Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD bekräftar att ny Radeon-drivrutin kan skada Windows

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar att ny Radeon-drivrutin kan skada Windows

Den som kryssar i fabriksåterställning vid installation kan drabbas av en så kallad boot loop och upprepade blåskärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

...Men hur tusan lyckas man ens med detta?

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE låter ju nästan som att de petar i bootregistret eller någon annan liknande plats. Osäker om det öht finns någon anledning att röra någonting där till att börja med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

...Men hur tusan lyckas man ens med detta?

Bra fråga. Verkar ju uppstå när en eller flera specifika Windows updates har laddats ner och ska installeras vid nästa omstart i kombination med att Radeon Software också kräver omstart?

Något scenario som har missats i testerna.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Gillar ändå amd, "vi kan återskapa problemet men det sker enbart för några få vid omstart av Windows Uppdate tillsammans med adrenaline "

Bör inte detta då kunna drabba alla med AMD kort? Annars borde de ju skriva vilken Uppdate det gäller

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

AMD och drivrutiner alltså. När kommer de lära sig?

Permalänk
Medlem

Försöker AMD att sänka priserna på egna kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

AMD och drivrutiner alltså. När kommer de lära sig?

Som att inte nvidia också haft sin beskärda del med ruttna dirvrutiner?
https://www.youtube.com/watch?v=sRo-1VFMcbc

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Som att inte nvidia också haft sin beskärda del med ruttna dirvrutiner?
https://www.youtube.com/watch?v=sRo-1VFMcbc

11 år sedan dock, man får hoppas dem lärt sig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ô

Skrivet av lindahlj:

AMD och drivrutiner alltså. När kommer de lära sig?

Jag hade ett 970 som sänkte en hel Windows installation 2015 men det blev inte nyheter för det.

Man ser vad man vill se, det gäller lika mycket i livet som alla dirivrutinsproblem med AMD.
Har ännu inte sett någon vettig undersökning om så faktiskt är fallet, hittills verkar det bara vara gamla skrönor som lever kvar och manifesterar sig i att man "tycker" det är så mycket värre åt det ena eller andra hållet..

Edit*
https://qaconsultants.com/stabilityaudit/

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Detta med drivrutiner och AMD, fanns en klar anledning att när jag köpte ett då nytt RX5700 XT slutade det med att den lämnades tillbaka och att jag sedan köpte ett 2070super trots något högre prislapp, det va inte hårdvaran som felade utan drivrutiner som inte va bra och när jag köper ett dyrt grafikkort så vill jag inte ha massa strul och vänta på att det skall komma en bra drivrutin i framtiden, hade detta varit tvärt om hade jag gjort samma, är verkligen inte märkeslojal utan det skall bara fungera.

Permalänk
Medlem

Jag är så glad jag av dumsnåla skäl köpta ett AMD kort, har bara fått ett 30tal blåskärmar på 8v

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Skrivet av Nightcrawler:

Detta med drivrutiner och AMD, fanns en klar anledning att när jag köpte ett då nytt RX5700 XT slutade det med att den lämnades tillbaka och att jag sedan köpte ett 2070super trots något högre prislapp, det va inte hårdvaran som felade utan drivrutiner som inte va bra och när jag köper ett dyrt grafikkort så vill jag inte ha massa strul och vänta på att det skall komma en bra drivrutin i framtiden, hade detta varit tvärt om hade jag gjort samma, är verkligen inte märkeslojal utan det skall bara fungera.

Åter igen behöver man uppmana folk att beskriva exakt vad som strulade istället för att de skriver ett ord som kan betyda i princip vad som helst. Du kunde ju åtmistone särskilja att det var drivrutinerna och inte kortet men då får du förklara lite vad exakt som var fel på drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Windows update, vilket skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Bra fråga. Verkar ju uppstå när en eller flera specifika Windows updates har laddats ner och ska installeras vid nästa omstart i kombination med att Radeon Software också kräver omstart?

Något scenario som har missats i testerna.

Detta var inte ovanligt när jag hade nvidia heller, numera ser jag till att inte kombinera för många typer av uppdateringar på en och samma gång.

Permalänk
Medlem

Jag kryssade i fabriksåterställning.

Fast av självklara skäl undviker jag parallella uppdateringar från flera källor samtidigt. Dumt att chansa på något som uppenbart inbjuder till att något kan gå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Som att inte nvidia också haft sin beskärda del med ruttna dirvrutiner?
https://www.youtube.com/watch?v=sRo-1VFMcbc

Har nvidia haft sådana problem sen dess? Nej, AMD? Ja - ständigt drivrutinproblem. Så din länk har ingen poäng alls

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

har man hört det förut.. amd och drivrutiner

Permalänk
Medlem

Sketchy, nyfiken på vad de kommer fram till. Inte haft några issues själv med just denna, men haft en del krascher på NUC som körs som spelserver som lustigt nog alltid sammanfaller med windows update, som givetvis ALLTID körs även när man pausar dem etc.

Lustigt att speldatorn ändå är den stabilaste dessa tider, känns som inte många år sedan då speldatorn var den kaotiska och man drog fram laptop för att googla när man behövde felsöka, numera i princip tvärtom för min del känns det som.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

har man hört det förut.. amd och drivrutiner

Har över åren varit med om problem med både Nvidia, Intel och AMD drivrutiner. Så vill nog säga att alla har problem, men samtidigt så har problemen olika orsak.

För Nvidia så är det normala att drivrutinen av någon orsak inte installerats ordentligt, där finns även tillfällen där Experience är orsaken.

För Intel "Inte ARC" så är drivrutinerna bara hopplösa, har varit med om att allt ser bra ut efter installation, dagen efter så är allt grafiskt slött som sirap.
Lite får man nog skylla på att det kan vara segt att hitta rätt drivrutin på Intels sida, så när jag kommer in i det så kan det vara att användaren velat försöka själv, å där är inget fel i det, absolut inte.
Misstänker att det är mest dom gångerna som jag fått kämpa lite extra

Min erfarenhet med AMD (och tidigare ATI) är att senaste hårdvaran kan dra mer effekt med dom första drivrutinerna, något som inte ställer till mer än att kortet kanske trottlar oftare.
En annan är att Windows uppdate tycker om att hoppa in och skriva över en del drivrutins filer, med lastgamla filer från MS beta test program.
Något som har skett i W8.0, W8.1 och W10, har ännu inte sett det ske i W11.

Men är det AMD's fel att MS inte kan hålla fingrarna i styr?

Jag vet inte nu vad som har skett, men skulle inte bli förvånad att det fel som sker vid installationen av AMD's drivrutin är ett MS äntligen har fått för sig att få ordning på sina klåfingriga fingrar och glömt en kvar.
Med det sagt så kan det tills vi vet mer även vara AMD som gjort fel nu.

Vi får helt enkelt se vad som kommer fram framöver!

Men att säga "har man hört det förut" visar tyvärr på att fakta inte är den starka sida.

Min erfarenhet med PC är sen DOS när IBM's PS2 serie kom ut, samt en hög olika hemdatorer från tiden före, vissa som en del antagligen inte har hört talas om som UK 101.

Lade in länk till UK 101
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Sketchy, nyfiken på vad de kommer fram till. Inte haft några issues själv med just denna, men haft en del krascher på NUC som körs som spelserver som lustigt nog alltid sammanfaller med windows update, som givetvis ALLTID körs även när man pausar dem etc.

Lustigt att speldatorn ändå är den stabilaste dessa tider, känns som inte många år sedan då speldatorn var den kaotiska och man drog fram laptop för att googla när man behövde felsöka, numera i princip tvärtom för min del känns det som.

Antar att du har rätt då jag har samma känsla.

Det jag kan tänka mig är att det är laptops tillverkaren som får ansvaret att hantera drivrutiner till hårdvaran, då inkluderat grafik.

Mitt fix är alltid att ta drivrutinen direkt ifrån grafik tillverkaren.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Inte ovanligt att Windows, Microsoft nu utan en riktig QA, har sådana problem.
Nyligen var fick man en liknande upplevelse om man hade en explorer hotfix installerat innan en windows uppdatering, man behövde gå tillbaka, avinstallera en viss KB hotfix och sedan (försöka) uppdatera windows igen.
Att en drivrutinsinstallation kan göra en sådan stor skada är helt och hållet på Microsofts bord, sådant skall inte kunna ske på ett stabilt OS.
Microsoft kan kanske börja använda AI som kompensation för den QA de har gjort sig av med.

Permalänk
Medlem

Så, vad gör jag för fel som inte får blåskärm? Och jag har hoppat mellan grönt och rött, med 3DFX där emellan ända sen 90-talet. Just nu team rött igen sen jul och inga problem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

...Men hur tusan lyckas man ens med detta?

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE låter ju nästan som att de petar i bootregistret eller någon annan liknande plats. Osäker om det öht finns någon anledning att röra någonting där till att börja med...

Ja, microsoft alltså vad håller ni på med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Har nvidia haft sådana problem sen dess? Nej, AMD? Ja - ständigt drivrutinproblem. Så din länk har ingen poäng alls

Vad bygger du det påståendet på?
Såvitt jag vet finns det knappt några reella undersökningar gjorda och allt baseras på tycke och smak (och gammalt groll som lever kvar)

Här är en undersökning jag hittade, den visar ju dock AMD som stabilare än Nvidia så det kan inte stämma
https://qaconsultants.com/stabilityaudit/

Om du letar efter en blå bil kommer du att reagera på alla blåa bilar som åker förbi medans du missar de vita.

Jag har haft större problem med Nvidia, någon annan har haft större problem med AMD och någon sniffar lim och tycker Intel är höjden av stabilitet. Tills det görs en riktig undersökning så är allt subjektivt. Det ger mer klicks helt enkelt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Bara att dra ur nätverkskabeln så windows update inte kan hämta några uppdateringar när man ska ladda ner och installera senaste amd drivers så slipper man problem med någon blå skärm eller dylikt. Har alltid gjort så fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Jag antar att drivrutinen är inne och petar i boot-området eftersom den behöver se till att bli startad förhållandevis tidigt i boot-processen. Sen är det ju inte optimalt om det inte finns nån flagga som skapas när program grejar i bootområdet (eller om AMD eller Microsoft råkar ignorera sådana flaggor).
Nån har ju klantat sig här, men det går ju inte riktigt att säga vem baserat på den här informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Har nvidia haft sådana problem sen dess? Nej, AMD? Ja - ständigt drivrutinproblem. Så din länk har ingen poäng alls

Nu anser jag att även ditt påstående är felaktigt då jag inte känner till att AMD haft drivrutinsproblem som gör att hårdvaran "brinner".
Personligen anser jag att det finns problem med grafikdrivrutiner oavsett tillverkare men då alla använder hårdvaran olika så drabbas de även olika, de flesta upplever inte de fel som finns och har därför inte haft något problem.
Har jag upplevt problem med Nvidia, ja
Har jag upplevt problem med AMD, ja
Betyder det att jag anser att någon av dem är oanvändbara, nej.

Ofta gnälls det mest på problem någon tidigare upplevt som är åtgärdade för länge sedan men lyfts som exempel när denna typen av diskussioner uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Åter igen behöver man uppmana folk att beskriva exakt vad som strulade istället för att de skriver ett ord som kan betyda i princip vad som helst. Du kunde ju åtmistone särskilja att det var drivrutinerna och inte kortet men då får du förklara lite vad exakt som var fel på drivrutinerna.

Jag kan inte med hundra procent säga att det va drivrutinerna men det problemet jag hade med korten (ja jag säger korten för jag bytte en gång innan jag gav upp, stort tack till netonnets support) va att den inte höll upp frekvenserna på kort när jag spelade förutom i Heaven benchmark, detta skapade dåligt flyt eftersom den pendlade hej vilt.
Om det hade varit kortet så enligt min logik skulle det inte vara samma problem på kort nummer två.
Att AMD har/haft problem med drivrutinerna kan väl ingen ifrågasätta nu, att säga att Nvidia också haft problem gör ju inget bättre för AMDs problem såvida man inte tycker att det är okej att dyra kort inte fungerar direkt ur kartong.
Som sagt jag har hoppat mellan AMD och Nvidia men som vanligt så blir det en strid mellan lägren, detta har inget att göra vilket märke som är på GPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isso:

Så, vad gör jag för fel som inte får blåskärm? Och jag har hoppat mellan grönt och rött, med 3DFX där emellan ända sen 90-talet. Just nu team rött igen sen jul och inga problem här.

Hade du tur och missade 5700XT? Jag är väldigt pro AMD, men jag är totalt avskräckt sedan 5700 XT. Jag gav upp till slut och blev grön lagmedlem på grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Nu anser jag att även ditt påstående är felaktigt då jag inte känner till att AMD haft drivrutinsproblem som gör att hårdvaran "brinner".
Personligen anser jag att det finns problem med grafikdrivrutiner oavsett tillverkare men då alla använder hårdvaran olika så drabbas de även olika, de flesta upplever inte de fel som finns och har därför inte haft något problem.
Har jag upplevt problem med Nvidia, ja
Har jag upplevt problem med AMD, ja
Betyder det att jag anser att någon av dem är oanvändbara, nej.

Ofta gnälls det mest på problem någon tidigare upplevt som är åtgärdade för länge sedan men lyfts som exempel när denna typen av diskussioner uppstår.

Fast det är ju bara att lyfta blicken för att se att AMD nu, förr och ofta har drivrutiner som inte är helt där man kan förvänta sig. När jag reggade mig här var det alltid: ”AMDs kort blir bättre med tiden”.

Läser man här om strul folk har med 7900-serien och tittar på historiken så är uttalandet att AMD dras med mer drivrutinstrul inget konstigt.

Ja det förekommer på båda sidor men när man köper ett kort från AMD så är baseline för vad man kan förvänta sig lägre än för Nvidia.