Skrivet av martinot:
Jo, det håller jag med om det mesta du skriver ovan.
Däremot så är de nyhetsartiklar jag läst inte påpekat att det är ovanligt att köpa in konkurrenters bilar och analysera de. Det är tvärt om något som de flesta journalister på biltidningar känner till.
Ja ok, det var det jag reagerade mest på i alla fall. Det kändes i många artiklar som det var nyheten, att Toyota köpt in en Tesla för att plocka isär den. Men de lär väl ha köpt in en Ioniq 5, en Q4, en Id4 och så vidare också. Sen var det många som reagerade på att de kallade Model Y för ett konstverk, men det är ju lite den japanska stilen, beröm konkurrenterna för det de gör bra.
Citat:
Gällande Leaf så är den ju en mycket dålig elbil med avseende på temperaturhanteringen av batteripaketet (saknas i princip helt vettig sådan).
Tja, kanske, men den kom också 2010 och då var den väldigt bra. Den vann årets bil 2011 exempelvis. Sen kan man förstås tycka att de borde uppdaterat den mer över levnadstiden, vilket jag absolut kan hålla med om, värmepump och samma standard som alla andra på laddningen borde inte vara så komplicerat liksom, men det är inte riktigt så traditionella biltillverkare brukar jobba, även om det luckrats upp lite på sistone.
En bil släpps och sen ändrar man den inte mycket förrän det är dags för "refresh". Tesla gör ju tvärtom, vilket gör att de får in mer ny teknik och kan hålla sina modeller levande och aktuella längre, men samtidigt skapar det ju rätt mycket problem för exempelvis serviceorganisationerna och bilverkstäder, och inte minst begagnatköpare. Är jag ute efter en viss modell begagnat kan jag ju läsa på om den och på så sätt avgöra det mesta genom att kolla på bilderna i annonsen. Till exempel var jag ute efter en i3 ett tag och förstod att den bättre stereon alltid hade diskanthögtalare i A-stolparna, och de syntes i varenda annons, trots att det var rätt sällan de faktiskt skrev något om det. Och även om de skrev att den hade den bättre stereon så var det hyfsat ofta det inte stämde, om nu bilderna var korrekta.
Citat:
Jo, det är ju just produktionstekniken som Toyota (och andra tillverkare) upptäckt att Tesla sprungit ifrån de traditionella tillverkarna på. Håller med dig där.
Jo absolut. Och det känns väl än värre för just Toyota då de har legat i framkant med TPS och så som typ alla andra tillverkare har anammat. Samtidigt har de ju hållit kvaliteten på en bra nivå, vilket inte riktigt gäller Tesla, så effektiviseringarna i tillverkningen har kanske inte bara varit positiva? Nu börjar det avspegla sig i priserna lite dock, vilket ju är fint för oss konsumenter, men tidigare var det mer vinstmarginalerna som gynnades än kunderna.