Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, inget händer

Har precis styrt ihop ett mITX bygge bestående av en Ryzen 5600G (orginalfläkten än så länge), Asrock B550 itx/AC, 2x8gb Crossing Vengeance LPX 3600mhz, CoolerMaster v850 SFX nätagg och en 1tb FireCuda 510. Allt sitter i ett LianLi A4-H20.

Allt inkopplat riktigt vad jag kan se och läsa ut av moderkortmanualen, allt kablage sitter ordentligt och fullt isatt, minnena är riktigt nedtrycka. Har kopplat ur allt och satt i det igen (förutom CPU).
PSU är på men när jag trycker på power knappen (även denna inkopplad på rätt ställe) så händer ingenting. Ingen fläkt varken på nätagg eller CPU kylaren snurrar. Inga lampor lyser (har inte sett några på MB men ändå) och inget låter.

Fattar inte vad som kan vara vajsing här, några förslag? Har testat att ta ut ena minnesstickan men händer inget ändå, ska testa att ta ur den andra men det får bli när jag plockar ur CPU då kylaren sitter så att jag inte får ur den stickan just nu. Köpte nätaggregatet som fyndvara på Dustin så förmodar att de har testat det åtminstonde.

Har inga extra delar att testa med heller.

Permalänk
Medlem

Det du kan testa först och främst är ifall nätagget fungerar,
Koppla bort det helt från datorn och leta efter en kabel som är grön och en svart (ground) på 24pins kontakten.
Hitta något gem eller liknande som du kan sätta emellan den gröna och svarta kabeln (samtidigt som ström är kopplat från vägguttaget in i nätagget).
(enkelt förklarat i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=blT3Lv7Wm6M&ab_channel=TechBy...
Spinner fläkten upp då så fungerar nätagget, då är det bara koppla tillbaka och kolla över PWR, RESET, HDD osv på nederkanten av moderkortet att det är rätt kopplat från Chassiets små pinkablar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Det du kan testa först och främst är ifall nätagget fungerar,
Koppla bort det helt från datorn och leta efter en kabel som är grön och en svart (ground) på 24pins kontakten.
Hitta något gem eller liknande som du kan sätta emellan den gröna och svarta kabeln (samtidigt som ström är kopplat från vägguttaget in i nätagget).
(enkelt förklarat i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=blT3Lv7Wm6M&ab_channel=TechBy...
Spinner fläkten upp då så fungerar nätagget, då är det bara koppla tillbaka och kolla över PWR, RESET, HDD osv på nederkanten av moderkortet att det är rätt kopplat från Chassiets små pinkablar.

Alright, ska testas! Tack!
Ja jag har dubbel och trippelkollat att PWR kabeln sitter på rätt piggar…

Permalänk
Medlem

Är Powerknappen på nätagget satt till läge 1? https://www.coolermaster.com/catalog/power-supplies/v-series/...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Absolut första att kolla är om sladden till nätaggregatet är inpluggad i vägguttaget.
Jag har själv gjort den missen en gång.

Permalänk
Medlem

Alltid bra att dubbelkolla alla kablar i datorn att ström sitter i moderkortet mm

Det kan vara så att moderkortet är trasigt annars. Det hände mig en gång. Var helt dött och visade sig att moderkortet jag köpte som fyndvara inte fungerade. Fick lämna tillbaka det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:
Skrivet av Wolfkin:

Absolut första att kolla är om sladden till nätaggregatet är inpluggad i vägguttaget.
Jag har själv gjort den missen en gång.

Yes! Kabel från vägguttag till chassi och förlängning i chassi till nätagg som är påslaget (I). Har testat att byta vägguttag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Alltid bra att dubbelkolla alla kablar i datorn att ström sitter i moderkortet mm

Det kan vara så att moderkortet är trasigt annars. Det hände mig en gång. Var helt dött och visade sig att moderkortet jag köpte som fyndvara inte fungerade. Fick lämna tillbaka det.

Hur kan jag ta reda på om det är moderkortet? Eller det kanske inte går om jag inte har andra delar att byta med..

Tycker att nätaggregat borde snurra upp åtminstonde då det inte har något fläktlöst låga vad jag förstått.
Alla kablar sitter i iallafall.

Permalänk
Medlem

OM det skulle vara så att bios behöver uppdateras för att funka med 5000 seriens CPUer. Skulle man få detta fel då?
Edit: fast en stor stor sticker med Ryzen 5000 support torde ju betyda att det bara är att köra).

Permalänk

Dubbelkollat att powerknappen från chassit sitter där den ska? Lätt att sätta fel på småpinnarna där.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av danneee:

OM det skulle vara så att bios behöver uppdateras för att funka med 5000 seriens CPUer. Skulle man få detta fel då?
Edit: fast en stor stor sticker med Ryzen 5000 support torde ju betyda att det bara är att köra).

Kanske inte nödvändigtvis, det borde stå "5000 ready" isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kanske inte nödvändigtvis, det borde stå "5000 ready" isf?

Sorry, yes det står ready.

Har testat att tjuvkoppla nätaggregatet och det går inte igång alls. Fläkten går inte igång vilket den borde.
Antar att det är det som inte funkar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Sorry, yes det står ready.

Har testat att tjuvkoppla nätaggregatet och det går inte igång alls. Fläkten går inte igång vilket den borde.
Antar att det är det som inte funkar då?

Då är nog det där nätagget kaputt och du borde prata med Dustin om retur/utbyte. Du har inget annat gammalt nätagg liggandes eller nån polare som har liggandes du kan testa?

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av danneee:

Sorry, yes det står ready.

Har testat att tjuvkoppla nätaggregatet och det går inte igång alls. Fläkten går inte igång vilket den borde.
Antar att det är det som inte funkar då?

Ja om inte ens PSU:t startar är det definitivt nåt fel med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Då är nog det där nätagget kaputt och du borde prata med Dustin om retur/utbyte. Du har inget annat gammalt nätagg liggandes eller nån polare som har liggandes du kan testa?

Skrivet av tcntad:

Ja om inte ens PSU:t startar är det definitivt nåt fel med det.

Har mailat och ångrat köpet då nätagget är defekt. Och beställt ett nytt från Inet som hade snabbast leverans.

Tack för all hjälp så håller jag tummarna att allt funkar när nya agget kommer…

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

OM det skulle vara så att bios behöver uppdateras för att funka med 5000 seriens CPUer. Skulle man få detta fel då?
Edit: fast en stor stor sticker med Ryzen 5000 support torde ju betyda att det bara är att köra).

Nu verkar det ju inte vara det som är felet, men just 5600G är en senare modell i 5000-serien och baserad på en annan arkitektur än icke-G-modellerna. Så en sån klisterlapp behöver tyvärr inte betyda att 5600G fungerar utan BIOS-uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu verkar det ju inte vara det som är felet, men just 5600G är en senare modell i 5000-serien och baserad på en annan arkitektur än icke-G-modellerna. Så en sån klisterlapp behöver tyvärr inte betyda att 5600G fungerar utan BIOS-uppdatering.

Ja nej du har helt rätt. Har kollat och det är en lite senare version av bios som behövs där. Håller dock tummarna för att jag inte behöver bråka med att försöka fixa en annan CPU osv:)
De började levereras med stöd för Ryzen 5000 out of the box rätt sent dock (om man kollar recensioner i butiker) så chansen är nog rätt stor att det är samma eller senare bios som behövs för min CPU (intalar jag min själv iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Ja nej du har helt rätt. Har kollat och det är en lite senare version av bios som behövs där. Håller dock tummarna för att jag inte behöver bråka med att försöka fixa en annan CPU osv:)
De började levereras med stöd för Ryzen 5000 out of the box rätt sent dock (om man kollar recensioner i butiker) så chansen är nog rätt stor att det är samma eller senare bios som behövs för min CPU (intalar jag min själv iaf).

Hur har det gått för dig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Hur har det gått för dig?

Det gick bra till slut! Eller, jag skickade tillbaka PSU:n och köpte en annan. Samma fel igen. Plockade ut alla komponenter och CPU också den här gången, inget som såg skumt ut. Satte tillbak allt MEN vände CPU fläkten 180grader för att lättare komma åt RAM om det skulle behövas.
Då startade allt och funkade fint.

Dock skickade jag tillbaka GPUn jag köpte då den hade ett fruktansvärt elektroniskt oljud, värsta cool whinet jag hört. Efter att jag plockat ut GPU så startade allt MEN gav ingen bild på varken HDMI eller DP från moderkortet då jag glömt att ställa in XMP profil och bara manuellt ställt hastighet på RAM i bios(antar jag efter lite googlande, tänkte inte så långt).
En CMOS reset senare och riktig inställning av XMP så funkar allt!
Nu måste jag bara köpa en ny GPU men det är inte superbrådis:)

Permalänk
Medlem

Haha men det va en spännande lösning! Men kan knappast vara pga CPUfläkten, tänkte främst eftersom du inte fick liv i den förra PSU... aja skönt att det löste sig

Visa signatur