Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det står ju tid på bilden, 1 timme och 5 minuter.

Upp till 98% ja, men frågan var upp till 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Upp till 98% ja, men frågan var upp till 80%.

Från 17-80 tog det 43 minuter denna gång. Skulle säga att det är representativt för de långresor jag gjort under vintern och ganska tradigt om man reser ensam och bara vill komma fram. Den här gången hade jag dock familjen med och då blir det 30 minuters stopp varannan timme oavsett.

Sommartid är det som sagt snabbare men jag har inte några jämförbara data just nu. Nästa chans att ladda på Eviny i varmare väder får jag först om ett par månader men det kan ju vara intressant att följa upp det här då.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Haft min ID4 en vecka nu, väldigt nöjd faktiskt. Det jag var mest orolig över, infotainmenten är ju mil och hästlängder bättre nu med 3.2 än den var i min kollegas bil med gamla versionen, han hade problem från dag 1 och nu när han fick testa min så var han helt chockad och ringde VW återförsäljaren för en uppdatering asap.

Största problemet är väl standardstolarna som jag ångrar att jag snålade lite på, dock kostade ju stolspaketet 30k. Köpte en svankkudde nu som gjort det betydligt bättre. (Vägrar erkänna att jag är lite rund i kanten och otränad, det är stolens fel... )

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Haft min ID4 en vecka nu, väldigt nöjd faktiskt. Det jag var mest orolig över, infotainmenten är ju mil och hästlängder bättre nu med 3.2 än den var i min kollegas bil med gamla versionen, han hade problem från dag 1 och nu när han fick testa min så var han helt chockad och ringde VW återförsäljaren för en uppdatering asap.

Största problemet är väl standardstolarna som jag ångrar att jag snålade lite på, dock kostade ju stolspaketet 30k. Köpte en svankkudde nu som gjort det betydligt bättre. (Vägrar erkänna att jag är lite rund i kanten och otränad, det är stolens fel... )

Klart det är stolarnas fel!
Vad fick din kollega för svar? Har själv enbart 2.4 och går och väntar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Klart det är stolarnas fel!
Vad fick din kollega för svar? Har själv enbart 2.4 och går och väntar...

Tack för stödet i stolfrågan

Som du typ, "vi hör av oss, men det är snart". Riktigt synd att ni behöver hänga kvar med den gamla mjukvaran när allt rullar så mycket bättre i 3.2. Direkt när jag hämtade bilen fick jag en notis om over-the-air uppdatering, tryckte bara på ok, sen blinkade statuslampan framme i rutan lite och så var det klart. Vad jag har förstått så ska även ni med äldre bilar kunna få over-the-air när väl 3.2 är installerat manuellt.

Håller tummarna att det lossnar snart!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

En verkstad kan inte uppdatera bilarna, det skickas ut till bilen centralt och om inte ens bil har fått uppdateringen utskickad så kan verkstaden inte göra något. Endast ett fåtal VW-bilar har fått 3.0 utskickad så 3.1 och 3.2 ligger långt bort för existerande bilar än. Det bästa sättet att få en uppdaterad mjukvara är att köpa en fabriksny bil just nu!

Egenreklam, men högst relevant, i podden Elbilsveckan (jag och Peter Esse) pratar vi om just VWs mjukvata i senaste avsnittet. Informationen ovan kommer från Volkswagen själva, alltså inget jag läst på något forum eller så

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

En verkstad kan inte uppdatera bilarna, det skickas ut till bilen centralt och om inte ens bil har fått uppdateringen utskickad så kan verkstaden inte göra något. Endast ett fåtal VW-bilar har fått 3.0 utskickad så 3.1 och 3.2 ligger långt bort för existerande bilar än. Det bästa sättet att få en uppdaterad mjukvara är att köpa en fabriksny bil just nu!

Egenreklam, men högst relevant, i podden Elbilsveckan (jag och Peter Esse) pratar vi om just VWs mjukvata i senaste avsnittet. Informationen ovan kommer från Volkswagen själva, alltså inget jag läst på något forum eller så

Bytt batteri och fått version 2.4 uppdaterad av verkstaden. men det är kanske inte så för versionsnumret säger något annat men det trodde jag var ännu en sak som VW inte klarade av. Menar du att det fortfarande är 2.3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Bytt batteri och fått version 2.4 uppdaterad av verkstaden. men det är kanske inte så för versionsnumret säger något annat men det trodde jag var ännu en sak som VW inte klarade av. Menar du att det fortfarande är 2.3?

Nej, det jag menar är att verkstaden inte kan uppdatera till 3.0 eller senare innan din bil har fått den uppdateringen utskickad till sig. Jag pratar alltså om 3.0 och senare, 2.4 och nytt batteri finns för alla ID-bilar som sagt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Bytt batteri och fått version 2.4 uppdaterad av verkstaden. men det är kanske inte så för versionsnumret säger något annat men det trodde jag var ännu en sak som VW inte klarade av. Menar du att det fortfarande är 2.3?

Om det står 2.3 version 0912 så har du 2.4. It's the German engineering...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nej, det jag menar är att verkstaden inte kan uppdatera till 3.0 eller senare innan din bil har fått den uppdateringen utskickad till sig. Jag pratar alltså om 3.0 och senare, 2.4 och nytt batteri finns för alla ID-bilar som sagt

aah då är jag med.

Skrivet av ghoti:

Om det står 2.3 version 0912 så har du 2.4. It's the German engineering...

Det var som jag trodde

Permalänk
Medlem

Det går fortare att ladda på sommaren. Jag laddade min Ioniq 5 på Eviny i Sollefteå i somras.
Bilkrafts app ger mycket info.
Laddade 28,99 kWh från 42% till 80%.
Toppeffekt 219,86 kW och snitteffekt 147,41 kW.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo, det håller jag med om det mesta du skriver ovan.

Däremot så är de nyhetsartiklar jag läst inte påpekat att det är ovanligt att köpa in konkurrenters bilar och analysera de. Det är tvärt om något som de flesta journalister på biltidningar känner till.

Ja ok, det var det jag reagerade mest på i alla fall. Det kändes i många artiklar som det var nyheten, att Toyota köpt in en Tesla för att plocka isär den. Men de lär väl ha köpt in en Ioniq 5, en Q4, en Id4 och så vidare också. Sen var det många som reagerade på att de kallade Model Y för ett konstverk, men det är ju lite den japanska stilen, beröm konkurrenterna för det de gör bra.

Citat:

Gällande Leaf så är den ju en mycket dålig elbil med avseende på temperaturhanteringen av batteripaketet (saknas i princip helt vettig sådan).

Tja, kanske, men den kom också 2010 och då var den väldigt bra. Den vann årets bil 2011 exempelvis. Sen kan man förstås tycka att de borde uppdaterat den mer över levnadstiden, vilket jag absolut kan hålla med om, värmepump och samma standard som alla andra på laddningen borde inte vara så komplicerat liksom, men det är inte riktigt så traditionella biltillverkare brukar jobba, även om det luckrats upp lite på sistone.

En bil släpps och sen ändrar man den inte mycket förrän det är dags för "refresh". Tesla gör ju tvärtom, vilket gör att de får in mer ny teknik och kan hålla sina modeller levande och aktuella längre, men samtidigt skapar det ju rätt mycket problem för exempelvis serviceorganisationerna och bilverkstäder, och inte minst begagnatköpare. Är jag ute efter en viss modell begagnat kan jag ju läsa på om den och på så sätt avgöra det mesta genom att kolla på bilderna i annonsen. Till exempel var jag ute efter en i3 ett tag och förstod att den bättre stereon alltid hade diskanthögtalare i A-stolparna, och de syntes i varenda annons, trots att det var rätt sällan de faktiskt skrev något om det. Och även om de skrev att den hade den bättre stereon så var det hyfsat ofta det inte stämde, om nu bilderna var korrekta.

Citat:

Jo, det är ju just produktionstekniken som Toyota (och andra tillverkare) upptäckt att Tesla sprungit ifrån de traditionella tillverkarna på. Håller med dig där.

Jo absolut. Och det känns väl än värre för just Toyota då de har legat i framkant med TPS och så som typ alla andra tillverkare har anammat. Samtidigt har de ju hållit kvaliteten på en bra nivå, vilket inte riktigt gäller Tesla, så effektiviseringarna i tillverkningen har kanske inte bara varit positiva? Nu börjar det avspegla sig i priserna lite dock, vilket ju är fint för oss konsumenter, men tidigare var det mer vinstmarginalerna som gynnades än kunderna.

Permalänk
Medlem

Lite lätt OT:
Ni som har wrappat med PPF.

Vad kostade det?
Vad wrappades och vilken bil?
Vilket bolag utförde?
Är ni nöjda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Ja ok, det var det jag reagerade mest på i alla fall. Det kändes i många artiklar som det var nyheten, att Toyota köpt in en Tesla för att plocka isär den. Men de lär väl ha köpt in en Ioniq 5, en Q4, en Id4 och så vidare också. Sen var det många som reagerade på att de kallade Model Y för ett konstverk, men det är ju lite den japanska stilen, beröm konkurrenterna för det de gör bra.

Teslan är ett konstverk i den mån att den är så integrerad komponentmässigt. Den gamla modellen där underleverantörer designar och producerar en massa komponenter till lågt pris för att skapa vinstmarginal, som biltillverkaren sedan integrerar på olika sätt, är död inom framförallt elbilsbranschen pga Tesla, som har reducerat mängden komponenter på ett overkligt sätt.

Kolla in Munro Live på tuben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det håller jag med om det mesta du skriver ovan.

Däremot så är de nyhetsartiklar jag läst inte påpekat att det är ovanligt att köpa in konkurrenters bilar och analysera de. Det är tvärt om något som de flesta journalister på biltidningar känner till.

Gällande Leaf så är den ju en mycket dålig elbil med avseende på temperaturhanteringen av batteripaketet (saknas i princip helt vettig sådan).

Jo, det är ju just produktionstekniken som Toyota (och andra tillverkare) upptäckt att Tesla sprungit ifrån de traditionella tillverkarna på. Håller med dig där.

Att Toyota har köpt konkurrenters bilar, är långt ifrån ovanligt.

I alla branscher sker det bilar, båtar, traktor, arbetsredskap.
Har en tillverkare en nytänkande lösning så kan ni ge er fan på att konkurrenterna köper en modell, för att dissikera och kopiera.

Allt annat vore ju otroligt dumt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är ett konstverk direkt. Jag förväntar mig iallafall inte att ratten lossnar om jag köper en bil för 700k-900k.

https://www.bytbil.com/nyheter/tesla-utreds-efter-att-rattar-...

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Vet inte om det är ett konstverk direkt. Jag förväntar mig iallafall inte att ratten lossnar om jag köper en bil för 700k-900k.

https://www.bytbil.com/nyheter/tesla-utreds-efter-att-rattar-...

Premium funktioner som ej åtskruvad ratt letar sig nedåt och går nu även att hitta i prisklassen 550k<!

2023 Nissan Ariya Recalled for Steering Wheel That Might Fall Off

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Premium funktioner som ej åtskruvad ratt letar sig nedåt och går nu även att hitta i prisklassen 550k<!

2023 Nissan Ariya Recalled for Steering Wheel That Might Fall Off

Verkar som bulten saknas, vilken miss. Får man den som uppdatering sen? Eller kanske det är ett tilläggs paket?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Verkar som bulten saknas, vilken miss. Får man den som uppdatering sen? Eller kanske det är ett tilläggs paket?

Den kommer som OTA om 18 månader

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Premium funktioner som ej åtskruvad ratt letar sig nedåt och går nu även att hitta i prisklassen 550k<!

2023 Nissan Ariya Recalled for Steering Wheel That Might Fall Off

Sorgligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Den kommer som OTA om 18 månader

😂

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Klart det är stolarnas fel!
Vad fick din kollega för svar? Har själv enbart 2.4 och går och väntar...

Jag har fått 3.0 till min ID.3 och det är verkligen inte den elektroniska frälsningen vi alla hoppades på. Visst har dom fixat vissa saker och ja, nu kan man se vart bilen är i appen, men det tillkommer ju en del nya spännande fel som i vanlig ordning drabbar slumpmässigt utvalda bilar. Känns mer som ett steg i sidled än framåt. Har åkt några dagar i en exakt likadant specad ID.3, fast levererad med 3.2 från fabrik och det är mindre strul, men känslan man får är fortfarande "Designed in 2011". Nu säger VW att ett helt nytt system kommer i mitten på 2024 och om det stämmer vore det ju najs men med tanke på deras track record hittills ska vi kanske inte lita alltför mycket på den informationen. Den kom dock direkt från VW, samtidigt som dom visade upp den faceliftade ID.3.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag har fått 3.0 till min ID.3 och det är verkligen inte den elektroniska frälsningen vi alla hoppades på. Visst har dom fixat vissa saker och ja, nu kan man se vart bilen är i appen, men det tillkommer ju en del nya spännande fel som i vanlig ordning drabbar slumpmässigt utvalda bilar. Känns mer som ett steg i sidled än framåt. Har åkt några dagar i en exakt likadant specad ID.3, fast levererad med 3.2 från fabrik och det är mindre strul, men känslan man får är fortfarande "Designed in 2011". Nu säger VW att ett helt nytt system kommer i mitten på 2024 och om det stämmer vore det ju najs men med tanke på deras track record hittills ska vi kanske inte lita alltför mycket på den informationen. Den kom dock direkt från VW, samtidigt som dom visade upp den faceliftade ID.3.

Nä jag tror att om man är ute efter ett helt nytt sätt att se på en bil så är det Tesla eller någon bil med Google Automotive som gäller. De övriga, eller åtminstone VAG-bilarna lämnar en del att önska för den pryltokige och lämpar sig bäst för den som vill ha en bil med bra komfort, lugn och stabil vägkänsla och lågt buller (kan dock inte svara för just ID3 på den fronten men dess olika storasyskon).

Får hoppas det kommer fler rena familjebilar som vågar satsa på teknik utan att satsa på att vara lyxiga sportbilar med massa gimmicks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Den kommer som OTA om 18 månader

Precis. Hade det varit BMW hade den legat som extraval vid köpet tillsammans med blinkers. (Alltså hade alla bilar saknat skruven då ingen BMW ägare någonsin köpt blinkersen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Precis. Hade det varit BMW hade den legat som extraval vid köpet tillsammans med blinkers. (Alltså hade alla bilar saknat skruven då ingen BMW ägare någonsin köpt blinkersen)

Lite OT, men bara lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Haft min ID4 en vecka nu, väldigt nöjd faktiskt. Det jag var mest orolig över, infotainmenten är ju mil och hästlängder bättre nu med 3.2 än den var i min kollegas bil med gamla versionen, han hade problem från dag 1 och nu när han fick testa min så var han helt chockad och ringde VW återförsäljaren för en uppdatering asap.

Största problemet är väl standardstolarna som jag ångrar att jag snålade lite på, dock kostade ju stolspaketet 30k. Köpte en svankkudde nu som gjort det betydligt bättre. (Vägrar erkänna att jag är lite rund i kanten och otränad, det är stolens fel... )

Hade standardstolarna i min ID4 också. Om jag hade ryggstödet för mkt upprätt fick jag ont i ryggen, men med skapligt rejäl bakåtlutning blev det riktigt bekvämt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweborn:

Teslan är ett konstverk i den mån att den är så integrerad komponentmässigt. Den gamla modellen där underleverantörer designar och producerar en massa komponenter till lågt pris för att skapa vinstmarginal, som biltillverkaren sedan integrerar på olika sätt, är död inom framförallt elbilsbranschen pga Tesla, som har reducerat mängden komponenter på ett overkligt sätt.

Kolla in Munro Live på tuben.

Tja, Toyota hade ju en rätt framgångsrik strategi innan på just det området, och det var att de själva blev underleverantören liksom. TICO's olika underbolag levererar komponenter till massor av bilar, långt fler än bara Toyotas egna, och det var en rätt framgångsrik strategi under ganska lång tid. Det är bra för Toyota om deras bilar säljer bra, men om säg Mazda får en "hit" och ökar sin försäljning så gynnar det Toyota också eftersom de levererar en uppsjö komponenter till Mazda (jag vet inte om just Mazda köper från TICO-bolag dock, men som exempel).

Teslas strategi kan mycket väl vara ännu bättre förstås, och det kommer väl av att det är elbilar som inte har alls lika många komplicerade komponenter så man kan tillverka mer själv, och på så sätt integrera saker bättre. Men säg Volvo hade inte haft råd att utveckla och tillverka alla grejer själv. Att exempelvis utveckla en ny växellåda kräver väldigt mycket kompetens och mycket resurser över lång tid, så bättre då för branschen att överlåta just växellådor till några få underleverantörer exempelvis.

Jag som jobbar med mjukvara sitter ju med sådana beslut ganska ofta, buy or biuld (eller, det är inte jag som fattar beslutet för det mesta, men gör utredningar och så). Man måste ju fundera på vad som är ens "core business" liksom, ger det mervärde om jag bygger min egna autentiseringstjänst eller blir det billigare och bättre om jag använder industristandarden? På samma sätt lär ju Volvo fundera på om de ska lägga resurser på att bygga sin egna stereo/MMI exempelvis, är stereo-tillverkning deras core business? Ger det ett mervärde över att köpa komponenten? Nej, således köper de stereos från de som är proffs på sånt, fast specat för deras behov förstås.

Tesla har ju mer av en mjukvarumentalitet när det gäller sådana strategier. Vilket inte nödvändigtvis handlar om att bygga allt från grunden utan snarare att bygga vidare på känd kunskap. Alltså mer ett mellanläge, inte köpa färdiga komponenter men inte heller bygga från scratch utan använd "open source bibliotek" eller typ kolla hur stereotillverkare har konstruerat bra bilstereos för att återgå till det exemplet.

Skrivet av Wyver:

Att Toyota har köpt konkurrenters bilar, är långt ifrån ovanligt.

I alla branscher sker det bilar, båtar, traktor, arbetsredskap.
Har en tillverkare en nytänkande lösning så kan ni ge er fan på att konkurrenterna köper en modell, för att dissikera och kopiera.

Allt annat vore ju otroligt dumt.

Jo precis. Det är självklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Verkar som bulten saknas, vilken miss. Får man den som uppdatering sen? Eller kanske det är ett tilläggs paket?

Säljaren skulle ha informerat om komfortpaketet, där bulten ingår. Satsar man på Performance Package är den åtdragen rejält också.

Permalänk
Avstängd

https://www.youtube.com/watch?v=m1kHsd3Ocxc&t=13s

Lite om integration hos Tesla vs. old school hos ICE-företagen, trots att de satsar på elbilsplattformar.

De nämner att ID.4 är ännu sämre. Edit: till och med att Mach-E är näst bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vet inte om det är ett konstverk direkt. Jag förväntar mig iallafall inte att ratten lossnar om jag köper en bil för 700k-900k.

https://www.bytbil.com/nyheter/tesla-utreds-efter-att-rattar-...

Skrivet av Ebmaister:

Premium funktioner som ej åtskruvad ratt letar sig nedåt och går nu även att hitta i prisklassen 550k<!

2023 Nissan Ariya Recalled for Steering Wheel That Might Fall Off

Skrivet av Aka_The_Barf:

Verkar som bulten saknas, vilken miss. Får man den som uppdatering sen? Eller kanske det är ett tilläggs paket?

Skrivet av Dunde:

Precis. Hade det varit BMW hade den legat som extraval vid köpet tillsammans med blinkers. (Alltså hade alla bilar saknat skruven då ingen BMW ägare någonsin köpt blinkersen)

Ja det är ju helt klart olika approacher.

Men skämt åsido så tänker jag lite på vad som egentligen är värst för en själv som kund.

I Nissans fall så har bilen gått igenom QA och (förmodligen) levererats utan fel i montering. Sen har man av någon anledning bytt ut ratten när den anlänt, förmodligen som en del av en återkallning (inga kända detaljer) där bytet har slarvats med. När felet har uppdagats så har man kunnat spåra de bilar som genomgått proceduren och har återkallat dom för att säkerställa ett korrekt montage.

I Teslas fall verkar det ju vara en brist redan från fabrik, där man inte tydligt pekat på vad som varit fel och utifrån det kunnat spåra och åtgärda bilar som riskerar att drabbas. Istället säger man att inget var fel men hjälper kunderna av ren goodwill, än fast de menar att de inte hade behövt det.

Spontant tar jag ju hellre en tillverkare som hittar och åtgärdar fel direkt än att köpa grisen i säcken och riskera att få fel baserat på dålig QA eftersom det teoretiskt sett innebär att fel kan dyka upp lite var som helst utan att tillverkaren har kontroll på det.

Men det säger jag utan att veta fler detaljer runt Tesla-fallet och är helt öppen för att det kan ha föranletts av liknande ingrepp och haft liknande spårbarhet, och dom kanske redan sett över dessa processer för att undvika att det händer igen. Och samtidigt är det ju oroväckande att Nissan själva har bra QA men att åtgärder kan ske i hamn där man tydligen slarvar.