Intel röjer information om Windows 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Spelar det någon roll om de kallar det W12 eller W11-halvår/månad?

Om de ändrar hårdvarukraven även i 12 så spelar det lite roll tror jag. I övrigt är det ju bara ett namn.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Testpilot
Skrivet av evil penguin:

Om de ändrar hårdvarukraven även i 12 så spelar det lite roll tror jag. I övrigt är det ju bara ett namn.

Vore inte första gången hårdvarukraven ändras post-launch för mjukvara, om något ser jag det som en naturlig utveckling och som något positivt i längden.

Behöver inte vara svårare än att folk som inte har kompatibel hårdvara får skippa senaste Feature-paketet — men fortsatt erhålla säkerhetsuppdateringar.

Om spel kan läsa av hårdvara för att avgöra inställningar, då känns det inte speciellt svårt för MS att avgöra samma sak genom Windows update.

Sedan om detta är Windows 11 "X" eller Windows 12 är enligt mig lite sak samma, arbiträr moniker I slutändan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vore inte första gången hårdvarukraven ändras post-launch för mjukvara, om något ser jag det som en naturlig utveckling och som något positivt i längden.

Behöver inte vara svårare än att folk som inte har kompatibel hårdvara får skippa senaste Feature-paketet — men fortsatt erhålla säkerhetsuppdateringar.

Om spel kan läsa av hårdvara för att avgöra inställningar, då känns det inte speciellt svårt för MS att avgöra samma sak genom Windows update.

Sedan om detta är Windows 11 "X" eller Windows 12 är enligt mig lite sak samma, arbiträr moniker I slutändan.

Mjo, Microsoft verkar ju dock tycka att det blir ett nytt versionsnummer i det läget.
Och det blev dock ett jäkla liv om Windows 11 pga de nya hårdvarukraven, så jag skulle ändå anse att det spelar roll.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Håller tummarna för att den gamla devisen om att varannan Windows-version är bra ska stämma. Windows 11 har jag fruktansvärt svårt för. Så pass att jag som varit Microsoft trogen sedan Windows 3.1 sneglar allt mer åt linuxhållet.

Vad skulle göra Windows 12 bra?
Möjlighet att själv styra när/hur uppdateringar installeras.
Uppdateringar som inte kräver omstart.
En riktig startmeny.
En rejäl rensning av bloatware.
Enkel installation av valfri bloatware från MS.

Håller verkligen med om bloatware, jag "hatar" verkligen nyhetsflödet då det känns som sämre kvalite än aftonbladet. Först när det kom så hittade inte jag något enkelt sätt att stänga av det men nu senast när jag kollade så va det hyffsat enkelt i varje fall.
Men samtidigt så gillar jag väder informationen man kan få och vill bara bli av med nyhetsflödet så hade uppskattat om man enkelt kunde välja vad man vill ha i nyhetsflödet och välja bort massa annat som xbox grejerna etc vid installation.
Och en klassiskt start meny där jag får upp alla mina installerade program direkt saknar jag också. Kanske går att ställa in då jag inte har orkat kolla så noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Företag har dock en tendens att ligga kvar på äldre Windows-versioner tills supporten tar slut. Sedan har alla företag jag haft uppdrag på de senaste 10 åren kört Enterprise-utgåvorna (volym-licenser). Inte helt ovanligt att datorerna i sig även har giltiga Professional-licenser i samband med köpet av hårdvara (ofta laptops).

Var faktiskt inte länge sedan en större myndighet gick från Windows 7 till Windows 10

Ja, företag och myndigheter hatar faktiskt att uppgradera till nyare Windows, så det är knappast ett säljargument. Så länge den gamla versionen låter anställda utföra de arbetsuppgifter de behöver finns det ingen som helst anledning att uppgradera. Att säga att Windows 10 var den "sista" versionen var säkert lite av ett knep för att få stora företag och myndigheter att våga gå ifrån Windows 7.

Det är ett väldigt stort projekt att uppgradera hundratals eller tusentals klientdatorer. Man förlorar enormt många arbetstimmar på det, IT-supporten blir nerringd och går uppgraderingen snett på en större mängd datorer eller någon programvara visar sig ha problem i nya Windows kan hela avdelningar bli stillastående i dagar. Helst hade de nog velat att Windows 7 skulle fortsatt få support i all evighet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men windows 10 skulle bli sista os:et?

Var i alla fall många som var tvärsäkra på detta efter ms uttalade. Jag trodde inte en sekund på det, kommer troligen nytt os när ms ville ha inte lite mer pengar i kassan eller krångla till det för kunderna.

Nu när man väl gick över till 10 är man inte sugen på 11, lär sitta på det även efter 2025 (satt ju flera år på windows 7 efter uppdateringarna slutade komma). Behövde uppdatera så jag kunde använda mer ram, annars hade jag kört fortfarande på 7.

Jag blir så irriterad på människor på ett datorforum med såna där åsikter. Vad gör du ens här om du är så bakåtsträvande? Riktat till dig och andra som är emot nya saker.

Såna som dig som gör Internet till en mer osäker plats att koppla upp sig emot. Sluta kör med osäkra produkter och sitt på Internet! Det är hål i huvudet. Kör du bil utan säkerhetsbälte också? Att köra med döda OS är enbart okej om det är en klient som INTE är ansluten till Internet. Typ för retro-gaming eller köra någon svets-maskin som inte fixar annat OS än Windows 95, 7 eller 3.11.

La till ett förtydligande till min rage.
Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Håller tummarna för att den gamla devisen om att varannan Windows-version är bra ska stämma. Windows 11 har jag fruktansvärt svårt för. Så pass att jag som varit Microsoft trogen sedan Windows 3.1 sneglar allt mer åt linuxhållet.

Vad skulle göra Windows 12 bra?
Möjlighet att själv styra när/hur uppdateringar installeras.
Uppdateringar som inte kräver omstart.
En riktig startmeny.
En rejäl rensning av bloatware.
Enkel installation av valfri bloatware från MS.

Att varannan Windows-version är ju debunked sen länge. XP som många höll högt uppe var ju katastrof när det kom. Först vid SP3 som det var "så bra som man sen tyckte". Det stämmer inte helt enkelt att varannan version är bra. Det var lika många som hatade Windows 7 när det kom, som vägrade släppa XP. Samma visa vid varje ny release. Det lär vara samma människor som nu älskar Windows 10, som hatade Windows 7 när det kom och sen älskade Windows 7 när Windows 10 kom och då hatade Windows 10 som nu älskar Windows 10 men hatar Windows 11 osv osv osv i all oändligheten tills människan som djur dör ut.

Här har du alla versioner av Windows:

Windows 11, released in 2021
Windows 10, released in 2015
Windows 8.1, released in 2013
Windows 8, released in 2012
Windows 7, released in 2009
Windows Vista, released in 2007
Windows XP Professional x64 Edition, released in 2005
Windows XP, released in 2001
Windows ME, released in 2000
Windows 2000, released in 2000
Windows 98, released in 1998
Windows NT 4.0, released in 1996
Windows 95, released in 1995
Windows NT 3.51, released in 1995
Windows NT 3.5, released in 1994
Windows 3.2, released in 1993
Windows NT 3.1, released in 1993
Windows 3.1, released in 1992
Windows 3.0, released in 1990
Windows 2.1x, released in 1988
Windows 2.0, released in 1987
Windows 1.0, released in 1985

Försök att göra "varannan bra, varannan dålig" på ovan lista och se om du håller med i din egna åsikt

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ja, företag och myndigheter hatar faktiskt att uppgradera till nyare Windows, så det är knappast ett säljargument. Så länge den gamla versionen låter anställda utföra de arbetsuppgifter de behöver finns det ingen som helst anledning att uppgradera. Att säga att Windows 10 var den "sista" versionen var säkert lite av ett knep för att få stora företag och myndigheter att våga gå ifrån Windows 7.

Det är ett väldigt stort projekt att uppgradera hundratals eller tusentals klientdatorer. Man förlorar enormt många arbetstimmar på det, IT-supporten blir nerringd och går uppgraderingen snett på en större mängd datorer eller någon programvara visar sig ha problem i nya Windows kan hela avdelningar bli stillastående i dagar. Helst hade de nog velat att Windows 7 skulle fortsatt få support i all evighet.

Räkna med 1000-1500kr per användare i förlorad produktion vid ett OS byte.
Sen tillkommer IT:s kostnader på det. Bara att skriva om lathundar och instruktion varje gång MS byter/flyttar en icon drar en hyffsad summa pengar per år.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Sluta kör med osäkra produkter och sitt på Internet! Det är hål i huvudet. Kör du bil utan säkerhetsbälte också? Att köra med döda OS är enbart okej om det är en klient som INTE är ansluten till Internet.

Finns alltid undantag. Det nyaste behöver inte alltid vara det säkraste

Skrivet av walkir:

Windows 8 övergavs också i förtid jfm Windows 7.

Vilket är superkul när win10 inte fungerat stabilt jämfört med 8.1
(w10 har blivit bättre på senare tid dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Vilket är superkul när win10 inte fungerat stabilt jämfört med 8.1
(w10 har blivit bättre på senare tid dock)

Jo, Windows 8.1 är enligt mig bästa moderna Windows-versionen. Var helt oslagbart med Classic Start/Open-Shell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag blir så irriterad på människor på ett datorforum med såna där åsikter. Vad gör du ens här om du är så bakåtsträvande? Riktat till dig och andra som är emot nya saker.

Såna som dig som gör Internet till en mer osäker plats att koppla upp sig emot. Sluta kör med osäkra produkter och sitt på Internet! Det är hål i huvudet. Kör du bil utan säkerhetsbälte också? Att köra med döda OS är enbart okej om det är en klient som INTE är ansluten till Internet. Typ för retro-gaming eller köra någon svets-maskin som inte fixar annat OS än Windows 95, 7 eller 3.11.

Källa på att W11 är säkrare än W10 tack.
Och annat än att MS säger att det är det, "trust us!".

Och vill du vara riktigt säker så skall du ju köra något obskyrt OS istället.
Varför köra windows, det är ju som att köra bil med hål i huvudet utan säkerhetsbälte!

Nej lämna FOMO bakom dig och inse att nyare inte alltid är bättre.
Och det gäller framförallt för mjukvara.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att Microsoft släpper W12 så här tätt inpå för att de ska kunna bryta kompatibiliteten med fler grejer och skriva ny ren kod med bättre stöd för framtiden.
Exempelvis som de gjorde med högerklicksmenyn. Nu ligger ju alla legacy grejer i en undermeny.
Det tar tid för dem, men sakta men säker så blir det bättre.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Finns alltid undantag. Det nyaste behöver inte alltid vara det säkraste

Vilket är superkul när win10 inte fungerat stabilt jämfört med 8.1
(w10 har blivit bättre på senare tid dock)

Skrivet av Svensktiger:

Källa på att W11 är säkrare än W10 tack.
Och annat än att MS säger att det är det, "trust us!".

Och vill du vara riktigt säker så skall du ju köra något obskyrt OS istället.
Varför köra windows, det är ju som att köra bil med hål i huvudet utan säkerhetsbälte!

Nej lämna FOMO bakom dig och inse att nyare inte alltid är bättre.
Och det gäller framförallt för mjukvara.

Ni båda två missförstår vad jag menade. Att köra med gamla OS som inte patchas längre är osäkert. Behöver du källa på det, så hänvisar jag till Microsoft patchtuesday. Att fortsätta köra med Windows 7 idag är hål i huvudet om datorn också är kopplad till Internet. Att fortsätta köra Windows 10 när den är död kommer att vara lika hål i huvudet då som det är idag att köra Windows 7 idag.

Windows 11 är säkrare än Windows 10 är också rätt tydligt då det krävs säkrare TPM. Mer info om detta kan man exempelvis läsa här: https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000190999/vanliga-fr...

Jag har inte problem med FOMO, missar massor coolt hela tiden och sover gott om nätterna ändå. Det är fakta; kör inte med döda OS och sitt på Internet eller/och på ett forum för data-nördar ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Meh. Jag har inte lärt mig Windows 8 än känns det som. Nåja, bara inte Windows 11 får end of life före 2030 får man vara nöjd antar jag.

Windows 11 LTSC ser ut att bli 5år istället för tidigare 10år, så det är bara att hänga med.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Att köra med gamla OS som inte patchas längre är osäkert.

Att använda Windows överhuvudtaget om man bryr sig om säkerhet är också hål i huvudet.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Att använda Windows överhuvudtaget om man bryr sig om säkerhet är också hål i huvudet.

Finns olika foliehattar som sitter olika hårt. Att ens kliva upp från sängen kan vara hål i huvudet om man bryr sig om säkerhet och hålla sig vid liv.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Vad skulle göra Windows 12 bra?
Möjlighet att själv styra när/hur uppdateringar installeras.
Uppdateringar som inte kräver omstart.
En riktig startmeny.
En rejäl rensning av bloatware.
Enkel installation av valfri bloatware från MS.

Windows 10 LTSC checkar alla boxarna där för mig, bortsett från "enkel installation av valfri bloatware" pga avsaknaden av Microsoft Store.

Påtvingade omstarter sker på sin höjd en gång per månad ett par dagar efter den officiella "patch-tisdagen" .

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Företag har volymlicenser, spelar ingen roll om den är för 7, 8, 10, 11.

Windows 11 införde nya krav på hårdvara, därav nytt nummer. Får se vad 12 inför för nya krav.

Så man behöver med andra ord en ny volymlicens för att gå från windows 10 till windows 11?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Håller tummarna för att den gamla devisen om att varannan Windows-version är bra ska stämma. Windows 11 har jag fruktansvärt svårt för. Så pass att jag som varit Microsoft trogen sedan Windows 3.1 sneglar allt mer åt linuxhållet.

Vad skulle göra Windows 12 bra?
Möjlighet att själv styra när/hur uppdateringar installeras.
Uppdateringar som inte kräver omstart.
En riktig startmeny.
En rejäl rensning av bloatware.
Enkel installation av valfri bloatware från MS.

Och glöm inte "aktiva timmar" kombinerat med automatiska omstarter som fortfarande 2023 passar på att starta om oavsett vad datorn faktiskt pysslar med.

Kort sagt, ge oss ett OS som bara försöker vara ett bra OS.
Allt extra kan vi ladda ner själva.
Ett OS skall aldrig vara "upplevelsen", det är verktyget som möjliggör "upplevelsen".
En stor skillnad som MS inte verkar förstå numera.

Permalänk
Medlem

Så MS "favoriserar" Intel ännu en gång? är riktigt less på MS pisset.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det blir väl antagligen 3 år efter att w11 kommit ut.
Samma tid som mellan windows 7 - 2009 och windows 8 - 2012.

Var windows 7 en sådan flopp att de behövde släppa w8?
Jag är inte så säker på att det resonemanget förklarar allt riktigt

Mera så att när W8 kom så pushades det överallt så det känndes faktiskt som att det användes, nu känns det som att de gick ut med W11, ingen ville ha det och sen kom W12 innan folk ens har hårdvara etc. för W11.

Kanske är för att jag inte är med i svängarna på samma sätt, känns bara som att W8/W8.1 hade tid att mogna på marknanden innan W10 kom. Kontra W11-W12.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och glöm inte "aktiva timmar" kombinerat med automatiska omstarter som fortfarande 2023 passar på att starta om oavsett vad datorn faktiskt pysslar med.

Kort sagt, ge oss ett OS som bara försöker vara ett bra OS.
Allt extra kan vi ladda ner själva.
Ett OS skall aldrig vara "upplevelsen", det är verktyget som möjliggör "upplevelsen".
En stor skillnad som MS inte verkar förstå numera.

"XP" stod ju för "eXPerience" när det släpptes för snart 22 år sedan så det är inget nytt direkt Men håller med om att det bara blivit värre med bloatware och onödiga funktioner som inte går att stänga av o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

"XP" stod ju för "eXPerience" när det släpptes för snart 22 år sedan så det är inget nytt direkt Men håller med om att det bara blivit värre med bloatware och onödiga funktioner som inte går att stänga av o.s.v.

Luna var nånting som snabbt som attan stängs av även numera på mina retrodatorer.
En bra möjlighet som modernare Windows inte klarar av .....

F.ö. fantastiskt hur rapp en W2K/XP installation kan kännas på period korrekt hårdvara.
Och det utan fuskande med flash lagring, snurrande rost skall det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Här har du alla versioner av Windows:

Saknar väl ett 100-tals versioner i din lista

Bara Windows 10 är ett 10-tal olika feature releases och då har vi inte ens börjat prata om de olika utgåvorna.

Produktnamn != Version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pAcKiE:

Mera så att när W8 kom så pushades det överallt så det känndes faktiskt som att det användes, nu känns det som att de gick ut med W11, ingen ville ha det och sen kom W12 innan folk ens har hårdvara etc. för W11.

Kanske är för att jag inte är med i svängarna på samma sätt, känns bara som att W8/W8.1 hade tid att mogna på marknanden innan W10 kom. Kontra W11-W12.

Ja men ett och ett halvt år INNAN windows 8 kom. Alltså i det skedet windows 12 är i nu.
Tror du att microsoft då tänkte att nu måste vi släppa ett nytt OS för w7 går inge bra?

Jag vet inte jag...

Jag tror det finns ett gäng andra parametrar här som är ganska viktiga för när det kommer nya windowsversioner.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Saknar väl ett 100-tals versioner i din lista

Bara Windows 10 är ett 10-tal olika feature releases och då har vi inte ens börjat prata om de olika utgåvorna.

Produktnamn != Version

Dom olika feature releases är ju fortfarande samma OS-version. Vi behöver inte dra det till sin spets Därför jag också tog upp XP som hyllades, men först vid SP3 som folk glömmer bort. Samma med Windows 7. Det var först vid SP1 som Windows 7 blev den Windows 7 som folk hyllade när Windows 10 kom.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Att varannan Windows-version är ju debunked sen länge. XP som många höll högt uppe var ju katastrof när det kom. Först vid SP3 som det var "så bra som man sen tyckte". Det stämmer inte helt enkelt att varannan version är bra. Det var lika många som hatade Windows 7 när det kom, som vägrade släppa XP. Samma visa vid varje ny release. Det lär vara samma människor som nu älskar Windows 10, som hatade Windows 7 när det kom och sen älskade Windows 7 när Windows 10 kom och då hatade Windows 10 som nu älskar Windows 10 men hatar Windows 11 osv osv osv i all oändligheten tills människan som djur dör ut.

Här har du alla versioner av Windows:

Windows 11, released in 2021
Windows 10, released in 2015
Windows 8.1, released in 2013
Windows 8, released in 2012
Windows 7, released in 2009
Windows Vista, released in 2007
Windows XP Professional x64 Edition, released in 2005
Windows XP, released in 2001
Windows ME, released in 2000
Windows 2000, released in 2000
Windows 98, released in 1998
Windows NT 4.0, released in 1996
Windows 95, released in 1995
Windows NT 3.51, released in 1995
Windows NT 3.5, released in 1994
Windows 3.2, released in 1993
Windows NT 3.1, released in 1993
Windows 3.1, released in 1992
Windows 3.0, released in 1990
Windows 2.1x, released in 1988
Windows 2.0, released in 1987
Windows 1.0, released in 1985

Försök att göra "varannan bra, varannan dålig" på ovan lista och se om du håller med i din egna åsikt

Varannan version ska förstås inte tas bokstavligt, det är mer av ett roligt sätt att uttrycka det. Men Microsoft har onekligen en tendens att vobbla hit och dit. Ibland innoverar man något alla avskyr, andra gånger backar man till något mer beprövat (7/8/10, t.ex). Ibland pendlar man mellan stabilt och instabilt (98/ME/XP/Vista/7).

Skrivet av walkir:

Windows 10 LTSC checkar alla boxarna där för mig, bortsett från "enkel installation av valfri bloatware" pga avsaknaden av Microsoft Store.

Påtvingade omstarter sker på sin höjd en gång per månad ett par dagar efter den officiella "patch-tisdagen" .

En gång i månaden för ofta. Som vanlig dödlig ska man inte behöva hålla reda på vilken dag i veckan i månader som Microsoft kanske vill fucka upp ens dator

Skrivet av Svensktiger:

Och glöm inte "aktiva timmar" kombinerat med automatiska omstarter som fortfarande 2023 passar på att starta om oavsett vad datorn faktiskt pysslar med.

Kort sagt, ge oss ett OS som bara försöker vara ett bra OS.
Allt extra kan vi ladda ner själva.
Ett OS skall aldrig vara "upplevelsen", det är verktyget som möjliggör "upplevelsen".
En stor skillnad som MS inte verkar förstå numera.

Kunde inte sagt det bättre själv! Aktiva timmar är en vansinnigt påfund. Min dator är aktiv om jag har en igång. Punkt slut, liksom

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och glöm inte "aktiva timmar" kombinerat med automatiska omstarter som fortfarande 2023 passar på att starta om oavsett vad datorn faktiskt pysslar med.

Kort sagt, ge oss ett OS som bara försöker vara ett bra OS.
Allt extra kan vi ladda ner själva.
Ett OS skall aldrig vara "upplevelsen", det är verktyget som möjliggör "upplevelsen".
En stor skillnad som MS inte verkar förstå numera.

Precis detta, upplever man ett OS så har OS:et misslyckats. Det är vad som händer när man får vänta på att ett fönster ska få innehåll för att OS swappar från disk, eller OS dödar en process för att minnet är slut. Ett OS som gör det det ska upplever man inte. Jag kan acceptera att det grafiska skal som bundlats med OS "upplevs" minimalt, men det är fortfarande så att "upplevelsen" är större (dvs sämre) när man förgäves letar efter en inställning i Windows 10+ inställningshanterare, än när man startar webläsaren från sin klistrade plats på aktivitetsfältet.

Windows (och Mac) har dessutom jobbat hårt på att etablera tankesättet att det grafiska gränssnittet är en del av OS, vilket skapat "Varannan Windows"-tesen och gör att det går att stoppa in features i uppdatering efter uppdatering flera gånger om året. Känns lite absurt när man kommer från Linux/Unix-miljöer och har kört såväl helt olika gränssnitt på samma OS, som identiska gränssnitt på olika OS.

Kort sagt, man vill ha ett operativsystem, ingen #😡@!💣\* upplevelse.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur tänker du då? Hittills har Windows 8, 10 och 11 varit fria uppgraderingar för alla med giltiga Windows 7-nycklar (och senare). Tror knappast Windows 12 lär ändra på det.

Skrivet av Mizccc:

Nu har jag själv uppgraderat gratis ända sen windows 7 men någonting säger mig att företag fått betala för iallafall vissa av uppgraderingarna?

Spelar ni naiva nu eller? Är detta nån lek jag inte förstår?

För ingen kan väl längre leva i tron att "Tech-giganter" genererar sina inkomster genom att ta betalt för mjukvarulicenser???

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kasken:

Spelar ni naiva nu eller? Är detta nån lek jag inte förstår?

För ingen kan väl längre leva i tron att "Tech-giganter" genererar sina inkomster genom att ta betalt för mjukvarulicenser???

Jag hör någon som aldrig behövt licensiera MSSQL 😘

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion