Herman Miller X Logitech G Embody Gaming Chair, recension?

Permalänk

Ha-begäret blev för stort så jag beställde en Embody, det är fortfarande rea via https://segaming.hermanmiller.com/

Permalänk

Någon som har fått sin än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thisisafakenick:

Någon som har fått sin än?

nää, fick bara en orderbekräftelse och sedan ett mail om att ev. försening kan förekomma. När jag loggar in på hemsidan så ser jag inte ens min order :S Väldigt tyst. När jag beställde stod det "18-22 dagar leveranstid", nu står det 10 veckor på hemsidan. Borde ha hänt någonting om jag skulle fått det inom 18-22 dagar tycker jag, speciellt om det fraktas från UK eller var de nu fraktas från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thisisafakenick:

Någon som har fått sin än?

Har för tillfället både Embody & Aeron på prov. Lutar dock mot att jag kommer returnera Aeron.

Nackdelarna jag upplevt med Embody är att den är mer "noisy", ryggstödet/sitsen blir mycket varmare jämfört med Aeron och armstöden är definitivt sämre. Aeron känns helt enkelt som en mer premium stol.
Det som får mig att välja Embody över Aeron är ryggstödet och sitsen, oerhört bekväm måste jag säga.

Permalänk
Skrivet av fozzan:

nää, fick bara en orderbekräftelse och sedan ett mail om att ev. försening kan förekomma. När jag loggar in på hemsidan så ser jag inte ens min order :S Väldigt tyst. När jag beställde stod det "18-22 dagar leveranstid", nu står det 10 veckor på hemsidan. Borde ha hänt någonting om jag skulle fått det inom 18-22 dagar tycker jag, speciellt om det fraktas från UK eller var de nu fraktas från.

Hemsidan säger 10 veckor och orderbekräftelsen sa 8-12 dagar (ifrån i fredags), så jag litar nog mer på det förstnämnda.

Permalänk
Medlem

Jag fick min cyan igår. Kartongen är så stor att den går att hyra ut till en inneboende som en etta med kokvrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hetp0st:

Jag fick min cyan igår. Kartongen är så stor att den går att hyra ut till en inneboende som en etta med kokvrå.

Fick min för lite mer än en vecka sen och håller med om att kartongen var enorm. Men sjukt skönt att inte behöva montera ihop den själv!

Extremt nöjd med den, jäkligt skön att sitta i längre stunder utan att känna någonsorts värk i ryggen. Helt klart stålarna enligt mig

Permalänk

Jag fick detta på mail nu:
"På grund av den höga efterfrågan på den här stolen under vår Black Friday-kampanj har vi tyvärr problem med leveranskedjan. Din beställning är nu planerad för leverans runt mitten av februari. Vi vill erbjuda dig en återbetalning på 5 % av din beställning som tack för ditt tålamod."
Leveranstiden visste jag ju när jag beställde så det var ju bara en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Jag fick detta på mail nu:
"På grund av den höga efterfrågan på den här stolen under vår Black Friday-kampanj har vi tyvärr problem med leveranskedjan. Din beställning är nu planerad för leverans runt mitten av februari. Vi vill erbjuda dig en återbetalning på 5 % av din beställning som tack för ditt tålamod."
Leveranstiden visste jag ju när jag beställde så det var ju bara en bonus.

Oj, det var ändå snällt av dem, så tekniskt sätt 35% rea för dig på stolen? För visst använde du dig av 5% koden i kassan tidigare också? 5% vid denna prislapp blir en del också så låter riktigt gött.

Jag kmr få stolen nu i veckan verkar det som, fick info om det igår, fick välja datum med Bring

Permalänk
Skrivet av fozzan:

Oj, det var ändå snällt av dem, så tekniskt sätt 35% rea för dig på stolen? För visst använde du dig av 5% koden i kassan tidigare också? 5% vid denna prislapp blir en del också så låter riktigt gött.

Jag kmr få stolen nu i veckan verkar det som, fick info om det igår, fick välja datum med Bring

Ja jag använde 5% redan, det här gissar jag är 5% av priset jag betalade som blir återbetalt. Och som du säger blir det en del på en sån här dyr stol.

Permalänk

Jag har fått min nu, otroligt bekväm! En helt annan värld jämfört med min tidigare järvfjället från ikea.
Ovant att inte ha nackstödet för riktigt långa sessioner där man vill sjunka ner i stolen ordentligt. Tiden får visa om det är något jag saknar på riktigt eller ej.
Likt många recensioner så tycker jag ändå att man hör en del ljud här och var från justerbara element i stolen som 'hoppar runt' och gnider sig mot varandra.
Inget jag känner mig påverkad av men kan vara bra att veta.
Men när det gäller komfort så är den otroligt bekväm både när det gäller själva sittdynan och ryggstödet. Även armstöden är ett otroligt lyft från vad jag kom från innan.

Permalänk

Jag fick min stol för drygt en vecka sen, beställd på black friday.
Jag kommer ifrån en äldre Ikea kontorsstol som var mer fåtölj, bytte till en fånigt billig gamerstol och har ny bytt till denna. På jobbet sitter jag i en Kinnarps Plus. Jag kommer jämföra främst mot Kinnarps-stolen.
Jag kan ställa in allt jag tycker att jag behöver på stolen. Armstöden saknar lite inställningar men när jag justerat det jag kan passar de mig ändå. Stolen är mindre skramlig, men låter fortfarande lite om man flänger runt i den. Jag saknar inte huvudstödet, men det använder jag inte på jobbet heller.
Den stora skillnaden med bekvämligheten är att den känns hård men följsam. Den känns aldrig obekvämt hård, men det är inte som att sitta på en mjuk sits. Jag känner dock aldrig att jag sitter och önskar att jag satt på något mjukare heller.
Jag har ibland en dålig sittposition hemma, sitter ibland vriden 90 grader mot skrivbordet och liknande. I de fåtöljliknande stolarna jag haft hemma har jag kommit undan med det, men i denna blir jag obekväm. Den inbjuder till att sitta korrekt, vilket är lite störande men samtidigt bra.
Estetiskt är proportionerna lite konstiga med den stora dynan och det smala ryggstödet utan huvudstöd, men som en möbel i rummet är den trots sin färg ganska diskret och passar lätt in.
Sen är det frågan om priset. Jag betalade 13,5k på rean och för det priset kan man köpa 2 st Kinnarps plus begagnat (om man nu får tag på dem). Det är svårt att avgöra om det är värt det. Jag ångrar inte köpet, men i efterhand funderar jag på om jag skulle klarat mig lika bra med något billigare. Jag tycker dock att priset är berättigat, stolen är ett kvalitétsbygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Hörde mig för men dom levererar inte till Sverige.

Det finns åtskilliga återförsäljare som säljer HM stolar i Sverige. Kan de ta in en modell kan de sannolikt ta in samtliga.
inputinterior.se, dpj.se, azdesign.se t.ex. så det går nog att lösa.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Spring Sale för er som inte slagit till, -20%

Extra bonus: Använd kampanjkoden EXTRA5 och få 5 % extra rabatt.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Spring Sale för er som inte slagit till, -20%

Extra bonus: Använd kampanjkoden EXTRA5 och få 5 % extra rabatt.

Den sidan är legit? Ramlade just över denna kampanj och ser man till priserna är ju de VÄLDIGT attraktiva om man jämför med svenska återförsäljare.

Nu en dum fråga som ingen egentligen kan svara på. Ska man ta en Aeron eller en Embody? Har ingen möjlighet att prova stolarna men sitter i en dålig ikeastol och behöver en ny asap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matjen:

Den sidan är legit? Ramlade just över denna kampanj och ser man till priserna är ju de VÄLDIGT attraktiva om man jämför med svenska återförsäljare.

Nu en dum fråga som ingen egentligen kan svara på. Ska man ta en Aeron eller en Embody? Har ingen möjlighet att prova stolarna men sitter i en dålig ikeastol och behöver en ny asap.

Verkar vara legit, längre bak i tråden verkar folk också handlat därifrån. En snabb googling bekräftar ytterligare.

Rätt lägligt att ha totalt 25% rabatt nu när min sketna ursäkt till stol pajjat bortom räddning.
Blir nog ett Embody köp, kluven kring färgen men helsvart missar man nog sällan med

Permalänk
Medlem

Sidan är Herman Millers egna (tillverkaren), så det kan inte bli mer legit än så. Dom har ofta rabatt erbjudanden, och har man stora marginaler som lyxprodukter har så kan man ha stora reor.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Halloj!

Jag funderar på att slå till på Gaming varianten, har idag en Kinnarp som jag suttiti i snart över 10 år men tänkte uppgradera mig lite.

Någon som är lång som har en Embody? Är 198 på 94 Kg så det har varit svårt för mig att hitta en bra stol som passar.

https://segaming.hermanmiller.com/collections/gaming-sale/pro...

Det blev en GAMINGSTOLEN EMBODY Cyan.
Var inne i stan på DJP och testade den var riktigt skön tom för mig som är lång

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Min Embody kom idag, tog 1½ vecka. Vilken brutalskön stol, hoppas känslan håller sig efter några lång sittningar.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa denna, men känns som man ska vänta på när någon kampanj kommer då det känns som dessa ofta är på kampanj

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Tänkte beställa denna, men känns som man ska vänta på när någon kampanj kommer då det känns som dessa ofta är på kampanj

Ja, vänta, de har ofta kampanjer, de hade en nyligen tror jag bara för några veckor sedan. Förmodligen har de en kampanj nu i sommar där du får 20-30% off, lätt värt att vänta, blir en del du sparar in då.

Permalänk
Medlem

De har en black Friday och vår rea men inget fler, sitter också och väntar på kampanjer

Permalänk
Medlem

Ja exakt. Man måste göra ”sossetarmen” glad haha 😂

Måste vara billigt.

Permalänk
Medlem

Vad har Embody sålt för när det varit rea eller erbjudanden?

Brukar det även vara rea på deras skrivbord?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Vad har Embody sålt för när det varit rea eller erbjudanden?

Brukar det även vara rea på deras skrivbord?

Allt från 20-30%, jag fick nog 30% när jag köpte min, om jag ej minns fel så landade priset då runt 13 500kr. Japp, de brukar ha rea på allt när de väl har rea

Permalänk
Medlem

Hur är deras svarta höj-och-sänkbara bord? Vad är så mycket bättre med dessa bord jämfört med ett liknande bord för några enstaka tusenlappar?`

Hur dan är smuts-och-fläck-tåligheten på tyget i Embody? Säg att man skulle köpa en Embody i Amethyst, kan man räkna med att det kommer att se fräscht ut under ett antal år?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Hur är deras svarta höj-och-sänkbara bord? Vad är så mycket bättre med dessa bord jämfört med ett liknande bord för några enstaka tusenlappar?`

Hur dan är smuts-och-fläck-tåligheten på tyget i Embody? Säg att man skulle köpa en Embody i Amethyst, kan man räkna med att det kommer att se fräscht ut under ett antal år?

https://segaming.hermanmiller.com/cdn/shop/products/Embody_Gaming_Chair-Amethyst-02_1280x1280.jpg

Ang borden så vet jag ej, vet ej om det finns något unikt med dem, men finns en del youtube klipp på vanliga embody stolar, om man väljer en ljusare färg så kmr fläckar synas, det är ju tyg så det fäster sig, så om du är orolig för det välj en mörkare färg imo Om du inte vill oroa dig över fläckar eller smuts så kan du titta på en Aeron också, den samlar icke på sig detta då det är mesh I värsta fall kan man ju göra en deep cleaning av stolen efter några års användning också ifall den samlar på sig fläckar om du verkligen vill ha en ljusare färg (har sett på youtube att vissa gjort det, finns väl säkert något företag som gör det här i Sverige för någon taxa).

Permalänk
Medlem

Nu har dom 15% på ett paket med Embody, deras svarta bord och deras monitorarm. 34k för hela paketet. Sugen.

Ni som haft stolen ett tag nu, hur är edra känslor kring den efter att ha nyttjat den en tid? Tycker ni det var värt pengarna?

Är man en lättlurad sucker som bränner onödigt mycket pengar på lyxiga märkesprylar om man köper gamingpaketet? När det går att få lika bra prylar för en tredjedel av priset?

En stol kan jag förstå att den blir dyr om den är välbyggd, lyxiga materialval etc.
Det där gamingbordet har jag däremot lite svårt att förstå vad som skulle vara så otroligt mycket bättre att det är värt att lägga 17k på.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Hur är deras svarta höj-och-sänkbara bord? Vad är så mycket bättre med dessa bord jämfört med ett liknande bord för några enstaka tusenlappar?`

Hur dan är smuts-och-fläck-tåligheten på tyget i Embody? Säg att man skulle köpa en Embody i Amethyst, kan man räkna med att det kommer att se fräscht ut under ett antal år?

https://segaming.hermanmiller.com/cdn/shop/products/Embody_Gaming_Chair-Amethyst-02_1280x1280.jpg

Har inte testat HMs bord men jag har erfarenhet höj och sänkbara från bla Kinnarps (jobb), Edsbyn (jobb), Steelcase (hemma), Ikea(jobb) + några fler. De priser som de tar för Kinnarps borden är ~2-3 ggr priset för IKEAs och Steelcase är ~3-4ggr gånger IKEA. De dyra borden har inte funktioner som motiverar det högre priset och kvaliten skiljer sig knappt åt. Har inte hört att ex motorn i ett IKEA bord ska ha gett upp och bordsskivorna är ganska lika.
Det som främst gör ett höj och sänkbart bord bra är att de är stabila och inte skakar, och detta får man med tunga bord + att man grejer på border som tynger ner de, tex skärm . dvs inga konstigheter

Det bordet jag har hemma köpte jag begagnat för 4kkr (ink att de bar in bordet) och efter att ha torkat det med en trasa så var bordet i princip nyskick. Jag är nöjd med mitt bord men jag hade inte betalat 10-12kkr extra för att få ett nytt bord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Nu har dom 15% på ett paket med Embody, deras svarta bord och deras monitorarm. 34k för hela paketet. Sugen.

Ni som haft stolen ett tag nu, hur är edra känslor kring den efter att ha nyttjat den en tid? Tycker ni det var värt pengarna?

Är man en lättlurad sucker som bränner onödigt mycket pengar på lyxiga märkesprylar om man köper gamingpaketet? När det går att få lika bra prylar för en tredjedel av priset?

En stol kan jag förstå att den blir dyr om den är välbyggd, lyxiga materialval etc.
Det där gamingbordet har jag däremot lite svårt att förstå vad som skulle vara så otroligt mycket bättre att det är värt att lägga 17k på.

Om du spenderar mycket tid vid datorn och exempelvis arbetar hemifrån tycker jag det är värt 12års garanti, du kmr nog inte behöva en annan stol på ett väldigt långt tag, dock finns det ju ingen svensk fysisk butik, jag vet inte hur ev. garantiärenden hade fungerat i praktiken, hur smidigt eller krångligt det faktiskt blir. Jag tycker Embody stolen är riktigt skön, ända nackdelen är väl att den låter litegrann vilket jag inte tycker en stol ska göra i denna prisklass, blir nästan lite värre med tiden tycker jag men låter inte överdrivet mycket. Ofta har man ju headset på sig och det inte hörs så mycket, men om du genomför videosamtal eller annat påverkar det ju ibland. Men annars är den ju riktigt ergonomisk, finns ju gedigen forskning bakom stolen, kommer ta ett tag och vänja sig, men den formas verkligen efter kroppen, den är unik på det sättet (finns väl en annan stol annars i denna kategori som jag känner till på som heter "Haworth Fern"). Jag känner inte behov av ett nackstöd men om man gör det har ju "Atlas headrest" kommit ut med en nu som är third party men som har samma typ av material/färger osv. så det inte ser främmande ut till stolen utan det ser ut som ett officiellt tillägg man kan köpa till produkten (företaget ägs av ex HM devs bland annat). Vissa upplever ju att de saknar ett nackstöd, hade ev. varit gött när man lutar sig tillbaka och vill titta på en film eller annat men annars har jag personligen inget behov av ett nackstöd, tkr för övrigt det kan se rätt cleant ut också utan ett nackstöd, även i exempelvis videosamtal om man sitter en del i möten exempelvis att stolen inte tar över eller syns

Skulle tipsa om 2 Youtube-kanaler som gör massa reviews och jämför med andra stolar, de har gjort flera videos gällande ju logitech HM embody: Ahnestly samt
BTODtv.