upp på 3000+. Så jag har nu tittat på billigare alternativ och tänker att jag istället kan köpa ett billigt SATA PCIe instickskort i framtiden när jag köper nästa hårddisk, alternativt plocka ut en SATA-SSD.

Det billigaste DDR4 ATX Z790 jag hittar är ASRock Z790 PG Lightning/D4 på Proshop för 2433kr.
Och för DDR5 så står det mellan ASRock Z790 PG Lightning på Proshop för 2542 kronor och ASUS PRIME Z790-P på Proshop för 2449 kronor.

RAM
Och nu det svåraste, RAM. Det enda säkra är att det ska vara minst 32GB och helst så billigt som möjligt utan att vara skräp, men 64GB är välkommet om det finns någon jättebra deal utan att offra prestanda. Jag har huvudsakligen tittat på DDR4 3200mhz+ för runt 900-1000 kronor. Men det är så svårt att avgöra vad som är bra då det utöver frekvensen spelar roll vilka timings det är, hur många chip per modul det är och allt sånt som är jobbigt att jämföra. Och även om 2 eller 4 moduler är bäst nu för tiden, gissar på att 2 fortfarande är att föredra, vilket också lämnar plats för eventuell expansion i framtiden.
Har heller ingen aning vad för hastighet och timings man behöver ha på DDR5 för att motsvara eller vara bättre än DDR4. Så frågan är väl vad det finns för bra deals på DDR4 och DDR5 och hur dom står sig mot varandra? Vad är bäst att välja när man vill hålla priset nere men även tjäna prestanda om kostnadsskillnaden är minimal?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kikat på detta bygge.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag hade nog kikat på detta bygge.

https://komponentkoll.se/bild/FEfiw.png

Känns felprioriterat för min del.
Vill inte ge upp integrerade grafiken för 283 kronor
Vill inte ge upp Z790 pga till exempel att kunna använda två instickskort utöver grafikkortet istället för bara ett
Och ramminnet känns lite väl dyrt på över dubbla priset av vad jag kollat på
Men du kanske kan motivera varför du föredrar denna kylaren över den jag tittat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Känns felprioriterat för min del.
Vill inte ge upp integrerade grafiken för 283 kronor
Vill inte ge upp Z790 pga till exempel att kunna använda två instickskort utöver grafikkortet istället för bara ett
Och ramminnet känns lite väl dyrt på över dubbla priset av vad jag kollat på
Men du kanske kan motivera varför du föredrar denna kylaren över den jag tittat på?

Snabbt RAM på 6400 MHZ och CL32. AK400 är en riktigt vass budgetkylare så därför rekommenderade jag den. Missade att du behövde instickskort i framtiden, i så fall är ju Z790 värt för dig.

https://www.techpowerup.com/review/deepcool-ak400-cpu-cooler/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Var i samma sits nyligen. Jag tror inte att 212 kommer räcka.
Köpte 13600kf med dark rock pro 4. Med automatisk vcore (med uppdaterat bios gigabyte z790) så var den uppe på 98+ och nosade. Har sänkt vcore manuellt och håller "stadiga" 80grader på cinebench 23. Vcore gör oerhört mycket på temperaturen.
Angående ram så köpte jag DDR5 32GB 6000mhz cl36 ("forskade" oerhört mycket innan köp och detta verkade vettigt). Denna kombinationen fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Snabbt RAM på 6400 MHZ och CL32.

Vet du vilken sort prestandaskillnad det blir jämfört med typ DDR4 3200?
Är ju lite det jag försöker klura ut, hur DDR4 och DDR5 står sig mot varandra, hur stor prestandaskillnad det blir jämfört med prisskillnaden osv. Typ för att kunna klura ut vad man tycker är värt det

Skrivet av Scarabeo:

AK400 är en riktigt vass budgetkylare så därför rekommenderade jag den.
https://www.techpowerup.com/review/deepcool-ak400-cpu-cooler/

Tror du den är bättre än HYPER 212 EVO V2? På Inet så står det att den har 220w i kylkapacitet jämfört med 212 EVOs 150w. Fast känns inte som att det är så jättemycket att gå på då olika tillverkare säkerligen kommer fram till sin siffra på olika sätt

Skrivet av Rosen70:

Var i samma sits nyligen. Jag tror inte att 212 kommer räcka.
Köpte 13600kf med dark rock pro 4. Med automatisk vcore (med uppdaterat bios gigabyte z790) så var den uppe på 98+ och nosade. Har sänkt vcore manuellt och håller "stadiga" 80grader på cinebench 23. Vcore gör oerhört mycket på temperaturen.

Fast vad för temperatur under faktiskt användning? Och hade du överklockat då?

Skrivet av Rosen70:

Angående ram så köpte jag DDR5 32GB 6000mhz cl36 ("forskade" oerhört mycket innan köp och detta verkade vettigt). Denna kombinationen fungerar utmärkt.

Är bara osäker på prestandaskillnaden och om jag faktiskt anser det värt det eller inte. Till exempel jämfört med det RAM som föreslogs ovan för 2000+ så skulle jag kunna kunna köpa 64GB DDR4 3200 CL16 och ha några hundringar över

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vet du vilken sort prestandaskillnad det blir jämfört med typ DDR4 3200?
Är ju lite det jag försöker klura ut, hur DDR4 och DDR5 står sig mot varandra, hur stor prestandaskillnad det blir jämfört med prisskillnaden osv. Typ för att kunna klura ut vad man tycker är värt det

Tror du den är bättre än HYPER 212 EVO V2? På Inet så står det att den har 220w i kylkapacitet jämfört med 212 EVOs 150w. Fast känns inte som att det är så jättemycket att gå på då olika tillverkare säkerligen kommer fram till sin siffra på olika sätt

Fast vad för temperatur under faktiskt användning? Och hade du överklockat då?

Är bara osäker på prestandaskillnaden och om jag faktiskt anser det värt det eller inte. Till exempel jämfört med det RAM som föreslogs ovan för 2000+ så skulle jag kunna kunna köpa 64GB DDR4 3200 CL16 och ha några hundringar över

Når det gjelder forskjellen mellom DDR4 fra 3200MHz (det er det Intel offisielt støtter på IMC - Integrated Memory Controller), så vil du i praksis måtte regne med at visse CPU kan ha begrensninger i hvor høy du vil kunne gå i minnes hastighet (dette gjelder også timing dvs 16-22-22 etc eller CL16 - jo lavere CL jo hurtigere RAM tilsammen med bandbredden målt i MHz eller MegaTransfer (MT/s). Når det gjelder DDR5 så har Raptor Lake fått en oppgradering opp til 5600MHz (tidligere 4800), og stikker på over 6000MHz kan fortsatt få problemer til å fungere i den hastigheten.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/230493/i...

Når det gjelder CM 212 EVO V2, så vil du ikke kunne regne med å holde nede temp på CPU og da få ut mindre prestanda enn med en bedre kjølere. AK620 er den jeg vil forslå der ligger nærmere NH-DH15S, men koster rundt 800-900 kr. Den finnes i tre utgaver, en normal, en hel svart og en hel hvit. Du må sjekke nøye på hver butikk når du bruker Prisjakt ettersom de ikke linker spesifikt etter farven på AK620 og den kan være utsolgt i en viss farve, men i lager i en annen.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att en Hyper 212 kommer ha problem med en 13600K CPU samt jag skulle undvika Asrock moderkort om möjligt.'
Titta på Z690 moderkort med DDR5 kanske? De klarar 13600K CPU.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

samt jag skulle undvika Asrock moderkort om möjligt

Av vilken anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Når det gjelder forskjellen mellom DDR4 fra 3200MHz (det er det Intel offisielt støtter på IMC - Integrated Memory Controller), så vil du i praksis måtte regne med at visse CPU kan ha begrensninger i hvor høy du vil kunne gå i minnes hastighet (dette gjelder også timing dvs 16-22-22 etc eller CL16 - jo lavere CL jo hurtigere RAM tilsammen med bandbredden målt i MHz eller MegaTransfer (MT/s). Når det gjelder DDR5 så har Raptor Lake fått en oppgradering opp til 5600MHz (tidligere 4800), og stikker på over 6000MHz kan fortsatt få problemer til å fungere i den hastigheten.

Jo, jag förstår hur det fungerar. Men frågan är vad prestandaskillnaden är i praktiken mellan olika DDR4 och DDR5. Dvs det känns inte så jättevärt att betala dubbla priset om det bara är några enstaka procent i prestandaskillnad.
Jag lutar mer och mer åt att bara köra på DDR4 pga priset och slippa behöva krångla och jämföra.

Skrivet av Gigantrix:

Når det gjelder CM 212 EVO V2, så vil du ikke kunne regne med å holde nede temp på CPU og da få ut mindre prestanda enn med en bedre kjølere. AK620 er den jeg vil forslå der ligger nærmere NH-DH15S, men koster rundt 800-900 kr. Den finnes i tre utgaver, en normal, en hel svart og en hel hvit. Du må sjekke nøye på hver butikk når du bruker Prisjakt ettersom de ikke linker spesifikt etter farven på AK620 og den kan være utsolgt i en viss farve, men i lager i en annen.

Har faktiskt suttit och tittat på Deepcool AK500 och AK620 nu efter att ha bestämt att gå upp lite i pris och lutade mot att köpa AK500. Men efter att ha sökt på Google istället för Prisjakt så hittade jag precis att AK620 säljs på Amazon för 680 kronor jämfört med AK500 för 649 på Inet, så jag tror nog att det blir AK620 från Amazon

Permalänk
Medlem

Och nu av en slump så hittade jag detta moderkortet också
https://www.computersalg.se/i/9441069/gigabyte-z790-d-ddr4-bu...
Ett Z790 som faktiskt har 6 stycken SATA för 2490kr
Tror det kommer bli detta moderkortet, 13600K och Deepcool 620
Då återstår väl egentligen bara vad för DDR4-RAM som jag ska köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Av vilken anledning?

De är inte kända för kvalitet och säkerhet vad jag vet.
Du kan alltid göra din egen undersökning och skaffa dig en bild av Asrock.

Ta som exempel den stora youtube kanalen Gamers Nexus som testar diverse datorkomponenter.
De vägrar att testa Asrock moderkort pga de anser inte gamers bör köpa dem, som jag förstog det.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

De är inte kända för kvalitet och säkerhet vad jag vet.
Du kan alltid göra din egen undersökning och skaffa dig en bild av Asrock.

Ta som exempel den stora youtube kanalen Gamers Nexus som testar diverse datorkomponenter.
De vägrar att testa Asrock moderkort pga de anser inte gamers bör köpa dem, som jag förstog det.

Skrivet av Splithorizon:

Titta på Z690 moderkort med DDR5 kanske? De klarar 13600K CPU.

Har tittat lite på Z690, men bestämde att jag inte orkar med att behöva strula med att inte veta om det har 13th gen stöd i BIOS direkt ur lådan.

Men som tur är så hittade jag som sagt precis ett Gigabyte Z790 för bara 2490 som dessutom har 6 SATA-portar, precis vad jag från början ville ha men hade gett upp hoppet om.

Permalänk
Medlem

Uh, jag klickade precis på köp på en Deepcool AK620 på Amazon och det gick direkt till "Beställning lagd"
Vad hände med att betala? Hur fungerar detta? Har aldrig köpt någonting från Amazon förut

Edit: Jaha, det har tydligen redan reserverats på mitt bank-konto på något sätt. Amazon kan tydligen göra vad dom vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har i flera år tänkt uppgradera men varken velat betala eller känt orken att byta ut grejerna, men tror att det är dags nu.

CPU:
Efter att ha velat fram och tillbaks mellan 13500 och 13600K så har jag nu landat på 13600K
Just nu verkar den vara billigast på Power.

CPU-Kylare (luft)
Har till min 6600K haft en HYPER 212 EVO och den har dugit just fine. Så jag kollar nu på HYPER 212 EVO V2, tycker den fortfarande verkar vara bäst bang för the buck med sin vikt på 755 gram för under 400 kronor. Men frågan är om HYPER 212 EVO V2 klarar av en 13600K? Det blir i så fall denna från Inet.

Jag skippar Amazon för det är inte värt futtiga 15 kronor att välja Amazon, och jag skippar även Proshop för det är inte värt att spara 9 kronor när deras inte har uttryckt stöd för LGA 1700 då dom kanske har äldre lådor utan LGA 1700-monteringen.

Moderkort
Hade egentligen velat ha ett moderkort med 6+ SATA-portar, men då går priset upp på 3000+. Så jag har nu tittat på billigare alternativ och tänker att jag istället kan köpa ett billigt SATA PCIe instickskort i framtiden när jag köper nästa hårddisk, alternativt plocka ut en SATA-SSD.

Det billigaste DDR4 ATX Z790 jag hittar är ASRock Z790 PG Lightning/D4 på Proshop för 2433kr.
Och för DDR5 så står det mellan ASRock Z790 PG Lightning på Proshop för 2542 kronor och ASUS PRIME Z790-P på Proshop för 2449 kronor.

RAM
Och nu det svåraste, RAM. Det enda säkra är att det ska vara minst 32GB och helst så billigt som möjligt utan att vara skräp, men 64GB är välkommet om det finns någon jättebra deal utan att offra prestanda. Jag har huvudsakligen tittat på DDR4 3200mhz+ för runt 900-1000 kronor. Men det är så svårt att avgöra vad som är bra då det utöver frekvensen spelar roll vilka timings det är, hur många chip per modul det är och allt sånt som är jobbigt att jämföra. Och även om 2 eller 4 moduler är bäst nu för tiden, gissar på att 2 fortfarande är att föredra, vilket också lämnar plats för eventuell expansion i framtiden.
Har heller ingen aning vad för hastighet och timings man behöver ha på DDR5 för att motsvara eller vara bättre än DDR4. Så frågan är väl vad det finns för bra deals på DDR4 och DDR5 och hur dom står sig mot varandra? Vad är bäst att välja när man vill hålla priset nere men även tjäna prestanda om kostnadsskillnaden är minimal?

Google DDR4 vs DDR5 gaming så ser du vilken liten skillnad det är. Sen om vi pratar framtiden så är väl DDR5 valet, men kostar mer och du får knappt någon boost. Bättre att byta mobo+minnen i framtiden vid behov isf imo.
https://www.youtube.com/watch?v=a5ZYKSKfV48

Jag har också hört man ska undvika Asrock moderkort.

Angående CPU, senaste i5:an rockar i just gaming. Ser att du velar mellan dom olika. Kolla testet.
https://www.youtube.com/watch?v=-qaCUSsuh-Y

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Google DDR4 vs DDR5 gaming så ser du vilken liten skillnad det är. Sen om vi pratar framtiden så är väl DDR5 valet, men kostar mer och du får knappt någon boost. Bättre att byta mobo+minnen i framtiden vid behov isf imo.
https://www.youtube.com/watch?v=a5ZYKSKfV48

Jag har också hört man ska undvika Asrock moderkort.

Angående CPU, senaste i5:an rockar i just gaming. Ser att du velar mellan dom olika. Kolla testet.
https://www.youtube.com/watch?v=-qaCUSsuh-Y

Har redan beställt grejer nu, det blev dessa:
Gigabyte Z790 D DDR4 (2492kr)
Intel Core i5-13600k (4057kr)
Deepcool K620 (680kr)
Kingston Fury 32GB (2x16GB) (979kr)

Moderkortet kommer inte först torsdag denna veckan, dom andra grejerna kom torsdag/fredag förra veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har redan beställt grejer nu, det blev dessa:
Gigabyte Z790 D DDR4 (2492kr)
Intel Core i5-13600k (4057kr)
Deepcool K620 (680kr)
Kingston Fury 32GB (2x16GB) (979kr)

Moderkortet kommer inte först torsdag denna veckan, dom andra grejerna kom torsdag/fredag förra veckan

Mycket speldator för pengarna om du har ett hyffsat gpu

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

MHz och cl på minnena?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd

Om man är nyfiken på ddr5 minnesskalning på ryzen 7 och intel 13

https://www.techspot.com/review/2635-ryzen-7950x3d-memory-sca...

Bara 4800 till 7200 kan ge så lite som 10 fps till 50 fps i skillnader då visst kan det skilja. Även om en del av det hat med cl att göra. Dock går det ej jämföra ddr4 cl mot ddr5 cl .

Men detta är främst förutsatt om man har ett 4090.

Ddr4 mot ddr5 har vissa skillnader i fördel för ddr5 idag iom att de inte längre är uppe i cl40.

Är bara kika på hardwareunboxed och gamersnexus mfl om man är tveksam.

6000mhz 36 eller 32cl finns ju numera i 32gb för ca 1600 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Om man är nyfiken på ddr5 minnesskalning på ryzen 7 och intel 13

https://www.techspot.com/review/2635-ryzen-7950x3d-memory-sca...

Bara 4800 till 7200 kan ge så lite som 10 fps till 50 fps i skillnader då visst kan det skilja. Även om en del av det hat med cl att göra. Dock går det ej jämföra ddr4 cl mot ddr5 cl .

Men detta är främst förutsatt om man har ett 4090.

Ddr4 mot ddr5 har vissa skillnader i fördel för ddr5 idag iom att de inte längre är uppe i cl40.

Är bara kika på hardwareunboxed och gamersnexus mfl om man är tveksam.

6000mhz 36 eller 32cl finns ju numera i 32gb för ca 1600 kr

Jag kommer inte köpa annat än CL30 DDR5

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Mycket speldator för pengarna om du har ett hyffsat gpu

Jag har ett GTX 1080 som jag helt ärligt fortfarande klarar mig just fine med. Har en 3440x1440 skärm men spelar så gott som aldrig AAA-spel, och behöver inte nödvändigtvis spela i full upplösning eller på högsta inställningarna om grafikkortet eventuellt inte klarar av det. Har heller inget jättebehov av hundratals fps, så länge det inte hackar/laggar eller har uppenbara prestandaproblem så fungerar det för mig.
Har ingen vilja alls att betala dagens priser. När jag kan få ett nytt grafikkort som har väsentligt bättre prestanda i alla titlar och 12/16GB minne för lägre pris än vad GTX 1080 kostade eller jag absolut måste uppgradera för att spela något jag verkligen vill spela så får det bli en uppgradering. Gör inte mig så mycket om jag får vänta flera år till.

Skrivet av hznn:

MHz och cl på minnena?

Det blev denna
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jag har ett GTX 1080 som jag helt ärligt fortfarande klarar mig just fine med. Har en 3440x1440 skärm men spelar så gott som aldrig AAA-spel, och behöver inte nödvändigtvis spela i full upplösning eller på högsta inställningarna om grafikkortet eventuellt inte klarar av det. Har heller inget jättebehov av hundratals fps, så länge det inte hackar/laggar eller har uppenbara prestandaproblem så fungerar det för mig.
Har ingen vilja alls att betala dagens priser. När jag kan få ett nytt grafikkort som har väsentligt bättre prestanda i alla titlar och 12/16GB minne för lägre pris än vad GTX 1080 kostade eller jag absolut måste uppgradera för att spela något jag verkligen vill spela så får det bli en uppgradering. Gör inte mig så mycket om jag får vänta flera år till.

Det blev denna
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Ja skillnaden på 3200 och 3600 minnen är ju inte direkt superskillnad inom gaming

Jag har ett 980 Ti och tänkte försöka hitta någon typ av uppgradering av CPU, minnen, moderkort.. Men det är fan inte svårt för att de ska bli värt pengarna. Och skulle ja komma över ett typ 1080 Ti så slår jag nog till så köper jag en monsterdator för 30k längre fram inom 1 år iaf så får grabben ärva min gamla dator

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |