Anmäl dig till Roborock Challenge!

Intel röjer information om Windows 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Är det roligare med folk som bashar på nya saker bara för det är nytt och annat än dom är "vana vid"?

Intressant, haft flertalet datorer, både privat och i jobbet där det varit stabilt och bra även vid större uppdateringar. Vad hade du som gick sönder vid varje större uppdatering? Och vad var ostabilt i Windows 10 från början? Förutom det kosmetiska då vill säga, för det har inget med stabilitet att göra.

Ja, uppdateringar kan absolut skapa problem. Även säkerhetsuppdateringarna. Det säger jag inget om, men att inte köra igenom säkerhetspatcharna bara för man stör sig på att datorn startas om, det förstår jag inte. Speciellt inte på ett datorforum ...

Roligt att du Bashar utan ha aning hur tidigt jag provade både Windows 8 och 10.

Oavsett hur mycket man hatar windows 8, så var det aldrig instabilt från början och 8.1 installerade jag direkt när det kom upp (tror det var inom en vecka). Inget problem med konstiga buggar.

Detta var visserligen inte på viktiga datorn, testade Windows 10 och fick genast problem inom par dagar (startmeny försvann helt, iconen försvann och gick inte använda genvägen på tangentbordet heller). Var dock inte ren installation utan uppdaterade från 8.1 , så fick bli ren installation för få igång den igen. Men nästan alla uppdateringar första året tog bort alla program som den inte tyckte var kompatibla och även nollställde flertalet inställningar varje gång (detta på pro).

Tror också fick problem med hela nedre fältet buggade ur, samt fick ljud bug så fick stänga av system ljud helt (lät som en statisk störning ihop med ljudet).

Netflix lagga varje 30 minut, var tydligen känt problem. Blev fixat några månader senare.

Sen andra som fått större problem, där en windows 10 uppdatering gjorde så datorn fastnade i bootloop eller när diskar inte helt plötsligt hittades av windows (vet inte om data också blev raderat).

Sen fick ms för sig att nergradera pro så vi inte skulle ändra registret.

Jag menar det är inte konstigt att den haft så stora problem, när Microsoft bestämde sig för sparka nästan hela teamet för bug testing när windows 10 precis släppts (och det märktes väldigt snabbt, hur kvaliteten sjönk som en sten). Varken vista eller xp var sån här katastrof.

Sen företag, får ju uppdateringar senare, när alla med home och pro lekt test kaniner. Inte konstigt ms tvingar ner uppdateringar i halsen på oss.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Roligt att du Bashar utan ha aning hur tidigt jag provade både Windows 8 och 10.

Oavsett hur mycket man hatar windows 8, så var det aldrig instabilt från början och 8.1 installerade jag direkt när det kom upp (tror det var inom en vecka). Inget problem med konstiga buggar.

Detta var visserligen inte på viktiga datorn, testade Windows 10 och fick genast problem inom par dagar (startmeny försvann helt, iconen försvann och gick inte använda genvägen på tangentbordet heller). Var dock inte ren installation utan uppdaterade från 8.1 , så fick bli ren installation för få igång den igen. Men nästan alla uppdateringar första året tog bort alla program som den inte tyckte var kompatibla och även nollställde flertalet inställningar varje gång (detta på pro).

Tror också fick problem med hela nedre fältet buggade ur, samt fick ljud bug så fick stänga av system ljud helt (lät som en statisk störning ihop med ljudet).

Netflix lagga varje 30 minut, var tydligen känt problem. Blev fixat några månader senare.

Sen andra som fått större problem, där en windows 10 uppdatering gjorde så datorn fastnade i bootloop eller när diskar inte helt plötsligt hittades av windows (vet inte om data också blev raderat).

Sen fick ms för sig att nergradera pro så vi inte skulle ändra registret.

Jag menar det är inte konstigt att den haft så stora problem, när Microsoft bestämde sig för sparka nästan hela teamet för bug testing när windows 10 precis släppts (och det märktes väldigt snabbt, hur kvaliteten sjönk som en sten). Varken vista eller xp var sån här katastrof.

Sen företag, får ju uppdateringar senare, när alla med home och pro lekt test kaniner. Inte konstigt ms tvingar ner uppdateringar i halsen på oss.

Explorercharsharna då? De som vanligtvis hände om du anslöt en usb eller firewiredisk till datorn? De försvann såklart med senare uppdateringar. Men 8.0 var en soppa utan dess like, som kunde krasha bara man tryckte på sidopanelen och wifi två gånger på raken på ikonen för enable/disable wifi.
Sen har du problemet på HP maskiner där man inte kunde starta om datorn utan att resetta sitt bios varenda gång, utan hamnade i recovery mode.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Explorercharsharna då? De som vanligtvis hände om du anslöt en usb eller firewiredisk till datorn? De försvann såklart med senare uppdateringar. Men 8.0 var en soppa utan dess like, som kunde krasha bara man tryckte på sidopanelen och wifi två gånger på raken på ikonen för enable/disable wifi.
Sen har du problemet på HP maskiner där man inte kunde starta om datorn utan att resetta sitt bios varenda gång, utan hamnade i recovery mode.

Inte hört om detta, körde windows 8 på äldre stationär dator (fick tag i billig builder licens). Säger inte att windows 8 var perfekt, vilket os eller program är helt utan buggar? Men jämfört med windows 10, så var 8 stabilare och inte lika påträngande med uppdateringar (var inte bra, men med 10 så var det helt ny nivå). Sen vägen för att installera just 8.1 var minst sagt udda (om jag inte har fel fick man ta den genom startmenyn/metro).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte hört om detta, körde windows 8 på äldre stationär dator (fick tag i billig builder licens). Säger inte att windows 8 var perfekt, vilket os eller program är helt utan buggar? Men jämfört med windows 10, så var 8 stabilare och inte lika påträngande med uppdateringar (var inte bra, men med 10 så var det helt ny nivå). Sen vägen för att installera just 8.1 var minst sagt udda (om jag inte har fel fick man ta den genom startmenyn/metro).

Du fick 8.1 via MS Store vilket var lite märkligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du fick 8.1 via MS Store vilket var lite märkligt

Var den "officiella" vägen då för att updatera från 8 till 8.1 genom startmenyn (verkar stämma, nu när jag sökte på det). När jag sökte efter hur man fick uppdateringen, men den tog flera timmar att ens installera (trots med snabbt nät).

Hur som var och är windows 8 från början till slut ett märkligt os, med udda lösningar (tyvärr ärvde windows 10 mer från 8 än 7).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var den "officiella" vägen då för att updatera från 8 till 8.1 genom startmenyn (verkar stämma, nu när jag sökte på det). När jag sökte efter hur man fick uppdateringen, men den tog flera timmar att ens installera (trots med snabbt nät).

Hur som var och är windows 8 från början till slut ett märkligt os, med udda lösningar (tyvärr ärvde windows 10 mer från 8 än 7).

Jag vet att jag laddade ner den uppdateringen via MS Store iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Räkna med 1000-1500kr per användare i förlorad produktion vid ett OS byte.
Sen tillkommer IT:s kostnader på det. Bara att skriva om lathundar och instruktion varje gång MS byter/flyttar en icon drar en hyffsad summa pengar per år.

För användare som gör annat än kör mail, word och excel så får du lägga på minst en nolla.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga, alla ni som har dom här problemen, kan det vara så att det är ni som skapar dom här problemen? Jag har kört Windows sen 3.11 for Workgroups, och i princip aldrig upplevt några problem, och definitivt inte sen Vista/Windows 7.

Men även Windows 2000 och kanske också XP var riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag måste bara fråga, alla ni som har dom här problemen, kan det vara så att det är ni som skapar dom här problemen? Jag har kört Windows sen 3.11 for Workgroups, och i princip aldrig upplevt några problem, och definitivt inte sen Vista/Windows 7.

Vet inte vilka problem du exakt syftar på. Men kan inte se hur jag personligen kunde ha orsakat problemen jag haft i windows 10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Förklara på ett enda sätt hur Windows xp 32bit var bättre än windows 2000.
Alla jag kände förde redan sygate då det var default sedan win95 att net send var aktiverat, och i windows 10 och 11 har de mupparna slagit på "remote registry" som default igen. Men firewall var inte ett problem. Windos security var så dåligt att de inte kunde hitta ens simpla exe-exec virus som CIH som spreds som fanken under XP eran, men de gjorde såklart ingen skada utom tog ner prestandan en smula, men hade man som min kompis Tim 985 av dem så tar det ganska mycket ur en 1.133ghz pentium 3.
Pris? Du fick windows 2000 pro gratis om du kunde bevisa at du var missnöjd med ME (gavs ut över 250k licenser i europa alléna på detta sätt innan de stoppade den promotionen då det kostade microsoft prestige om inga direkta pengar.

Alla windowsversioner efter NT1 lider av "cutler legacy" där som många som jobbar på microsoft säger: "you need upper management to allow even the slightest change to anything david ever wrote"
Kanske är bra i en tid där upper management förstod sig på kod.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dave_Cutler

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem

Xp x64 var windows server 2003 utan serverbitarna. Och idag spelade de ingen roll alls, man är mentalsjuk om man tänker: Jag ska ha en LSC som kör windows (large server cluster).
Inte ens Akamai som hostar allt microsoft gör kör windows för outservrarna.

Visa signatur

----
----