Mekaniska är ett bra val för lagring, precis som du tänkt.
Vad gäller val av hårddisk ska du köpa diskar med CMR, inte SMR. De är alla lite dyrare men kolla på Seagate Ironwolf eller WD Red Plus. Det är inga större skillnader vilken du väljer.
Hur du sätter upp dem beror lite på hur du tänkt använda dem. Ska du ha saker du kan leva utan ett tag (t.ex. tills du re-rippar dina blurayfilmer eller återställer en backup) så är det absolut mest kostnadseffektivt att köpa en stor hårddisk och köra utan eventuell raid eller dylikt. 4-6TB bruka ha bäst pris/TB.
Är det saker som är jobbigt att leva utan, t.ex. att det tar lång tid att re-rippa eller att det är saker du inte nödvändigtvis behöver backup på men familjen blir arg om de inte kommer åt sakerna så köp två och kör någon form av raid. T.ex. RAIDZ-1 så kan du tappa en disk och köra vidare medan du beställer en ny.
Det beror på.
1. TrueNAS utgår från att det kör på hårdvara. T.ex. kan du inte använda TrueNAS funktioner för att köra virtuella maskiner (och vill inte heller, eftersom du har proxmox) så mycket av det som gör TrueNAS bra försvinner om du ska köra det som en virtuell maskin.
2. Tidigare versioner än TrueNAS Scale hade dåligt stöd för virtuella maskiner, så du kan ignorera 99% av allas "Det går inte alls!" om det är äldre än ett år.
3. Man måste sätta upp diskarna rätt för att det ska fungera med ZFS, men det är inte svårt.
4. TrueNAS (eller snarare ZFS) är rätt tungdrivet om du inte behöver någon av de funktioner som ZFS ger.
Så TrueNAS är absolut ett rimligt alternativ men jag är inte säker på att det är det bästa.
Jag är lite oinsatt hur det ser ut idag men https://www.openmediavault.org/ har vart ett jättebra alternativ för de som vill ha 'bara' file sharing, så som du tänkt göra.
Jag känner inte till PhotoPrism men på en snabb googling ser det inte ut som det är istället för Freenas/OMV utan något du kan köra på filer du har i Freenas/OMV.
Du kan streama film från en potatis med nätverkskabel i ena änden, i princip.
Vill du transcoda (d.v.s spela upp ett format som klienten du spelar upp på inte stöder) så duger det nog också, men det blir kinkigt om du t.ex. vill transcoda 4k-material eller lite mer udda codecs.
De flesta TV-apparater har bra stöd för vanliga format och mobiler klarar i princip allt.
Med FreeNAS / ZFS så är det gränsfall. Jag tror tumregeln är 1GB RAM/TB rå data.
Men utan FreeNAS? Kör i vind. Home assistant klarar sig på enstaka gigabyte och filesharing i sig tar inte mycket heller.