Proxmox, SSD/HDD, TrueNAS, vad ska man köpa...

Permalänk
Medlem

Proxmox, SSD/HDD, TrueNAS, vad ska man köpa...

Hej,

Jag har precis satt upp min första server på en gammal Dell OptiPlex 9020 SFF.

Den har i nuläget 8gb ram och en 128gb SSD i sig. Tre SATA-portar och ingen M2 (tror jag?)

Jag kör Proxmox, för det har jag varit sugen på länge, samt att maskinen i huvudsak är till för Home Assistant. MEN - jag vill kräma ur lite mer ur maskinen och även använda den som lagring. Så här kommer några nybörjarfrågor:

- Huslån och el är dyrt - min budget är väldigt begränsad. Klarar man sig med mekaniska hårddiskar? Vad bör jag köpa och hur bör jag konfigurera dem? Datorn har tre SATA-portar så jag skulle, om möjligt, vilja köra de virtuella maskinerna på SSD:n som sitter i och använda mekaniska diskar endast för lagring.

Två sådana här kanske?
https://www.inet.se/produkt/4301049/seagate-barracuda-desktop...

- Är TrueNAS bästa valet? Dvs TrueNAS som en virtuell maskin/container i Proxmox. Kommer framför allt lagra bilder och video (som inte behöver streamas från enheten). PhotoPrism? Hört spridda uppgifter om att TrueNAS inte gör sig bra med virtualisering, men jag behöver som sagt inte streama något från dem.

- Om jag ändå vill streama film från dem... duger min setup?

- Kommer 8gb RAM räcka? Home Assistant använder typ 2 av dem.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Klarar man sig med mekaniska hårddiskar? Vad bör jag köpa och hur bör jag konfigurera dem?

Två sådana här kanske?
https://www.inet.se/produkt/4301049/seagate-barracuda-desktop...

Mekaniska är ett bra val för lagring, precis som du tänkt.
Vad gäller val av hårddisk ska du köpa diskar med CMR, inte SMR. De är alla lite dyrare men kolla på Seagate Ironwolf eller WD Red Plus. Det är inga större skillnader vilken du väljer.

Hur du sätter upp dem beror lite på hur du tänkt använda dem. Ska du ha saker du kan leva utan ett tag (t.ex. tills du re-rippar dina blurayfilmer eller återställer en backup) så är det absolut mest kostnadseffektivt att köpa en stor hårddisk och köra utan eventuell raid eller dylikt. 4-6TB bruka ha bäst pris/TB.

Är det saker som är jobbigt att leva utan, t.ex. att det tar lång tid att re-rippa eller att det är saker du inte nödvändigtvis behöver backup på men familjen blir arg om de inte kommer åt sakerna så köp två och kör någon form av raid. T.ex. RAIDZ-1 så kan du tappa en disk och köra vidare medan du beställer en ny.

Skrivet av izzie:

- Är TrueNAS bästa valet?
Hört spridda uppgifter om att TrueNAS inte gör sig bra med virtualisering

Det beror på.
1. TrueNAS utgår från att det kör på hårdvara. T.ex. kan du inte använda TrueNAS funktioner för att köra virtuella maskiner (och vill inte heller, eftersom du har proxmox) så mycket av det som gör TrueNAS bra försvinner om du ska köra det som en virtuell maskin.
2. Tidigare versioner än TrueNAS Scale hade dåligt stöd för virtuella maskiner, så du kan ignorera 99% av allas "Det går inte alls!" om det är äldre än ett år.
3. Man måste sätta upp diskarna rätt för att det ska fungera med ZFS, men det är inte svårt.
4. TrueNAS (eller snarare ZFS) är rätt tungdrivet om du inte behöver någon av de funktioner som ZFS ger.
Så TrueNAS är absolut ett rimligt alternativ men jag är inte säker på att det är det bästa.
Jag är lite oinsatt hur det ser ut idag men https://www.openmediavault.org/ har vart ett jättebra alternativ för de som vill ha 'bara' file sharing, så som du tänkt göra.

Jag känner inte till PhotoPrism men på en snabb googling ser det inte ut som det är istället för Freenas/OMV utan något du kan köra på filer du har i Freenas/OMV.

Skrivet av izzie:

- Om jag ändå vill streama film från dem... duger min setup?

Du kan streama film från en potatis med nätverkskabel i ena änden, i princip.
Vill du transcoda (d.v.s spela upp ett format som klienten du spelar upp på inte stöder) så duger det nog också, men det blir kinkigt om du t.ex. vill transcoda 4k-material eller lite mer udda codecs.
De flesta TV-apparater har bra stöd för vanliga format och mobiler klarar i princip allt.

Skrivet av izzie:

- Kommer 8gb RAM räcka? Home Assistant använder typ 2 av dem.

Med FreeNAS / ZFS så är det gränsfall. Jag tror tumregeln är 1GB RAM/TB rå data.
Men utan FreeNAS? Kör i vind. Home assistant klarar sig på enstaka gigabyte och filesharing i sig tar inte mycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Mekaniska är ett bra val för lagring, precis som du tänkt.
Vad gäller val av hårddisk ska du köpa diskar med CMR, inte SMR. De är alla lite dyrare men kolla på Seagate Ironwolf eller WD Red Plus. Det är inga större skillnader vilken du väljer.

Hur du sätter upp dem beror lite på hur du tänkt använda dem. Ska du ha saker du kan leva utan ett tag (t.ex. tills du re-rippar dina blurayfilmer eller återställer en backup) så är det absolut mest kostnadseffektivt att köpa en stor hårddisk och köra utan eventuell raid eller dylikt. 4-6TB bruka ha bäst pris/TB.

Är det saker som är jobbigt att leva utan, t.ex. att det tar lång tid att re-rippa eller att det är saker du inte nödvändigtvis behöver backup på men familjen blir arg om de inte kommer åt sakerna så köp två och kör någon form av raid. T.ex. RAIDZ-1 så kan du tappa en disk och köra vidare medan du beställer en ny.

Det beror på.
1. TrueNAS utgår från att det kör på hårdvara. T.ex. kan du inte använda TrueNAS funktioner för att köra virtuella maskiner (och vill inte heller, eftersom du har proxmox) så mycket av det som gör TrueNAS bra försvinner om du ska köra det som en virtuell maskin.
2. Tidigare versioner än TrueNAS Scale hade dåligt stöd för virtuella maskiner, så du kan ignorera 99% av allas "Det går inte alls!" om det är äldre än ett år.
3. Man måste sätta upp diskarna rätt för att det ska fungera med ZFS, men det är inte svårt.
4. TrueNAS (eller snarare ZFS) är rätt tungdrivet om du inte behöver någon av de funktioner som ZFS ger.
Så TrueNAS är absolut ett rimligt alternativ men jag är inte säker på att det är det bästa.
Jag är lite oinsatt hur det ser ut idag men https://www.openmediavault.org/ har vart ett jättebra alternativ för de som vill ha 'bara' file sharing, så som du tänkt göra.

Jag känner inte till PhotoPrism men på en snabb googling ser det inte ut som det är istället för Freenas/OMV utan något du kan köra på filer du har i Freenas/OMV.

Du kan streama film från en potatis med nätverkskabel i ena änden, i princip.
Vill du transcoda (d.v.s spela upp ett format som klienten du spelar upp på inte stöder) så duger det nog också, men det blir kinkigt om du t.ex. vill transcoda 4k-material eller lite mer udda codecs.
De flesta TV-apparater har bra stöd för vanliga format och mobiler klarar i princip allt.

Med FreeNAS / ZFS så är det gränsfall. Jag tror tumregeln är 1GB RAM/TB rå data.
Men utan FreeNAS? Kör i vind. Home assistant klarar sig på enstaka gigabyte och filesharing i sig tar inte mycket heller.

Stort tack!

Permalänk
Snusfri

Jag kör Proxmox i botten och TrueNAS core som VM.
Det fungerar hur bra som helst.

Diskar så IronWolf/IronWolf Pro eller Exos.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att de rekommenderar 8GB som minimum för TrueNAS, och sen 1GB RAM per 1TB lagringutrymme. Om ditt system redan använder 2GB så känns det som att mer minne är att rekommendera. Dessutom kanske du vill experimentera med fler VMs. Din maskin verkar maxa på 32GB. Kanske går att får tag på ett begagnat 32GB kit till en vettig slant? DDR3 bör ju inte vara så hett på marknaden nu?

När man kollar på diskar, så brukar det kunna vara så att dem med 256MB cache är SMR, som man vill undvika, och 64MB är CMR som är det man vill ha. Sen finns det vissa som har 128MB, vilket verkar kunna vara både SMR eller CMR. Detta har gällt för mindre diskar som jag kollat efter, typ 4TB, i alla fall. Men den observationen kommer inte med några garantier.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ska du t.ex. köra en Plex server och streama video från den fungerar det av min erfarenhet bra med SMR, så om du har en dedikerad hårddisk du bara lagrar video på för att streama från finns det egentligen ingen anledning att betala extra för CMR och istället satsa på mest datadensitet för pengarna.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

På tal om RAM så är 8 i lägsta laget men kom ihåg att många kör HAOS på Pi med halva det. Att slänga upp tio virtuella maskiner blir tight men 2-3 virtuella och på det 10-20 dockercontainrar är inga problem. Helt beroende på belastning och användning. Vill du tex köra nextcloud vill det gärna ha 4 GB minne. Ska du köra radarr/sonarr drar det några hundra MB styck.

DDR3 är så gammalt att det börjar bli dyrt igen men det är värt att hålla ögonen öppna för fynd.

Skrivet av Kyraal:

så om du har en dedikerad hårddisk du bara lagrar video på för att streama från finns det egentligen ingen anledning att betala extra för CMR och istället satsa på mest datadensitet för pengarna.

Du har en poäng, men dagen han ångrar sig och vill köra RAID-1 är den ju då skräp. Dumsnålt att inte betala den extra hundralappen det handlar om.

Permalänk
Medlem

Tack för er input! Jag får prova mig fram. Det verkar nog så meckigt att få i en extra disk överhuvud taget i en OptiPlex 9020. Men det ska väl gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för er input! Jag får prova mig fram. Det verkar nog så meckigt att få i en extra disk överhuvud taget i en OptiPlex 9020. Men det ska väl gå.

Nu går jag rakt emot det du skrev angående att det måste vara så billigt som möjligt men får du inte in den så vill jag slå ett slag för min favoritsetup:
Kör din optiplex som server, lagra VMarna på den lokala SSDn och ha övrig lagring på något annat. Antingen att du köper/bygger någon liknande men med bättre hårddiskplats eller t.ex. en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5304622

Med en färdig NAS slipper man krångla och gör det väldigt enkelt att expandera, backupa och allmänt hantera lagringen som trots allt är skittråkig och "bara ska funka" så att man istället kan roa sig med applikationerna som faktiskt är kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Nu går jag rakt emot det du skrev angående att det måste vara så billigt som möjligt men får du inte in den så vill jag slå ett slag för min favoritsetup:
Kör din optiplex som server, lagra VMarna på den lokala SSDn och ha övrig lagring på något annat. Antingen att du köper/bygger någon liknande men med bättre hårddiskplats eller t.ex. en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5304622

Med en färdig NAS slipper man krångla och gör det väldigt enkelt att expandera, backupa och allmänt hantera lagringen som trots allt är skittråkig och "bara ska funka" så att man istället kan roa sig med applikationerna som faktiskt är kul.

Ja, jag har funderat i dessa banorna. Menar du att ha en NAS som ett helt separat system, eller som en nod i Proxmox (dvs en egen server i samma kluster)?

Permalänk
Medlem

Kör du en synology så kan du inte ha det som en nod i proxmox, det måste mig veterligen vara en till proxmox-burk då. Men jag menar att ha dem separat. Det är skönt att separera för dagen du råkar labba sönder proxmox så fungerar fortfarande din (simplare, svårare att råka ha sönder) NAS och dagen du vill uppgradera så behöver du bara uppgradera en funktion och inte köpa en stor grej som gör allt och så hoppas på att du dimensionerar den rätt.

En till proxmox-nod i kluster funkar väl också, men fördelen där är väl mest för high availability och möjligheten att kunna flytta över last mellan servrarna. D.v.s inget du har nytta av hemma annat än på kul. Hade jag två servrar skulle jag köra dem som fristående servrar. Som sagt, mindre krångel och mer chans att åtminstone en funkar efter man fetfingrat nånting.

Prylarna kan ju fortfarande prata med varandra. Jag kör OS på inbyggda SSDn på min server men lagrar snapshots från proxmox och annan bulk-data (som används av maskinerna i proxmox) på NFS-shares på min NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Kör du en synology så kan du inte ha det som en nod i proxmox, det måste mig veterligen vara en till proxmox-burk då. Men jag menar att ha dem separat. Det är skönt att separera för dagen du råkar labba sönder proxmox så fungerar fortfarande din (simplare, svårare att råka ha sönder) NAS och dagen du vill uppgradera så behöver du bara uppgradera en funktion och inte köpa en stor grej som gör allt och så hoppas på att du dimensionerar den rätt.

En till proxmox-nod i kluster funkar väl också, men fördelen där är väl mest för high availability och möjligheten att kunna flytta över last mellan servrarna. D.v.s inget du har nytta av hemma annat än på kul. Hade jag två servrar skulle jag köra dem som fristående servrar. Som sagt, mindre krångel och mer chans att åtminstone en funkar efter man fetfingrat nånting.

Prylarna kan ju fortfarande prata med varandra. Jag kör OS på inbyggda SSDn på min server men lagrar snapshots från proxmox och annan bulk-data (som används av maskinerna i proxmox) på NFS-shares på min NAS.

Tack för värdefull input!

Jag står fortfarande på båda benen här. I ena vågskålen överväger jag att köpa mer ram och hdd till min proxmox-server. Jag har satt upp openmediavault virtuellt och det verkar lira bra.

I andra vågskålen står en separat NAS (dock ett egenbygge - det är för tråkigt att bara köpa en färdig) med TrueNAS.

Kan man köra sin Plex/Jellyfin-server på ena burken och utnyttja nasen till enbart lagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

I andra vågskålen står en separat NAS (dock ett egenbygge - det är för tråkigt att bara köpa en färdig) med TrueNAS.

Kan man köra sin Plex/Jellyfin-server på ena burken och utnyttja nasen till enbart lagring?

Jag byggde en egen NAS förut (två gånger) men konstaterade att det inte var den roliga änden av self hosting, men smaken är som baken
Det var i och för sig både kul och nyttigt att lära sig.

Ja, jag kör alla mina applikationer på en server och all lagring (utom en 20g os-disk per VM) på en extern NAS. De flesta har stod för både NFS/SMB (klassisk nätverkslagring eller hur man ska beskriva det) samt WebDAV (samma, men över webben..) och iSCSI (om man nu vill det..).