Permalänk

Jag har spanat efter en LG 65" C2 en tid, men den verkar inte gå ner igen efter julens reor. Nu har jag börjat kika på TCL i samma storlek. Vad skiljer egentligen C835 och C935 åt?
C835 är nere på drygt 13 000kr och C935 för 14, men det finns inte många jämförelser dom emellan vad jag kan läsa mig till. Ser man i guiden för den här tråden så verkar det ju i princip inte vara någonting?
Överlag verkar det ju vara mycket tv för pengarna. Vi ser mycket film och serier samt spelar tv-spel via Ps5 och Switch.
Jag använder hemmabiosystem så de inbyggda högtalarna bryr jag mig inte om.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MacMacarus:

C835 är nere på drygt 13 000kr och C935 för 14, men det finns inte många jämförelser dom emellan vad jag kan läsa mig till. Ser man i guiden för den här tråden så verkar det ju i princip inte vara någonting?

Swec är ju som det är, en sida byggd för nyheter, så det är lätt att missa informationen på djupet i långa artiklar. Står här hur det skiljer sig på C935 mot C835 (Atmos-soundbar, högre specad ljusstyrka, mer omfattande FALD/fler zoner)

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Swec är ju som det är, en sida byggd för nyheter, så det är lätt att missa informationen på djupet i långa artiklar. Står här hur det skiljer sig på C935 mot C835 (Atmos-soundbar, högre specad ljusstyrka, mer omfattande FALD/fler zoner)

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Ja den delen har jag faktiskt lyckats hitta
Frågan blir ju då om det är en bra tv, rent subjektivt alltså. Den har ju onekligen ett konkurrenskraftigt pris i förhållande till vad dom påstår att den erbjuder i teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

Ja den delen har jag faktiskt lyckats hitta
Frågan blir ju då om det är en bra tv, rent subjektivt alltså. Den har ju onekligen ett konkurrenskraftigt pris i förhållande till vad dom påstår att den erbjuder i teknik.

Personligen skulle jag lägga 2000kr till om du har budget och kliva upp till OLED:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7149796

Skillnaden C2 vs CS diskuterats här men minimala:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683037-koprad-lg-oled...

Permalänk
Skrivet av edson:

Personligen skulle jag lägga 2000kr till om du har budget och kliva upp till OLED:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7149796

Skillnaden C2 vs CS diskuterats här men minimala:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683037-koprad-lg-oled...

Ja jag har tittat på den ett flertal gånger, men jag tror det är en del FOMO gentemot C2 (man är ju ändå lite nördig
Tyvärr verkar inte CS gå att köpa till det priset i butik vad jag kan se.
Jag får ta mig en funderare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

Ja jag har tittat på den ett flertal gånger, men jag tror det är en del FOMO gentemot C2 (man är ju ändå lite nördig
Tyvärr verkar inte CS gå att köpa till det priset i butik vad jag kan se.
Jag får ta mig en funderare!

Det kommer fler reor, men man måste vara snabb på utgående varor, begränsat lager betyder precis det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

AppleTV för film och TV-serier körs lika bra på en 18 Gbps-port. Finns inget mer att ge – annat än möjligtvis spelfunktionerna – på en FRL-port.

Okej då har jag missbedömt nödvändigheten i det helt enkelt. Innebär det att jag lika väl kan köra vidare på min Google TV som jag är nöjd med och inte behöver köpa en Apple TV för att nyttja tv'n fullt ut?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Okej då har jag missbedömt nödvändigheten i det helt enkelt. Innebär det att jag lika väl kan köra vidare på min Google TV som jag är nöjd med och inte behöver köpa en Apple TV för att nyttja tv'n fullt ut?

Beror på vilken Google TV det är. 4K modellen ger ju dig allt du behöver för bildkvalitén.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Man bugar och bockar för ännu en finfin artikel! Helt fantastiskt att få ta del av så mycket kunskap presenterad på ett lättfattligt sätt.
Hatten av!

Första omgången (2018?) blev det först en Samsung Q6FN 75". Den råkade dessvärre ganska omgående gå sönder p.g.a. min klantighet. Den ersattes då av en Samsung Q9FN 75" som vi är så otroligt nöjda med. Bilden är finfin, Ljudet lirar suveränt med en Samsung-ljudlimpa & OneConnect-boxen är värd sin vikt i guld.
Den hänger i gillestugan och levererar verkligen

På Entréplan rev vi nyss några väggar och fick då ett väldigt stort vardagsrum/matrum där nuvarande 45"-Samsung av basmodell känns alldeles för liten. Eftersom vi redan har 75" i huset så ansåg vi att det är minsta storleken som behövs. Vad göra?! Läsa igenom artikeln. Prisjakta priser. Jämföra modeller via rtings. Googla modeller. Leta rabatter hos Benify. Repetera.

Snubblade över LG OLED77CS6 som smugit lite under radarn och som man kunde korpa åt sig för c:a 21 990kr hos Inet, NoN, Komplett, m.fl.

Mycket pengar att lägga på en TV när vi redan har en som vi är toknöjda med och som befinner sig i rummet som är gjort för filmtittande. Kikade på Samsungs övre mellanklass för att jag inte vill riskera något som är halvkasst men priserna på dem ligger ju ändå runt 16000 (75”)... för "bara" 6 000kr mer får man ju en äkta OLED.

Igår kväll så höjdes alla priser på CS6:an med 16 0000 kr. YSYL, tänkte jag, men trösturfade runt lite och hittade den för 20,482 sekiner hos LG via Benify. Koden gällde t.o.m. igår, så efter fullbordat köp vid 23:45 gick man och la sig med en funderare på hur man skall sälja in det här hos sin bättre hälft

Jag säger tack, @Laxpudding! Plånboken gråter, men frun är försiktigt positiv

Permalänk
Medlem

Sitter med fingret på avtryckaren på en LG C2 77". Meeeen kollar Rtings och ser att Samsung QN90B faktiskt ligger lite högre i betyg om än marginellt. Hjälp mig - vilken ska jag ta? Priset är ju likvärdigt.

Förutsättningarna är; Dedikerat hemmabiorum med full mörkläggning. Betraktningsvinkeln är mkt god (snäv). HTPC med madVR i höga inställningar dvs TVns uppskalning är ovidkommande. Tvns ljud och ARC används inte. Absolut högsta prio är 4K HDR filmer/serier - gaming och vanlig TV använder jag inte där typ.

Jag stör mig på bloomande text på nuvarande TV (Samsung JS9505 FALD med ~1k NITs). Blooming i scener tycker jag inte är särskilt jobbig. Samtidigt är jag liiite allergisk mot black crush på min 48CX samt hackandet pga låga responstiden.

En G2 hade ju suttit som en smäck med dess högre ljusstyrka men dit räcker inte pengarna. Så hjälp mig välja

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Sitter med fingret på avtryckaren på en LG C2 77". Meeeen kollar Rtings och ser att Samsung QN90B faktiskt ligger lite högre i betyg om än marginellt. Hjälp mig - vilken ska jag ta? Priset är ju likvärdigt.

Förutsättningarna är; Dedikerat hemmabiorum med full mörkläggning. Betraktningsvinkeln är mkt god (snäv). HTPC med madVR i höga inställningar dvs TVns uppskalning är ovidkommande. Tvns ljud och ARC används inte. Absolut högsta prio är 4K HDR filmer/serier - gaming och vanlig TV använder jag inte där typ.

Jag stör mig på bloomande text på nuvarande TV (Samsung JS9505 FALD med ~1k NITs). Blooming i scener tycker jag inte är särskilt jobbig. Samtidigt är jag liiite allergisk mot black crush på min 48CX samt hackandet pga låga responstiden.

En G2 hade ju suttit som en smäck med dess högre ljusstyrka men dit räcker inte pengarna. Så hjälp mig välja

En OLED är idealt för ditt scenario. Även om QN90Bs blooming kontroll är väldigt bra så är ju OLED alltid bättre ur den aspekten. Uniformity på 77” är också riktigt bra på OLEDS. Varför inte en Sony A80K istället, deras motion och bild överlag är snäppet över LG. Är även drygt 10k billigare just nu.

Edit: En C2 kostar väl typ lika mycket som en G2 så om du verkligen vill ha ljusstyrkan så kan du ju gå för det.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Sitter med fingret på avtryckaren på en LG C2 77". Meeeen kollar Rtings och ser att Samsung QN90B faktiskt ligger lite högre i betyg om än marginellt. Hjälp mig - vilken ska jag ta? Priset är ju likvärdigt.

Förutsättningarna är; Dedikerat hemmabiorum med full mörkläggning. Betraktningsvinkeln är mkt god (snäv). HTPC med madVR i höga inställningar dvs TVns uppskalning är ovidkommande. Tvns ljud och ARC används inte. Absolut högsta prio är 4K HDR filmer/serier - gaming och vanlig TV använder jag inte där typ.

Jag stör mig på bloomande text på nuvarande TV (Samsung JS9505 FALD med ~1k NITs). Blooming i scener tycker jag inte är särskilt jobbig. Samtidigt är jag liiite allergisk mot black crush på min 48CX samt hackandet pga låga responstiden.

En G2 hade ju suttit som en smäck med dess högre ljusstyrka men dit räcker inte pengarna. Så hjälp mig välja

Beror ju på:
HDR ljusstyrka eller bättre svärta
LCD eller OLED
bättre färger eller optimala eftersläp

Det är ganska olika produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Sitter med fingret på avtryckaren på en LG C2 77". Meeeen kollar Rtings och ser att Samsung QN90B faktiskt ligger lite högre i betyg om än marginellt. Hjälp mig - vilken ska jag ta? Priset är ju likvärdigt.

Förutsättningarna är; Dedikerat hemmabiorum med full mörkläggning. Betraktningsvinkeln är mkt god (snäv). HTPC med madVR i höga inställningar dvs TVns uppskalning är ovidkommande. Tvns ljud och ARC används inte. Absolut högsta prio är 4K HDR filmer/serier - gaming och vanlig TV använder jag inte där typ.

Jag stör mig på bloomande text på nuvarande TV (Samsung JS9505 FALD med ~1k NITs). Blooming i scener tycker jag inte är särskilt jobbig. Samtidigt är jag liiite allergisk mot black crush på min 48CX samt hackandet pga låga responstiden.

En G2 hade ju suttit som en smäck med dess högre ljusstyrka men dit räcker inte pengarna. Så hjälp mig välja

Jahopp, det gäller att inte vila på hanen... Nu har Elgigantens erbjudande på C2 för 24990:- tagits bort.. Som @Clasito säger kanske en A80K istället för 28k? Har @Laxpudding nån bra input att komma med? Sonyn bättre färger och mindre banding? Kanske tom ett bättre val med mina förutsättningar?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Bildexpert 📺

Sony har generellt högre färgmässig konsekvens och mindre problem med till exempel black crush-kompromisser jämfört med LG.

Permalänk
Medlem

Efter ett år av bråk har Samsung äntligen erkänt att 2020 års modeller (och tidigare, eventuellt senare) inte har stöd för LPCM passthrough och krediterar TVn till min återförsäljare. En tekniker kommer att hämta min 75" Q95T under veckan. Som ersättare har jag beställt en 77" LG OLED CS där jag "nöjer mig" med C1-panelen eftersom jag ändå alltid har mörklagt rummet vid tittande.

Problemet med avsaknaden av LPCM innebär fördröjning av ljudet när man blir tvungen att använda Dolby Digital eller DTS från konsol. Extra tydligt med PS5 där ljudet från handkontrollens inbyggda högtalare hörs innan ljudet från resterande högtalare hörs (t.ex. alla attacker eller menyval man gör i Horizon Forbidden West, slag mot väggar i Demon's Souls, eller allt som hörs från både kontroll och högtalare i Resident Evil 4 Remake etc.).

LPCM är även enda sättet att få surroundljud från Nintendo Switch.

Intressant nog kommer den Samsung soundbar jag har (HW-Q960A) fungera bättre tillsammans med LG än Samsungs egna TV-apparater. Soundbaren ändrar ljudläge till "Game Mode" när Samsungs TV är inställd på detta, t.ex. när man har en PS5/XSX ansluten. Detta uppmixar ljudet från 5.1/7.1 till 11.1.4. Jag föredrar när ljudet är som utvecklaren har tänkt.

När man sedan byter ingång till t.ex. en Apple TV så är ljudläget fortfarande kvar på "Game Mode", trots att nästa ingång inte är inställt på Game Mode. Ljudet blir därmed fel även där. Om man ändrar ljudläge manuellt till "Standard" för att behålla orginalmixen (Atmos är fortfarande 11.1.4) så återgår det till Game Mode nästa gång man startar en konsol.

Detta bör inte hända med en TV av annat märke, men återstår att bekräftas.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Efter ett år av bråk har Samsung äntligen erkänt att 2020 års modeller (och tidigare, eventuellt senare) inte har stöd för LPCM passthrough och krediterar TVn till min återförsäljare. En tekniker kommer att hämta min 75" Q95T under veckan. Som ersättare har jag beställt en 77" LG OLED CS där jag "nöjer mig" med C1-panelen eftersom jag ändå alltid har mörklagt rummet vid tittande.

Problemet med avsaknaden av LPCM innebär fördröjning av ljudet när man blir tvungen att använda Dolby Digital eller DTS från konsol. Extra tydligt med PS5 där ljudet från handkontrollens inbyggda högtalare hörs innan ljudet från resterande högtalare hörs (t.ex. alla attacker eller menyval man gör i Horizon Forbidden West, slag mot väggar i Demon's Souls, eller allt som hörs från både kontroll och högtalare i Resident Evil 4 Remake etc.).

LPCM är även enda sättet att få surroundljud från Nintendo Switch.

Intressant nog kommer den Samsung soundbar jag har (HW-Q960A) fungera bättre tillsammans med LG än Samsungs egna TV-apparater. Soundbaren ändrar ljudläge till "Game Mode" när Samsungs TV är inställd på detta, t.ex. när man har en PS5/XSX ansluten. Detta uppmixar ljudet från 5.1/7.1 till 11.1.4. Jag föredrar när ljudet är som utvecklaren har tänkt.

När man sedan byter ingång till t.ex. en Apple TV så är ljudläget fortfarande kvar på "Game Mode", trots att nästa ingång inte är inställt på Game Mode. Ljudet blir därmed fel även där. Om man ändrar ljudläge manuellt till "Standard" för att behålla orginalmixen (Atmos är fortfarande 11.1.4) så återgår det till Game Mode nästa gång man startar en konsol.

Detta bör inte hända med en TV av annat märke, men återstår att bekräftas.

Jag har märkt lite liknande när jag flyttade min 65" Q90T till stugan där jag har en soundbar m endast en hdmi in. Kör jag allt via tvn så blir ljudet "platt" även fast soundbaren detekterar atmos. Är min upplevelse pga samma orsak, att tvn inte skickar ljudet okomprimerat som det står att den ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Jag har märkt lite liknande när jag flyttade min 65" Q90T till stugan där jag har en soundbar m endast en hdmi in. Kör jag allt via tvn så blir ljudet "platt" även fast soundbaren detekterar atmos. Är min upplevelse pga samma orsak, att tvn inte skickar ljudet okomprimerat som det står att den ska göra?

Hade TV:n skickat ljudet okomprimerat hade du inte fått Atmos, då det är ett format bestående av en ljudström (Dolby Digital Plus eller Dolby TrueHD) + metadata. Detta kan du inte skicka som LPCM. Samma sak gäller DTS:X. Båda dessa format måste dekodas i ens AVR eller soundbar.

Problemet som beskrevs handlar enbart om att på en spelkonsoll dynamiskt omkoda till ett komprimerat format introducerar latens, inte hur ljudet låter.

Du behöver nog beskriva hur du kopplat in allt samt vilken soundbar det rör sig om dock. Kan ju ha misstolkat din beskrivning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Jag har märkt lite liknande när jag flyttade min 65" Q90T till stugan där jag har en soundbar m endast en hdmi in. Kör jag allt via tvn så blir ljudet "platt" även fast soundbaren detekterar atmos. Är min upplevelse pga samma orsak, att tvn inte skickar ljudet okomprimerat som det står att den ska göra?

Som @blunden skriver så gäller problemet jag har beskrivit mestadels konsoler och PC då dessa använder LPCM som standard. Q90T har inte stöd för LPCM utan Atmos vilket innebär att man måste använda Dolby Digital för att få surround från konsol/PC, vilket kräver omkodning från LPCM till Dolby Digital. Omkodningen skapar en fördröjning.

Apple TV avkodar allt ljud till LPCM innan det skickas till TV/soundbar. Men i detta fall så saknas stöd för LPCM, vilket tvingar Apple TV att istället omkoda ljudet till Dolby Digital. Det resulterar i lägre bitrate än förväntat på allt material. Har du ingen Apple TV så påverkas du inte.

Jag vet att folk tycker att ljudet låter annorlunda och med annan volym om dom använder LPCM jämfört med Dolby Digital, men jag kan inte svara på varför du tycker att det låter "platt". Q90T har fullt stöd för Dolby Atmos via eARC.

Berätta gärna mer så vi kan fundera närmare!

Skrivet av blunden:

Hade TV:n skickat ljudet okomprimerat hade du inte fått Atmos, då det är ett format bestående av en ljudström (Dolby Digital Plus eller Dolby TrueHD) + metadata. Detta kan du inte skicka som LPCM.

Som en liten (men ibland viktig) rättning så kan Atmos även skickas som Dolby MAT 2.0, vilket är okomprimerad LPCM + Atmos metadata. Apple TV 4K är ett exempel som gör detta, Xbox Series S/X är ett annat exempel som använder Dolby MAT 2.0.

Nvidia Shield tror jag skickar signalen oavkodad som DD+/Dolby TrueHD med Atmos metadata för avkodning av TV/soundbar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Som en liten (men ibland viktig) rättning så kan Atmos även skickas som Dolby MAT 2.0, vilket är okomprimerad LPCM + Atmos metadata. Apple TV 4K är ett exempel som gör detta, Xbox Series S/X är ett annat exempel som använder Dolby MAT 2.0.

Nvidia Shield tror jag skickar signalen oavkodad som DD+/Dolby TrueHD med Atmos metadata för avkodning av TV/soundbar.

Ja, jag glömde Dolby MAT. Har inte stött på någon annan enhet än Apple TV som skickar ljudet så dock då jag aldrig ägt en Xbox, så tänkte inte ens på det alternativet. Det viktigaste att vara medveten om är oavsett att Atmos och DTS:X skiljer sig från alla andra populära surround-ljudformat genom att vara just ljud + metadata. Innan dessa format har det ju egentligen inte spelat någon större roll om man dekodar allt i spelaren eller kör passthrough och låter ljudanläggningen dekoda ljudet.

Ja, alla varianter av Nvidia Shield TV kan skicka DD+ och TrueHD + Atmos oavkodat. Givetvis även DTS:X.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna förklara skillnaden mellan LG Oled 65B2 och 65CS6LA?

Jag funderar på att köpa någon av dom, men förstår inte riktigt skillnaden mer än att CS har A9 och B2 har A7.
B2 är också 1000kr billigare än CS.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av grilk:

Skulle någon kunna förklara skillnaden mellan LG Oled 65B2 och 65CS6LA?

Jag funderar på att köpa någon av dom, men förstår inte riktigt skillnaden mer än att CS har A9 och B2 har A7.
B2 är också 1000kr billigare än CS.

Tack på förhand

B2 har 2 Hdmi 2.1 medan C2 har 4. I övrigt är det mer exemplarvariation än något annat som avgör vilken som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grilk:

Skulle någon kunna förklara skillnaden mellan LG Oled 65B2 och 65CS6LA?

Jag funderar på att köpa någon av dom, men förstår inte riktigt skillnaden mer än att CS har A9 och B2 har A7.
B2 är också 1000kr billigare än CS.

Tack på förhand

Som nämnt så har B2 endast 2st portar med stöd för 4K120 medan CS har 4st portar. En av dessa portar har stöd för eARC, vilket innebär att om man har en förstärkare eller soundbar så har man i praktiken 1 port med stöd för 4K120 på B2 och 3st på CS.

CS använder panelen och designen från 2021 års C1. Däremot har CS samma SoC och funktioner som 2022 års C2.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Som nämnt så har B2 endast 2st portar med stöd för 4K120 medan CS har 4st portar. En av dessa portar har stöd för eARC, vilket innebär att om man har en förstärkare eller soundbar så har man i praktiken 1 port med stöd för 4K120 på B2 och 3st på CS.

CS använder panelen och designen från 2021 års C1. Däremot har CS samma SoC och funktioner som 2022 års C2.

Tack för snabba svar!

Antalet 4k120 portar stör mig nog egentligen inte. Jag kollar mest film/serier och spelar ps4. Kanske blir det en ps5a i framtiden men jag kommer nog inte behöva fler än 2st 4k120. Dock när man kollar runt på jämförelser så verkar b2 ha en bättre panel än c1(om nu CS kör samma som den). Vilket jag tycker är viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grilk:

Tack för snabba svar!

Antalet 4k120 portar stör mig nog egentligen inte. Jag kollar mest film/serier och spelar ps4. Kanske blir det en ps5a i framtiden men jag kommer nog inte behöva fler än 2st 4k120. Dock när man kollar runt på jämförelser så verkar b2 ha en bättre panel än c1(om nu CS kör samma som den). Vilket jag tycker är viktigare.

Som sagt så är en av 4K120-portarna eARC så om du har eller i framtiden skaffar en förstärkare eller soundbar så tar den upp en 4K120-port, så då är det bara en port kvar som är framtidssäker.

Panelmässigt så kommer du inte märka någon skillnad i praktiken, men du får snäppet högre siffror på pappret med B2 och ljusstyrka i SDR-material.

Jag satt i samma sits som du och valde mellan B2 och CS i 77" och valde i slutändan CS trots 2000kr högre pris.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av grilk:

Tack för snabba svar!

Antalet 4k120 portar stör mig nog egentligen inte. Jag kollar mest film/serier och spelar ps4. Kanske blir det en ps5a i framtiden men jag kommer nog inte behöva fler än 2st 4k120. Dock när man kollar runt på jämförelser så verkar b2 ha en bättre panel än c1(om nu CS kör samma som den). Vilket jag tycker är viktigare.

Det är verkligen små skillnader, behöver du inte mer snabba portar så tror jag skillnaderna inte är märkbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Intressant nog kommer den Samsung soundbar jag har (HW-Q960A) fungera bättre tillsammans med LG än Samsungs egna TV-apparater. Soundbaren ändrar ljudläge till "Game Mode" när Samsungs TV är inställd på detta, t.ex. när man har en PS5/XSX ansluten. Detta uppmixar ljudet från 5.1/7.1 till 11.1.4. Jag föredrar när ljudet är som utvecklaren har tänkt.

När man sedan byter ingång till t.ex. en Apple TV så är ljudläget fortfarande kvar på "Game Mode", trots att nästa ingång inte är inställt på Game Mode. Ljudet blir därmed fel även där. Om man ändrar ljudläge manuellt till "Standard" för att behålla orginalmixen (Atmos är fortfarande 11.1.4) så återgår det till Game Mode nästa gång man startar en konsol.

Nu kan jag bekräfta att Samsungs soundbars fungerar mycket bättre med andra märken än Samsung. Deras toppmodell för 2021 (samma problem med 2022-modellen) fungerar sämst med Samsungs egna TV-apparater.

Har man annat märke på TVn så byter inte Samsung soundbar ljudläge automatiskt, utan behåller det ljudläge som man själv har valt. I mitt fall vill jag ha ljudläget "standard" då det ger 5.1, 7.1 eller 11.1.4 beroende på om det är 5.1, 7.1 eller Atmos-innehåll jag lyssnar på.

Har man en Samsung TV så ändras ljudläget utan att man själv får välja. Har man Game Mode igång på en Samsung TV så ändras ljudläget till 11.1.4, vilket innebär att allt ljud uppmixas felaktigt och man får ett helt annat ljud än vad utvecklaren har tänkt. Byter man sedan ingång till någon annan så är ljudläget kvar på Game Mode och 11.1.4 uppmix. Man kan ändra manuellt varje gång, men så fort en konsol sätts igång så ändras ljudläget till Game Mode och uppmix igen.

Det här händer inte med t.ex. LG OLED CS. Soundbaren behåller "standard", så allt ljud spelas upp på korrekt sätt.

Helt galet att Samsungs produkter används bäst med andra märken, men samtidigt inte helt olikt Samsung så man blir inte förvånad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Efter 8 år verkar min tv bestämt sig för att inte vilja starta mer (testat att återställa och dra ut sladd och allt det där)

Så dags att börja titta på något nytt.
Fastnade för Sony A80J från 2021 som verkar vara en väldigt prisvärd OLED med små skillnader mot att gå upp ytterligare en nivå.
Ligger på 13 990 nu

Främsta användningen är film/serier och lite spelande (ps4, switch och en del retrokonsoler via scart till hdmi)

Jag vill främst ha Android TV så andra märken utan det är inte aktuellt.

Innan jag köper denna finns det någon som har något annat tips på saker att titta på eller fundera på?

mvh

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Innan jag köper denna finns det någon som har något annat tips på saker att titta på eller fundera på?

Sony utmärker sig för både bäst rörelsehantering och bild direkt ur boxen så hittar man något från dem med attraktivt pris så är det bara att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Efter 8 år verkar min tv bestämt sig för att inte vilja starta mer (testat att återställa och dra ut sladd och allt det där)

Så dags att börja titta på något nytt.
Fastnade för Sony A80J från 2021 som verkar vara en väldigt prisvärd OLED med små skillnader mot att gå upp ytterligare en nivå.
Ligger på 13 990 nu

Främsta användningen är film/serier och lite spelande (ps4, switch och en del retrokonsoler via scart till hdmi)

Jag vill främst ha Android TV så andra märken utan det är inte aktuellt.

Innan jag köper denna finns det någon som har något annat tips på saker att titta på eller fundera på?

mvh

Köpte vid årsskiftet Sony XR-A90J (2021 års modell) för 13990kr på Media Market efter att min Panasonic G20 (Plasma) börjat flimra och bilden blev helt omöjlig att titta på. Har inte ångrat mig en sekund. Sjukt bra bild med deras XR processor. Jag spelar inte på Tv:en utan kör appar (Film och Musik) direkt via tv:en. Har en Advance Acoustic A10 Classic kopplad via HDMI ARC för att kunna köra ljud. Vilket funkar super! Tv:en har bra ljud i sig för att vara en tv om du nu inte har en ljudanläggning eller liknande. Min kusin köpte A80J ca 6 månader före mig och det skiljer en hel del på bildkvalitén och då har A80J en bra bild i mina ögon. Ur boxen var A90J sjukt skarp i både ljus och färg. Som tur ingick det kalibrering på detta ex och efter ha ställt in de personliga inställningarna så blev det hela mycket bättre. Rekommenderas skarpt om du hittar en. Följde Thomas Ytterbergs lista. En kul detalj är att fjärrkontrollen lyser upp knapparna när du lyfter på den eller trycker på den.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Officiell jultomte

Har hela tiden haft ögonen på OLED men efter att ha gått igenom denna guide Del1/2 så blir ja väldigt osäker. T ex. många av Samsungs modeller i toppklassen får fler stjärnor än LG's. Är det så enkelt att modellerna från Samsung är bättre?
Har tidigare funderat på en C2, men Samsungs QN95B verkar få högre betyg i ljusstyrka etc?
Tar tacksamt emot tips.
55" som gäller i detta fall.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset